Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOntwennen en je toch fijn voelen

Ontwennen en je toch fijn voelen

56 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Heb ik ook gemerkt, dat de motivatie van korte duur is.

Het zijn goede dingen om te doen. En sterke motivatie en je goed voelen door deze dingen zijn fijn om te ervaren. Maar het zijn toch ook weer externe dingen en alle externe dingen zijn tijdelijk en gelimiteerd. Uiteindelijk kom je toch altijd weer terug naar jezelf: waarom kan ik niet gewoon content en gemotiveerd zijn van mezelf uit? Dat is denk ik een belangrijke vraag om naar terug te komen en diep op je in te laten werken. Misschien zijn er bepaalde gewoontes in denken en doen, die je energie, motivatie en contentheid saboteren? Dat kunnen soms erg onbenullige dingen zijn, die je makkelijk aan kunt passen, maar dan moet je ze wel eerst kunnen zien.

Belangrijk is denk ik om contentheid niet te zien als iets dat je moet behalen, maar vanwaaruit je zou moeten beginnen. En dat is mogelijk, omdat contentheid de natuurlijke staat van bewustzijn is wanneer aandacht niet uitwaarts is gericht (naar objecten, doelen, de toekomst), maar "inwaarts". (Ik zet dat tussen haakjes, omdat dit makkelijk verkeerd opgevat kan worden als met je aandacht zoeken/kijken naar binnen. Het is eerder de aandacht laten rusten in zichzelf.) Begin je al vanuit content zijn en maak je dat als je basis, dan zijn alle dingen ineens veel makkelijker. Je bent dan energetisch uitgelijnd, waardoor je de beschikking hebt over energie om te denken en te doen. Je wordt niet meer constant "gedrained" door je afdwalende aandacht die bijna constant uitwaarts gericht is.



Hee grappig, mijn moeder heeft dat kussen en die mat en heeft mij gisteren ook zo'n kussen cadeau gegeven. :)

Gek genoeg werkt met je nek liggen op scherpe plastic puntjes echt direct ontspannend! Combineren met meditatie is ook aan te raden hoorde ik. Ontspanning van buiten en van binnenuit. :)
Klik om te vergroten...
Ik zou absoluut die mat er bij kopen. Het is zo ontspannend dat ik er geregeld op in slaap val. Word ik na 2 uur wakker als een slappe vaatdoek zo ontspannen. Ongeveer 20-45 minuten is al voldoende voor totale ontspanning.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#2
In plaats van caffeine of cocaine ben ik overgestapt op koud douchen / powernaps / zonlicht. Jammer dat het fijne krachtige gevoel dat ik van 5 minuten koud douchen krijg na een half al langzaam begint af te nemen :( Maarja, dan maar 3x per dag douchen...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
שמש zei:
Ik zou absoluut die mat er bij kopen. Het is zo ontspannend dat ik er geregeld op in slaap val. Word ik na 2 uur wakker als een slappe vaatdoek zo ontspannen. Ongeveer 20-45 minuten is al voldoende voor totale ontspanning.
Klik om te vergroten...
Ik heb de mat van mijn moeder hier nu liggen. Die eerst maar eens proberen. :)

Ben benieuwd!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Mindless: we zitten op een drugsforum. Wat maakt ons uit of iets nou extern is? Wij zijn biologische wezens die reageren op invloeden van buitenaf. Mooi toch dat je dat kunt doen met kou en zonlicht? Ik ben nu bezig om mijn slaap te verbeteren met allerlei hacks, en dat is ook extern. Wat bedoel je eigenlijk met van binnenuit. Heb je het dan over positve selftalk / self hypnosis / foutieve denkpatronen aanpakken / kundalini meditatie / zelfonderzoek ?? Ook dat is belangrijk indd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
PsychedelicMagic zei:
@Mindless: we zitten op een drugsforum. Wat maakt ons uit of iets nou extern is?
Klik om te vergroten...
Omdat alles wat extern verkregen is, tijdelijk is. Daar is niets mis mee, maar als men daar meer van verwacht, kan dat frustrerend zijn.

PsychedelicMagic zei:
Wij zijn biologische wezens die reageren op invloeden van buitenaf. Mooi toch dat je dat kunt doen met kou en zonlicht? Ik ben nu bezig om mijn slaap te verbeteren met allerlei hacks, en dat is ook extern.
Klik om te vergroten...
Ja, vandaar dat ik zei:

Mindless zei:
Het zijn goede dingen om te doen. En sterke motivatie en je goed voelen door deze dingen zijn fijn om te ervaren.
Klik om te vergroten...


PsychedelicMagic zei:
Wat bedoel je eigenlijk met van binnenuit. Heb je het dan over positve selftalk / self hypnosis / foutieve denkpatronen aanpakken / kundalini meditatie / zelfonderzoek ?? Ook dat is belangrijk indd.
Klik om te vergroten...
Vanuit jezelf energie en voldoening halen. Niet daarvoor afhankelijk zijn van een object, persoon of activiteit. Dat laatste als een aanvulling zien, maar de basis in jezelf vinden.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#6
Volgens mjj krijgt niemand dat voor elkaar. Volgens jouw logica moet iemand in een donkere kleine hok gelukkig kunnen zijn. Voor velen is dat onhaalbaar.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
PsychedelicMagic zei:
Volgens mjj krijgt niemand dat voor elkaar. Volgens jouw logica moet iemand in een donkere kleine hok gelukkig kunnen zijn. Voor velen is dat onhaalbaar.
Klik om te vergroten...
Onhaalbaar omdat het letterlijk onhaalbaar is, of omdat we voorwaarden stellen aan ons geluk en het overal extern zoeken?

Er zijn veel mensen die het voor elkaar kregen in de gevangenis, in solitaire opsluiting. Wanneer ze wel moesten.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ken Charles Bronson en die deed aan krachttraining / meditatie / yoga en hij maakte mooie tekeningen. Of hij echt gelukkig is weet ik niet.

Anyway, heb je daar zo voorbeelden van?? In de gevangenis krijgen jongens ineens veel structuur en soms ook een dagbesteding en wat therapie. Als je van de straat komt en allemaal narigheid hebt meegemaakt, dan kan de gevangenis je wel even een geluksgevoel bezorgen maar ik vraag mij af in hoeverre dat blijvend is en in hoeverre hoe dat echt Intern is en dus uit zichzelf komt...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Onhaalbaar omdat het letterlijk onhaalbaar is, of omdat we voorwaarden stellen aan ons geluk en het overal extern zoeken?

Er zijn veel mensen die het voor elkaar kregen in de gevangenis, in solitaire opsluiting. Wanneer ze wel moesten.
Klik om te vergroten...

PsychedelicMagic zei:
Ik ken Charles Bronson en die deed aan krachttraining / meditatie / yoga en hij maakte mooie tekeningen. Of hij echt gelukkig is weet ik niet.

Anyway, heb je daar zo voorbeelden van?? In de gevangenis krijgen jongens ineens veel structuur en soms ook een dagbesteding en wat therapie. Als je van de straat komt en allemaal narigheid hebt meegemaakt, dan kan de gevangenis je wel even een geluksgevoel bezorgen maar ik vraag mij af in hoeverre dat blijvend is en in hoeverre hoe dat echt Intern is en dus uit zichzelf komt...
Klik om te vergroten...
Wat is geluk?
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#10
Geluk is voor mij dat geluksgevoel / milde euforie
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
PsychedelicMagic zei:
Ik ken Charles Bronson en die deed aan krachttraining / meditatie / yoga en hij maakte mooie tekeningen. Of hij echt gelukkig is weet ik niet.

Anyway, heb je daar zo voorbeelden van?? In de gevangenis krijgen jongens ineens veel structuur en soms ook een dagbesteding en wat therapie. Als je van de straat komt en allemaal narigheid hebt meegemaakt, dan kan de gevangenis je wel even een geluksgevoel bezorgen maar ik vraag mij af in hoeverre dat blijvend is en in hoeverre hoe dat echt Intern is en dus uit zichzelf komt...
Klik om te vergroten...
Ik dacht aan een paar, maar kan deze zo niet terugvinden. Als je zoekt op google of youtube gaat het ook vaak over Jezus vinden en 'born-again Christian' worden, wat niet is wat ik bedoel.

Maar is het echt zo ongelofelijk? Zelfs als je iets externs verkrijgt, dan is het het tijdelijk stopzetten van verlangen dat je geluk doet ervaren. Niet het ding of de persoon geeft je geluk, maar de afwezigheid van verlangen. Wat hetzelfde is als slechts 'zijn', zonder de aandacht op het verkrijgen van iets (in de toekomst) te leggen. De natuurlijke staat van bewustzijn die rust in zichzelf is voldoening. Het heeft daar niets voor nodig, totdat wij het die voorwaarde opleggen.

Mezelf zei:
Wat is geluk?
Klik om te vergroten...
In mijn ogen: content zijn met wat is. De ervaring van bewust zijn van bewustzijn.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#12
Voor mij is dit geluk:

V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gisteravond probeerde ik het eens anders; ik ging langzaam van warm naar koud douchen. Steeds als ik voorzichtig de warmte knop terugdraaide en het douchewater kouder voelde worden, stopte ik even en telde ik 20. Als ik een beetje aan die temperatuur was gewend draaide ik de knop weer voorzichtig terug en als het water weer wat kouder was geworden stopte ik en telde ik weer tot 20. Zo ging ik door tot ik niet meer verder kon. Mijn lichaam was hierdoor veel sneller gewend aan de koude temperatuur en vond het minder moeilijk om onder de koude douche te blijven staan. Wel moest ik alsnog goed op mijn ademhaling letten. Ik en veel andere mensen hebben vaak de neiging om hun adem in te houden als ze onder de koude douche staan. Mijn focus was dan ook op het uitademen en op het blijven tellen. Ik had mijn kookwekker gezet, dus eigenlijk hoefde ik niet te tellen, maar ik vind het fijn om door te blijven tellen. Ook tel ik omdat ik de voorkant van mijn lijf 60seconden lang onder de koude water wil hebben en mijn rug en nek ook 60seconden. Dan weer mijn hoofd, maar dit zorgt na 20seconden altijd voor een brainfreeze. Hetzelfde wat je krijgt als je te snel een koude milkshake opdrinkt. En voordat ik het wist ging de kookwekker af en had ik 3minuten onder de koude douche gestaan :) 2uur hierna heerlijk geslapen. Merk dat mijn lijf steeds minder onder de indruk van de kou is en dat vind ik wel fijn om te ervaren.

Ik kan wel stoer gaan lopen doen en gewoon "stoicijns" onder de koude douche springen, maar hoe lang houd ik dat vol?? Ik wil eigenlijk de rest van mijn leven koud gaan douchen. Ik ben eerlijk tegen mijzelf en bouw zoiets liever langzaam op.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ben op veel vlakken vooruitgegaan: slaap, humeur, focus, motivatie, energie en daardoor ga ik vanaf vandaag nog minder antipsychotica slikken. Ben nu bezig met het boek "The brain fog fix" en kijken of ik nu nog meer dingen kan aanpassen. Wat ik nu doe: 30minuten mediteren elke dag, strekken in de ochtend en wat yoga, 2uur per dag een lichttherapielamp voor mijn gezicht, vrijwilligerswerk, minimaal 1uur per dag wandelen, 3minuten per dag koud douchen (wim hof), ademhalingsoefeningen, veel lezen, kamertemperatuur houden op 14 - 17graden, een vast ritme waarbij ik om half negen op bed ga en om 5uur er weer uitga... Hoe ik mijn dag begin is bepalend voor hoe de rest van de dag verloopt. Mijn wantrouwen naar mensen is bijna weg, het is veel stiller in mijn hoofd geworden sinds een aantal weken, ik ben vrolijker, ik slaap zeer goed en hoe ik mij sinds kort voel zo heb ik mij al vanaf mijn kindertijd niet meer gevoeld.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
PsychedelicMagic zei:
Ben op veel vlakken vooruitgegaan: slaap, humeur, focus, motivatie, energie en daardoor ga ik vanaf vandaag nog minder antipsychotica slikken. Ben nu bezig met het boek "The brain fog fix" en kijken of ik nu nog meer dingen kan aanpassen. Wat ik nu doe: 30minuten mediteren elke dag, strekken in de ochtend en wat yoga, 2uur per dag een lichttherapielamp voor mijn gezicht, vrijwilligerswerk, minimaal 1uur per dag wandelen, 3minuten per dag koud douchen (wim hof), ademhalingsoefeningen, veel lezen, kamertemperatuur houden op 14 - 17graden, een vast ritme waarbij ik om half negen op bed ga en om 5uur er weer uitga... Hoe ik mijn dag begin is bepalend voor hoe de rest van de dag verloopt. Mijn wantrouwen naar mensen is bijna weg, het is veel stiller in mijn hoofd geworden sinds een aantal weken, ik ben vrolijker, ik slaap zeer goed en hoe ik mij sinds kort voel zo heb ik mij al vanaf mijn kindertijd niet meer gevoeld.
Klik om te vergroten...

He, wat fijn man!

En wat een vette set improvement rituelen!
Jaloersmakend en motiverend.

Ik ga dat brain fog boek checken, heb veel last van brain fog als ik weer eens afkick van caffeine.

Peace

EDIT: PS. Ik zou in het kader van Wim Hof ook koude baden nemen, liefst buiten in een ton of nog beter in zee of een meer.

EDIT2: PPS. Ga floaten! Get zennn...
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ben een aantal dagen van mijn dagroutine afgeweken en gewoon gedaan waar ik zin in had. BEn niet meer koud wezen douchen, mediteren, wandelen of wat dan ook. HEb zeer veel junkfood gegeten en de hele dag op youtube gezeten. Met als resultaat: slecht slapen, angstig dromen, last hebben van onzekere-, angstige-, en deprimerende gedachten. Precies de dingen waarvoor ik medicijnen ben gaan slikken. Ik ga vandaag een hersteldag inlassen: 5min koud douchen, 20min mediteren en dan een lange boswandeling maken. Oja, en 3 kleine maaltijden eten volgens de richtlijnen van voedingscentrum. Kennelijk is dit toch het levensstijl wat ik echt nodig ben. Ik baal er alleen van dat ik op vaste tijdstippen moet gaan slapen en opstaan, ivm het melatonine verhaal / biologische klok verhaal. Ik moet er maar mee leren leven, maar ik kan zo wel medicijnvrij een gelukkig bestaan opbouwen. Het koude douchen geeft mij veel zelfvertrouwen en kracht. Het zorgt er voor dat ik lekker diep en goed slaap. Kan niet wachten totdat ik ijsbaden kan nemen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@PsychedelicMagic
Met alleen vaste tijdstippen met slapen/opstaan kom je er niet hoor, je zal overdag moeten leven en s-nachts slapen.

Klinkt alsof je een alles/niks mens bent, of je laat alles uit je handen vallen of je doet echt alles tegelijk. Ik zou mezelf wat minder druk opleggen en me concentreren op een normaal dagritme en een normaal eetpatroon. Daar ga je veel meer aan hebben (op termijn dan, je lichaam moet er zivh even op instellen) dan aan een koude douche.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#18
acht.zes zei:
@PsychedelicMagic
Met alleen vaste tijdstippen met slapen/opstaan kom je er niet hoor, je zal overdag moeten leven en s-nachts slapen.

Klinkt alsof je een alles/niks mens bent, of je laat alles uit je handen vallen of je doet echt alles tegelijk. Ik zou mezelf wat minder druk opleggen en me concentreren op een normaal dagritme en een normaal eetpatroon. Daar ga je veel meer aan hebben (op termijn dan, je lichaam moet er zivh even op instellen) dan aan een koude douche.
Klik om te vergroten...
Wie zegt dat ik niet overdag leef en snachts slaap? Dat is namelijk precies wat ik doe. OVerdag veel zonlicht is belangrijk ook om snachts goed te slapen.

Wie zegt dat ik slecht dieet? Ik eet gezond volgens de richtlijnen van voedingscentrum en het boek "the brain fog fix". Ik heb een normaal dagritme en een normaal eetpatroon. Ik ga rond 8:30 in bed liggen en om 5:00uur gaat de wekker.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik ben nu aan het ontwennen van de antidepressiva en antipsychotica. Ben sinds een week bezig met koude douche training en ademshalingsoefeningen van wim hof. Verder doe ik aan yoga, mediteer ik en wandel ik veel. Ook eet ik volgens de schijf van vijf. Maar ik het even hebben over de wim hof methode. Door elke dag 5 minuten lang onder de koude douche te staan (warmte knop helemaal uit) voel ik mij daarna echt goed; meer focus, meer energie, meer power, ik voel me fitter, ik heb meer zelfvertrouwen, ik heb fijne sensaties in mijn buik en borst... En op momenten dat ik het moeilijk heb doe ik de ademhalingsoefeningen van wim hof, en daardoor voel ik mij heel even lekker high. Soms krijg ik lachbuien, voel ik overal tintelingen in mijn lijf en lijkt de verlichting soms intenser.

Als ik er tijd voor heb doe ik het volgende:

5 minuten koud douchen --> yoga en andere rek en strek oefeningen --> ademhalingsoefening van wim hof --> meditatie

Koude douche training (en verdere voordelen):
http://www.innerfire.nl/koude-training

wim hof ademhalingsoefening:

Door koud te douchen krijg je ook meer endorfines, dopamine, adrenaline... NIICCCEE!!! PRecies wat je nodig ben als je van een middel aan het afkicken bent :)

Koop een boek over meditatie voor beginners of ga op youtube op zoek naar guided meditaties. Verdiep je in yoga en andere rek en strek oefeningen. Als je dit hebt gedaan voelt je lichaam lekker ontspannen aan en kun je lekkerder mediteren. Ook is het goed om die innerlijke stem in je hoofd tegen te gaan die je probeert aan te zetten tot het maken van keuzes die achteraf slecht voor je zijn. Door meditatie leer je terug te gaan naar je ademhaling als je het moeilijk hebt.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#20
WHM fan hier; goed bezig!

Deze herft en winter lekker buiten badderen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."