Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOntwennen en je toch fijn voelen

Ontwennen en je toch fijn voelen

56 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goed bezig man! Ik gebruik inmiddels al jaren geen medicatie meer. Jarenlang ADHD-medicatie gebruikt. Uiteindelijk mee gestopt, voelde niet goed. Gaan accepteren dat het is zoals het is. Het is geen beperking. Het is een ander soort manier van informatieverwerking die ook zijn kwaliteiten heeft. Daar is prima succesvol mee te leven, alleen moet je je leven gewoon iets anders vormgeven dan mainstream.

Ik let al jaren op mijn voeding. Dat heeft wonderen gedaan. Minder brain fog. Ik probeer inderdaad ook voldoende lichaamsbeweging te hebben. Ik heb geen auto, dus doe sowieso al veel op de fiets. Lang heb ik het volgehouden om op dagen dat ik thuis ben en nergens heen hoef minstens een half uur te wandelen, maar ik constateer nu dat dit de laatste tijd is versloft. Ga ik weer oppakken! De deur uit, te starten met vandaag!

Ik ken Wim Hof, iemand heeft me er recent ook al eens op gewezen, maar ben er toen niet echt op doorgegaan. Net die 3 rounds gedaan, wauw! Ik bedacht me wel dat ik dit vroeger als kind al eens deed wanneer we op de basisschool wedstrijdje adem inhouden deden. Ik won dat op die manier altijd... :tearsofjoy: Maar damn... zo drie keer achter elkaar, best intense sensaties. Dit ga ik echt dagelijks doen vanaf nu! Thanks for sharing!

De Wim Hof Methode... ik ga me er nu echt eens goed in verdiepen te komende tijd. Dit is precies wat ik nodig heb denk ik. Ben al tijden op zoek naar manieren om meer in mijn lichaam te komen, omdat ik erg vaak/snel dissocieer. Ook onder invloed van psychedelica overkomt me dat geregeld. Volgende keer als ik weer in mijn hoofd schiet eens even die ademhaling doen!

Wat ik wel geregeld al doe is de 4×7: in ong. 7 tellen zo diep mogelijk inademen, 7 tellen vasthouden, ong. 7 tellen uitademen, 7 tellen vasthouden... en dan weer in. Doe je in totaal 7 keer of meer indien gewenst. Helpt mij om op een snelle manier weer even contact met mijn lichaam te maken.

Yoga en meditatie... ik weet het niet. Met yoga heb ik echt helemaal niks. Ben ook zo houterig, alles gaat dan zeer doen. Meditatie ben ik voornemens om mee te gaan beginnen, maar merk dat ik mezelf misschien ook weer wat af moet remmen. Niet álles tegelijk.

Koud douchen... ja, dat wil ik ook heel graag... alleen ik douche niet elke dag, LOL!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sinds ik koud douche zit ik veeeel minder in mijn hoofd en ben ik meer in het nu. Als je de neiging hebt om te dissociëren -wat ik heel goed herken van mijzelf- dan is koude douche training echt wat voor jou. Begin eens met 1minuut alleen koud water over je voeten/benen/armen en schouders te doen. Later je gezicht, borst, buik, bovenbenen, etc.. Totdat het je lukt om 1 minuut er helemaal onder te staan. Ik doe dit al iets van 2 weken en kan nu 5 minuten lang onder de koude douche staan. Ik ben nu al aan het kijken voor een vriezer zodat ik een ijsbad kan maken. Binnenkort ga ik ook buiten zwemmen als het koud is. Door koud te douchen lukt het mij beter te mediteren. Ikzelf ben ook erg houterig en stijf, en ik neem yoga ook niet heel serieus, maar door even 10 minuten lang te strekken en te rekken voelt mijn lichaam daarna lekker ontspannen aan. Hierdoor vergeet ik tijdens het mediteren mijn lichaam en word ik al gauw 1 met mijn ademhaling...

Mooi dat de ademhalingsoefening je zo goed bevalt :)
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Stapsgewijs he, luister naar je lichaam met dat douchen en badderen!

En zeker voorzichtig met je hoofd. Lees je in zou ik zeggen. Er is veel voorhanden op YouTube.

Voor de rest: tof om te lezen dat er meer enthousiaste beoefenaars zijn. Dikke biohack is het.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#4
Wil niet de topic kapen maar vanmorgen wel even koud afgedouched. Buiten adem en hield het geen minuut vol over alleen mijn benen en armen. Maar daarna voelde het al wel lekker.. warme tintelingen en klaarwakker.. Morgen weer!
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#5
PsychedelicMagic zei:
Sinds ik koud douche zit ik veeeel minder in mijn hoofd en ben ik meer in het nu. Als je de neiging hebt om te dissociëren -wat ik heel goed herken van mijzelf- dan is koude douche training echt wat voor jou. Begin eens met 1minuut alleen koud water over je voeten/benen/armen en schouders te doen. Later je gezicht, borst, buik, bovenbenen, etc.. Totdat het je lukt om 1 minuut er helemaal onder te staan. Ik doe dit al iets van 2 weken en kan nu 5 minuten lang onder de koude douche staan. Ik ben nu al aan het kijken voor een vriezer zodat ik een ijsbad kan maken. Binnenkort ga ik ook buiten zwemmen als het koud is. Door koud te douchen lukt het mij beter te mediteren. Ikzelf ben ook erg houterig en stijf, en ik neem yoga ook niet heel serieus, maar door even 10 minuten lang te strekken en te rekken voelt mijn lichaam daarna lekker ontspannen aan. Hierdoor vergeet ik tijdens het mediteren mijn lichaam en word ik al gauw 1 met mijn ademhaling...

Mooi dat de ademhalingsoefening je zo goed bevalt :)
Klik om te vergroten...
Een alternatief op yoga is misschien progressieve relaxatie van Jacobson. Zo ben je toch met je lichaam bezig, op een manier die een ontspannen staat bewerkstelligt die je mogelijk beter in staat stelt om te mediteren, zonder dat je daarbij zoiets hebt van ''waar ben ik nu mee bezig'', wat ik met yoga heb. ''Beetje rekken en strekken'' zou ik overigens geen yoga noemen, haha. Het kan wel, net zoals de methode van Jacobson, helpen ontspanning in je lichaam te krijgen. Anyway, ik citeer: Jacobson ontwikkelde zijn Progressieve Relaxatie methode om dit systematisch aan te leren. Hiermee oefen je in een liggende houding één voor één spiergroepen aanspannen en vervolgens ontspannen. Het doel is om te leren waarnemen hoe spanning in die spieren aanvoelt en hoe de afwezigheid van spanning aanvoelt.'' Doe ik al jaren zo nu en dan, vooral wanneer ik spanning in mijn lichaam bemerk. Door naar die spanning toe te gaan met je aandacht maak je je bewust. Door vervolgens spiergroepen aan te spannen en te ontspannen, kun je de staat van spanning enigszins doorbreken.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
PsychedelicMagic zei:
Sinds ik koud douche zit ik veeeel minder in mijn hoofd en ben ik meer in het nu. Als je de neiging hebt om te dissociëren -wat ik heel goed herken van mijzelf- dan is koude douche training echt wat voor jou. Begin eens met 1minuut alleen koud water over je voeten/benen/armen en schouders te doen. Later je gezicht, borst, buik, bovenbenen, etc.. Totdat het je lukt om 1 minuut er helemaal onder te staan. Ik doe dit al iets van 2 weken en kan nu 5 minuten lang onder de koude douche staan. Ik ben nu al aan het kijken voor een vriezer zodat ik een ijsbad kan maken. Binnenkort ga ik ook buiten zwemmen als het koud is. Door koud te douchen lukt het mij beter te mediteren. Ikzelf ben ook erg houterig en stijf, en ik neem yoga ook niet heel serieus, maar door even 10 minuten lang te strekken en te rekken voelt mijn lichaam daarna lekker ontspannen aan. Hierdoor vergeet ik tijdens het mediteren mijn lichaam en word ik al gauw 1 met mijn ademhaling...

Mooi dat de ademhalingsoefening je zo goed bevalt :)
Klik om te vergroten...
Dat koud douchen he... Jeetje dat wil mij niet echt lukken hoor. Ik ben wat dat betreft echt een koukleum.
Hoe trainde jij dit? Ik wil bijvoorbeeld nog wel m'n haren wassen enzo maar hoe doe ik dat? Begon jij bijvoorbeeld met de eerste keren douchen met een warme water en sloot je af met een koud water? Ik wil namelijk ook wel weer een poging wagen maar weet niet zo goed hoe te beginnen.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psilocyloner zei:
Een alternatief op yoga is misschien progressieve relaxatie van Jacobson.
Klik om te vergroten...
Zal eens kijken daar naar. Ik doe nu yoga uit een boek en soms van een dvd van yoga voor dummies. Werkt voldoende. Zolang ik maar geen blessure oploop en mij na afloop lekker relaxed voel :)
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mezelf zei:
Dat koud douchen he... Jeetje dat wil mij niet echt lukken hoor. Ik ben wat dat betreft echt een koukleum.
Hoe trainde jij dit? Ik wil bijvoorbeeld nog wel m'n haren wassen enzo maar hoe doe ik dat? Begon jij bijvoorbeeld met de eerste keren douchen met een warme water en sloot je af met een koud water? Ik wil namelijk ook wel weer een poging wagen maar weet niet zo goed hoe te beginnen.
Klik om te vergroten...
Op dag 1 deed ik alleen de koud water knop helemaal om. Toen deed ik een minuut lang (ik zet altijd een kookwekker aan) koud water sproeien op mijn voeten/onderbenen/armen/schouders. Op dag 2 pakte ik daar ook mijn bovenbenen daarbij. Zo pakte ik elke dag weer een lichaamsdeel erbij tot het mij lukt om er helemaal onder te staan. Ben nog geen twee weken bezig en kan nu al 5 minuten lang volledig onder de koude douche staan. Wat belangrijk is om te doen is om je ademhaling onder controle te krijgen en om je te ontspannen. Hou je armen naast je lichaam, lekker los. Concentreer je op je ademhaling en ga eventueel als je aan het koud water bent gewend (het zal nooit helemaal wennen) en je bent meer ontspannen en je hebt je ademhaling onder controle, ga dan in je hoofd tellen. Als je bij honderd bent draai je dan om. Zo kom ik dus de vijf minuten door. Maar voordat ik het weet gaat de kookwekker al af en ben ik klaar. Accepteer dat je koud water over je heen voelt. Voel het koude water aan met je lichaam. Je lichaam gaat in het begin een vlucht reactie vertonen. Je kan druk gaan ademhalen, je kan wat gaan trillen en denken dat je weg moet. Maar dit gaat snel voorbij. Als je het echt niet volhoudt, begin dan weer met langzaam opbouwen. Met een aantal lichaamsdelen wennen aan het koude water. Ontspan, haal rustig adem, ga niet druk lopen doen, ga niet lopen zingen en bewegen;;; ontspan, relaxed, concentreer je op je ademhaling, je kan dit aan.

Bouw het langzaam op, zet een kookwekker aan en probeer het eens een week en zie of je verschil merkt. Ik begin zelf meestal met koud douchen 5minuten lang, daarna warm en daarna weer 5 minuten koud. Als je warm doucht nadat je koud hebt gedoucht, gaat bij mij de fijne effecten van het koud douchen verloren. Daarom douchen mensen vaak koud af denk ik... Ik iig wel.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
gewoon starten met warm douchen, was jezelf etc
en dan koud afdouchen

niet wam douchen na koud douchen!

als je bv 1 minuut koud hebt gedoucht zij je extremiteiten (armen/benen) gesloten qua bloedsomloop.
dwz je bloed blijft in je romp door je vitale delen stromen (je kan beter een arm missen dan een lever of hart)

nadat de koude bron weg is (lees: koud water uit) gaan de extremiteiten weer open en mengt het koude bloed uit je armen en benen zich met het warme bloed uit je romp
dat kan je lichaam aan alhoewel je kan gaan trillen door temperatuur verschil/aanpassing (afterdrop)

dan moet je niet nog eens een lekker warm gaan douchen want dan stijgt de temp. van je bloed te snel en kan je k.o. gaan

in 2 weken naar 5min. koud douchen is leuk maar nogmaals: luister naar je lichaam
het is geen wedstrijd

lekker met ledematen beginnen al zij het alleen je voeten en doe je dat eerst een weekje

je hoofd heeft een andere temperatuurregelaar dan de rest van je lichaam, laat die maar ff helemaal buiten beschouwing voorlopig
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#10
wim hof springt onder een warme douche nadat ie in een ijswrak heeft gezwommen... Volgens mij is het geen probleem om na het koud douchen warm te douchen.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Wim is ws. iets getrainder..

Waarom denk je dat het afgeraden wordt om snel op te warmen bij een kachel of in een warm badnadat je in een wak bent gevallen met schaatsen? Exact om die reden die ik je net vertel: afterdrop.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het is nu wel een mooie tijd om met koud afdouchen te beginnen. Het leidingwater is nu nog een stuk minder koud dan, zeg, januari en zal geleidelijk steeds kouder worden naarmate de herfst vordert en we de winter ingaan. Bedenk ik me nu zo even. Ik kan het nu zonder training (heb het pas twee keer gedaan) zeker een minuut onder de koude douche staan. Als ik in januari was begonnen, zou dat toch net even wat lastiger zijn geweest denk ik.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Mezelf zei:
Wil niet de topic kapen maar vanmorgen wel even koud afgedouched. Buiten adem en hield het geen minuut vol over alleen mijn benen en armen. Maar daarna voelde het al wel lekker.. warme tintelingen en klaarwakker.. Morgen weer!
Klik om te vergroten...

Probeer je uitademing langer te maken dan je inademing. Dat is key. Gewoon volop uitblazen en inademing gaat vanzelf heel snel denk ik.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben recent ook weer met koud douchen begonnen. Wel eerst warm douchen om mijn haren te wassen etc. Daarna gewoon in één keer de warme kraan uitdraaien en er volledig onder blijven staan. Niet eerst alleen je armen en je onderbenen doen, niet náást de waterstraal gaan staan, dan maak je het alleen maar extra vervelend. Alsof je een pleister tergend langzaam weghaalt.

Alleen de eerste seconden zijn vervelend, daarna is het al gauw goed te doen. Even vloeken en rustig verder douchen. Na vijf seconden is het al niet meer echt vervelend, na 20 seconden begint het aangenaam te worden, en zodra je er meer dan een minuut onder staat is het zo lekker dat je met plezier nog een kwartier onder de douche blijft staan.

Als je er nu in de zomer al mee begint kun je langzaam wennen aan het steeds kouder wordende water in de winter. :wink:
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#15
*.exe2.0 zei:
Probeer je uitademing langer te maken dan je inademing. Dat is key. Gewoon volop uitblazen en inademing gaat vanzelf heel snel denk ik.
Klik om te vergroten...
Goeie tip... ga ik ook eens toepassen. Hoor 'm trouwens vaker: leg de focus op de uitademing. Met de uitademing laat je dingen gaan, dingen los, en is, zeker voor mentale aspecten, in die zin ''belangrijker'' dan de inademing.

Ik ben vanmorgen wakker geworden met Wim Hof. Ben nu helemaal klaar voor de dag, meteen lekker in mijn lijf! :)
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#16
*.exe2.0 zei:
Wim is ws. iets getrainder..

Waarom denk je dat het afgeraden wordt om snel op te warmen bij een kachel of in een warm badnadat je in een wak bent gevallen met schaatsen? Exact om die reden die ik je net vertel: afterdrop.
Klik om te vergroten...
Ik zal me hier verder in verdiepen. Klinkt logisch wat je zegt.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Ha, leuk! Ik heb me daar een tijdje ook in verdiept, maar ik hou gewoon ECHT niet van kou, dus ik blijf het een ingewikkeld iets vinden. Probeer wel altijd heel mindful met kou om te gaan maar... hmm. Heb je het boek van Mindlift/Kasper vd Meulen al gelezen? Qua ademhalingsoefeningen ben ik meer fan van die van Sportrusten (van oa Koen de Jong), doe ik elke avond en uiteraard voor en na het hardlopen. Idd gewoon uitademing verlengen of na uitademing pauzeren.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#18
verwondering zei:
Ik ben recent ook weer met koud douchen begonnen. Wel eerst warm douchen om mijn haren te wassen etc. Daarna gewoon in één keer de warme kraan uitdraaien en er volledig onder blijven staan. Niet eerst alleen je armen en je onderbenen doen, niet náást de waterstraal gaan staan, dan maak je het alleen maar extra vervelend. Alsof je een pleister tergend langzaam weghaalt.

Alleen de eerste seconden zijn vervelend, daarna is het al gauw goed te doen. Even vloeken en rustig verder douchen. Na vijf seconden is het al niet meer echt vervelend, na 20 seconden begint het aangenaam te worden, en zodra je er meer dan een minuut onder staat is het zo lekker dat je met plezier nog een kwartier onder de douche blijft staan.

Als je er nu in de zomer al mee begint kun je langzaam wennen aan het steeds kouder wordende water in de winter. :wink:
Klik om te vergroten...
Nou als ik er onder blijf staan gaat mijn huid gewoon zeer doen en raak ik zo buiten adem dat ik echt geen lucht meer heb. Vanmorgen wel meer op de uitademing gefocust door de tips hier en dat hielp toch wel een klein beetje. Ook ergens jammer dat ik warm douchen zo lekker vind want wilde bijna niet de warme kraan dichtdraaien maar vanmorgen toch weer gedaan. Ik dan wel met alleen armen en benen :wink:
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mezelf zei:
Nou als ik er onder blijf staan gaat mijn huid gewoon zeer doen en raak ik zo buiten adem dat ik echt geen lucht meer heb. Vanmorgen wel meer op de uitademing gefocust door de tips hier en dat hielp toch wel een klein beetje. Ook ergens jammer dat ik warm douchen zo lekker vind want wilde bijna niet de warme kraan dichtdraaien maar vanmorgen toch weer gedaan. Ik dan wel met alleen armen en benen :wink:
Klik om te vergroten...

Begin gewoon met 10sec een week lang
Week 2 doe je 20sec

Wim zegt: graduele opbouw! Dus stapje voor stapje.

En je huid doet geen pijn maar je aderen/haarvaten. Die gaan dicht door de kou he.

Wat er gebeurt is dit: overal is het gemiddeld 20 graden; winkel, huis, werkplek, auto, etc. Je aderen zijn van nature flexibel omdat ze zich aan moeten kunnen passen aan kou en warmte. Doordat het overal 20 graden is zijn ze niet meer flexibel. Je hart moet hierdoor meer werk verrichten (de klap opvangen) en heeft dus stress. Als jij door koudetraining je cardiovasculaire stelsel weer laat werken/traint, voel je je beter en is dat onderdeel gezonder gemaakt. Mentaal overwin je ook iets, dat je wil vluchten maar het niet doet, je mastert je mind! Daarnaast komen er nog allerlei stofjes vrij zoals adrenaline. Sky High!

Let's go!
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoe Wim's ademhalingsoefening mij een soort korte high bezorgt en mij bijna knockout laat gaan;;

Wow! Bij de tweede ronde werd ik al behoorlijk scheef. Vooral ik 2 minuten mijn adem in had gehouden, diep inhaleerde en weer 15 minuten mijn adem inhield... Voelde me echt lekker worden. Voelde het zo heel lekker warm worden in mijn onderarmen en benen. Maar kreeg ook beetje het idee dat ik op ieder moment knockout kon gaan.. Waar ik mij lichtelijk tegen verzette. Wat ik ook weleens doe tijdens drugsgebruik. Wat niet erg handig is. Maar ja, de derde sessie ging weer net zo. Het lijkt wel alsof de ademhalingsoefening steeds intenser wordt naarmate ik hem beoefen. Hoe kan dat?? Is dat omdat ik de oefening steeds beter uitvoer? Of omdat ik beter ademhaal en meer zuurstof per keer binnenkrijg??

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."