Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHormonen, E-nummers en levensstijl madness - wat denken jullie ervan?

Hormonen, E-nummers en levensstijl madness - wat denken jullie ervan?

72 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#1
Revolutionair zei:
Tegenwoordig heb je van die overdreven gezondheidfreaks dan eet je iets gezonds maar er zit een toevoeging in dat niet gezond is en dan is het meteen allemaal niet meer gezond!
Gewoon dom gezeik is dat.
Klik om te vergroten...
Zoiets meteen afdoen als dom gezeik. Dat is vrij tekenend. Weinig zo controversieel als voedingswetenschap.

We leren elke dag bij. Of een stof een E-nummerstatus heeft is louter een financiële overweging. Wie stelt die 'veilige grenzen' samen? Wordt daarbij rekening gehouden met stapeleffect? Combinatie-effect? Hoe betrouwbaar zijn die onderzoeken? (Vertel mij wie het financiert, en ik vertel je de uitkomst van het onderzoek.)

Grenzen worden meestal bepaald aan de hand van cijfertjes. Normen. Hoever is onze bodem al vervuild? Nou, dat hanteren we dan maar als veilige grens. Geen geouwehoer. Fijnstofnormen zich hier erg soepel.

MSG is vrij oncontroversieel schadelijk voor de gezondheid, maar komt ook van nature voor. Heerlijk eindeloos discussiepunt dus. Natriumnitriet idem. Schadelijk, weinig discussie daaromtrent. Maar moeilijk te vervangen. Zelfs in biologische vleeswaren zit het veelal. Niet omdat het onschadelijk is, maar gewoon, omdat de katenspek er anders zo grauw uitziet.

Solanine is een ander voorbeeld. Puur natuur, zit ik elke nachschade (tomaat, paprika, aardappel, aubergine, etc).

Planten kunnen zichzelf niet verdedigen, dus gebruiken chemische oorlogsvoering middels fytinezuur, nitraten, oxaalzuur, solanines en weet ik wat nog meer.

Planten zijn niet lief voor ons, ze verdedigen zichzelf. :wink:

Maar de mens komt vervolgens hiermee aan zetten:

https://www.npostart.nl/zembla/12-09-2018/BV_101389097

Dossier kunstgras en rubbergranulaat.

https://www.npostart.nl/zembla/11-10-2017/BV_101384733

Het laatste woord is er niet over gezegd.

https://www.npostart.nl/2doc/08-12-2015/KN_1676154

En hoe specifiek is dit voor Italië?

Onze teringzooi. Waar blijft die? Bodemas is een grondstof. Alles wordt geld.

https://www.npostart.nl/zembla/24-10-2018/BV_101389091

https://www.milieucentrum.rotterdam.nl/site/beerput-nederland/

Nederland het braafste jongetje van de klas? Voor geld is alles te koop.

Voor wie graag gelooft bestaat nog steeds het imago dat Nederland vrij duurzaam bezig is.

En vergeet niet je plastic netjes in het juiste bakje te deponeren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#2
ATGC zei:
@Ralou Er bestaat geen consensus over E nummers in het algemeen maar wel over een zeker aantal stoffen die E nummers hebben. Zo zijn aspartaam en mononatriumglutamaat niet schadelijk na jaren van aluhoedjesverhalen en even veel wetenschappelijke onderzoeken. Toch blijft men erover mauwen. Waarom? Omdat men blijkbaar niks beters heeft te doen. Zoals topics opstarten met een "vraag" die uiteindelijk geen vraag blijkt te zijn.
Klik om te vergroten...

Wel, ik heb het topic inderdaad niet opgestart met de vraag of E-nummers schadelijk zijn of niet, ik stelde de vraag of er tips en adviezen zijn omtrent de levensvisie die ik deelde onder andere omtrent de E-nummers, wanneer je stelt dat MSG en aspartaam sowieso niet schadelijk zijn , sta ik zeker open om daar onderzoeken over te lezen indien je deze hier wil delen.

Ik wens wel aan te geven dat dit geen manier van in discussie gaan is vermits ik stel dat het schadelijk is, jij nu stelt dat het niet schadelijk is en ik terug het andere kan stellen , vandaar dat ik ook niet inging of het al dan niet schadelijk was maar naar goede tips of adviezen of aanvullingen op zoek was.

Het zou hetzelfde zijn wanneer ik nu een topic zou starten over de vraag of mensen nog ideeën hebben omtrent het omgaan met de grote hoeveelheid asbest en schadelijke stofdeeltjes in de lucht en er iemand zou reageren dat asbest ed niet schadelijk is... Dat zou naast het topic antwoorden zijn.

Wanneer je op pubmed zoekt naar reviews naar bv MSG lijkt het er niet op dat er geen schadelijke effecten zijn en de effecten zelfs vrij uiteenlopend zijn. Heb je eventueel een kwalitatief artikel of artikels waarin aangegeven wordt dat MSG niet schadelijk is en eventueel waarom die artikels doorwegen op de tegenvisie?

Overigens waren E-nummers maar een onderdeel waar ik het over had, ik heb een heel tal van gezondheidsgerelateerde aspecten aangehaald , zoals geraffineerde suikers, verwerkt vlees, GMO, pesticiden, fluoride enz in water, parabenen enz in shampoos en verzorgingsproducten ed. Het is een algehele visie die ik deelde omtrent gezonder leven.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rivalrie zei:
Leg gewoon een groententuin aan. Met wat fruit. Lekker gezond:)
Klik om te vergroten...

Helemaal waar , deze is aan t groeien!:grin: Jij hebt een groentetuin ga ik hierbij vanuit?
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#4
ATGC zei:
Alleen zijn de dingen die je noemt niet of beperkt schadelijk.

Er is niks mis met geraffineerde suiker an sich, google maar eens op Sweet Control. Het probleem is overmatige consumptie van koolhydraten, met name de snelle.

Bewerkt vlees heeft een verhoogd risico op kanker, dus zaken zoals salami, droge worst, cervelaat maar ook luncheon meat e.d.. dat schijnt door nitriet als conserveermiddel te komen.

Genetische manipulatie is gewoon gereedschap. We manipuleren het DNA van planten al tienduizenden jaren door kunstmatige selectie. Tegenwoordig kan dat veel preciezer. En ja, ik ken het verhaal van Roundup Ready. Overigens zijn er ook zat biologische gewassen die zijn gemanipuleerd middels stralingsmutagenese, gewoon een plant in een sterk gammaveld plaatsen en de planten met gewenste mutaties verder kweken.

Pesticiden zijn ook gereedschappen van de moderne agricultuur. En ze worden ook gewoon in de bio landbouw gebruikt, zoek maar eens op kopersulfaat, pyrethrines, spinosad, rotenone (niet allemaal EU maar globaal doorgaans toegestaan).

Fluoride is gewoon een bewezen techniek om tanden beter bestand tegen gaatjes te krijgen. Het hydroxyapatiet verandert door uitwisseling in fluorapatiet wat beter bestand is tegen de zuren in de mond. Wel kunnen fluoriden bij overdosering giftig zijn. Ik heb zelf ook wat fluoridevlekken op tanden van een overijverige tandarts in het verleden.
Het zit trouwens in NL niet meer in kraanwater dus je kan het geheel ontwijken.

Oh ja, MSG zit technisch al in veel verse etenswaren. Paddestoelen en tomaten bevatten significante hoeveelheden glutamaationen. Samen met vrijwel altijd aanwezige Na+ en K+ ionen is er dus gewoon MSG natuurlijk aanwezig. Het schijnt zelfs beter te zijn om MSG ipv zout te gebruiken omdat het met minder natriumionen meer smaak geeft :grin:
Klik om te vergroten...

Dit is hoop ik de laatste maal dat ik dit moet herhalen:
de bewijslast ligt bij de nieuwe hypothese(de nieuw geïntroduceerde stof)
Bewijslast betekent, komen met kwalitatief longitudinaal onderzoek op mensen
Gelieve dit te begrijpen en op te houden met staten dat ‘het gewoon zo is’. Nogmaals ik heb zowel tijdens als buiten mijn studies anders geleerd.

Ik woon in België en Italië en praat liefst niet over 1 dorp of land maar een algeheel probleem daar we samenhangen, op zn minst als EU. Je bent op de hoogte dat er buiten je kerktoren wel fluoride en chloor enz in kraanwater gedaan wordt?

Je ontkent het bestaan van diabetes door geraffineerde suikers, alsook vele andere aandoeningen.
Je erkent dat conserveermiddelen (e nr) in salami etc kanker veroorzaken maar blijft volhouden dat e nrs in geen geval een probleem zijn.

Ik besef dat pesticiden etc een ‘tool’ zijn. Je negeert dat deze niet geheel verwijderd kunnen worden en schadelijk zijn terwijl we net bezig zijn wetgevingen omtrent pesticiden te veranderen(wat je aangeeft te weten ivm ‘sommige’ van deze middelen). Ook draait mijn levensstijl om het milieu, uiteraard hoort mijn omgeving samen met mijn eigen gezondheid.

Nogmaals het is niet omdat je kan bewijzen dat 1 soort onschadelijk is dat ik ze allen moet eten; maar zelfs dat weiger je te doen. Ik heb hier geen enkel onderzoek zien passeren, een blog of nieuwssite is geen bewijs...
Om even kort in te gaan op die sweet control: je stelt van jezelf niet op emotie in te gaan maar op bewijs. Dit is een ongediplomeerde dame die een dieetboek schreef; zo zijn er ontelbare. Ze wordt gesteund door een handvol ‘professionals’(zijn het zelfs diëtisten? Zeker geen artsen of dergelijk..) in heel Nederland. Het is vrij onbegrijpelijk dat je dit deelt als onderbouwing..

Het feit dat iets lang gebruikt wordt aankaarten als bewijs is alweer een drogredenering, gelieve dit even te googelen en te beseffen dat op deze manier ‘bewijs’ aan tonen jou en mij onnodig tijd kost.


Je bent duidelijk getriggerd door mijn levensstijl, daar kan ik niet aan doen dat heb je zelf in de hand; indien je geen tijd hebt om jouw punt duidelijk te onderbouwen gelieve dit topic te negeren, hoe moeilijk dat voor jou ook mag zijn. Ik denk dat ik nu voldoende ben ingegaan op uw statements die zichzelf doelloos herhalen. Nogmaals respecteer de ander zijn tijd.
Indien je geen grondig onderzoek wenst te doen(en ja dat kost meer dan enkele uren; indien je ooit een systematic review geschreven hebt weet je dat), laat het dan.
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Ik heb een Ewo vitality filter.


Helaas, die heb ik niet en dat wist ik ook niet dat die nieuwe technieken niet goed zijn. Heb altijd wel geluk gehad met mijn gebit qua gaatjes en had er pas vorig jaar voor het eerst (op mijn 33ste) een. Wel slecht nieuws dat die nieuwe ook niet goed zijn, maar imo is er ook iets als je teveel bezig houden met (piekeren over) gezondheid. Zo'n gaatje moet immers toch gevuld worden.
Klik om te vergroten...

Die filter ben ik inderdaad ook tegengekomen, bedankt om me te herinneren, zeker een mogelijke optie, heb je ook naar andere mogelijkheden gekeken of was dit gewoon evident of voor jou beste optie?
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ralou zei:
ik heb een heel tal van gezondheidsgerelateerde aspecten aangehaald , zoals geraffineerde suikers, verwerkt vlees, GMO, pesticiden, fluoride enz in water, parabenen enz in shampoos en verzorgingsproducten ed. Het is een algehele visie die ik deelde omtrent gezonder leven.
Klik om te vergroten...

Alleen zijn de dingen die je noemt niet of beperkt schadelijk.

Er is niks mis met geraffineerde suiker an sich, google maar eens op Sweet Control. Het probleem is overmatige consumptie van koolhydraten, met name de snelle.

Bewerkt vlees heeft een verhoogd risico op kanker, dus zaken zoals salami, droge worst, cervelaat maar ook luncheon meat e.d.. dat schijnt door nitriet als conserveermiddel te komen.

Genetische manipulatie is gewoon gereedschap. We manipuleren het DNA van planten al tienduizenden jaren door kunstmatige selectie. Tegenwoordig kan dat veel preciezer. En ja, ik ken het verhaal van Roundup Ready. Overigens zijn er ook zat biologische gewassen die zijn gemanipuleerd middels stralingsmutagenese, gewoon een plant in een sterk gammaveld plaatsen en de planten met gewenste mutaties verder kweken.

Pesticiden zijn ook gereedschappen van de moderne agricultuur. En ze worden ook gewoon in de bio landbouw gebruikt, zoek maar eens op kopersulfaat, pyrethrines, spinosad, rotenone (niet allemaal EU maar globaal doorgaans toegestaan).

Fluoride is gewoon een bewezen techniek om tanden beter bestand tegen gaatjes te krijgen. Het hydroxyapatiet verandert door uitwisseling in fluorapatiet wat beter bestand is tegen de zuren in de mond. Wel kunnen fluoriden bij overdosering giftig zijn. Ik heb zelf ook wat fluoridevlekken op tanden van een overijverige tandarts in het verleden.
Het zit trouwens in NL niet meer in kraanwater dus je kan het geheel ontwijken.

Oh ja, MSG zit technisch al in veel verse etenswaren. Paddestoelen en tomaten bevatten significante hoeveelheden glutamaationen. Samen met vrijwel altijd aanwezige Na+ en K+ ionen is er dus gewoon MSG natuurlijk aanwezig. Het schijnt zelfs beter te zijn om MSG ipv zout te gebruiken omdat het met minder natriumionen meer smaak geeft :grin:
g
gomegaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ralou zei:
Dat lijkt me een zeer interessante Paper, echter krijg ik deze link niet geopend. Zal later vandaag nog online zoeken, maar mocht je dit toevallig in pdf hebben of via een andere link,graag:)
Klik om te vergroten...
Het was een satirisch paper om aan te kaarten dat het woord "chemicaliën" vaak verkeerd wordt gebruikt. Zie het volgende screenshot:

N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#8
Don_Juan zei:
Vraag me wel serieus af watvoor drugs jullie ‘gezonde’ eters en drinkers allemaal gebruiken?
Klik om te vergroten...

dit soort reacties dus...
een lijn coke per jaar maakt idd dat je best iedere dag mcdo eet, nooit meer gaat sporten, en aan de band gaat werken want waarom nog iets doen met je geest.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kom op man acht... Er zijn een aantal mensen die je lijst op waarde stellen en willen gebruiken. Dat is toch het allerbelangrijkste? Degenen die het niets vinden negeren het maar mooi toch? En het stripje van @Naam was toch gewoon grappig en geen persoonlijke aanval...
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
Ik steek flink wat energie in het opzoeken van de juiste informatie en ik wordt meerdere keren belachelijk gemaakt.ik Heb alles weggehaald plus een verzoek om de post met de lijst met die e-nummers ook te verwijderen (ben ik te laat voor), zoek zelf maar uit hoe het zit als je wil weten hoe het zit met welke e-nummers schadelijk zouden zijn.
Klik om te vergroten...
Wel, nu was die energie helemaal voor niets en bevestig je enkel een eventueel negatief beeld over je. Jou keuze maar wel jammer
D
Don_JuanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Omdat gezond eten niet meer relevant is als je toch aan de drugs zit?

Juist wel denk ik. Door gezonde voeding (en slaap en beweging) kan je lichaam veel beter tegen een stootje. Maar alles met mate. :)
Klik om te vergroten...

Demi water drinken vind ik nou niet bepaald gezond. En slaat echt door in het ‘gezonde’ verstand.

Ik ben groot voorstander ook voor alles in mate te doen. Lukt alleen niet altijd.

Maar hoe de ‘geitenwollen hippies’ (vond m wel grappig) tegenover eten staan, het is bijna duivels, en dan wel een pilletje of lsd gebruiken komt er bij mij echt niet in!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Gedemineraliseerd water zie ik ook niet als goed voor mensen om te drinken. En ja sommigen schieten er wat in door.

LSD is trouwens geen goed voorbeeld. Dat is 1 van de minst schadelijke drugs. :)
D
Don_JuanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat zeggen ze van wiet ook vaak dat het zo veel minder ongezond zou zijn... geen tabak... het is nog kanker verwekkender dan tabak roken.
N
NaamLid
01-01-2024, 00:00
#14
Demi water is regenwater... niets mis mee. Fleswater met microplastics in verdedigen lijkt me ook niet snugger. Dus tenzij iemand hier een bron heeft in een ongerept natuurgebied(Good luck) is hier op ingaan toch echt ‘iets zoeken’ om over te zeiken.
Ad ene kant zeggen dat de schade van pesticiden overroepen wordt door OP om ad andere kant te memmen dat ze gek is mineraalvrij water te drinken...
R
RalouLid
01-01-2024, 00:00
#15
@verwondering
Ik kan me volledig aansluiten bij de manier van keuzes maken omtrent voeding die je hier naar voren brengt. Behalve dat ik bepaalde zaken waar ik echt een bepaald geloof in heb, die naar mijn mening gewoon gezonder zijn, evenzeer niet zal aannemen bij een ander, wanneer het even kan. (Familie, goeie vrienden) Dit omdat je in dergelijke situaties uitleg kunt geven, zoals dat iemand op een glutendieet geen gluten aanneemt of een vegetarier geen vlees zal accepteren.

Zijn er nog andere aspecten naast voeding waar jij een eerder -tegen het algeheel gekende, aanvaarde- keuze in maakt, ovv levensstijl? Of beperk je de geitenwollenhippie stijl tot de voeding? :grin:(Afval, verzorgingsproducten, kleding of andere materiële zaken,... )
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#16
Lijkt me goed als iedereen weer even inhoudelijk op het topic reageert en een beetje lief doet tegen elkaar. Anders gooi ik een slotje op het topic.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb in de tussentijd even 20 uur aan één stuk geslapen na mijn ETH-LAD-tripje, dus ik heb wat gemist. Ik heb @acht.zes' post nog wel kunnen lezen. Ik schrok een beetje van jouw felheid. Het was niet tegen jou persoonlijk bedoeld. Het ging mij puur om de inhoud van de tekst en de links naar de blog/verkoopsite van Jesse van der Velde.

Ik geef je gelijk in het feit dat de toon vrij stellig was. Daarvoor wil ik je excuses aanbieden.

Wel wil ik verduidelijken waar die toon vandaan kwam.

Zoals ik al eerder in dit topic zei...

verwondering zei:
Weinig zo controversieel als voedingswetenschap.
Klik om te vergroten...

En dat blijkt maar weer.

Waar halen we onze informatie over voeding en gezondheid vandaan? De EFSA (European Food and Safety Authority) wordt niet beïnvloed door het bedrijfsleven, het is een verlengstuk daarvan. Ons eigen Voedingscentrum neemt adviezen van hen doorgaans klakkeloos over. Ze zijn dus helemaal niet "eerlijk over eten".

Als we zelfs zo'n door ons eigen belastinggeld mede gesponsorde organisatie niet kunnen vertrouwen, wie dan wel?

Het gaat allemaal om geld. Precies zoals de EU ruim tweemaal hogere fijnstofnormen hanteert dan de WHO: anders zouden we er constant overheen zitten. Fijnstof is één van de belangrijkste factoren die onze gezondheid negatief beïnvloeden.

Logisch dat sommige mensen naar de andere kant doorslaan, en alles wat door de grote levensmiddelenfabrikanten wordt geproduceerd als vergif zien.

Onnatuurlijke stoffen met argusogen bekijken is goed. Onderzoek wordt vrijwel altijd gefinancierd door het bedrijfsleven, en zij hebben er nogal een belang bij dat de conclusie van het onderzoek positief uitpakt voor de onderzochte stof. Wanneer uit een Unileveronderzoek blijkt dat aspartaam onschuldig is, zegt mij dit weinig. Want wie zegt dat dit niet gecherrypickt is en tegelijk negen andere - minder gunstige - onderzoeken direct de prullenbak zijn ingegooid?

Dat is frustrerend, want wie kun je nog vertrouwen?

Gelukkig hebben we goeroe's als Jesse van der Velde. Hij coacht je persoonlijk 100 dagen lang om je een gezonde levensstijl aan te leren. Kost slechts 6000 euro ( http://bioprofile.com/100-dagen-transformatie ). Gelukkig kan het ook goedkoper: een instructievideo á 200 euro.

Ik beweer niet dat Jesse alleen maar onzin praat. Integendeel, sommige dingen zijn heel zinnig. Maar hij slaat vooral een slaatje uit het feit dat mensen bang zijn en niet weten wie ze moeten geloven.

Om nog even terug te komen op MSG. Glutaminezuur is een stof die van nature in overvloed voorkomt. Het komt ook voor in vrije vorm, als glutamaat. Dit is een ion, een deel van een zout. Wanneer glutamaat in de natuur voorkomt, gaat het gepaard met een bijbehorend positief geladen ion. Precies zoals in de natuur nooit puur Cl- zal voorkomen. Daar hoort een positief geladen ion bij, zoals Na+ of K+.

Bij glutamaat precies hetzelfde. Er kan een natriumion bijhoren, maar bijvoorbeeld ook calcium, kalium, ammonium of magnesium. Deze stoffen hebben eveneens E-nummers, respectievelijk E622 t/m E625.

Gistextract bevat een vrij hoge concentratie glutamaat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gistextract

https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/monosodium-glutamate

https://foodinsight.org/monosodium-glutamate-msg-from-a-to-umami/

Overtuigend bewijs dat MSG schadelijk is voor mensen ben ik nog niet tegengekomen. Zoals met alles, lijkt matigheid mij een goed algemeen devies. Als ergens gistextract of E621 inzit zal ik mij niet meteen zorgen maken. Als je dagelijks uit pakjes en zakjes kookt zou het heel misschien negatieve effecten kunnen hebben, maar dan zou ik mij eerder zorgen maken om de hoeveelheden zout, suiker, transvetten en conserveringsmiddelen die je zo in overvloed binnenkrijgt.

Zelf koken met verse ingrediënten lijkt me een vrij onomstreden advies.

Jezelf er téveel zorgen om maken lijkt me ook niet handig. Stress is ook vrij onomstreden ongezond. En daar hebben we al heel snel teveel van.

Er valt zelfs iets positiefs over MSG te zeggen, en dat is dat het een sterkere smaakperceptie geeft dan keukenzout, NaCl, terwijl het per gewicht een stuk minder natrium bevat. Voor iemand die door gezondheidsomstandigheden minder zout moet eten, kan MSG helpen met zout te minderen.

Overigens, zelf ben ik dus - zoals volgens mij toch ook wel blijkt uit mijn tekst - ook sceptisch tegenover kunstmatige toevoegingen, en vertrouw ik een E-nummerstatus zeker niet als garantie dat iets veilig is. Sterker nog, van meerdere stoffen is vrij onomstotelijk bewezen dat ze ongezond zijn. Zelf vermijd ik in ieder geval zoveel mogelijk de kunstmatige kleurstoffen (E-nummers 201 t/m 133) en de conserveringsmiddelen (E-nummers 200 t/m 259). De nitriet- en nitraatzouten (E-249 t/m E-252) zijn dan weer vrij lastig doordat ze in vrijwel alle vleeswaren zitten, zelfs in biologische.

O ja, teruglezende, dat "praat geen poep" was wat emotioneel beladen. Daar liet ik mij ook verleiden al te fanatiek te doen. Het was in ieder geval bedoeld tegen de schrijver van de tekst en personen die inspelen op angst uit financieel gewin zoals Jesse van der Velde, die gelinkt wordt in jouw tekst. Zeker niet naar jou toe, @acht.zes. Excuses daarvoor, het bloeddrukverhogend effect dat het op jou gehad heeft lijkt me ongezonder dan een pakje Knorr Wereldgerechten.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nog even een toevoeging die nog eens benadrukt waarom ik zeg dat we sceptisch moeten zijn, niet alleen richting EFSA/bedrijfsleven, maar ook richting superfoods/goeroe's etc.

In jouw post wordt himalayazout aangeraden omdat het ongeraffineerd is en veel meer mineralen - "vol mineralen" - bevat dan normaal keukenzout.

Breng wat himalayazout naar het lab en dit is het resultaat:

https://www.iamafoodie.nl/labtest-de-uitslag-wat-zit-er-in-himalayazout/

Waarom wordt het dan aangeraden? Een kilo keukenzout kost rond de 0,30. Een kilo himalayazout 10,00.

Als ergens geld in zit, wees dan sceptisch.



En nog even over glycine (E640). Het wordt bijna nooit als additief gebruikt: ik kende hem zelf niet eens als E-nummer dus ik moest hem even opzoeken.

Het komt van nature in veel voeding voor, in sommige producten per 1 á 2 gram glycine per 100 gram, in sommige producten zelfs nog meer.

Door het ene 'skeptische individu' wordt het ten strengste afgeraden. En kun je maar beter - weliswaar prijzige - himalayazout of kelppoeder gebruiken.

Door het andere 'skeptische individu' wordt het aangeraden omdat het je spieren en botten versterkt, goed is voor je spijsvertering, goed is voor je hersenen, en je helpt beter te slapen. Voor slechts 37 euro koop je zijn e-book ( https://slaapgoeroe.nl/glycine/ ).

Glycine koop je trouwens ook als supplement: ( https://www.vitaminesperpost.nl/glycine-791 ). Slechts 16,95.

Waarmee ik niet wil zeggen dat alle supplementen bij voorbaat onnodig zijn. Ik gebruik zelf ook een aantal supplementen, en misschien laat ik mezelf ook wel op bepaalde punten foppen.

Belangrijk blijft in ieder geval om je eigen onderzoek te doen, want waar geld verdiend kan worden, daar wordt gelogen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
@verwondering
Mja ik heb je post nog eens gelezen, en ik vind het helemaal niet zo vreemd dat ik me persoonlijk voelde aangesproken, een en ander is gewoon aan mij gericht.

Maar goed. Niet persoonlijk bedoeld zal ik maar van je aannemen dus excuses geaccepteerd.

Ik wil er eigenlijk niet meer over verder weiden maar wat jij zegt 'ik heb nog nooit onderzoek gezien dat dit slecht is', is wel meteen het punt waarom een aantal e-nummers bijzonder omstreden is. Want van die omstreden e-nummers is nou eenmaal geen langetermijnonderzoek naar gedaan, en wat er aan onderzoek is gedaan is voor het overgrote deel op conto van de voedingsindustrie en die hebben een eigenbelang dus zijn niet echt te vertrouwen.

Een en ander kan ook per persoon verschillen, zo heeft mijn lichaam het niet op met sulfiet, ik krijg er koppijn van. En sulfiet komt voor in heel veel natuurlijke producten zoals spaanse wijn en ook in een 8 tal e-nummers, dus probeer ik die zo veel mogelijk te mijden waar een ander nergens last van heeft met diezelfde sulfiet/sulfietverbindingen.

E621 zijn we het gewoonweg niet eens. Volgens mij heeft je lichaam er sowieso geen enkel belang bij en zijn er toch signalen dat het zelfs ongezond zou zijn en dan denk ik liever niet terwijl jij geen enkel probleem met die stof hebt. Nou oke, even goede vrienden dan.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ralou zei:
@verwondering
Ik kan me volledig aansluiten bij de manier van keuzes maken omtrent voeding die je hier naar voren brengt. Behalve dat ik bepaalde zaken waar ik echt een bepaald geloof in heb, die naar mijn mening gewoon gezonder zijn, evenzeer niet zal aannemen bij een ander, wanneer het even kan. (Familie, goeie vrienden) Dit omdat je in dergelijke situaties uitleg kunt geven, zoals dat iemand op een glutendieet geen gluten aanneemt of een vegetarier geen vlees zal accepteren.
Klik om te vergroten...

Dat is een afweging. Als ik bij vrienden eet en dan standaard wil controleren watvoor ingrediënten er de pan in gaan, en afhaak wanneer er een poedertje in gaat dat mijn voorkeur niet heeft, wat denken mensen dan over mij?

Waarschijnlijk vinden ze mij een zeikerd, een wijsneus, en ondankbaar. Een discussie willen aangaan is één ding, als zeikerd aangezien worden is toch van een andere orde.

Een vegetariër die geen vlees aanneemt is net iets anders. Dat is iets simpels, dat hoef je één keer te vertellen en dan weet men dat je geen vlees wilt eten. Bij zwaar bewerkt eten en kunstmatige toevoegingen valt ruim driekwart van het Albert Heijn-assortiment af. Zie dat maar eens uit te leggen. Als ik mensen ga vragen daar rekening mee te houden, dan ben ik nergens meer welkom.

Die afweging hangt ook een beetje af van hoe makkelijk iets te weigeren is en hoeveel waarde ik daaraan hecht. Als iemand niets anders dan cola light in de koelkast heeft, geef mij dan maar gewoon een glas kraanwater. Ook gewone frisdrank met suiker drink ik overigens niet.

Aan de andere kant drink ik weleens een biertje, gebruik ik weleens MDMA of 3-MMC, eet ik weleens een stukje chocola, en woon ik middenin de randstad onder een dikke laag fijnstof. Dat laatste is moeilijk te voorkomen. Die andere dingen zijn puur mijn eigen keuze. Je moet een balans zien te vinden tussen gezond leven en prettig leven. Een biertje is ongezond, maar af en toe weleens lekker.

Ralou zei:
Of beperk je de geitenwollenhippie stijl tot de voeding? :grin:(Afval, verzorgingsproducten, kleding of andere materiële zaken,... )
Klik om te vergroten...
Ik scheid mijn papier, GFT, batterijen, glas en vooralsnog plastic. Al twijfel ik over die laatste. Onze eigen verbrandingsovens zijn misschien een schoner alternatief voor plasticverwerking dan het naar andere landen verschepen waar het op een stortplaats belandt, of erger.

Verzorgingsproducten minimaal, en van de reformwinkel.

Qua kleding is het duurzame aanbod veel te klein. Dus helaas, daar haak ik af. Ik zou er graag iets meer voor betalen als de katoenproductie daarmee duurzamer wordt. Zit er een labeltje 'biologisch' op een kledingstuk dan is dat absoluut een pré, maar voornamelijk moet ik bekennen dat ik uitzoek wat ik leuk vind. Ik let in ieder geval wel op zo min mogelijk synthetische kleding te kopen in verband met het loskomen van microplastics in de wasmachine. Zeker fleece is uit den boze.

En verder? Verwarming praktisch niet aan. Twee truien over elkaar heen. Alles op de fiets doen. Bomen planten via Trees4All. Weinig vlees eten. Zuinige lampen en apparatuur. Mijn tuin laten begroeien met zoveel mogelijk groen en zo min mogelijk steen. Als ik in de natuur ben andermans (plastic-)afval opruimen. Spullen bij de kringloop kopen. Spullen naar de kringloop brengen. Goede spullen bij het grofvuil vandaan plukken.

Kom ik een beetje door de geitenwollensokkenkeuring heen zo? :wink:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."