Mja ik heb je post nog eens gelezen, en ik vind het helemaal niet zo vreemd dat ik me persoonlijk voelde aangesproken, een en ander is gewoon aan mij gericht.
Ik begrijp dat je dat zo opvat. Maar zo had ik het echt niet bedoeld. Het kriebelt een beetje wanneer ik zo'n tekst lees, en ik weet dat jij hem niet zelf geschreven hebt. Dus ik richt me vooral tot de schrijver ervan, al zal die mijn reactie toch niet lezen.
Ik wil er eigenlijk niet meer over verder weiden maar wat jij zegt 'ik heb nog nooit onderzoek gezien dat dit slecht is', is wel meteen het punt waarom een aantal e-nummers bijzonder omstreden is. Want van die omstreden e-nummers is nou eenmaal geen langetermijnonderzoek naar gedaan, en wat er aan onderzoek is gedaan is voor het overgrote deel op conto van de voedingsindustrie en die hebben een eigenbelang dus zijn niet echt te vertrouwen.
Dat is precies wat ik al zei. Onderzoek dat door het bedrijfsleven zelf gesponsord of georganiseerd is stelt mij niet gerust dat een stof veilig is. Maar aan de andere kant is er ook nog nooit aangetoond dat het wèl schadelijk is. En dat is nu juist het punt: sommige mensen claimen dat bewezen is dat het schadelijk is. Kankerverwekkend, dikmakend, veroorzaakt hoofdpijn en migraine, neurotoxisch, schadelijk voor de ogen: je kunt zo een hele waslijst van het internet verzamelen en niets daarvan is echt aannemelijk gemaakt.
Het zou alsnog best kunnen dat toegevoegd MSG in het lichaam anders uitwerkt dan natuurlijk glutaminezuur of glutamaat. Er voorzichtig mee zijn kan geen kwaad. Sterker nog, als het in een product zit zal ik eerder geneigd zijn het te laten staan. Ik ga echter niet moeilijk doen wanneer ik bij iemand anders eet en hij gebruikt een pakje waar MSG in zit. Dan beheerst het - mijns inziens dan - teveel van je leven. Terwijl het hoogstwaarschijnlijk vrij onschuldig is.
Overigens, als je bij mij in de koelkast en mijn keukenkastjes kijkt, zul je vermoedelijk geen enkel product met toegevoegd MSG vinden. Neem dus niet zomaar aan dat ik de ingrediëntenlijst niet lees.
![:wink:]()
Integendeel. Ik koop hoofdzakelijk verse ingrediënten, en bijna alles biologisch. Bij een verse broccoli hoef je niet te controleren of er geen E-zoveel in zit. In biologisch is toegevoegd MSG niet toegestaan. Gistextract wel overigens.
En daar laat ik me dan misschien wel een beetje mee foppen - ik wil graag geloven dat biologisch de toekomst is, dat het uiteindelijk milieuvriendelijker en misschien ook wel iets gezonder is, en betaal daar graag iets meer voor. Al begin ik bij die zilveruitjes á 3 euro wel te steigeren: dan maar niet. Bij sommige producten moet de winstmarge toch wel schunnig groot zijn: 0,46 euro tegenover 2,99 voor die zilveruitjes? Daar gaat iets niet helemaal goed volgens mij. Ik begrijp dat de productie duurder en kleinschaliger is, maar ruim een factor 6 aan prijsverschil?
Een en ander kan ook per persoon verschillen, zo heeft mijn lichaam het niet op met sulfiet, ik krijg er koppijn van. En sulfiet komt voor in heel veel natuurlijke producten zoals spaanse wijn en ook in een 8 tal e-nummers, dus probeer ik die zo veel mogelijk te mijden waar een ander nergens last van heeft met diezelfde sulfiet/sulfietverbindingen.
E621 zijn we het gewoonweg niet eens. Volgens mij heeft je lichaam er sowieso geen enkel belang bij en zijn er toch signalen dat het zelfs ongezond zou zijn en dan denk ik liever niet terwijl jij geen enkel probleem met die stof hebt. Nou oke, even goede vrienden dan.
En daar zijn we het helemaal over eens. Het is inderdaad persoonlijk. En inderdaad, je lichaam zal E621 niet missen.
Dat ik er zelf geen enkel probleem mee heb is echter niet waar. Ook al deden mijn eerdere posts hier anders vermoeden, ik ben zelf zo'n geitenwollenhippie. En ook al weet ik dat er ook volledig onschuldige E-nummers bestaan, zal een product met een lange ingrediëntenlijst niet gauw mijn boodschappenmandje in verdwijnen.
Maar ik durf wel kritisch te zijn op mezelf, en staar me niet blind op het vermijden ervan. Dat zelfkritisch vermogen lijkt bij sommige fanatici een beetje te ontbreken, en om geldelijk gewin wordt van die angst gretig misbruik gemaakt.
Laat dus niet alleen de producten met reeksen E-nummers staan, maar ook het himalayazout á 10 euro, de agavesiroop (met een hoog gehalte aan fructose: de saccharide die vetcellen 'lui' maakt) en de gojibessen. Een zekerheid is namelijk dat ze schadelijk zijn voor je portemonnee.