Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHormonen, E-nummers en levensstijl madness - wat denken jullie ervan?

Hormonen, E-nummers en levensstijl madness - wat denken jullie ervan?

72 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ralou zei:
Dit is hoop ik de laatste maal dat ik dit moet herhalen:
de bewijslast ligt bij de nieuwe hypothese(de nieuw geïntroduceerde stof)
Bewijslast betekent, komen met kwalitatief longitudinaal onderzoek op mensen
Gelieve dit te begrijpen en op te houden met staten dat ‘het gewoon zo is’. Nogmaals ik heb zowel tijdens als buiten mijn studies anders geleerd.

Ik woon in België en Italië en praat liefst niet over 1 dorp of land maar een algeheel probleem daar we samenhangen, op zn minst als EU. Je bent op de hoogte dat er buiten je kerktoren wel fluoride en chloor enz in kraanwater gedaan wordt?

Je ontkent het bestaan van diabetes door geraffineerde suikers, alsook vele andere aandoeningen.
Je erkent dat conserveermiddelen (e nr) in salami etc kanker veroorzaken maar blijft volhouden dat e nrs in geen geval een probleem zijn.

Ik besef dat pesticiden etc een ‘tool’ zijn. Je negeert dat deze niet geheel verwijderd kunnen worden en schadelijk zijn terwijl we net bezig zijn wetgevingen omtrent pesticiden te veranderen(wat je aangeeft te weten ivm ‘sommige’ van deze middelen). Ook draait mijn levensstijl om het milieu, uiteraard hoort mijn omgeving samen met mijn eigen gezondheid.

Nogmaals het is niet omdat je kan bewijzen dat 1 soort onschadelijk is dat ik ze allen moet eten; maar zelfs dat weiger je te doen. Ik heb hier geen enkel onderzoek zien passeren, een blog of nieuwssite is geen bewijs...
Om even kort in te gaan op die sweet control: je stelt van jezelf niet op emotie in te gaan maar op bewijs. Dit is een ongediplomeerde dame die een dieetboek schreef; zo zijn er ontelbare. Ze wordt gesteund door een handvol ‘professionals’(zijn het zelfs diëtisten? Zeker geen artsen of dergelijk..) in heel Nederland. Het is vrij onbegrijpelijk dat je dit deelt als onderbouwing..

Het feit dat iets lang gebruikt wordt aankaarten als bewijs is alweer een drogredenering, gelieve dit even te googelen en te beseffen dat op deze manier ‘bewijs’ aan tonen jou en mij onnodig tijd kost.


Je bent duidelijk getriggerd door mijn levensstijl, daar kan ik niet aan doen dat heb je zelf in de hand; indien je geen tijd hebt om jouw punt duidelijk te onderbouwen gelieve dit topic te negeren, hoe moeilijk dat voor jou ook mag zijn. Ik denk dat ik nu voldoende ben ingegaan op uw statements die zichzelf doelloos herhalen. Nogmaals respecteer de ander zijn tijd.
Indien je geen grondig onderzoek wenst te doen(en ja dat kost meer dan enkele uren; indien je ooit een systematic review geschreven hebt weet je dat), laat het dan.
Klik om te vergroten...
Ik vind het heel goed en positief dat je je richt op gezond leven. Het is inderdaad heel belangrijk dat je bewust omgaat met alles. Door de complexe situatie in dit tijdvak waarin commercie een veel te groot aandeel heeft in deze wereld is het heel moeilijk om op elk vlak gezond te leven. Ik durf te stellen onmogelijk. Je kan wel een heel eind komen en dat is altijd beter dan je kop in het zand steken wat sommigen doen. Dat laatste is ook begrijpelijk, want door de overload aan vervuilingen op elk niveau van deze maatschappij zou je het ook bijna opgeven. Misschien is het meest verstandige, te doen wat je kan doen. En voor de rest loslaten en niet teveel zorgen maken. Zoals hierboven gezegd, teveel zorgen maken is ook niet gezond. Doen wat je kan doen, maar daarna loslaten. Love! :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben dol op lekker eten, origineel koken en gezond leven... Ik ben daar dol op ... Echter ben ik nog niet perfect waar ik naar toe wil. Nu door aangeleerd geconditioneerd dus, gedrag, moet je oude gewoontes afleren, welke zoals we weten, velen malen lastiger is dan nieuwe aanleren. Doe de twee tegelijk en je hebt door dat dit heus wat werk vergt.

Ik heb al enkele jaren een fascinatie en interesse in eten en koken, het laatste jaar is dit zich gaan focussen op alles binnen een gezonde levensstijl.
Tjah.
Gezonde levensstijl.
Wat wil dat u godsnaam zeggen.

Door zeer veel misinformatie die je werkelijk waar overal tegenkomt is het alsof je moet beginnen met het zoeken naar de speld in een hooiberg, maar wees gerust velen waren u al voor en mij dus ook.

Ik heb zowat elke soort leefstijl een tijd uitgeprobeerd, kwestie van alle vooroordelen en smal denkendheid weg te werken en daarbij heel veel te leren over wat anderen al heel lang kennen en weten.

Tot een jaar of twee geleden wisselde extreme fasen zich af, waarbij de ene periode de porties gigantisch waren, met zeer veel vlees, en vaak ook vetrijke en suikergevulde maaltijden. Dit waren mijn ongezonde periodes. Deze werden dan zoals velen kennen ineens gestopt om, zij het op een zeer onderzochte en uitgewerkte manier, over te stappen naar een healthy Fitness-/ bodybuiling eet schema, met veel kip, vis, groenten, shakes en dergelijke.

Een jaar geleden kende ik door veel zelfstudie en een man gespecialiseerd in fysiotherapie/- fitnessbegeleiding en bodybuilding alle ins - en outs van een zeer goed uitgewerkt trainingsdieet.

Maarja. Gezond was die levensstijl ook niet.

Toen begon de madness.

Je begint verder te kijken dan de eerste informatie. Komt shockerende en traumatiserende docu's tegen over de vleesindustrie, de fastfoodindustrie, de melkproductie, de verwerkte voedingsindustrie.. en dan zit je daar... Shit geen zin meer in vlees. Althans nu ik weet welke hormonen en vulmiddelen in die beesten gepompt wordt en hoe de processen en dus levenslijn van die beesten verloopt gewoon ook geen optie meer.

Op dat moment besloot ik dat mijn zin in vlees en vis echt niet voldoende was om het nog te kopen.

Gezondheidsgezien een goede keuze vond ik.

Neen, ik zweer niet voorgoed vlees of vis af, in Zuid - Italië , waar we aan t verbouwen zijn, schieten ze de everzwijnen af vanwege overpopulatie, het is in een natuurgebied met strenge controle en de jager is tevens een gekende slager dus brengt ons de stukken de dag zelf nog voor in de vriezer.
Dan nog zal ik geen bergen vlees eten want ik heb er de behoefte niet naar, maar daar zal ik zeker een stukje van mee-eten.

Wanneer je dan verder kijkt vanuit het concept , je bent wat je eet, begrijp je ineens, ok wat weet ik nog allemaal niet.

Ik kan hier echt uren over doorgaan, merk ik nu al, maar bij interesse ga ik graag dieper op alles in...

Vervolgens werd ik me bewust van de rommel in cosmetica, weg cosmetica, hello home made stuff!

Vegan geprobeerd, goed bevallen ,... Beseft dat elk product uit de supermarkt (praktisch elk) volgestouwd wordt met E- nummers onder zowat elke schuilnaam of term die je je kunt bedenken en dat deze absoluut niet gezond zijn, ook niet wanneer de door onze brave overheid opgelegde minimum waarden worden gerespecteerd...:sweatsmile:, Dus weg met de E- nummers, toen werd het even interessant want je valt even in een gat.
Met.
Wat kan ik nog eten?

Maar met wat creativiteit en opzoekwerk valt dat reuze mee.

Hoewel biologisch een bijzonder achterhaald concept is, tracht ik via ruilhandel, eigen moestuin en familie zoveel mogelijk onbespoten en organische voeding te verkrijgen...
Waarom liever biologisch...? Vanwege de GMO ofwel genetisch gemodificeerde producten...
Als ik een DNA verandering zou wensen, wens ik dit graag zelf te bepalen en niet te laten bepalen...

Tot slot heb je dan nog de kwestie drinkwater, welke bij mij sinds een halfjaar omgezet is naar gedistilleerd water ook wel gekend als het water dat gekocht wordt voor in je strijkijzer. Smaakt prima en niks mis mee, enkel ontbreken de onnodige fluoride, chloor en zware metalen erin. Fine by me!

Het was toen ik eraan begonnen ben een onoverzichtelijke chaos en een onnodige of onmogelijke taak ... Echter is de levensstijl me stapje voor stapje eigen geworden. Ik haal er enorm veel energie uit.

Zoals je leest volg ik geen label of strikt dieet, en nee ik kan niet alles altijd voorkomen , maar op z'n minst tracht ik me zo bewust mogelijk te zijn van mijn keuzes en effectief dit heeft al fantastisch goede voordelen gegeven.

Ik ben enorm benieuwd naar de feedback en of iemand van jullie ook al gekke blikken heeft gekregen voor levensstijl veranderingen die nog niet gekend of aanvaard worden binnen de huidige samenleving, zoals het drinken van gedistilleerd water!

Tips, leuke boeken of bronnen, goede documentaires of zelfs tegenideeën zeer welkom!
:smiley:
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb ook al die fases doorlopen :)

Wat dacht je van die lucht die we inademen?

Ik eet nu naar behoefte en probeer balans te houden met in mijn achterhoofd dat het nooit goed genoeg is als je perfectie nastreeft (waar ik nogal gevoelig voor ben)

Oh en gekke blikken en kritiek genoeg gehad, want mensen worden geconfronteerd met hun eigen gewoontes en kunnen daar vaak niet tegen, dus projecteren ze het op jou.
'Je loopt over gras en doodt dan mieren, mag een veganist dat wel?' zucht....
D
Don_JuanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kijk je weleens broodje gezond of de keuringsdiens van waarde?

Al dat geneuzel over dat e nummer zo slecht zouden zijn, is gewoon niet waar!

Kijk de programma’s maar eens terug.

Ook dat ‘bio’ eten is helemaal niet zo bio als dat je zou denken.

Mensen slaan echt helemaal door.

We zijn nog nooit zo oud geworden als mensen nu worden... ra ra hoe dat zou komen?

Gedeminiraliseerd water drinken??? Daar vul je accu’s mee bij. Dat is echt niet heel best voor je lichaam, en met name de cellen.

Ik denk dat je juist jezelf eerder ‘kapot eet en drinkt’ dan dat je het goed doet.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#5
Don_Juan zei:
Kijk je weleens broodje gezond of de keuringsdiens van waarde?

Al dat geneuzel over dat e nummer zo slecht zouden zijn, is gewoon niet waar!

Kijk de programma’s maar eens terug.

Ook dat ‘bio’ eten is helemaal niet zo bio als dat je zou denken.

Mensen slaan echt helemaal door.

We zijn nog nooit zo oud geworden als mensen nu worden... ra ra hoe dat zou komen?

Gedeminiraliseerd water drinken??? Daar vul je accu’s mee bij. Dat is echt niet heel best voor je lichaam, en met name de cellen.

Ik denk dat je juist jezelf eerder ‘kapot eet en drinkt’ dan dat je het goed doet.
Klik om te vergroten...

Ik begrijp je reactie en ik ken de programma's niet omdat ik al lange tijd de televisie als weinig meerwaarde acht om van bij te leren. Zoals de overheid helaas niet altijd het beste met je voorheeft, zijn ook de programma's niet altijd gebaseerd op waarheden en kun je beter niet alles rechtstreeks overnemen van een televisieprogramma. Nu ieder doet natuurlijk wat hij of zij wil, daar niet van. Echter is de televisie ingevoerd als propaganda middel om de mensen in een rij te leren lopen en dat is tot op heden nog niet veranderd.

Zoals ik zelf inderdaad aangaf is het bio label een achterhaald concept en kun je helaas van niets helemaal zeker zijn, daarom dat je er bewust van zijn al een heel goed begin is en het niet gewoon negeren met rationaliseringen die je zijn ingedramd via media en opgelegde culturele waarden en normen

Over de stelling we zijn nog nooit zo oud geworden kan ik eigenlijk ook weer verwijzen naar het feit dat je de uitspraken overneemt van hetgene ons met de paplepel wordt ingegoten, welke evenveel voor als tegen onderzoek heeft om het te ontkrachten of te bevestigen. Het haalt niet weg dat er ook bv nog nooit zoveel gevallen van kanker zijn geweest, of zoveel gevallen van overgewicht, diabetes, en ga zo maar door... Het een sluit het ander niet uit...

En om af te sluiten. Waarop baseer je het feit omdat water in een accu gegoten wordt dat dit slecht zou zijn, terwijl bv je drinkwater nucleair afval als fluoride en zware metalen bevat beter zou zijn?

Edit: E-nummers bevinden zich (bijna) uitsluitend in verwerkte voeding, het eten van onverwerkte voeding lijkt me daarom mogelijks en logischerwijs gezonder...
D
Don_JuanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Door demi water te drinken onttrek je juist de goede mineralen uit je lichaam, echt zeer onwenselijk en ongezond. Je krijgt echt een tekort aan bepaalde mineralen.

Zoek dan een mooie schone bron op waar je water uit kan halen.

Die programma’s waar ik het over heb zijn echt de moeite. Staan helemaal los van overheid en propaganda. Ze gaan diep in de stof zoals e nummers.

Sommige mensen zijn extreem allergisch voor bijv pinda’s of een bijen steek, moeten die dan ook maar verboden en uitgeroeid worden omdat ze er aan dood kunnen gaan?

https://www.npo3.nl/zijn-e-nummers-slecht-voor-je

Dat er nu veel kanker is, is omdat we vooral nu weten dat het kanker is. Vroeger zal het er ongetwijfeld al zijn geweest, alleen wist men domweg niet wat je had en waar je dood aan ging. Nu kunnen ze er in veel gevallen tenminste wat aan doen (ouder worden)

Eigenlijk vind je het helemaal niet zo goed gaan met de wereld als ik je berichten mag geloven, maar wees eens positief, en wees blij dat je in deze generatie bent geboren en in Nederland/belgie. Zoveel mensen die dood gaan aan honger, die zouden een moord doen voor een flink aantal e-nummers!
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#7
Don_Juan zei:
Door demi water te drinken onttrek je juist de goede mineralen uit je lichaam, echt zeer onwenselijk en ongezond. Je krijgt echt een tekort aan bepaalde mineralen.

Zoek dan een mooie schone bron op waar je water uit kan halen.

Die programma’s waar ik het over heb zijn echt de moeite. Staan helemaal los van overheid en propaganda. Ze gaan diep in de stof zoals e nummers.

Sommige mensen zijn extreem allergisch voor bijv pinda’s of een bijen steek, moeten die dan ook maar verboden en uitgeroeid worden omdat ze er aan dood kunnen gaan?

https://www.npo3.nl/zijn-e-nummers-slecht-voor-je

Dat er nu veel kanker is, is omdat we vooral nu weten dat het kanker is. Vroeger zal het er ongetwijfeld al zijn geweest, alleen wist men domweg niet wat je had en waar je dood aan ging. Nu kunnen ze er in veel gevallen tenminste wat aan doen (ouder worden)

Eigenlijk vind je het helemaal niet zo goed gaan met de wereld als ik je berichten mag geloven, maar wees eens positief, en wees blij dat je in deze generatie bent geboren en in Nederland/belgie. Zoveel mensen die dood gaan aan honger, die zouden een moord doen voor een flink aantal e-nummers!
Klik om te vergroten...

Het klopt inderdaad dat het veel beter zou zijn om het vocht van een groot tal soorten fruit en groenten tot je te nemen, welke qua balans veel beter is dan gewoon water drinken. Helaas heb ik hier geen bron in de buurt, wat we inderdaad bv in Zuid Italië gelukkig wel voor handen hebben. Toch blijft het feit dat het enige verschil met bv een fles spa te drinken of dit wat is dat de toegevoede mineralen ontbreken. De schadelijke en zogezegd noodzakelijke, echter wanneer je zelf maar bv een appel heet heb je van een groot deel van die toegevoegde mineralen al velen malen meer binnen, dus verkies ik die balans te behouden door gezonde en gebalanceerde voeding tot mij nemen , waarbij een groot deel van fruit en groenten ook nog eens een hoog percentage water bevat. En zo voorkom ik opname van bv. chloor en fluoride.

Ik begrijp je vergelijking niet omtrent de bijen en de mensen die eraan dood gaan? De bijen zijn een onderdeel van de natuur. En ik begrijp niet waarom ik zou vinden dat die mensen moeten sterven. Daar heb ik denk ik niet over gezegd?

Ik heb nu geen tijd om te kijken maar zal hethstraks zeker bekijken, vermits ik het niet ken wil ik dit gerust ook een kans geven, maar heb je zelf elk E - nummer apart opgezocht en niet de informatie op de eerste pagina's van Google geaccepteerd als waarheid, je zult zien dat zelfs bij de groene e nummers, dus degene die zogenaamd geen schade doen , een maximale hoeveelheid wordt aangegeven en wanneer je gaat kijken het proces en de oorsprong van de stoffen dat deze wel degelijk nog niet onderzochte en meestal zelfs onderzochte risico's met zich meeneemt.. hoewel het nog geen volledige app is en ze trachten niet verbannen willen worden is de app YUKA een heel goed begin.

Ik begrijp echt dat wanneer je werkt en een gezin hebt dat er geen tijd is om steeds maar met al die dingen bezig te zijn, ik doe dat echter enorm graag, en zie het dan ook als een levensstijl om mijn keuzes te onderbouwen met het lezen van enorm veel verschillende literatuur. Dus wanneer u afkomt met wetenschappelijk onderzoek en artikels, zal ik deze heel graag lezen en hierover nadenken indien het met mijn idee van gezond leven in strijd gaat.

Het argument dat je hanteert mbt het sterven heeft betrekking op de laatste paar honderd jaar, waarbij in bv de periode van de middeleeuwen, of tijdens de franse revolutie ed hygiëne, gezondheid en voeding ver achter stond op nu, echter wanneer je gewoon verder terug gaat of dat gezegd zijn naar andere samenlevingen dan het Westen gaat kijken zul je weten dat hier ten eerste geen gegevens over zijn en dat er dus niets gezegd kan worden of we langer leven en omwille van welke redenen, de mens in het Westen heeft een enorm goeie technologie en verstaande technieken om mensen te redden, dat wil niet zeggen dat de samenleving een gezonde samenleving is, het overleven kan velen malen langer gerekt worden en uitgesteld worden en dat is een heel goed ding omdat ook ik daardoor mijn oma of familielid langer bij me heb. Echter in een gezonde samenleving wordt ziekte niet gered , maar voorkomen. Of gaat men met de dood om als onderdeel van het leven en is dit geen gebeurtenis van angst, maar groei en acceptatie, maar daarvoor moet een ander topic gestart worden.

En zoals je zelf zult weten in preventieve gezondheidszorg is geen of weinig geld te halen.


Ik heb niets gezegd over of ik het goed of niet goed vind gaan met de wereld, ik denk dat de wereld en het algehele bewustzijn van de mens enorm aan het groeien is en aan het bewust worden is, ik vind dat prachtig en ondersteun dat heel graag. Het feit dat je durft dingen in vraag stellen en er echt naar kijkt zonder verdediging of angsten maakt dat je de kans hebt om te groeien voor jezelf en je omgeving.
Ik ben heel gelukkig, en positief over de wereld en het leven. Dat betekent toch niet dat ik daarom wanneer ik iets toxisch acht dit moet accepteren om dat een autoriteit, overheid of meerderheid me dit zegt?
Je komt met heel veel opmerkingen die geen concreet argument, artikel, uiteenzetting zijn maar een rationalisering die eerder als verdedigingsmechanisme van jezelf of degene rond om je aanvoelt.

De kindjes in Afrika zouden evenzeer dolgelukkig zijn met groenten, fruit, noten Ed?
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Don_Juan

Ter aanvulling, ik heb de link gescand en bekeken, maar het ontbreekt alsnog aan wetenschappelijk onderzoek, omdat iemand mij stelt dat iets zo of zo is,betekent dit nog niet dat het zo is. Er is weinig uitsluitend onderzoek gedaan naar de E-nummers die gecombineerd worden en de effecten daarvan, daarbij wordt het maximul per product gerespecteerd, maar er wordt geen rekening gehouden dat de meesten mensen doorheen de dag en vaak zelfs in een maaltijd een groot aantal zaken eet, welke elk op zich dezelfde en verschillende E-nummers kan bevatten. Hier wordt niet over gesproken en zeker wordt er niet gekeken naar de risico's daarvan. Het zijn variabelen die je niet tegenkomt en dus ook niet over hoeft na te denken als je tracht deze zoveel mogelijk te vermijden. Wat met gezonde verse voeding heel goed mogelijk is.

Daarnaast had de informatie voor mij part ook in de Telegraaf of het Nieuwsblad kunnen staan. Het programma is zoals elk programma en geeft geen meerwaarde ovv wetenschappelijk onderzoek, het interviewen van een vlees fabrikant of een enkele onderzoeker bv. zie ik niet als een bevestiging dat de toegevoegde nummers gezond zouden zijn.
De uitspraken , clean label, omstreden e-nummers, schimmige wetgeving, waarin wel of niet, verbetering of niet en dergelijke bevestigen de vragen die je voor jezelf dient te stellen voor je gewoonweg accepteert. Het is niet omdat het goedgekeurd en legaal is dat het daarom goed voor je is, of anders om... Denk dat je dat op dit forum meer dan duidelijk zult ervaren ovv drugs bv

Ik kan de reacties waarderen en ben benieuwd of je eventueel andere bronnen of ideeën hebt die meer gronding geven aan je uitspraken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Ralou
Het klopt inderdaad dat het veel beter zou zijn om het vocht van een groot tal soorten fruit en groenten tot je te nemen, welke qua balans veel beter is dan gewoon water drinken
Klik om te vergroten...
Eh...

Doe maar niet de hele dag vruchtensappen drinken want dan krijg je echt ongezond veel suiker binnen en ga je tal van ziekten en overgewicht ontwikkelen!

Water is echt het meest gezond om te drinken, daar is iedere wetenschapper het over eens hoor.

Toch blijft het feit dat het enige verschil met bv een fles spa te drinken of dit wat is dat de toegevoede mineralen ontbreken. De schadelijke en zogezegd noodzakelijke, echter wanneer je zelf maar bv een appel heet heb je van een groot deel van die toegevoegde mineralen al velen malen meer binnen, dus verkies ik die balans te behouden door gezonde en gebalanceerde voeding tot mij nemen , waarbij een groot deel van fruit en groenten ook nog eens een hoog percentage water bevat. En zo voorkom ik opname van bv. chloor en fluoride.
Klik om te vergroten...

ehh nr2...

Er worden zgoed als geen mineralen aan kraanwater toegevoegd, die worden gewoonweg opgenomen uit de bodem. En ja, chloor is giftig, maar de verbinding natriumhypochloriet (dat is dus het chloor wat in kraanwater zou zitten) is helemaal niet zo gevaarlijk en wordt veelvuldig gebruikt, onder andere bij de tandarts (ga je nu ook niet meer naar de tandarts?)
Chloor in kraanwater:
In tachtig procent van het Nederlandse drinkwater zit helemaal geen chloor. Sommige waterbedrijven gebruiken nog wel chloor bij de zuivering van oppervlaktewater, maar alleen in zeer kleine hoeveelheden. Bij bacteriële verontreiniging in het waterleidingnet, die plotseling kan optreden door een leidingbreuk of werkzaamheden aan de leidingen, kan chloor tijdelijk nodig zijn om eventuele ziekteverwekkende bacteriën te doden. In dat geval gaat het om zeer kleine doses, die absoluut niet schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is mogelijk dat je dit wel proeft. (hoe het in Italie zit moet je anders zelf maar even googlen)

Ik heb nu geen tijd om te kijken maar zal hethstraks zeker bekijken, vermits ik het niet ken wil ik dit gerust ook een kans geven, maar heb je zelf elk E - nummer apart opgezocht en niet de informatie op de eerste pagina's van Google geaccepteerd als waarheid, je zult zien dat zelfs bij de groene e nummers, dus degene die zogenaamd geen schade doen , een maximale hoeveelheid wordt aangegeven en wanneer je gaat kijken het proces en de oorsprong van de stoffen dat deze wel degelijk nog niet onderzochte en meestal zelfs onderzochte risico's met zich meeneemt.. hoewel het nog geen volledige app is en ze trachten niet verbannen willen worden is de app YUKA een heel goed begin.
Klik om te vergroten...
Ja dan kan ik ook wel zeggen dat er aan water in het algemeen een max zit, drink je er te veel van dan ga je dood, dus moeten we dan maar helemaal geen water drinken met jouw wijze van redeneren?
Alles is giftig als je er maar veel van neemt, echt alles. Maar van nul water en nl voeding ga je toch ook echt dood!

Dan je afkeer tegen e-nummers: (een halve ehh...)

E-nummers zijn niets meer dan toegelaten additieven i voedingsmiddelen. De meeste daarvan zijn helemaal niet gevaarlijk! Er zitten gewoon tal van normale stoffen bij als kurkuma (wordt gezien als superfood zelfs), karamel en zelfs vitamine C!

https://nl.wikipedia.org/wiki/E-nummer

Echter is er wel 1 probleem. Er zitten tussen die e-nummers een handvol stoffen (van de honderden) waar vrij weinig onderzoek naar gedaan is, vooral de lange termijnwerking. Ik zou nog best kunnen begrijpen dat je die handvol e-nummers laat liggen in het schap van de supermarkt. Maar alle e-nummers over 1 kam scheren is gewoon kolder.

Een halve ehh dus maar bij de e-nummers, want wat natuurlijk wel waar is is dat een product met een e-nummer per definitie een bewerkt product is en dus niet vers. Verse producten dienen altijd de voorkeur te krijgen boven bewerkte producten als je gezondheid hoog in het vaandel hebt, dus geen bewerkte producten meer eten is op zich zo gek nog niet.

Maar dat je enorm hebt ingelezen over deze materie zoals je in je openingspost beweerd vind ik toch echt wel meevallen want je hebt het nogal vaak bij het verkeerde eind hoor!
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tja, misschien heb ik hier een te sterke bias als voormalig scheikunde student, maar ik vind al dat gezeik over "Chemische troep" en dergelijke altijd erg krom. Dat doet me trouwens denken aan dit reuze interessante paper https://ciencias.ulisboa.pt/sites/default/files/fcul/outros/Chemical-Free.pdf

In zekere zin zijn alle chemicaliën slecht voor je, maar het is de dosis die de effecten bepaald. Zuurstof is ook super reactief en erg schadelijk, maar dat hebben we ook nodig om te leven. En in diezelfde trend mag je aan de hand van de volgende info van een MSDS bepalen om welke gevaarlijke stof het hier gaat:

4.1 Description of first aid measures

If inhaled

If breathed in, move person into fresh air. If not breathing, give artificial respiration.
In case of skin contact
Wash off with soap and plenty of water.
In case of eye contact
Flush eyes with water as a precaution.
If swallowed
Never give anything by mouth to an unconscious person. Rinse mouth with water.

[...]

8.2 Exposure controls

Personal protective equipment


Eye/face protection
Use equipment for eye protection tested and approved under appropriate government standards such as NIOSH (US) or EN 166(EU).
Skin protection
Handle with gloves. Gloves must be inspected prior to use. Use proper glove removal technique (without touching glove's outer surface) to avoid skin contact with this product. Dispose of contaminated gloves after use in accordance with applicable laws and good laboratory practices. Wash and dry hands.
Body Protection
Impervious clothing, The type of protective equipment must be selected according to the concentration and amount of the dangerous substance at the specific workplace.
Respiratory protection
Respiratory protection not required. For nuisance exposures use type OV/AG (US) or type ABEK (EU EN 14387) respirator cartridges. Use respirators and components tested and approved under appropriate government standards such as NIOSH (US) or CEN (EU).
Control of environmental exposure
No special environmental precautions required.
Klik om te vergroten...

Anyway, ik sluit me bij acht.zes aan dat verse producten over het algemeen gezonder (en vaak ook lekkerder) zijn. Dus daarom is het inderdaad niet heel verkeerd om hier op te letten als je dat wil of moet (ivm gezondheid of allergieën oid) en ik ga ook niemand hierin tegenhouden. Echter word ik wel een beetje moe van de argumentatie die je meestal hieromheen hoort, want het is helemaal niet zo dat E-nummers per se slecht of gevaarlijk zijn, of iig niet slechter of gevaarlijker dan een hoop andere stoffen waar we regelmatig mee in aanraking komen.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#11
meme.png
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ralou zei:
Dat lijkt me een zeer interessante Paper, echter krijg ik deze link niet geopend. Zal later vandaag nog online zoeken, maar mocht je dit toevallig in pdf hebben of via een andere link,graag:)
Klik om te vergroten...
Het was een satirisch paper om aan te kaarten dat het woord "chemicaliën" vaak verkeerd wordt gebruikt. Zie het volgende screenshot:

A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is heel simpel, ben je bang dat iets gevaarlijk is? Zoek op wat de wetenschappelijke consensus erover is.

Helaas baseren mensen hun mening niet altijd op feiten maar vaak ook op emoties. Dit leidt er niet zelden toe dat zelfs overheden beleid maken wat op gevoelsmatige oordelen is gebaseerd.

Ik ben politiek links, totdat het over de veiligheid van technologie gaat. Dan baseer ik mijn mening op wetenschappelijk bewijs, wat niet altijd overeenkomt met bepaalde dogma's. Ik heb er vaak genoeg herrie mee gehad op social media :innocent:
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#14
@acht.zes @gomega @ATGC
Vermits ik via gsm werk ga ik in een geheel antwoorden op de feedback. Het kan tevens zijn dat ik me deels herhaal, excuses hiervoor ^^

@acht.zes

Natuurlijk begrijp ik dat vruchtensappen in overvloed geen goed idee is, het zou een goede aanvulling zijn wanneer je regelmatig groenten als komkommer, bloemkool of bv fruit als watermeloen nuttigt vanwege het zeer hoge watergehalte, vandaar dat ik niet specifiek fruitsap, vruchtensap vermeld. Ik bedoel dus geen geperst sap maar vochtige groenten/fruit eten. Uiteraard hoort daar nog water apart bij...

Ivm de chloor, ik ken inderdaad niet de samenstelling van het kraanwater in iedere regio, in Brussel waren mijn stellingen de jaren dat ik er woonde wel degelijk het geval, alsook bij ons in de regio is het meer de standaard fleswater te kopen mede doordat kraanwater zelfs tijdelijk verboden werd om groenten mee te wassen door de aangetroffen gifstoffen. Ook in fleswater bevinden zich de mineralen in waarover ik sprak, daarnaast wordt er wel degelijk fluoride in ons drinkwater gedaan, dus wanneer je dan chloor buiten beschouwing wenst te laten, blijft het feit dat de toevoeging van fluoride overbodig en zelfs bewezen schade brengt. Wat mij terugbrengt bij het feit dat naar mijn mening en naar wat je terug vindt in onderzoek wanneer je verder zoekt dat van de opties, zeker fleswater, maar ook kraanwater geen gezondere optie zijn tov gedeminiraliseerd water.
Daarbij hebt u het over niet schadelijke hoeveelheden chloor, maar iedere druppel is schadelijk, ik praat hier ook niet over dodelijke hoeveelheden na eenmalig gebruik maar over 'ongezond' na consequent gebruik.
Zwemt u in de zee vs een zwembad zal u ook voelen dat dit niet gezond is, uiteraard niet dodelijk.

Demi water is overigens gewoon hetzelfde als regenwater wat velen opvangen en niets mis mee is in tegendeel
Daarbij is het soort plastic waarvan die flessen gemaakt zijn minder vatbaar om microplastic deeltjes te lossen IH water. Wijzelf mikken op geen plastic meer dus halen spoedig dan ook een toestel in huis dat water filterd maar die kosten zijn zeer hoog voor een degelijk apparaat.

En om eerlijk te zijn, bij voorkeur indien mogelijk ga ik enkel in noodgeval naar de tandarts, want nee je kunt gewoon maar trachten je bewust te zijn van alles, dat de dingen die je zelf kunt en kunt bepalen, daarop kan aanpassen.

Je opmerking mbt het feit dat ik zou vinden dat er geen water meer gedronken moet worden begrijp ik niet zo, vermits ik daar toch niets over zeg? Ik geef aan dat naar wat ik gelezen heb de keuze voor gedeminiraliseerd water gemaakt zou moeten worden boven bv mineraalwater of kraanwater vanwege dus oa fluoride.

Ik begrijp dat een chemisch proces op zich geen boosdoener is, dat gebeurd in de natuur ook. Het probleem is dat men dit via taalgebruik verstopt voor de consument, men zet niet langer dat het een e nr is maar kiest een natuurlijk klinkende naam: dat op zich is verdacht, we hebben het hier niet over de overheid maar over een gebrek aan wetgeving waardoor bedrijven hier mee wegkomen: een multinational bedrijf is niet het schoolvoorbeeld van koosjer gedrag..
Er zijn wel degelijk onderzoeken die aantonen dat combineren van bepaalde e nrs combineren kankerverwekkend is terwijl deze in geïsoleerde vorm 'veilig' zijn.
Ook deze veiligheid is niet bewezen in longitudinaal onderzoek daar dit niet bestaat. Het is gebruikelijk dat de bewijslast ligt bij de bedenker van de hypothese, dewelke is: e Nrs zijn veilig. Anders kan iedereen eender wat op de markt brengen zonder aansprakelijkheid(wat in praktijk jammer genoeg constant het geval is). Ik moet in principe dus niet te bewijzen dat ze schadelijk zijn net als u niet hoeft te bewijzen dat er geen spaghettimonster ons vanuit de ruimte beheert.
E nrs zijn meestal/altijd ook concentraten/extracten. Dit zijn zelfs indien natuurlijke oorsprong hogere doseringen dan we normaal zouden binnenkrijgen: en zoals hier gesteld schaadt overdaad van eender welk product. Het gaat hier dan ook om consequent gebruik van deze producten en niet per uitzondering.
Ook buiten dit alles krijgt u indien u een product eet per definitie een ander product niet binnen. Een gevarieerde voeding is schaars in deze maatschappij en dat gaat hand in hand met gebruik van bvb smaakversterkers die zorgen dat consumenten minder verse kruiden gebruiken.
Een wetenschappelijke consensus is er niet omtrent deze producten door een tekort aan onderzoek, er is een verdeeldheid en er zijn lobbyisten, nogmaals dan is het wachten op bewijs van de producent en niet omgekeerd, en dit hoort kwalitatief onderzoek te zijn en geen gebiased onderzoek want zo is er uiteraard meer dan voldoende.

Ik zeg niet dat eender wie moet leven als ik, ik stel een vraag en wie mij daarom ad hominem aanvalt hoeft uiteraard niet te reageren, het gaat eventueel om een hypothese die ik stel indien u dat zo beter kan zien.
Volgens redeneringen hier als 'dan gaat u ook niet naar de tandarts' horen we allen dan ook maar in asbest huizen te blijven wonen en dat rookverbod mag weer omgekeerd worden, ook elektrische wagens en alle andere ommekeer die we maken is volgens die redenering nutteloos. Ik ga er niet verder op in, maar net als de toon, die eventueel intimiderend benoemd kan worden, zijn dit drogredeneringen die in een discussie niet gelden dus gelieve daarover in te lezen vooraleer je verder reageert.

Wat ik wil zeggen is: een zelfgekweekte tomaat uit een moestuin in een natuurgebied met goede lucht is gezonder dan een tomatenpuree met bewaarmiddelen in, en daarbij zijn de bewaarmiddelen op zich niet allemaal onschadelijk en degene die dat zogezegd wel zijn is onvoldoende bewijs voor: dus ik gebruik ze niet en vind het schandalig dat ze zo moeilijk te ontwijken zijn.

Ik vraag om tips hieromtrent aan anderen, en dit geld ook om bvb zeep of shampoo waar parabenen inzitten maar ook de nog niet schadelijk bewezen propylgroepen en dergelijke

Ik lees hier een reactie omtrent luchtkwaliteit en dat boeit me, wat doen we daartegen? In Polen zijn mensen die lucht zuiveren in huis omdat de kwaliteit daar een ramp is: ik zoek tips voor bvb zon zuiveringssysteem zelf te maken. Ik heb uiteraard niets aan 'nay sayers' die stellen dat de lucht nu eenmaal vuil is en we daar mee moeten leven.. reageer dan niet.
Indien u wel kwalitatief longitudinaal onderzoek vindt van een product dat veiligheid aantoont hoor ik het graag: bedenk wel dat dit niet betekent dat alle producten die onder de e nr codering of dergelijke vallen ook veilig zijn, dat is alweer een drogredenering die ik niet dien te verklaren denk ik..

(Zie bovenstaande voor mee uitgebreide reactie :))

@ATGC
Zoals ik hierboven ook al aankaart is dat inderdaad waar, ik ben het ermee eens dat het belangrijk is niet op angst af te gaan, maar verder te bouwen op wetenschap en gezond en logisch redeneren, echter bestaat er helaas nog geen wetenschappelijke consensus omtrent bv het onderwerp E-nummers, je vindt hier zowel onderzoek voor als tegen in, waarbij de artikels voor extra gepusht worden door de economie zoals dit bv ih begin van de anti-rook campagne nog geen uitsluitend onderzoek was en onderzoek dat roken niet linkte aan longkanker vaak gebiased of gesponsord was, is het pas na langere tijd en zeer veel overweldigend longitudinaal onderzoek dat er algeheel een andere consensus gevormd werd, waarbij dit ook duidelijk naar het publiek vertaald werd. Zo is er in het onderzoek naar E-nummers nog geen duidelijke consensus gevormd en net daarom , kies ik ervoor dat hetgene ik dus in de helft van de onderzoeken teruglees voor mij sterk genoeg is om te kiezen E-nummers zo goed als mogelijk te voorkomen.

(Zie hierboven voor meer uitgewerkte uitleg:))
@gomega

Ik kan het waarderen dat je je eigen bias opmerkt maar inderdaad je kunt onmogelijk alles vermijden, maar vanuit dat perspectief , waarom er zelfs over praten?
Ik denk dat het interessant is om vanuit het idee dat je vooral voor gezondheid gaat , dat de dichter bij de natuur de gezonder het voor de mens is. Het is dan interessant om na te denken wat en waarom we een bepaalde levensstijl verkiezen.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#15
Aanvullend: Wou ik gewoon nog aanvullen dat zelfkweek ervoor zorgt dat je geen gebruik hoeft te maken van herbiciden en pesticiden, wat dus natuurlijk zorgt voor de gezondere optie.
Bij bio maken ze hier helaas nog wel gebruik van, zij het in lagere hoeveelheden en is het gebruik van bicarbonaat om te reinigen Well aangeraden. Ook dan krijg je zelden alles weggespoeld en krijg je dagelijks deze stoffen binnen.

@gomega

Dat lijkt me een zeer interessante Paper, echter krijg ik deze link niet geopend. Zal later vandaag nog online zoeken, maar mocht je dit toevallig in pdf hebben of via een andere link,graag:)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Je hoeft niet eens per se de hoofdprijs te betalen voor een goed waterfilter. Je hebt ze ook die je direct op je kraan monteert. Oké, staat niet zo mooi, maar je drinkwater is veel schoner. Die van mij is een koolstoffilter, maar revitaliseert en mineraliseerd het water ook. Dus geen gedemineraliseerd water. Nederlands drinkwater is al vrij schoon vergeleken bij veel andere landen, maar er komen altijd resten van medicijnen en andere verontreinigingen in. Dat filter haalt meer dan 99% van de overgebleven resten eruit.

Wat betreft door de tandarts en mondhygiëniste gebruikte fluoride. Daar kun je gewoon aangeven dat je dat niet wilt. Die van mij vroeg waarom niet. Nou, omdat ik die troep niet in me wil en ik niet voor niets dure tandpasta zonder fluoride koop. Ze was dan wel weer verbaasd hoe goed mijn tanden waren na meer dan 15 jaren geen fluoride gebruiken.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Je hoeft niet eens per se de hoofdprijs te betalen voor een goed waterfilter. Je hebt ze ook die je direct op je kraan monteert. Oké, staat niet zo mooi, maar je drinkwater is veel schoner. Die van mij is een koolstoffilter, maar revitaliseert en mineraliseerd het water ook. Dus geen gedemineraliseerd water. Nederlands drinkwater is al vrij schoon vergeleken bij veel andere landen, maar er komen altijd resten van medicijnen en andere verontreinigingen in. Dat filter haalt meer dan 99% van de overgebleven resten eruit.

Wat betreft door de tandarts en mondhygiëniste gebruikte fluoride. Daar kun je gewoon aangeven dat je dat niet wilt. Die van mij vroeg waarom niet. Nou, omdat ik die troep niet in me wil en ik niet voor niets dure tandpasta zonder fluoride koop. Ze was dan wel weer verbaasd hoe goed mijn tanden waren na meer dan 15 jaren geen fluoride gebruiken.
Klik om te vergroten...

Welke koolstoffilter gebruik jij momenteel? Ik weet dat ik in het verleden enkele bijzonder goeie ben tegengekomen, echter kan ik deze tot op heden niet terugvinden en zo een grote installatie is vermits onze huidige verplaatsingen niet zo evident .

En in verband met de tandarts, heb jij toevallig ook een oplossing voor ingrepen zoals het vullen van tanden in noodzaak? De soort vulling bedoel ik dan, is er een alternatief voor de toxische metalen die normaal niet vrijkomen maar in praktijk bij ons meermaals gelost zijn/vervangen waardoor dit toch het geval is. Onze tandarts, net als vele anderen id omgeving, heeft de oude vullingen verwijderd owv deze reden maar de nieuwe composiet soorten zijn na enig onderzoek zo te zien (alweer consensus ontbreekt) even schadelijk... Lijkt dus meer op geldklopperij dan gezondheidsredenen..

Wij merken trouwens ook met onze nieuwe levensstijl dat gaatjes bijna compleet verleden tijd zijn(zeker tov voorheen) en tandartsbezoeken zelden nodig, wat al veel doet ook financieel.
Poetsen doen we vnl met kokosolie en bicarbonaat of soms met houtskool. Maar ik denk dat het vnl ligt aan het ontbreken van geraffineerde suikers alsook vlees in ons dieet.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ralou zei:
Welke koolstoffilter gebruik jij momenteel? Ik weet dat ik in het verleden enkele bijzonder goeie ben tegengekomen, echter kan ik deze tot op heden niet terugvinden en zo een grote installatie is vermits onze huidige verplaatsingen niet zo evident .
Klik om te vergroten...
Ik heb een Ewo vitality filter.

Ralou zei:
En in verband met de tandarts, heb jij toevallig ook een oplossing voor ingrepen zoals het vullen van tanden in noodzaak? De soort vulling bedoel ik dan, is er een alternatief voor de toxische metalen die normaal niet vrijkomen maar in praktijk bij ons meermaals gelost zijn/vervangen waardoor dit toch het geval is. Onze tandarts, net als vele anderen id omgeving, heeft de oude vullingen verwijderd owv deze reden maar de nieuwe composiet soorten zijn na enig onderzoek zo te zien (alweer consensus ontbreekt) even schadelijk... Lijkt dus meer op geldklopperij dan gezondheidsredenen..
Klik om te vergroten...
Helaas, die heb ik niet en dat wist ik ook niet dat die nieuwe technieken niet goed zijn. Heb altijd wel geluk gehad met mijn gebit qua gaatjes en had er pas vorig jaar voor het eerst (op mijn 33ste) een. Wel slecht nieuws dat die nieuwe ook niet goed zijn, maar imo is er ook iets als je teveel bezig houden met (piekeren over) gezondheid. Zo'n gaatje moet immers toch gevuld worden.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Leg gewoon een groententuin aan. Met wat fruit. Lekker gezond:)
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ben het wel eens met bovenstaande discussie, het is wrs rommel indien het gesponsord wordt door een bedrijf, eender welk groen imago is een imago en dient als marketing; daar kan een deel waarheid in zitten maar ze doen het heus niet voor mijn welzijn. Uiteraard zegt Unilever dat er niets mis is, zolang ze er mee wegkomen. En indien tegendeel bewezen wordt werken ze mooi mee onder het mom ‘wir haben es nicht gewust’, nu en dan een zwart schaap aanduidend dat de duivel moet representeren zodat verantwoordelijkheid vh collectieve individu wegvalt. Pakt al jaren, keep a good thing going.
‘Kijk naar hoe een maatschappij zijn dieren en gevangenen en zieken van geest behandeld en u zal zien hoe ze u behandelen indien ze er mee wegkomen.’

ikzelf ontwijk alles wat ‘verkocht’ wordt. Dwz ik pluk bvb zoveel mogelijk zelf uit de bossen: zeker onkruid, al is het maar omdat ik het een stigmatiserende naam vindt voor iets wat in de meeste gevallen niet enkel eetbaar blijkt maar ook nog super gezond en traditie van onze cultuur (ah de heksen van toen...). En alles wat onze ‘overlords’ stigmatiseren stel ik zwaar in vraag.

Ook ben ik tegen het hele economische stelsel, in de zin het mag er gerust wezen maar ik hou me er niet mee bezig net als ik me niet bezighoudt met speed, Pokémon Go, televisie, luxueuze wagens, plas- en poepseks.
Ieder doet wat die wil, en zolang men mij niet stigmatiseerd omdat ik het niet doe boeit het me verder weinig.
Dat laatste gebeurt wel vaker, maar ach wat kan men me uiteindelijk maken buiten een rare blik en me uit een oppervlakkig gesprek houden..

Begrijp me niet verkeerd soms doe ik die dingen wel, eens goed in iemand zijn bek schijten bedoel ik dan, Pokémon niet; of was het andersom? Dat is dan vooral indien ik bij andere liefhebbers ben en hen graag wat plezier deel.
Zodoende heb ik geen problemen omtrent e nrs, en die keer dat ik dan eens een pizza eet of bij vrienden ben die ‘normaal voedsel’ in huis hebben hoef ik me niet te storen. Van 1x zal ik niet sterven...
Dan nog, onze bossen zijn ‘om zeep’, wat ik pluk heeft in vuile lucht gestaan en op vervuilde bodem geleefd. Niet minder dan wat men maakt in een fabriek, en ik ontwijk de bosjes naast de industriezone uiteraard: maar perfect is het niet.

Daarbij denk ik zo, al dat gedoe om sterven is een zwaar misbegrip. En misschien dat mede trippers hier in kunnen volgen. Wie is ‘ik’ en wat is bewustzijn. En daar iedere bloem moet uitbloeien zal ook mijn lichaam dat doen, morgen of later. En ‘ik’ zal niet stoppen in het zwart voor eeuwig en eeuwig; moest dat toch zo zijn heb ‘ik’ er ook geen besef van. Angst lijkt me iig idioot, begrijpelijk wel; het is een gevoel dat ik vroeger enorm ervaarde.
Zo ervaarde ik veel wat idioot was, en ik pastte perfect in deze maatschappij.
De koning der aarde was ik toen ik zoop, objectiveerde, veroordeelde, consumeerde, en zeker en vast zo gevoelloos en onbewust mogelijk door het leven ging.
En nu ben ik een weirdo, maar ach de paddenstoelen lijken anders te denken als ik met hen praat, ook elfen, planten en reptielen vinden me niet zo gek.
Honden kom ik goed mee overeen maar wegens hun gevangenschap zijn ze even neurotisch geworden dan hun onderdrukkers die hun eigen zoo niet zien.

Zo kan ik door mekkeren, maar zolang ik niet in een hok moet zitten met die bende kan ik er dagelijks naar lachen en mee converseren. Mijn levensstijl is voor mezelf en niemand weet meer of minder dan ik waar dit leven om draait dus ik heb niets te zeggen op een ander alsook hen niet op mij..
Al wat mij lijkt te boeien is dat ik me amuseer en geniet, en als ik een bom suiker eet dagelijks en mezelf vul met microgolf maaltijden voel ik me toch minder; na een xtc en alcohol binge ih verleden heb ik ook gemerkt dat (duh) dit me minder doet genieten vh leven op middellange/lange termijn. Lijkt me logisch dat te laten, en zo ook met werken en consumeren; het doet me niets...

Dan nog, heel deze mening is onzin. Het is een mening die komt van een persona dat evenzeer een ander had kunnen zijn; maar de fun van het kaartspel is er af indien we geen rol innemen nietwaar. Dus ik speel mee en kies kant, en doe alsof mijn kant kan bestaan zonder dat het contrast bestaat. Want wit is beter dan zwart, toch? Of was het omgekeerd? Vergeef me, na maanden delirium ben ik wat in de war over de correcte gedachtengang.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."