#1
Ik zou absoluut die mat er bij kopen. Het is zo ontspannend dat ik er geregeld op in slaap val. Word ik na 2 uur wakker als een slappe vaatdoek zo ontspannen. Ongeveer 20-45 minuten is al voldoende voor totale ontspanning.Heb ik ook gemerkt, dat de motivatie van korte duur is.
Het zijn goede dingen om te doen. En sterke motivatie en je goed voelen door deze dingen zijn fijn om te ervaren. Maar het zijn toch ook weer externe dingen en alle externe dingen zijn tijdelijk en gelimiteerd. Uiteindelijk kom je toch altijd weer terug naar jezelf: waarom kan ik niet gewoon content en gemotiveerd zijn van mezelf uit? Dat is denk ik een belangrijke vraag om naar terug te komen en diep op je in te laten werken. Misschien zijn er bepaalde gewoontes in denken en doen, die je energie, motivatie en contentheid saboteren? Dat kunnen soms erg onbenullige dingen zijn, die je makkelijk aan kunt passen, maar dan moet je ze wel eerst kunnen zien.
Belangrijk is denk ik om contentheid niet te zien als iets dat je moet behalen, maar vanwaaruit je zou moeten beginnen. En dat is mogelijk, omdat contentheid de natuurlijke staat van bewustzijn is wanneer aandacht niet uitwaarts is gericht (naar objecten, doelen, de toekomst), maar "inwaarts". (Ik zet dat tussen haakjes, omdat dit makkelijk verkeerd opgevat kan worden als met je aandacht zoeken/kijken naar binnen. Het is eerder de aandacht laten rusten in zichzelf.) Begin je al vanuit content zijn en maak je dat als je basis, dan zijn alle dingen ineens veel makkelijker. Je bent dan energetisch uitgelijnd, waardoor je de beschikking hebt over energie om te denken en te doen. Je wordt niet meer constant "gedrained" door je afdwalende aandacht die bijna constant uitwaarts gericht is.
Hee grappig, mijn moeder heeft dat kussen en die mat en heeft mij gisteren ook zo'n kussen cadeau gegeven.
Gek genoeg werkt met je nek liggen op scherpe plastic puntjes echt direct ontspannend! Combineren met meditatie is ook aan te raden hoorde ik. Ontspanning van buiten en van binnenuit.![]()