Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVitaminepillen

Vitaminepillen

31 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alleen de eerste link doet het, maar geeft niet. Rauwpower Kefir koop ik ook af en toe. Leuk dat je ook de leer van Weston Price volgt. Ik ben benieuwd hoe je je voeding hebt aangepast. Ik zal je een pm sturen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je over het algemeen gezond en gevarieerd eet dan hoef je die 2 dagen dat je nauwelijks eet echt geen vitaminepillen te gebruiken hoor. Je vitaminen binnen krijgen gaat niet over 1 dag.
G
GoldenGrowLid
01-01-2024, 00:00
#3
meeste vitamines pis je toch weer uit als er een overschot is
H
Huis89Lid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
Speculeren over pillen is niet toegestaan, zie de huisregels! :tongueout:
Klik om te vergroten...
Anders even laten testen‍
R
RtbyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een beetje extra vitamientjes binnen krijgen is nooit verkeerd. Zoals al aangegeven, overschotten scheid je toch weer uit.
Probeer gewoon wel iets te eten op de dag(en) erna! Dat is vooral belangrijk, ookal gaat het moeilijk, je hebt genoeg verbrand vorige avond. Fruit, zachte dingen. Wij eten soms pannenkoeken met jam, stroop, fruitjes bijvoorbeeld. Gaat er prima in!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rtby zei:
Een beetje extra vitamientjes binnen krijgen is nooit verkeerd. Zoals al aangegeven, overschotten scheid je toch weer uit
Klik om te vergroten...
Pas daarmee op. Dat geldt niet voor alle vitamines. Sommige kunnen wel degelijk schadelijk zijn bij hoge dosering.
R
RtbyLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Pas daarmee op. Dat geldt niet voor alle vitamines. Sommige kunnen wel degelijk schadelijk zijn bij hoge dosering.
Klik om te vergroten...

Weer wat geleerd! Welke zijn dat? En zou je dat zelfs voor elkaar krijgen met je huis, tuin en keuken voorraad?
Als ik aan een extra vitamientje denk, denk ik aan 1 capsule/pil van multivitamine, vitamine C, omega 3, misschien nog vitamine D, maar meer komt er niet in me op
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Rtby zei:
Weer wat geleerd! Welke zijn dat? En zou je dat zelfs voor elkaar krijgen met je huis, tuin en keuken voorraad?
Als ik aan een extra vitamientje denk, denk ik aan 1 capsule/pil van multivitamine, vitamine C, omega 3, misschien nog vitamine D, maar meer komt er niet in me op
Klik om te vergroten...
B6 mag je niet te veel binnen krijgen. Vegetariërs en veganisten moeten extra B12 nemen, maar sommige B-complex potjes waar meerdere vitamines B inzitten geven te veel B6 waardoor je juist weer klachten kunt krijgen. Kun je dus beter alsnog B12 los nemen, of heel goed naar de doseringen kijken.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gewoon goed gevarieerd eten en een paar keer per week vitamine pillen bij het eten innemen.
Zeker als je wel eens vaker drugs gebruikt.
Omega 3 neem ik dagelijks als ik geen vette vis eet.
Een vitamine pil op de lege maag word nooit aangeraden op de bijsluiter.
Is ook wel logisch.

Lees wel eens rond en heb veel vitamine staan.
Maar wil ze ook niet elke dag slikken.
Gewoon als aanvulling 3 a 4 keer per week.
En altijd wanneer ik iets aan het eten ben.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik neem altijd multi vitaminepillen dubbele dosis na het gebruik. Wel nemen bij het eten en niet op een lege maag.
z
zandzakjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Vitamine zijn een verzamelnaam voor verschillende soorten stoffen. Antioxidanten zijn bepaalde vitamines, mineralen en sporenelementen.
Oxidatieve stress wordt o.a. veroorzaakt door fysieke inspanning (dit zal met regelmatig gedoseerd gebruik na herstel positief zijn: betere waardes dan ervoor, blijven sporten dus!), drugsgebruik en verhoogde lichaamstemperatuur.
Het nemen van drugs op een feestje zal dus veel oxidatieve stress kunnen veroorzaken. Aanwezige antioxidanten zullen de oxidatieve stress en mogelijke schaden enigszins beperken (geen idee tot welke mate).
Het lijkt mij dus in ieder geval zinvol om voor het drugsgebruik te zorgen dat er geen gebrek is aan antioxidanten in het lichaam.
Vaak kan een gezond en gevarieerd dieet hierbij voldoende zijn. Zoals hierboven ook al werd vermeld zijn er risico's bij het innemen van een te hoge dosis van bepaalde vitamines. Een overschot van sommige stoffen kan soms meer kwaad doen dan goed.

Bij chronisch drugsgebruik zal er een groter risico zijn op tekorten van dit soort stoffen. Kijk maar naar de tekorten van farmaceutische drugs: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6327261/table/tab1/?report=objectonly
Bij langdurig/chronisch illicit drugsgebruik verwacht ik dat het risico op tekorten nog groter is vanwege vaak hogere dosissen, de mogelijkheid dat het schadelijkere stoffen zijn, minder snel gebruik maken van de zorg, minder gezonde levensstijl wat betreft sporten eten en slapen.
Allicht is het te adviseren om bij langdurig drugsgebruik langs de huisarts of diëtist te gaan om tekorten in beeld te krijgen zodat die tekorten specifiek aangevuld kunnen worden met dieetaanpassingen of supplementen.

Of het ook zinvol is om na afloop van het drugsgebruik supplementen te gebruiken, vind ik lastiger te beantwoorden. Dit zal afhankelijk zijn van hoeveel antioxidanten daadwerkelijk gebruikt zijn en of daardoor een tekort is ontstaan of niet. Ook zal de opname van de antioxidanten uitmaken. Vitamine C opname heeft vet nodig, vandaar het advies om het bij de maaltijd in te nemen.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#12
zandzakje zei:
Vitamine C opname heeft vet nodig, vandaar het advies om het bij de maaltijd in te nemen.
Klik om te vergroten...
Vitamine C is juist niet vetoplosbaar. Vitamines A, D, E en K wel.

Voor supplementering(zooi) bij MDMA kun je deze link eens doornemen.

Ik gebruik zelf de nodige supplementen bij MDMA-gebruik. In ieder geval Na-R-alfaliponzuur, acetyl-L-carnitine, vitamine C en druivenpitextract, en magnesium tegen de kaakspanning. Bij inname, en daarna elke 2 uur nog eens. Wanneer ik ga slapen een flinke dosering melatonine, en de dagen erna dagelijks 5-HTP. Ook drink ik 's middags voor gebruik alvast een liter grapefruitsap.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#13
verwondering zei:
Vitamine C is juist niet vetoplosbaar.
Klik om te vergroten...
Vitamine C als ascorbinezuur is wateroplosbaar maar ascorbyl palmitaat in vet. Wij mensen kunnen het helaas niet (meer) zelf aanmaken itt veel dieren.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rebell zei:
Gewoon goed gevarieerd eten en een paar keer per week vitamine pillen bij het eten innemen.
Zeker als je wel eens vaker drugs gebruikt.
Omega 3 neem ik dagelijks als ik geen vette vis eet.
Een vitamine pil op de lege maag word nooit aangeraden op de bijsluiter.
Is ook wel logisch.

Lees wel eens rond en heb veel vitamine staan.
Maar wil ze ook niet elke dag slikken.
Gewoon als aanvulling 3 a 4 keer per week.
En altijd wanneer ik iets aan het eten ben.
Klik om te vergroten...
Waarom niet op de lege maag? Ik pak meestal sochtends gelijk als ik wakker wordt mn medicijnen en dan daarbij magnesium en vit. b12 en ga dan erachteraan eten.
Vooral magnesium werkt top bij mij heb een fysiek zwaar beroep en veel last van kramp en spierspanning. Helpt heel goed daartegen,
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zwijgrecht zei:
Waarom niet op de lege maag? Ik pak meestal sochtends gelijk als ik wakker wordt mn medicijnen en dan daarbij magnesium en vit. b12 en ga dan erachteraan eten.
Vooral magnesium werkt top bij mij heb een fysiek zwaar beroep en veel last van kramp en spierspanning. Helpt heel goed daartegen,
Klik om te vergroten...

Omdat vitaminen een aanvulling is bij het eten en geen voeding is.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rebell zei:
Omdat vitaminen een aanvulling is bij het eten en geen voeding is.
Klik om te vergroten...
Het is een aanvulling op dagelijkse gezonde voeding inderdaad.

Maar hoe kom je bij het lege maag verhaal dan
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@Zwijgrecht
Vitamines worden nauwelijks opgenomen door je lichaam als dat niet gebeurt in combinatie met allerlei aminozuren afkomstig uit voedsel.

Dus vitaminepillen nemen op een nuchtere maag heeft weinig zin.
z
zandzakjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ah, weer wat geleerd :).
Even zoeken laat zien dat de meeste B en C vitamines inderdaad wateroplosbaar zijn (en van deze vitaminen dus minder snel een overschot van ontstaat omdat het moeilijker in het lichaam opgeslagen wordt).
Vitamines A, D, E en K zijn vet oplosbaar. Om in het lichaam te komen moeten deze vitamines eerst in vet oplossen. Als dit vet afgebroken wordt en wordt opgenomen door de maag of darm, worden ook deze vitamines die opgelost zijn in het vet opgenomen in het lichaam. Vandaar het advies om multi-vitaminenpillen bij de maaltijd te eten.

In het geval van alleen vitamine B12 lijkt het niet nodig om dit met iets te eten. Ik zie het ook wel eens als toevoeging aan isotone/sportdrankjes zoals bijvoorbeeld Aquarius.


verwondering zei:
Ik gebruik zelf de nodige supplementen bij MDMA-gebruik. In ieder geval Na-R-alfaliponzuur, acetyl-L-carnitine, vitamine C en druivenpitextract, en magnesium tegen de kaakspanning. Bij inname, en daarna elke 2 uur nog eens. Wanneer ik ga slapen een flinke dosering melatonine, en de dagen erna dagelijks 5-HTP. Ook drink ik 's middags voor gebruik alvast een liter grapefruitsap.
Klik om te vergroten...

Dat zijn veel supplementen. Merk je verschil wanneer je dit uitgebreid doet?
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Albedo zei:
Vitamine C als ascorbinezuur is wateroplosbaar maar ascorbyl palmitaat in vet. Wij mensen kunnen het helaas niet (meer) zelf aanmaken itt veel dieren.
Klik om te vergroten...
Er worden inderdaad ook vetoplosbare esters van gemaakt zoals ascorbylpalmitaat en ascorbylstearaat. Deze zijn echter kunstmatig en komen dus niet in normale voeding voor. Het voordeel van de palmitaatvorm wordt overigens ook betwijfeld daar een groot deel direct weer wordt gescheiden tot ascorbinezuur en palmitaat. Het is meer een marketingtruc om deze supplementen overpriced te verkopen.

zandzakje zei:
Dat zijn veel supplementen. Merk je verschil wanneer je dit uitgebreid doet?
Klik om te vergroten...
Het is natuurlijk moeilijk om het placebo-effect uit te sluiten. Het gaat ook voornamelijk om mogelijke bescherming tegen langetermijnschade. Wel denk ik minder kaakspanning te ervaren door de magnesium.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dat denk je maar er zit zoveel magnesium in je lichaam dat je het continue weggooit. Je krijgt eerder ergens anders gebreken aan dan aan magnesium. Voor die tijd ben je dan allang dood xP

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."