Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOntwennen en je toch fijn voelen

Ontwennen en je toch fijn voelen

56 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mezelf zei:
Wil niet de topic kapen maar vanmorgen wel even koud afgedouched. Buiten adem en hield het geen minuut vol over alleen mijn benen en armen. Maar daarna voelde het al wel lekker.. warme tintelingen en klaarwakker.. Morgen weer!
Klik om te vergroten...

Probeer je uitademing langer te maken dan je inademing. Dat is key. Gewoon volop uitblazen en inademing gaat vanzelf heel snel denk ik.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben recent ook weer met koud douchen begonnen. Wel eerst warm douchen om mijn haren te wassen etc. Daarna gewoon in één keer de warme kraan uitdraaien en er volledig onder blijven staan. Niet eerst alleen je armen en je onderbenen doen, niet náást de waterstraal gaan staan, dan maak je het alleen maar extra vervelend. Alsof je een pleister tergend langzaam weghaalt.

Alleen de eerste seconden zijn vervelend, daarna is het al gauw goed te doen. Even vloeken en rustig verder douchen. Na vijf seconden is het al niet meer echt vervelend, na 20 seconden begint het aangenaam te worden, en zodra je er meer dan een minuut onder staat is het zo lekker dat je met plezier nog een kwartier onder de douche blijft staan.

Als je er nu in de zomer al mee begint kun je langzaam wennen aan het steeds kouder wordende water in de winter. :wink:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#3
*.exe2.0 zei:
Probeer je uitademing langer te maken dan je inademing. Dat is key. Gewoon volop uitblazen en inademing gaat vanzelf heel snel denk ik.
Klik om te vergroten...
Goeie tip... ga ik ook eens toepassen. Hoor 'm trouwens vaker: leg de focus op de uitademing. Met de uitademing laat je dingen gaan, dingen los, en is, zeker voor mentale aspecten, in die zin ''belangrijker'' dan de inademing.

Ik ben vanmorgen wakker geworden met Wim Hof. Ben nu helemaal klaar voor de dag, meteen lekker in mijn lijf! :)
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#4
*.exe2.0 zei:
Wim is ws. iets getrainder..

Waarom denk je dat het afgeraden wordt om snel op te warmen bij een kachel of in een warm badnadat je in een wak bent gevallen met schaatsen? Exact om die reden die ik je net vertel: afterdrop.
Klik om te vergroten...
Ik zal me hier verder in verdiepen. Klinkt logisch wat je zegt.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Ha, leuk! Ik heb me daar een tijdje ook in verdiept, maar ik hou gewoon ECHT niet van kou, dus ik blijf het een ingewikkeld iets vinden. Probeer wel altijd heel mindful met kou om te gaan maar... hmm. Heb je het boek van Mindlift/Kasper vd Meulen al gelezen? Qua ademhalingsoefeningen ben ik meer fan van die van Sportrusten (van oa Koen de Jong), doe ik elke avond en uiteraard voor en na het hardlopen. Idd gewoon uitademing verlengen of na uitademing pauzeren.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
verwondering zei:
Ik ben recent ook weer met koud douchen begonnen. Wel eerst warm douchen om mijn haren te wassen etc. Daarna gewoon in één keer de warme kraan uitdraaien en er volledig onder blijven staan. Niet eerst alleen je armen en je onderbenen doen, niet náást de waterstraal gaan staan, dan maak je het alleen maar extra vervelend. Alsof je een pleister tergend langzaam weghaalt.

Alleen de eerste seconden zijn vervelend, daarna is het al gauw goed te doen. Even vloeken en rustig verder douchen. Na vijf seconden is het al niet meer echt vervelend, na 20 seconden begint het aangenaam te worden, en zodra je er meer dan een minuut onder staat is het zo lekker dat je met plezier nog een kwartier onder de douche blijft staan.

Als je er nu in de zomer al mee begint kun je langzaam wennen aan het steeds kouder wordende water in de winter. :wink:
Klik om te vergroten...
Nou als ik er onder blijf staan gaat mijn huid gewoon zeer doen en raak ik zo buiten adem dat ik echt geen lucht meer heb. Vanmorgen wel meer op de uitademing gefocust door de tips hier en dat hielp toch wel een klein beetje. Ook ergens jammer dat ik warm douchen zo lekker vind want wilde bijna niet de warme kraan dichtdraaien maar vanmorgen toch weer gedaan. Ik dan wel met alleen armen en benen :wink:
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Nou als ik er onder blijf staan gaat mijn huid gewoon zeer doen en raak ik zo buiten adem dat ik echt geen lucht meer heb. Vanmorgen wel meer op de uitademing gefocust door de tips hier en dat hielp toch wel een klein beetje. Ook ergens jammer dat ik warm douchen zo lekker vind want wilde bijna niet de warme kraan dichtdraaien maar vanmorgen toch weer gedaan. Ik dan wel met alleen armen en benen :wink:
Klik om te vergroten...

Begin gewoon met 10sec een week lang
Week 2 doe je 20sec

Wim zegt: graduele opbouw! Dus stapje voor stapje.

En je huid doet geen pijn maar je aderen/haarvaten. Die gaan dicht door de kou he.

Wat er gebeurt is dit: overal is het gemiddeld 20 graden; winkel, huis, werkplek, auto, etc. Je aderen zijn van nature flexibel omdat ze zich aan moeten kunnen passen aan kou en warmte. Doordat het overal 20 graden is zijn ze niet meer flexibel. Je hart moet hierdoor meer werk verrichten (de klap opvangen) en heeft dus stress. Als jij door koudetraining je cardiovasculaire stelsel weer laat werken/traint, voel je je beter en is dat onderdeel gezonder gemaakt. Mentaal overwin je ook iets, dat je wil vluchten maar het niet doet, je mastert je mind! Daarnaast komen er nog allerlei stofjes vrij zoals adrenaline. Sky High!

Let's go!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe Wim's ademhalingsoefening mij een soort korte high bezorgt en mij bijna knockout laat gaan;;

Wow! Bij de tweede ronde werd ik al behoorlijk scheef. Vooral ik 2 minuten mijn adem in had gehouden, diep inhaleerde en weer 15 minuten mijn adem inhield... Voelde me echt lekker worden. Voelde het zo heel lekker warm worden in mijn onderarmen en benen. Maar kreeg ook beetje het idee dat ik op ieder moment knockout kon gaan.. Waar ik mij lichtelijk tegen verzette. Wat ik ook weleens doe tijdens drugsgebruik. Wat niet erg handig is. Maar ja, de derde sessie ging weer net zo. Het lijkt wel alsof de ademhalingsoefening steeds intenser wordt naarmate ik hem beoefen. Hoe kan dat?? Is dat omdat ik de oefening steeds beter uitvoer? Of omdat ik beter ademhaal en meer zuurstof per keer binnenkrijg??
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#9
PsychedelicMagic zei:
Het lijkt wel alsof de ademhalingsoefening steeds intenser wordt naarmate ik hem beoefen.
Klik om te vergroten...
Owh? Ik verheug me er nu al op. Voor mij is het soms ook wel behoorlijk intens... die tintelingen in m'n handen en m'n voeten, die dan steeds verder opkruipt tot mijn hele onderarm en onderbeen... dan bij die 15 seconden adem inhouden dat gevoel dat je opstijgt. De eerstvolgende keer dat ik trip ga ik die ademhalingsoefening eens doen op de piek. Benieuwd wat er dan gebeurt!

Ik heb niet zo gauw antwoord op je vraag. Misschien simpelweg omdat je erop anticipeert en je focus op die lichamelijke effecten ook sterker wordt?

Overigens, hoe kun je je verzetten tegen knock out gaan? Zelfs als dat zou gebeuren, dan ''so what?'' zou je je af kunnen vragen. Zorg wel voor je veiligheid. Maak dat je veilig zit of ligt, zodat er niks kan gebeuren als je even weg zou raken. Wanneer je die veiligheid gewaarborgd hebt, kun je je zorgen om het knock out gaan misschien makkelijker laten gaan?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
ZERO- zei:
Ja maar goed, als je zo gaat redeneren moet je je juist alles doen wat je niet fijn vindt om vooral zo mindful mogelijk te zijn? :wink: Plus voor mij gaat het niet alleen om het moment zelf maar ook het ellenlange koude gevoel wat ik daarna nog uren blijf houden soms inclusief blauwe lippen? Plus waarom zit ik mezelf hier eigenlijk voor te verantwoorden want GEEN IDEE mag zelf weten of ik dit doe of niet?! :tearsofjoy: Ik doe verdomme genoeg dingen die niet lekker zijn zoals een MARATHON lopen aankomende zondag! :rock:
Klik om te vergroten...
Niets moet!! :grin: Iedereen mag zijn eigen oncomfortabele activiteit kiezen. :grimacing:

Ik voel me trouwens juist warm als ik uit een koude douche stap (door meer doorbloeding denk ik(?)) en eerder koud na een warme douche.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja, ik vind knockout gaan niet fijn. Maar er kan niks gebeuren indd
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#12

Voordat je dit kan moet je wel echt minimaal een decennia lang elke dag trainen en trainen lijkt mij... Tjees. Wim Hof methode is een afgeleide van de tummo meditatie. Ik ga mij binnenkort verdiepen in de tummo meditatie. Lees het boek: The Bliss of Inner Fire Heart Practice of the Six Yogas of Naropa https://www.bol.com/nl/p/the-bliss-...bltgh=sC0yKhNU8qVnwQaroklJHg.1.2.ProductTitle

En "the way of the iceman" lijkt mij ook wel een interessant boek :)

Morgen misschien even lekker buiten zwemmen. Kan niet wachten totdat ik mijn vriezer heb. Dan neem ik dagelijks een ijsbad :)
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
PsychedelicMagic zei:

Voordat je dit kan moet je wel echt minimaal een decennia lang elke dag trainen en trainen lijkt mij... Tjees. Wim Hof methode is een afgeleide van de tummo meditatie. Ik ga mij binnenkort verdiepen in de tummo meditatie. Lees het boek: The Bliss of Inner Fire Heart Practice of the Six Yogas of Naropa https://www.bol.com/nl/p/the-bliss-...bltgh=sC0yKhNU8qVnwQaroklJHg.1.2.ProductTitle

En "the way of the iceman" lijkt mij ook wel een interessant boek :)

Morgen misschien even lekker buiten zwemmen. Kan niet wachten totdat ik mijn vriezer heb. Dan neem ik dagelijks een ijsbad :)
Klik om te vergroten...

Voor het praktische zou ik Koud Kunstje lezen.

https://www.bol.com/nl/p/koud-kunst...MI8Kr5_aTv5AIVweJ3Ch0Gtg2sEAAYASAAEgIiBPD_BwE
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#14
Cold comfort: exposure to chilly temperatures may help fight anxiety
https://www.weforum.org/agenda/2019...4V85Qo-a_Hhevr1EtPrP4kvR0d5O67RpZQXs9UN8e_khU

Ik ga zo proberen om mijn douchewater kouder te krijgen door er een opvouwbare lichtgewicht emmer aan de douchekop te hangen en dat vol te gooien met ijsblokjes. In de emmer maak ik allemaal kleine gaten. Ben benieuwd....

Moet zeggen dat de sleur er nu in begint te komen en ik er steeds meer moeite mee krijg om onder het koude water te staan. Ik denk dat ik nieuwe doelen voor mijzelf moet gaan stellen.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
PsychedelicMagic zei:
Cold comfort: exposure to chilly temperatures may help fight anxiety
https://www.weforum.org/agenda/2019...4V85Qo-a_Hhevr1EtPrP4kvR0d5O67RpZQXs9UN8e_khU

Ik ga zo proberen om mijn douchewater kouder te krijgen door er een opvouwbare lichtgewicht emmer aan de douchekop te hangen en dat vol te gooien met ijsblokjes. In de emmer maak ik allemaal kleine gaten. Ben benieuwd....

Moet zeggen dat de sleur er nu in begint te komen en ik er steeds meer moeite mee krijg om onder het koude water te staan. Ik denk dat ik nieuwe doelen voor mijzelf moet gaan stellen.
Klik om te vergroten...

heb je een bad?

binnenkort weer lekker buiten badderen!
kan nu ook al een uitdaging of eerste opstap zijn hoor!

https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/watertemperatuur/
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
Psilocyloner zei:
Yoga en meditatie... ik weet het niet. Met yoga heb ik echt helemaal niks. Ben ook zo houterig, alles gaat dan zeer doen.
Klik om te vergroten...
Voor yoga hoef je juist niet lenig te zijn. In yoga gaat het er om dat je rekt en strekt met innerlijke focus. Een lichaams-meditatie. Het maakt daarbij niet uit hoe lenig je bent.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#17
PsychedelicMagic zei:
Ik ga zo proberen om mijn douchewater kouder te krijgen door er een opvouwbare lichtgewicht emmer aan de douchekop te hangen en dat vol te gooien met ijsblokjes. In de emmer maak ik allemaal kleine gaten. Ben benieuwd....

Moet zeggen dat de sleur er nu in begint te komen en ik er steeds meer moeite mee krijg om onder het koude water te staan. Ik denk dat ik nieuwe doelen voor mijzelf moet gaan stellen.
Klik om te vergroten...
Da's wel next level. :wink:

Ik houd het wel gewoon bij normaal koud water uit de kraan. De winter komt eraan dus het water wordt nu toch al langzaam iets kouder.

Af en toe ergens buiten in open water zwemmen probeer ik ook de hele winter te blijven doen.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het was nogal teleurstellend. Het water wordt er wel kouder door maar de ijsblokken waren binnen een minuut (heb niet geteld) gesmolten :( Ik ben nu aan het sparen voor een vriezer en een badkuip. Buiten zwemmen wil ik ook nog gaan doen deze winter.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#19
PsychedelicMagic zei:
Het was nogal teleurstellend. Het water wordt er wel kouder door maar de ijsblokken waren binnen een minuut (heb niet geteld) gesmolten :( Ik ben nu aan het sparen voor een vriezer en een badkuip. Buiten zwemmen wil ik ook nog gaan doen deze winter.
Klik om te vergroten...
Inspirerend! :thumbsup1:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
PsychedelicMagic zei:
wim hof springt onder een warme douche nadat ie in een ijswrak heeft gezwommen... Volgens mij is het geen probleem om na het koud douchen warm te douchen.
Klik om te vergroten...
Wim Hof loopt ook in z'n onderbroek Mount Everest op. :tonguewink: Wij gewone stervelingen moeten misschien een beetje meer oppassen. :wink:

ZERO- zei:
Ha, leuk! Ik heb me daar een tijdje ook in verdiept, maar ik hou gewoon ECHT niet van kou, dus ik blijf het een ingewikkeld iets vinden. Probeer wel altijd heel mindful met kou om te gaan maar... hmm. Heb je het boek van Mindlift/Kasper vd Meulen al gelezen? Qua ademhalingsoefeningen ben ik meer fan van die van Sportrusten (van oa Koen de Jong), doe ik elke avond en uiteraard voor en na het hardlopen. Idd gewoon uitademing verlengen of na uitademing pauzeren.
Klik om te vergroten...
Naar mijn idee is dat nou juist ook mede waarom het zo effectief is: je doet iets wat je écht niet lekker vindt. Maar je doet het maar mooi wel. Ik denk niet dat er veel zijn die het gevoel van een koude douche echt lekker vinden zoals je een warme douche bijvoorbeeld lekker vindt. Maar het is toch weer lekker op een andere manier omdat het je een kick geeft. Je bent ineens springlevend.

Trouwens, eerst je voeten en armen en dan steeds meer onder de koude douche lijkt me een kwelling. Gewoon eerst lekker warm douchen en dan die knop ineens omdraaien. Niet bij nadenken. Krijg je eerst even een shock, maar na een paar seconden wen je er al aan. En dan puur op je ademhaling letten. Wanneer die kalmeert is het lang zo oncomfortabel niet meer. Soms denk ik er teveel bij na en dan ga ik heel langzaam de thermostaat knop omdraaien. Dan wordt het ook een kwelling omdat je gaat anticiperen op de komende kou. De werkelijke sensatie is veel minder erg dan de anticipatie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."