Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOntwennen en je toch fijn voelen

Ontwennen en je toch fijn voelen

56 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben een aantal dagen van mijn dagroutine afgeweken en gewoon gedaan waar ik zin in had. BEn niet meer koud wezen douchen, mediteren, wandelen of wat dan ook. HEb zeer veel junkfood gegeten en de hele dag op youtube gezeten. Met als resultaat: slecht slapen, angstig dromen, last hebben van onzekere-, angstige-, en deprimerende gedachten. Precies de dingen waarvoor ik medicijnen ben gaan slikken. Ik ga vandaag een hersteldag inlassen: 5min koud douchen, 20min mediteren en dan een lange boswandeling maken. Oja, en 3 kleine maaltijden eten volgens de richtlijnen van voedingscentrum. Kennelijk is dit toch het levensstijl wat ik echt nodig ben. Ik baal er alleen van dat ik op vaste tijdstippen moet gaan slapen en opstaan, ivm het melatonine verhaal / biologische klok verhaal. Ik moet er maar mee leren leven, maar ik kan zo wel medicijnvrij een gelukkig bestaan opbouwen. Het koude douchen geeft mij veel zelfvertrouwen en kracht. Het zorgt er voor dat ik lekker diep en goed slaap. Kan niet wachten totdat ik ijsbaden kan nemen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@PsychedelicMagic
Met alleen vaste tijdstippen met slapen/opstaan kom je er niet hoor, je zal overdag moeten leven en s-nachts slapen.

Klinkt alsof je een alles/niks mens bent, of je laat alles uit je handen vallen of je doet echt alles tegelijk. Ik zou mezelf wat minder druk opleggen en me concentreren op een normaal dagritme en een normaal eetpatroon. Daar ga je veel meer aan hebben (op termijn dan, je lichaam moet er zivh even op instellen) dan aan een koude douche.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
@PsychedelicMagic
Met alleen vaste tijdstippen met slapen/opstaan kom je er niet hoor, je zal overdag moeten leven en s-nachts slapen.

Klinkt alsof je een alles/niks mens bent, of je laat alles uit je handen vallen of je doet echt alles tegelijk. Ik zou mezelf wat minder druk opleggen en me concentreren op een normaal dagritme en een normaal eetpatroon. Daar ga je veel meer aan hebben (op termijn dan, je lichaam moet er zivh even op instellen) dan aan een koude douche.
Klik om te vergroten...
Wie zegt dat ik niet overdag leef en snachts slaap? Dat is namelijk precies wat ik doe. OVerdag veel zonlicht is belangrijk ook om snachts goed te slapen.

Wie zegt dat ik slecht dieet? Ik eet gezond volgens de richtlijnen van voedingscentrum en het boek "the brain fog fix". Ik heb een normaal dagritme en een normaal eetpatroon. Ik ga rond 8:30 in bed liggen en om 5:00uur gaat de wekker.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mezelf zei:
Dat koud douchen he... Jeetje dat wil mij niet echt lukken hoor. Ik ben wat dat betreft echt een koukleum.
Hoe trainde jij dit? Ik wil bijvoorbeeld nog wel m'n haren wassen enzo maar hoe doe ik dat? Begon jij bijvoorbeeld met de eerste keren douchen met een warme water en sloot je af met een koud water? Ik wil namelijk ook wel weer een poging wagen maar weet niet zo goed hoe te beginnen.
Klik om te vergroten...
Op dag 1 deed ik alleen de koud water knop helemaal om. Toen deed ik een minuut lang (ik zet altijd een kookwekker aan) koud water sproeien op mijn voeten/onderbenen/armen/schouders. Op dag 2 pakte ik daar ook mijn bovenbenen daarbij. Zo pakte ik elke dag weer een lichaamsdeel erbij tot het mij lukt om er helemaal onder te staan. Ben nog geen twee weken bezig en kan nu al 5 minuten lang volledig onder de koude douche staan. Wat belangrijk is om te doen is om je ademhaling onder controle te krijgen en om je te ontspannen. Hou je armen naast je lichaam, lekker los. Concentreer je op je ademhaling en ga eventueel als je aan het koud water bent gewend (het zal nooit helemaal wennen) en je bent meer ontspannen en je hebt je ademhaling onder controle, ga dan in je hoofd tellen. Als je bij honderd bent draai je dan om. Zo kom ik dus de vijf minuten door. Maar voordat ik het weet gaat de kookwekker al af en ben ik klaar. Accepteer dat je koud water over je heen voelt. Voel het koude water aan met je lichaam. Je lichaam gaat in het begin een vlucht reactie vertonen. Je kan druk gaan ademhalen, je kan wat gaan trillen en denken dat je weg moet. Maar dit gaat snel voorbij. Als je het echt niet volhoudt, begin dan weer met langzaam opbouwen. Met een aantal lichaamsdelen wennen aan het koude water. Ontspan, haal rustig adem, ga niet druk lopen doen, ga niet lopen zingen en bewegen;;; ontspan, relaxed, concentreer je op je ademhaling, je kan dit aan.

Bouw het langzaam op, zet een kookwekker aan en probeer het eens een week en zie of je verschil merkt. Ik begin zelf meestal met koud douchen 5minuten lang, daarna warm en daarna weer 5 minuten koud. Als je warm doucht nadat je koud hebt gedoucht, gaat bij mij de fijne effecten van het koud douchen verloren. Daarom douchen mensen vaak koud af denk ik... Ik iig wel.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#5
gewoon starten met warm douchen, was jezelf etc
en dan koud afdouchen

niet wam douchen na koud douchen!

als je bv 1 minuut koud hebt gedoucht zij je extremiteiten (armen/benen) gesloten qua bloedsomloop.
dwz je bloed blijft in je romp door je vitale delen stromen (je kan beter een arm missen dan een lever of hart)

nadat de koude bron weg is (lees: koud water uit) gaan de extremiteiten weer open en mengt het koude bloed uit je armen en benen zich met het warme bloed uit je romp
dat kan je lichaam aan alhoewel je kan gaan trillen door temperatuur verschil/aanpassing (afterdrop)

dan moet je niet nog eens een lekker warm gaan douchen want dan stijgt de temp. van je bloed te snel en kan je k.o. gaan

in 2 weken naar 5min. koud douchen is leuk maar nogmaals: luister naar je lichaam
het is geen wedstrijd

lekker met ledematen beginnen al zij het alleen je voeten en doe je dat eerst een weekje

je hoofd heeft een andere temperatuurregelaar dan de rest van je lichaam, laat die maar ff helemaal buiten beschouwing voorlopig
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#6
wim hof springt onder een warme douche nadat ie in een ijswrak heeft gezwommen... Volgens mij is het geen probleem om na het koud douchen warm te douchen.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Wim is ws. iets getrainder..

Waarom denk je dat het afgeraden wordt om snel op te warmen bij een kachel of in een warm badnadat je in een wak bent gevallen met schaatsen? Exact om die reden die ik je net vertel: afterdrop.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het is nu wel een mooie tijd om met koud afdouchen te beginnen. Het leidingwater is nu nog een stuk minder koud dan, zeg, januari en zal geleidelijk steeds kouder worden naarmate de herfst vordert en we de winter ingaan. Bedenk ik me nu zo even. Ik kan het nu zonder training (heb het pas twee keer gedaan) zeker een minuut onder de koude douche staan. Als ik in januari was begonnen, zou dat toch net even wat lastiger zijn geweest denk ik.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#9
Het was nogal teleurstellend. Het water wordt er wel kouder door maar de ijsblokken waren binnen een minuut (heb niet geteld) gesmolten :( Ik ben nu aan het sparen voor een vriezer en een badkuip. Buiten zwemmen wil ik ook nog gaan doen deze winter.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#10
PsychedelicMagic zei:
Het was nogal teleurstellend. Het water wordt er wel kouder door maar de ijsblokken waren binnen een minuut (heb niet geteld) gesmolten :( Ik ben nu aan het sparen voor een vriezer en een badkuip. Buiten zwemmen wil ik ook nog gaan doen deze winter.
Klik om te vergroten...
Inspirerend! :thumbsup1:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
PsychedelicMagic zei:
wim hof springt onder een warme douche nadat ie in een ijswrak heeft gezwommen... Volgens mij is het geen probleem om na het koud douchen warm te douchen.
Klik om te vergroten...
Wim Hof loopt ook in z'n onderbroek Mount Everest op. :tonguewink: Wij gewone stervelingen moeten misschien een beetje meer oppassen. :wink:

ZERO- zei:
Ha, leuk! Ik heb me daar een tijdje ook in verdiept, maar ik hou gewoon ECHT niet van kou, dus ik blijf het een ingewikkeld iets vinden. Probeer wel altijd heel mindful met kou om te gaan maar... hmm. Heb je het boek van Mindlift/Kasper vd Meulen al gelezen? Qua ademhalingsoefeningen ben ik meer fan van die van Sportrusten (van oa Koen de Jong), doe ik elke avond en uiteraard voor en na het hardlopen. Idd gewoon uitademing verlengen of na uitademing pauzeren.
Klik om te vergroten...
Naar mijn idee is dat nou juist ook mede waarom het zo effectief is: je doet iets wat je écht niet lekker vindt. Maar je doet het maar mooi wel. Ik denk niet dat er veel zijn die het gevoel van een koude douche echt lekker vinden zoals je een warme douche bijvoorbeeld lekker vindt. Maar het is toch weer lekker op een andere manier omdat het je een kick geeft. Je bent ineens springlevend.

Trouwens, eerst je voeten en armen en dan steeds meer onder de koude douche lijkt me een kwelling. Gewoon eerst lekker warm douchen en dan die knop ineens omdraaien. Niet bij nadenken. Krijg je eerst even een shock, maar na een paar seconden wen je er al aan. En dan puur op je ademhaling letten. Wanneer die kalmeert is het lang zo oncomfortabel niet meer. Soms denk ik er teveel bij na en dan ga ik heel langzaam de thermostaat knop omdraaien. Dan wordt het ook een kwelling omdat je gaat anticiperen op de komende kou. De werkelijke sensatie is veel minder erg dan de anticipatie.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Naar mijn idee is dat nou juist ook mede waarom het zo effectief is: je doet iets wat je écht niet lekker vindt. Maar je doet het maar mooi wel. Ik denk niet dat er veel zijn die het gevoel van een koude douche echt lekker vinden zoals je een warme douche bijvoorbeeld lekker vindt. Maar het is toch weer lekker op een andere manier omdat het je een kick geeft. Je bent ineens springlevend.

Trouwens, eerst je voeten en armen en dan steeds meer onder de koude douche lijkt me een kwelling. Gewoon eerst lekker warm douchen en dan die knop ineens omdraaien. Niet bij nadenken. Krijg je eerst even een shock, maar na een paar seconden wen je er al aan. En dan puur op je ademhaling letten. Wanneer die kalmeert is het lang zo oncomfortabel niet meer. Soms denk ik er teveel bij na en dan ga ik heel langzaam de thermostaat knop omdraaien. Dan wordt het ook een kwelling omdat je gaat anticiperen op de komende kou. De werkelijke sensatie is veel minder erg dan de anticipatie.
Klik om te vergroten...
Ja maar goed, als je zo gaat redeneren moet je je juist alles doen wat je niet fijn vindt om vooral zo mindful mogelijk te zijn? :wink: Plus voor mij gaat het niet alleen om het moment zelf maar ook het ellenlange koude gevoel wat ik daarna nog uren blijf houden soms inclusief blauwe lippen? Plus waarom zit ik mezelf hier eigenlijk voor te verantwoorden want GEEN IDEE mag zelf weten of ik dit doe of niet?! :tearsofjoy: Ik doe verdomme genoeg dingen die niet lekker zijn zoals een MARATHON lopen aankomende zondag! :rock:
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#13
Geluk is voor mij dat geluksgevoel / milde euforie
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
PsychedelicMagic zei:
Ik ken Charles Bronson en die deed aan krachttraining / meditatie / yoga en hij maakte mooie tekeningen. Of hij echt gelukkig is weet ik niet.

Anyway, heb je daar zo voorbeelden van?? In de gevangenis krijgen jongens ineens veel structuur en soms ook een dagbesteding en wat therapie. Als je van de straat komt en allemaal narigheid hebt meegemaakt, dan kan de gevangenis je wel even een geluksgevoel bezorgen maar ik vraag mij af in hoeverre dat blijvend is en in hoeverre hoe dat echt Intern is en dus uit zichzelf komt...
Klik om te vergroten...
Ik dacht aan een paar, maar kan deze zo niet terugvinden. Als je zoekt op google of youtube gaat het ook vaak over Jezus vinden en 'born-again Christian' worden, wat niet is wat ik bedoel.

Maar is het echt zo ongelofelijk? Zelfs als je iets externs verkrijgt, dan is het het tijdelijk stopzetten van verlangen dat je geluk doet ervaren. Niet het ding of de persoon geeft je geluk, maar de afwezigheid van verlangen. Wat hetzelfde is als slechts 'zijn', zonder de aandacht op het verkrijgen van iets (in de toekomst) te leggen. De natuurlijke staat van bewustzijn die rust in zichzelf is voldoening. Het heeft daar niets voor nodig, totdat wij het die voorwaarde opleggen.

Mezelf zei:
Wat is geluk?
Klik om te vergroten...
In mijn ogen: content zijn met wat is. De ervaring van bewust zijn van bewustzijn.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#15
Voor mij is dit geluk:

V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#16
Gisteravond probeerde ik het eens anders; ik ging langzaam van warm naar koud douchen. Steeds als ik voorzichtig de warmte knop terugdraaide en het douchewater kouder voelde worden, stopte ik even en telde ik 20. Als ik een beetje aan die temperatuur was gewend draaide ik de knop weer voorzichtig terug en als het water weer wat kouder was geworden stopte ik en telde ik weer tot 20. Zo ging ik door tot ik niet meer verder kon. Mijn lichaam was hierdoor veel sneller gewend aan de koude temperatuur en vond het minder moeilijk om onder de koude douche te blijven staan. Wel moest ik alsnog goed op mijn ademhaling letten. Ik en veel andere mensen hebben vaak de neiging om hun adem in te houden als ze onder de koude douche staan. Mijn focus was dan ook op het uitademen en op het blijven tellen. Ik had mijn kookwekker gezet, dus eigenlijk hoefde ik niet te tellen, maar ik vind het fijn om door te blijven tellen. Ook tel ik omdat ik de voorkant van mijn lijf 60seconden lang onder de koude water wil hebben en mijn rug en nek ook 60seconden. Dan weer mijn hoofd, maar dit zorgt na 20seconden altijd voor een brainfreeze. Hetzelfde wat je krijgt als je te snel een koude milkshake opdrinkt. En voordat ik het wist ging de kookwekker af en had ik 3minuten onder de koude douche gestaan :) 2uur hierna heerlijk geslapen. Merk dat mijn lijf steeds minder onder de indruk van de kou is en dat vind ik wel fijn om te ervaren.

Ik kan wel stoer gaan lopen doen en gewoon "stoicijns" onder de koude douche springen, maar hoe lang houd ik dat vol?? Ik wil eigenlijk de rest van mijn leven koud gaan douchen. Ik ben eerlijk tegen mijzelf en bouw zoiets liever langzaam op.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ben op veel vlakken vooruitgegaan: slaap, humeur, focus, motivatie, energie en daardoor ga ik vanaf vandaag nog minder antipsychotica slikken. Ben nu bezig met het boek "The brain fog fix" en kijken of ik nu nog meer dingen kan aanpassen. Wat ik nu doe: 30minuten mediteren elke dag, strekken in de ochtend en wat yoga, 2uur per dag een lichttherapielamp voor mijn gezicht, vrijwilligerswerk, minimaal 1uur per dag wandelen, 3minuten per dag koud douchen (wim hof), ademhalingsoefeningen, veel lezen, kamertemperatuur houden op 14 - 17graden, een vast ritme waarbij ik om half negen op bed ga en om 5uur er weer uitga... Hoe ik mijn dag begin is bepalend voor hoe de rest van de dag verloopt. Mijn wantrouwen naar mensen is bijna weg, het is veel stiller in mijn hoofd geworden sinds een aantal weken, ik ben vrolijker, ik slaap zeer goed en hoe ik mij sinds kort voel zo heb ik mij al vanaf mijn kindertijd niet meer gevoeld.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."