Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHormonen, E-nummers en levensstijl madness - wat denken jullie ervan?

Hormonen, E-nummers en levensstijl madness - wat denken jullie ervan?

72 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Je hoeft niet eens per se de hoofdprijs te betalen voor een goed waterfilter. Je hebt ze ook die je direct op je kraan monteert. Oké, staat niet zo mooi, maar je drinkwater is veel schoner. Die van mij is een koolstoffilter, maar revitaliseert en mineraliseerd het water ook. Dus geen gedemineraliseerd water. Nederlands drinkwater is al vrij schoon vergeleken bij veel andere landen, maar er komen altijd resten van medicijnen en andere verontreinigingen in. Dat filter haalt meer dan 99% van de overgebleven resten eruit.

Wat betreft door de tandarts en mondhygiëniste gebruikte fluoride. Daar kun je gewoon aangeven dat je dat niet wilt. Die van mij vroeg waarom niet. Nou, omdat ik die troep niet in me wil en ik niet voor niets dure tandpasta zonder fluoride koop. Ze was dan wel weer verbaasd hoe goed mijn tanden waren na meer dan 15 jaren geen fluoride gebruiken.
Klik om te vergroten...

Welke koolstoffilter gebruik jij momenteel? Ik weet dat ik in het verleden enkele bijzonder goeie ben tegengekomen, echter kan ik deze tot op heden niet terugvinden en zo een grote installatie is vermits onze huidige verplaatsingen niet zo evident .

En in verband met de tandarts, heb jij toevallig ook een oplossing voor ingrepen zoals het vullen van tanden in noodzaak? De soort vulling bedoel ik dan, is er een alternatief voor de toxische metalen die normaal niet vrijkomen maar in praktijk bij ons meermaals gelost zijn/vervangen waardoor dit toch het geval is. Onze tandarts, net als vele anderen id omgeving, heeft de oude vullingen verwijderd owv deze reden maar de nieuwe composiet soorten zijn na enig onderzoek zo te zien (alweer consensus ontbreekt) even schadelijk... Lijkt dus meer op geldklopperij dan gezondheidsredenen..

Wij merken trouwens ook met onze nieuwe levensstijl dat gaatjes bijna compleet verleden tijd zijn(zeker tov voorheen) en tandartsbezoeken zelden nodig, wat al veel doet ook financieel.
Poetsen doen we vnl met kokosolie en bicarbonaat of soms met houtskool. Maar ik denk dat het vnl ligt aan het ontbreken van geraffineerde suikers alsook vlees in ons dieet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ralou zei:
Welke koolstoffilter gebruik jij momenteel? Ik weet dat ik in het verleden enkele bijzonder goeie ben tegengekomen, echter kan ik deze tot op heden niet terugvinden en zo een grote installatie is vermits onze huidige verplaatsingen niet zo evident .
Klik om te vergroten...
Ik heb een Ewo vitality filter.

Ralou zei:
En in verband met de tandarts, heb jij toevallig ook een oplossing voor ingrepen zoals het vullen van tanden in noodzaak? De soort vulling bedoel ik dan, is er een alternatief voor de toxische metalen die normaal niet vrijkomen maar in praktijk bij ons meermaals gelost zijn/vervangen waardoor dit toch het geval is. Onze tandarts, net als vele anderen id omgeving, heeft de oude vullingen verwijderd owv deze reden maar de nieuwe composiet soorten zijn na enig onderzoek zo te zien (alweer consensus ontbreekt) even schadelijk... Lijkt dus meer op geldklopperij dan gezondheidsredenen..
Klik om te vergroten...
Helaas, die heb ik niet en dat wist ik ook niet dat die nieuwe technieken niet goed zijn. Heb altijd wel geluk gehad met mijn gebit qua gaatjes en had er pas vorig jaar voor het eerst (op mijn 33ste) een. Wel slecht nieuws dat die nieuwe ook niet goed zijn, maar imo is er ook iets als je teveel bezig houden met (piekeren over) gezondheid. Zo'n gaatje moet immers toch gevuld worden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Don_Juan zei:
Ik vind alleen de 2 ‘werelden’ niet samen rijmen. Het (over) gezonde eten en drinken, en dan tóch dat pilletje of biertje nemen. What the hell doe je dan op een drugs/drank forum vraag ik me dan af, en waarom zou je dan uberhaupt nog aan drugs of drank denken als je zo bezig bent met wat je tot je neemt.

Dit is enkel hoe ik erover denk, zonder het goed of slecht te praten. Iedereen moet lekker doen wat hij of zij vind, maar ben wel benieuwd naar hoe mensen daar dan toch tot komen.
Klik om te vergroten...
Nou, misschien omdat het allemaal niet zo zwart/wit is en je best eens een biertje kunt drinken, zolang je daar geen dagelijkse gewoonte van maakt. Of best eens een tripje kunt doen een paar keer in het jaar, zonder dat dat elke paar weken moet om in te vluchten.

Wat wil je dan, dat mensen die eens in de zoveel tijd eens drank/drugs tot zich nemen, er verder een ongezonde leefstijl op na houden? Een gezonde leefstijl is de basis. Juist omdat je dat hebt, kun je het je eens permitteren om een drug te doen. En als je er gebrand op bent om de optimale gezondheid na te streven of als je gewoon geen behoefte hebt aan drank/drugs, dan doe je dat laatste gewoon niet.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#4
Don_Juan zei:
Ik vind alleen de 2 ‘werelden’ niet samen rijmen. Het (over) gezonde eten en drinken, en dan tóch dat pilletje of biertje nemen. What the hell doe je dan op een drugs/drank forum vraag ik me dan af, en waarom zou je dan uberhaupt nog aan drugs of drank denken als je zo bezig bent met wat je tot je neemt.
Klik om te vergroten...

Dit is gewoon precies de zelfde reactie als hiervoor..
Welke 2 werelden?
Dus in jou optiek als je drugs gebruikt, gedraag je ook als een junk en zorg niet voor jezelf...

Afgelopen 6 weken ben ik nuchter geweest en ben gaan sporten. Heb gezond gegeten. Ben weer goed op kracht. En dan deze week weer wat leuke dingen gedaan en wat drugs gebruikt.
Dat heet voor jezelf zorgen maar ook nog genieten van de leuke dingen van het leven en geestelijke ondekkingen doen door stoffen tot je te nemen dat je leven rijker maakt!

Mindless zei:
misschien omdat het allemaal niet zo zwart/wit is
Klik om te vergroten...

Je haalt de woorden uit me mond..
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#5
acht.zes zei:
Mja ik heb je post nog eens gelezen, en ik vind het helemaal niet zo vreemd dat ik me persoonlijk voelde aangesproken, een en ander is gewoon aan mij gericht.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp dat je dat zo opvat. Maar zo had ik het echt niet bedoeld. Het kriebelt een beetje wanneer ik zo'n tekst lees, en ik weet dat jij hem niet zelf geschreven hebt. Dus ik richt me vooral tot de schrijver ervan, al zal die mijn reactie toch niet lezen.

acht.zes zei:
Ik wil er eigenlijk niet meer over verder weiden maar wat jij zegt 'ik heb nog nooit onderzoek gezien dat dit slecht is', is wel meteen het punt waarom een aantal e-nummers bijzonder omstreden is. Want van die omstreden e-nummers is nou eenmaal geen langetermijnonderzoek naar gedaan, en wat er aan onderzoek is gedaan is voor het overgrote deel op conto van de voedingsindustrie en die hebben een eigenbelang dus zijn niet echt te vertrouwen.
Klik om te vergroten...
Dat is precies wat ik al zei. Onderzoek dat door het bedrijfsleven zelf gesponsord of georganiseerd is stelt mij niet gerust dat een stof veilig is. Maar aan de andere kant is er ook nog nooit aangetoond dat het wèl schadelijk is. En dat is nu juist het punt: sommige mensen claimen dat bewezen is dat het schadelijk is. Kankerverwekkend, dikmakend, veroorzaakt hoofdpijn en migraine, neurotoxisch, schadelijk voor de ogen: je kunt zo een hele waslijst van het internet verzamelen en niets daarvan is echt aannemelijk gemaakt.

Het zou alsnog best kunnen dat toegevoegd MSG in het lichaam anders uitwerkt dan natuurlijk glutaminezuur of glutamaat. Er voorzichtig mee zijn kan geen kwaad. Sterker nog, als het in een product zit zal ik eerder geneigd zijn het te laten staan. Ik ga echter niet moeilijk doen wanneer ik bij iemand anders eet en hij gebruikt een pakje waar MSG in zit. Dan beheerst het - mijns inziens dan - teveel van je leven. Terwijl het hoogstwaarschijnlijk vrij onschuldig is.

Overigens, als je bij mij in de koelkast en mijn keukenkastjes kijkt, zul je vermoedelijk geen enkel product met toegevoegd MSG vinden. Neem dus niet zomaar aan dat ik de ingrediëntenlijst niet lees. :wink: Integendeel. Ik koop hoofdzakelijk verse ingrediënten, en bijna alles biologisch. Bij een verse broccoli hoef je niet te controleren of er geen E-zoveel in zit. In biologisch is toegevoegd MSG niet toegestaan. Gistextract wel overigens.

En daar laat ik me dan misschien wel een beetje mee foppen - ik wil graag geloven dat biologisch de toekomst is, dat het uiteindelijk milieuvriendelijker en misschien ook wel iets gezonder is, en betaal daar graag iets meer voor. Al begin ik bij die zilveruitjes á 3 euro wel te steigeren: dan maar niet. Bij sommige producten moet de winstmarge toch wel schunnig groot zijn: 0,46 euro tegenover 2,99 voor die zilveruitjes? Daar gaat iets niet helemaal goed volgens mij. Ik begrijp dat de productie duurder en kleinschaliger is, maar ruim een factor 6 aan prijsverschil?

acht.zes zei:
Een en ander kan ook per persoon verschillen, zo heeft mijn lichaam het niet op met sulfiet, ik krijg er koppijn van. En sulfiet komt voor in heel veel natuurlijke producten zoals spaanse wijn en ook in een 8 tal e-nummers, dus probeer ik die zo veel mogelijk te mijden waar een ander nergens last van heeft met diezelfde sulfiet/sulfietverbindingen.

E621 zijn we het gewoonweg niet eens. Volgens mij heeft je lichaam er sowieso geen enkel belang bij en zijn er toch signalen dat het zelfs ongezond zou zijn en dan denk ik liever niet terwijl jij geen enkel probleem met die stof hebt. Nou oke, even goede vrienden dan.
Klik om te vergroten...
En daar zijn we het helemaal over eens. Het is inderdaad persoonlijk. En inderdaad, je lichaam zal E621 niet missen.

Dat ik er zelf geen enkel probleem mee heb is echter niet waar. Ook al deden mijn eerdere posts hier anders vermoeden, ik ben zelf zo'n geitenwollenhippie. En ook al weet ik dat er ook volledig onschuldige E-nummers bestaan, zal een product met een lange ingrediëntenlijst niet gauw mijn boodschappenmandje in verdwijnen.

Maar ik durf wel kritisch te zijn op mezelf, en staar me niet blind op het vermijden ervan. Dat zelfkritisch vermogen lijkt bij sommige fanatici een beetje te ontbreken, en om geldelijk gewin wordt van die angst gretig misbruik gemaakt.

Laat dus niet alleen de producten met reeksen E-nummers staan, maar ook het himalayazout á 10 euro, de agavesiroop (met een hoog gehalte aan fructose: de saccharide die vetcellen 'lui' maakt) en de gojibessen. Een zekerheid is namelijk dat ze schadelijk zijn voor je portemonnee.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ralou zei:
Dit is hoop ik de laatste maal dat ik dit moet herhalen:
de bewijslast ligt bij de nieuwe hypothese(de nieuw geïntroduceerde stof)
Bewijslast betekent, komen met kwalitatief longitudinaal onderzoek op mensen
Gelieve dit te begrijpen en op te houden met staten dat ‘het gewoon zo is’. Nogmaals ik heb zowel tijdens als buiten mijn studies anders geleerd.

Ik woon in België en Italië en praat liefst niet over 1 dorp of land maar een algeheel probleem daar we samenhangen, op zn minst als EU. Je bent op de hoogte dat er buiten je kerktoren wel fluoride en chloor enz in kraanwater gedaan wordt?

Je ontkent het bestaan van diabetes door geraffineerde suikers, alsook vele andere aandoeningen.
Je erkent dat conserveermiddelen (e nr) in salami etc kanker veroorzaken maar blijft volhouden dat e nrs in geen geval een probleem zijn.

Ik besef dat pesticiden etc een ‘tool’ zijn. Je negeert dat deze niet geheel verwijderd kunnen worden en schadelijk zijn terwijl we net bezig zijn wetgevingen omtrent pesticiden te veranderen(wat je aangeeft te weten ivm ‘sommige’ van deze middelen). Ook draait mijn levensstijl om het milieu, uiteraard hoort mijn omgeving samen met mijn eigen gezondheid.

Nogmaals het is niet omdat je kan bewijzen dat 1 soort onschadelijk is dat ik ze allen moet eten; maar zelfs dat weiger je te doen. Ik heb hier geen enkel onderzoek zien passeren, een blog of nieuwssite is geen bewijs...
Om even kort in te gaan op die sweet control: je stelt van jezelf niet op emotie in te gaan maar op bewijs. Dit is een ongediplomeerde dame die een dieetboek schreef; zo zijn er ontelbare. Ze wordt gesteund door een handvol ‘professionals’(zijn het zelfs diëtisten? Zeker geen artsen of dergelijk..) in heel Nederland. Het is vrij onbegrijpelijk dat je dit deelt als onderbouwing..

Het feit dat iets lang gebruikt wordt aankaarten als bewijs is alweer een drogredenering, gelieve dit even te googelen en te beseffen dat op deze manier ‘bewijs’ aan tonen jou en mij onnodig tijd kost.


Je bent duidelijk getriggerd door mijn levensstijl, daar kan ik niet aan doen dat heb je zelf in de hand; indien je geen tijd hebt om jouw punt duidelijk te onderbouwen gelieve dit topic te negeren, hoe moeilijk dat voor jou ook mag zijn. Ik denk dat ik nu voldoende ben ingegaan op uw statements die zichzelf doelloos herhalen. Nogmaals respecteer de ander zijn tijd.
Indien je geen grondig onderzoek wenst te doen(en ja dat kost meer dan enkele uren; indien je ooit een systematic review geschreven hebt weet je dat), laat het dan.
Klik om te vergroten...
Ik vind het heel goed en positief dat je je richt op gezond leven. Het is inderdaad heel belangrijk dat je bewust omgaat met alles. Door de complexe situatie in dit tijdvak waarin commercie een veel te groot aandeel heeft in deze wereld is het heel moeilijk om op elk vlak gezond te leven. Ik durf te stellen onmogelijk. Je kan wel een heel eind komen en dat is altijd beter dan je kop in het zand steken wat sommigen doen. Dat laatste is ook begrijpelijk, want door de overload aan vervuilingen op elk niveau van deze maatschappij zou je het ook bijna opgeven. Misschien is het meest verstandige, te doen wat je kan doen. En voor de rest loslaten en niet teveel zorgen maken. Zoals hierboven gezegd, teveel zorgen maken is ook niet gezond. Doen wat je kan doen, maar daarna loslaten. Love! :)
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ralou zei:
Dat lijkt me een zeer interessante Paper, echter krijg ik deze link niet geopend. Zal later vandaag nog online zoeken, maar mocht je dit toevallig in pdf hebben of via een andere link,graag:)
Klik om te vergroten...
Het was een satirisch paper om aan te kaarten dat het woord "chemicaliën" vaak verkeerd wordt gebruikt. Zie het volgende screenshot:

R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Leg gewoon een groententuin aan. Met wat fruit. Lekker gezond:)
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ben het wel eens met bovenstaande discussie, het is wrs rommel indien het gesponsord wordt door een bedrijf, eender welk groen imago is een imago en dient als marketing; daar kan een deel waarheid in zitten maar ze doen het heus niet voor mijn welzijn. Uiteraard zegt Unilever dat er niets mis is, zolang ze er mee wegkomen. En indien tegendeel bewezen wordt werken ze mooi mee onder het mom ‘wir haben es nicht gewust’, nu en dan een zwart schaap aanduidend dat de duivel moet representeren zodat verantwoordelijkheid vh collectieve individu wegvalt. Pakt al jaren, keep a good thing going.
‘Kijk naar hoe een maatschappij zijn dieren en gevangenen en zieken van geest behandeld en u zal zien hoe ze u behandelen indien ze er mee wegkomen.’

ikzelf ontwijk alles wat ‘verkocht’ wordt. Dwz ik pluk bvb zoveel mogelijk zelf uit de bossen: zeker onkruid, al is het maar omdat ik het een stigmatiserende naam vindt voor iets wat in de meeste gevallen niet enkel eetbaar blijkt maar ook nog super gezond en traditie van onze cultuur (ah de heksen van toen...). En alles wat onze ‘overlords’ stigmatiseren stel ik zwaar in vraag.

Ook ben ik tegen het hele economische stelsel, in de zin het mag er gerust wezen maar ik hou me er niet mee bezig net als ik me niet bezighoudt met speed, Pokémon Go, televisie, luxueuze wagens, plas- en poepseks.
Ieder doet wat die wil, en zolang men mij niet stigmatiseerd omdat ik het niet doe boeit het me verder weinig.
Dat laatste gebeurt wel vaker, maar ach wat kan men me uiteindelijk maken buiten een rare blik en me uit een oppervlakkig gesprek houden..

Begrijp me niet verkeerd soms doe ik die dingen wel, eens goed in iemand zijn bek schijten bedoel ik dan, Pokémon niet; of was het andersom? Dat is dan vooral indien ik bij andere liefhebbers ben en hen graag wat plezier deel.
Zodoende heb ik geen problemen omtrent e nrs, en die keer dat ik dan eens een pizza eet of bij vrienden ben die ‘normaal voedsel’ in huis hebben hoef ik me niet te storen. Van 1x zal ik niet sterven...
Dan nog, onze bossen zijn ‘om zeep’, wat ik pluk heeft in vuile lucht gestaan en op vervuilde bodem geleefd. Niet minder dan wat men maakt in een fabriek, en ik ontwijk de bosjes naast de industriezone uiteraard: maar perfect is het niet.

Daarbij denk ik zo, al dat gedoe om sterven is een zwaar misbegrip. En misschien dat mede trippers hier in kunnen volgen. Wie is ‘ik’ en wat is bewustzijn. En daar iedere bloem moet uitbloeien zal ook mijn lichaam dat doen, morgen of later. En ‘ik’ zal niet stoppen in het zwart voor eeuwig en eeuwig; moest dat toch zo zijn heb ‘ik’ er ook geen besef van. Angst lijkt me iig idioot, begrijpelijk wel; het is een gevoel dat ik vroeger enorm ervaarde.
Zo ervaarde ik veel wat idioot was, en ik pastte perfect in deze maatschappij.
De koning der aarde was ik toen ik zoop, objectiveerde, veroordeelde, consumeerde, en zeker en vast zo gevoelloos en onbewust mogelijk door het leven ging.
En nu ben ik een weirdo, maar ach de paddenstoelen lijken anders te denken als ik met hen praat, ook elfen, planten en reptielen vinden me niet zo gek.
Honden kom ik goed mee overeen maar wegens hun gevangenschap zijn ze even neurotisch geworden dan hun onderdrukkers die hun eigen zoo niet zien.

Zo kan ik door mekkeren, maar zolang ik niet in een hok moet zitten met die bende kan ik er dagelijks naar lachen en mee converseren. Mijn levensstijl is voor mezelf en niemand weet meer of minder dan ik waar dit leven om draait dus ik heb niets te zeggen op een ander alsook hen niet op mij..
Al wat mij lijkt te boeien is dat ik me amuseer en geniet, en als ik een bom suiker eet dagelijks en mezelf vul met microgolf maaltijden voel ik me toch minder; na een xtc en alcohol binge ih verleden heb ik ook gemerkt dat (duh) dit me minder doet genieten vh leven op middellange/lange termijn. Lijkt me logisch dat te laten, en zo ook met werken en consumeren; het doet me niets...

Dan nog, heel deze mening is onzin. Het is een mening die komt van een persona dat evenzeer een ander had kunnen zijn; maar de fun van het kaartspel is er af indien we geen rol innemen nietwaar. Dus ik speel mee en kies kant, en doe alsof mijn kant kan bestaan zonder dat het contrast bestaat. Want wit is beter dan zwart, toch? Of was het omgekeerd? Vergeef me, na maanden delirium ben ik wat in de war over de correcte gedachtengang.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#10
@Ralou Er bestaat geen consensus over E nummers in het algemeen maar wel over een zeker aantal stoffen die E nummers hebben. Zo zijn aspartaam en mononatriumglutamaat niet schadelijk na jaren van aluhoedjesverhalen en even veel wetenschappelijke onderzoeken. Toch blijft men erover mauwen. Waarom? Omdat men blijkbaar niks beters heeft te doen. Zoals topics opstarten met een "vraag" die uiteindelijk geen vraag blijkt te zijn.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#11
Revolutionair zei:
Tegenwoordig heb je van die overdreven gezondheidfreaks dan eet je iets gezonds maar er zit een toevoeging in dat niet gezond is en dan is het meteen allemaal niet meer gezond!
Gewoon dom gezeik is dat.
Klik om te vergroten...
Zoiets meteen afdoen als dom gezeik. Dat is vrij tekenend. Weinig zo controversieel als voedingswetenschap.

We leren elke dag bij. Of een stof een E-nummerstatus heeft is louter een financiële overweging. Wie stelt die 'veilige grenzen' samen? Wordt daarbij rekening gehouden met stapeleffect? Combinatie-effect? Hoe betrouwbaar zijn die onderzoeken? (Vertel mij wie het financiert, en ik vertel je de uitkomst van het onderzoek.)

Grenzen worden meestal bepaald aan de hand van cijfertjes. Normen. Hoever is onze bodem al vervuild? Nou, dat hanteren we dan maar als veilige grens. Geen geouwehoer. Fijnstofnormen zich hier erg soepel.

MSG is vrij oncontroversieel schadelijk voor de gezondheid, maar komt ook van nature voor. Heerlijk eindeloos discussiepunt dus. Natriumnitriet idem. Schadelijk, weinig discussie daaromtrent. Maar moeilijk te vervangen. Zelfs in biologische vleeswaren zit het veelal. Niet omdat het onschadelijk is, maar gewoon, omdat de katenspek er anders zo grauw uitziet.

Solanine is een ander voorbeeld. Puur natuur, zit ik elke nachschade (tomaat, paprika, aardappel, aubergine, etc).

Planten kunnen zichzelf niet verdedigen, dus gebruiken chemische oorlogsvoering middels fytinezuur, nitraten, oxaalzuur, solanines en weet ik wat nog meer.

Planten zijn niet lief voor ons, ze verdedigen zichzelf. :wink:

Maar de mens komt vervolgens hiermee aan zetten:

https://www.npostart.nl/zembla/12-09-2018/BV_101389097

Dossier kunstgras en rubbergranulaat.

https://www.npostart.nl/zembla/11-10-2017/BV_101384733

Het laatste woord is er niet over gezegd.

https://www.npostart.nl/2doc/08-12-2015/KN_1676154

En hoe specifiek is dit voor Italië?

Onze teringzooi. Waar blijft die? Bodemas is een grondstof. Alles wordt geld.

https://www.npostart.nl/zembla/24-10-2018/BV_101389091

https://www.milieucentrum.rotterdam.nl/site/beerput-nederland/

Nederland het braafste jongetje van de klas? Voor geld is alles te koop.

Voor wie graag gelooft bestaat nog steeds het imago dat Nederland vrij duurzaam bezig is.

En vergeet niet je plastic netjes in het juiste bakje te deponeren.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#12
ATGC zei:
@Ralou Er bestaat geen consensus over E nummers in het algemeen maar wel over een zeker aantal stoffen die E nummers hebben. Zo zijn aspartaam en mononatriumglutamaat niet schadelijk na jaren van aluhoedjesverhalen en even veel wetenschappelijke onderzoeken. Toch blijft men erover mauwen. Waarom? Omdat men blijkbaar niks beters heeft te doen. Zoals topics opstarten met een "vraag" die uiteindelijk geen vraag blijkt te zijn.
Klik om te vergroten...

Wel, ik heb het topic inderdaad niet opgestart met de vraag of E-nummers schadelijk zijn of niet, ik stelde de vraag of er tips en adviezen zijn omtrent de levensvisie die ik deelde onder andere omtrent de E-nummers, wanneer je stelt dat MSG en aspartaam sowieso niet schadelijk zijn , sta ik zeker open om daar onderzoeken over te lezen indien je deze hier wil delen.

Ik wens wel aan te geven dat dit geen manier van in discussie gaan is vermits ik stel dat het schadelijk is, jij nu stelt dat het niet schadelijk is en ik terug het andere kan stellen , vandaar dat ik ook niet inging of het al dan niet schadelijk was maar naar goede tips of adviezen of aanvullingen op zoek was.

Het zou hetzelfde zijn wanneer ik nu een topic zou starten over de vraag of mensen nog ideeën hebben omtrent het omgaan met de grote hoeveelheid asbest en schadelijke stofdeeltjes in de lucht en er iemand zou reageren dat asbest ed niet schadelijk is... Dat zou naast het topic antwoorden zijn.

Wanneer je op pubmed zoekt naar reviews naar bv MSG lijkt het er niet op dat er geen schadelijke effecten zijn en de effecten zelfs vrij uiteenlopend zijn. Heb je eventueel een kwalitatief artikel of artikels waarin aangegeven wordt dat MSG niet schadelijk is en eventueel waarom die artikels doorwegen op de tegenvisie?

Overigens waren E-nummers maar een onderdeel waar ik het over had, ik heb een heel tal van gezondheidsgerelateerde aspecten aangehaald , zoals geraffineerde suikers, verwerkt vlees, GMO, pesticiden, fluoride enz in water, parabenen enz in shampoos en verzorgingsproducten ed. Het is een algehele visie die ik deelde omtrent gezonder leven.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rivalrie zei:
Leg gewoon een groententuin aan. Met wat fruit. Lekker gezond:)
Klik om te vergroten...

Helemaal waar , deze is aan t groeien!:grin: Jij hebt een groentetuin ga ik hierbij vanuit?
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#14
ATGC zei:
Alleen zijn de dingen die je noemt niet of beperkt schadelijk.

Er is niks mis met geraffineerde suiker an sich, google maar eens op Sweet Control. Het probleem is overmatige consumptie van koolhydraten, met name de snelle.

Bewerkt vlees heeft een verhoogd risico op kanker, dus zaken zoals salami, droge worst, cervelaat maar ook luncheon meat e.d.. dat schijnt door nitriet als conserveermiddel te komen.

Genetische manipulatie is gewoon gereedschap. We manipuleren het DNA van planten al tienduizenden jaren door kunstmatige selectie. Tegenwoordig kan dat veel preciezer. En ja, ik ken het verhaal van Roundup Ready. Overigens zijn er ook zat biologische gewassen die zijn gemanipuleerd middels stralingsmutagenese, gewoon een plant in een sterk gammaveld plaatsen en de planten met gewenste mutaties verder kweken.

Pesticiden zijn ook gereedschappen van de moderne agricultuur. En ze worden ook gewoon in de bio landbouw gebruikt, zoek maar eens op kopersulfaat, pyrethrines, spinosad, rotenone (niet allemaal EU maar globaal doorgaans toegestaan).

Fluoride is gewoon een bewezen techniek om tanden beter bestand tegen gaatjes te krijgen. Het hydroxyapatiet verandert door uitwisseling in fluorapatiet wat beter bestand is tegen de zuren in de mond. Wel kunnen fluoriden bij overdosering giftig zijn. Ik heb zelf ook wat fluoridevlekken op tanden van een overijverige tandarts in het verleden.
Het zit trouwens in NL niet meer in kraanwater dus je kan het geheel ontwijken.

Oh ja, MSG zit technisch al in veel verse etenswaren. Paddestoelen en tomaten bevatten significante hoeveelheden glutamaationen. Samen met vrijwel altijd aanwezige Na+ en K+ ionen is er dus gewoon MSG natuurlijk aanwezig. Het schijnt zelfs beter te zijn om MSG ipv zout te gebruiken omdat het met minder natriumionen meer smaak geeft :grin:
Klik om te vergroten...

Dit is hoop ik de laatste maal dat ik dit moet herhalen:
de bewijslast ligt bij de nieuwe hypothese(de nieuw geïntroduceerde stof)
Bewijslast betekent, komen met kwalitatief longitudinaal onderzoek op mensen
Gelieve dit te begrijpen en op te houden met staten dat ‘het gewoon zo is’. Nogmaals ik heb zowel tijdens als buiten mijn studies anders geleerd.

Ik woon in België en Italië en praat liefst niet over 1 dorp of land maar een algeheel probleem daar we samenhangen, op zn minst als EU. Je bent op de hoogte dat er buiten je kerktoren wel fluoride en chloor enz in kraanwater gedaan wordt?

Je ontkent het bestaan van diabetes door geraffineerde suikers, alsook vele andere aandoeningen.
Je erkent dat conserveermiddelen (e nr) in salami etc kanker veroorzaken maar blijft volhouden dat e nrs in geen geval een probleem zijn.

Ik besef dat pesticiden etc een ‘tool’ zijn. Je negeert dat deze niet geheel verwijderd kunnen worden en schadelijk zijn terwijl we net bezig zijn wetgevingen omtrent pesticiden te veranderen(wat je aangeeft te weten ivm ‘sommige’ van deze middelen). Ook draait mijn levensstijl om het milieu, uiteraard hoort mijn omgeving samen met mijn eigen gezondheid.

Nogmaals het is niet omdat je kan bewijzen dat 1 soort onschadelijk is dat ik ze allen moet eten; maar zelfs dat weiger je te doen. Ik heb hier geen enkel onderzoek zien passeren, een blog of nieuwssite is geen bewijs...
Om even kort in te gaan op die sweet control: je stelt van jezelf niet op emotie in te gaan maar op bewijs. Dit is een ongediplomeerde dame die een dieetboek schreef; zo zijn er ontelbare. Ze wordt gesteund door een handvol ‘professionals’(zijn het zelfs diëtisten? Zeker geen artsen of dergelijk..) in heel Nederland. Het is vrij onbegrijpelijk dat je dit deelt als onderbouwing..

Het feit dat iets lang gebruikt wordt aankaarten als bewijs is alweer een drogredenering, gelieve dit even te googelen en te beseffen dat op deze manier ‘bewijs’ aan tonen jou en mij onnodig tijd kost.


Je bent duidelijk getriggerd door mijn levensstijl, daar kan ik niet aan doen dat heb je zelf in de hand; indien je geen tijd hebt om jouw punt duidelijk te onderbouwen gelieve dit topic te negeren, hoe moeilijk dat voor jou ook mag zijn. Ik denk dat ik nu voldoende ben ingegaan op uw statements die zichzelf doelloos herhalen. Nogmaals respecteer de ander zijn tijd.
Indien je geen grondig onderzoek wenst te doen(en ja dat kost meer dan enkele uren; indien je ooit een systematic review geschreven hebt weet je dat), laat het dan.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Ik heb een Ewo vitality filter.


Helaas, die heb ik niet en dat wist ik ook niet dat die nieuwe technieken niet goed zijn. Heb altijd wel geluk gehad met mijn gebit qua gaatjes en had er pas vorig jaar voor het eerst (op mijn 33ste) een. Wel slecht nieuws dat die nieuwe ook niet goed zijn, maar imo is er ook iets als je teveel bezig houden met (piekeren over) gezondheid. Zo'n gaatje moet immers toch gevuld worden.
Klik om te vergroten...

Die filter ben ik inderdaad ook tegengekomen, bedankt om me te herinneren, zeker een mogelijke optie, heb je ook naar andere mogelijkheden gekeken of was dit gewoon evident of voor jou beste optie?
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ralou zei:
ik heb een heel tal van gezondheidsgerelateerde aspecten aangehaald , zoals geraffineerde suikers, verwerkt vlees, GMO, pesticiden, fluoride enz in water, parabenen enz in shampoos en verzorgingsproducten ed. Het is een algehele visie die ik deelde omtrent gezonder leven.
Klik om te vergroten...

Alleen zijn de dingen die je noemt niet of beperkt schadelijk.

Er is niks mis met geraffineerde suiker an sich, google maar eens op Sweet Control. Het probleem is overmatige consumptie van koolhydraten, met name de snelle.

Bewerkt vlees heeft een verhoogd risico op kanker, dus zaken zoals salami, droge worst, cervelaat maar ook luncheon meat e.d.. dat schijnt door nitriet als conserveermiddel te komen.

Genetische manipulatie is gewoon gereedschap. We manipuleren het DNA van planten al tienduizenden jaren door kunstmatige selectie. Tegenwoordig kan dat veel preciezer. En ja, ik ken het verhaal van Roundup Ready. Overigens zijn er ook zat biologische gewassen die zijn gemanipuleerd middels stralingsmutagenese, gewoon een plant in een sterk gammaveld plaatsen en de planten met gewenste mutaties verder kweken.

Pesticiden zijn ook gereedschappen van de moderne agricultuur. En ze worden ook gewoon in de bio landbouw gebruikt, zoek maar eens op kopersulfaat, pyrethrines, spinosad, rotenone (niet allemaal EU maar globaal doorgaans toegestaan).

Fluoride is gewoon een bewezen techniek om tanden beter bestand tegen gaatjes te krijgen. Het hydroxyapatiet verandert door uitwisseling in fluorapatiet wat beter bestand is tegen de zuren in de mond. Wel kunnen fluoriden bij overdosering giftig zijn. Ik heb zelf ook wat fluoridevlekken op tanden van een overijverige tandarts in het verleden.
Het zit trouwens in NL niet meer in kraanwater dus je kan het geheel ontwijken.

Oh ja, MSG zit technisch al in veel verse etenswaren. Paddestoelen en tomaten bevatten significante hoeveelheden glutamaationen. Samen met vrijwel altijd aanwezige Na+ en K+ ionen is er dus gewoon MSG natuurlijk aanwezig. Het schijnt zelfs beter te zijn om MSG ipv zout te gebruiken omdat het met minder natriumionen meer smaak geeft :grin:
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik kook ook heel veel Aziatisch eten en Surinaams heel veel. Vooral de rijst gerechten.
Alles vers gesneden en goed bereid.

Tegenwoordig heb je van die overdreven gezondheidfreaks dan eet je iets gezonds maar er zit een toevoeging in dat niet gezond is en dan is het meteen allemaal niet meer gezond!
Gewoon dom gezeik is dat.

Ik eet heel gezond, maar eet ook van de snackbar en bestel ook een pizza.

Beter dat je alles binnen krijgt en niet alleen maar de zogenaamde 'perfecte' dingen.
Een ex van mij ging elk E nummertje lezen voor ze iets kocht en at alles helemaal gezond.
Maar ja als je met mij bent ga ik ook gewoon fastfood eten etc.
Toen deed ze een keertje mee en was ze 3 dagen ziek van een patatje en een snack.
Haar lichaam kon niks meer hebben!
Haar weerstand was dus slechter dan de mijne.

Daarnaast een programma gezien hoe ze een veld met ongespoten voedsel hadden en de velden ernaast wel besproeide.
Waar het eigenlijk op neer kwam dat de biologische velden ook deels wat mee kregen van het besproeien.

Daarnaast zijn er onzin dingen zoals biologische honing! Alsof ze hun bijen kunnen vertellen waar ze wel mogen komen en waar niet... Geldtrekkerij!

Biologisch vlees dat heeft natuurlijk wel de voorkeur.
Dieren die vrij hebben gelopen en hebben en minder of geen hormonen binnen hebben gekregen.
Alleen is dat niet te betalen met de hoeveelheid dat ik kook.
Alles is in de supermarkt b.v. dit jaar weer zo duur geworden.
Soms kom ik maar met 1 tas thuis voor 50€ als ik goed voedsel haal.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#18
verwondering zei:
Zoiets meteen afdoen als dom gezeik. Dat is vrij tekenend. Weinig zo controversieel als voedingswetenschap.
Klik om te vergroten...

Ik heb het over een verse salade wat ik allemaal vers snij.
Maar omdat ik er een dressing over doe waar b.v. suiker in zit heb je van die mensen die gaan zeggen dat de hele salade niet meer gezond is.
Dat je ongezond bezig bent.
Dat noem ik gezeik ja..
De groente blijft zijn vitamine behouden.
Dan zit er een minimaal ongezond dingetje bij..

Natuurlijk weet ik nu alles van die E nummertjes af met E621 met Vetsing en al die dingen.
Maar ik grbruik het toch in mijn antiliaanse tonijn gerecht..

Ik eet heel gezond en goed en ook ongezond.
Gebruik coke, ghb, mdma, etc..
Ik kies er voor om het zo lekker en leuk te maken in mijn leven en niet te mierenneuken over alle kleine dingetjes.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nog even....


GenX



Janssen noemt chemiebedrijf Chemours uit Dordrecht als voorbeeld. Donderdag stonden provincie en bedrijf tegenover elkaar in de rechtbank vanwege lozingen van de stof GenX. De provincie wil de vergunning voor die lozing beperken, omdat de stof schadelijker blijkt dan in eerste instantie werd gedacht. Inmiddels zit de stof in het drinkwater van miljoenen Nederlanders.

Maar het bedrijf vecht de verandering van die vergunning aan. Janssen: ,,Het is een bedrijf dat elke letter van de wet gebruikt om onder zijn verplichtingen uit te komen. Chemours grijpt alleen maar in als het daartoe wordt gedwongen. Ze nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op geen enkele manier.’’

De branchevereniging van de chemische industrie VNCI noemt de boodschap van Janssen 'utopisch denken'. ,,Als niet lozen de norm wordt, kun je in heel Nederland de industrie stoppen'', zegt woordvoerder Roderik Potjer. ,,In andere landen gaat het lozen gewoon door, via de rivieren komt het dan toch naar Nederland. Je verplaatst het probleem.''

Volgens VNCI is de industrie al hard bezig met duurzaamheid. ,,De industrie staat niet stil. Er werken mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel.''



Bij het CBS stelt men ons gerust:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/1998/34/gevaarlijk-afval

Niet alle soorten gevaarlijk afval zijn in deze cijfers opgenomen: verontreinigde grond, scheepsafvalstoffen en vervuild staalgrit blijven buiten beschouwing. Deze afvalstromen zijn namelijk zo groot, dat het beeld erdoor zou worden vertroebeld.



Normen wat betreft uitstoot gelden niet of nauwelijks in internationale wateren. Nederland verdient daar goed geld mee. Chemisch afval wordt gemixt met scheepsbrandstoffen en verhandeld.

https://www.milieucentrum.rotterdam.nl/site/beerput-nederland/

Havenbedrijven mengen illegaal en grote schaal chemische stoffen bij de scheepsbrandstoffen (blenden). De scheepsbrandstoffen worden hierdoor goedkoper en men komt op slinkse wijze van chemisch afval verlost wat vervolgens ook zeer lucratief is.


Maar Nederland bouwt een paar windmolens dus is heel duurzaam bezig. :rolleyes:
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#20
En als er ergens nog een schoon stukje Nederland is, dan onttrekken we daaraan het schone zand en gooien we het vol met vervuilde grond met plastic en wat al niet meer.

https://www.npostart.nl/zembla/26-09-2019/BV_101393879
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."