Joopiejo zei:
Nou... Komt het toch allemaal nog goed.
Wat ik me nou afvraag over een open relatie (welke ik op zich wel zou willen hebben in een bepaalde vorm en mijn partner ook wel, maar in een andere vorm, maar dat terzijde) is hoe ga je om met gevoelens van jaloezie? Of werkt het alleen als je die gevoelens niet hebt?
Jaloezie is een zeer sterke emotie die een oorsprong vind in de eigen onzekerheid (wat als ik haar verlies, wat als hij beter/leuker is, hij/zij heeft niet genoeg aan mij, wat als ze nadien stiekem er mee door gaat etc.)
Als dat de grondhouding is die bij een of beide partners aanwezig is dan zijn dergelijke (s)experimenten niet aan te raden.
Anderzijds als de band stevig genoeg is en beide partners helder en duidelijk afspraken hebben gemaakt dan kan jaloezie een zeer krachtig afrodisiacum zijn. Als je partner begeert wordt door een ander dan is dat tevens een bevestiging en een compliment voor je partnerkeuze en partner.
Een beetje gezonde jaloezie verhoogt de focus op je partner en mits positief gestuurd kan dat weer verdieping in elkaar geven.
De truuk is wel te herkennen wat de motivatie is.
Zo begrijp ik wel de redenering van X-man die het allemaal niet zo ziet zitten.
Ook ik ken praktijk voorbeelden van mensen die zijn gaan swingen om, populair gezegd, hun ingedutte relatie wat op te krikken. Soms lukt dat maar vaak ook niet.
Soms is de motivatie niet zuiver. Men geeft dan wel logisch klinkende redenen maar zwijgt over de egoïstische motieven (eigenlijk ben ik bi of eigenlijk wil ik vreemd gaan zonder achteraf gezeur) In dergelijke gevallen was er al geen goede basis, men heeft 'geheimen' of een 'dubbele agenda' voor elkaar. In die gevallen was de basis in de relatie al niet goed dus zal de uitkomst vermoedelijk niet veel beter worden.
De basis van elke goede relatie is communicatie. Open praten, voorkeuren en gedachten delen zonder waardeoordelen en zoeken naar wat verbind en wegnemen wat verdeeld. Soms heeft een van de partners meer twijfel dan de ander (vanuit eigen onzekerheid etc) in die gevallen zoals altijd... bij twijfel niet doen.
Als beide partners open en eerlijk gesproken hebben, duidelijke afspraken hebben dan is de volgende stap 'samen uit, samen thuis'. In geval van een fuckbuddy is iedereen aanwezig en hoeft men niet te vrezen voor 'achter de rug gekonkel'. Nadien kan je het bespreken zoals je een samen een goede film of lekker diner bespreekt. Samen beleven, samen delen. Praat over wat beviel en wat niet en telkens vanuit de ervaring opnieuw besluiten hoe er mee om te gaan of juist niet meer natuurlijk.
Hopelijk geeft mijn gebazel je een idee van wat ik bedoel.