Ik heb in de tussentijd even 20 uur aan één stuk geslapen na mijn ETH-LAD-tripje, dus ik heb wat gemist. Ik heb
@acht.zes' post nog wel kunnen lezen. Ik schrok een beetje van jouw felheid. Het was niet tegen jou persoonlijk bedoeld. Het ging mij puur om de inhoud van de tekst en de links naar de blog/verkoopsite van Jesse van der Velde.
Ik geef je gelijk in het feit dat de toon vrij stellig was. Daarvoor wil ik je excuses aanbieden.
Wel wil ik verduidelijken waar die toon vandaan kwam.
Zoals ik al eerder in dit topic zei...
Weinig zo controversieel als voedingswetenschap.
En dat blijkt maar weer.
Waar halen we onze informatie over voeding en gezondheid vandaan? De EFSA (European Food and Safety Authority) wordt niet beïnvloed door het bedrijfsleven, het is een verlengstuk daarvan. Ons eigen Voedingscentrum neemt adviezen van hen doorgaans klakkeloos over. Ze zijn dus helemaal niet "eerlijk over eten".
Als we zelfs zo'n door ons eigen belastinggeld mede gesponsorde organisatie niet kunnen vertrouwen, wie dan wel?
Het gaat allemaal om geld. Precies zoals de EU ruim tweemaal hogere fijnstofnormen hanteert dan de WHO: anders zouden we er constant overheen zitten. Fijnstof is één van de belangrijkste factoren die onze gezondheid negatief beïnvloeden.
Logisch dat sommige mensen naar de andere kant doorslaan, en alles wat door de grote levensmiddelenfabrikanten wordt geproduceerd als vergif zien.
Onnatuurlijke stoffen met argusogen bekijken is goed. Onderzoek wordt vrijwel altijd gefinancierd door het bedrijfsleven, en zij hebben er nogal een belang bij dat de conclusie van het onderzoek positief uitpakt voor de onderzochte stof. Wanneer uit een Unileveronderzoek blijkt dat aspartaam onschuldig is, zegt mij dit weinig. Want wie zegt dat dit niet gecherrypickt is en tegelijk negen andere - minder gunstige - onderzoeken direct de prullenbak zijn ingegooid?
Dat is frustrerend, want wie kun je nog vertrouwen?
Gelukkig hebben we goeroe's als Jesse van der Velde. Hij coacht je persoonlijk 100 dagen lang om je een gezonde levensstijl aan te leren. Kost slechts 6000 euro (
http://bioprofile.com/100-dagen-transformatie ). Gelukkig kan het ook goedkoper: een instructievideo á 200 euro.
Ik beweer niet dat Jesse alleen maar onzin praat. Integendeel, sommige dingen zijn heel zinnig. Maar hij slaat vooral een slaatje uit het feit dat mensen bang zijn en niet weten wie ze moeten geloven.
Om nog even terug te komen op MSG. Glutaminezuur is een stof die van nature in overvloed voorkomt. Het komt ook voor in vrije vorm, als glutamaat. Dit is een ion, een deel van een zout. Wanneer glutamaat in de natuur voorkomt, gaat het gepaard met een bijbehorend positief geladen ion. Precies zoals in de natuur nooit puur Cl- zal voorkomen. Daar hoort een positief geladen ion bij, zoals Na+ of K+.
Bij glutamaat precies hetzelfde. Er kan een natriumion bijhoren, maar bijvoorbeeld ook calcium, kalium, ammonium of magnesium. Deze stoffen hebben eveneens E-nummers, respectievelijk E622 t/m E625.
Gistextract bevat een vrij hoge concentratie glutamaat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gistextract
https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/monosodium-glutamate
https://foodinsight.org/monosodium-glutamate-msg-from-a-to-umami/
Overtuigend bewijs dat MSG schadelijk is voor mensen ben ik nog niet tegengekomen. Zoals met alles, lijkt matigheid mij een goed algemeen devies. Als ergens gistextract of E621 inzit zal ik mij niet meteen zorgen maken. Als je dagelijks uit pakjes en zakjes kookt zou het heel misschien negatieve effecten kunnen hebben, maar dan zou ik mij eerder zorgen maken om de hoeveelheden zout, suiker, transvetten en conserveringsmiddelen die je zo in overvloed binnenkrijgt.
Zelf koken met verse ingrediënten lijkt me een vrij onomstreden advies.
Jezelf er téveel zorgen om maken lijkt me ook niet handig. Stress is ook vrij onomstreden ongezond. En daar hebben we al heel snel teveel van.
Er valt zelfs iets positiefs over MSG te zeggen, en dat is dat het een sterkere smaakperceptie geeft dan keukenzout, NaCl, terwijl het per gewicht een stuk minder natrium bevat. Voor iemand die door gezondheidsomstandigheden minder zout moet eten, kan MSG helpen met zout te minderen.
Overigens, zelf ben ik dus - zoals volgens mij toch ook wel blijkt uit mijn tekst - ook sceptisch tegenover kunstmatige toevoegingen, en vertrouw ik een E-nummerstatus zeker niet als garantie dat iets veilig is. Sterker nog, van meerdere stoffen is vrij onomstotelijk bewezen dat ze ongezond zijn. Zelf vermijd ik in ieder geval zoveel mogelijk de kunstmatige kleurstoffen (E-nummers 201 t/m 133) en de conserveringsmiddelen (E-nummers 200 t/m 259). De nitriet- en nitraatzouten (E-249 t/m E-252) zijn dan weer vrij lastig doordat ze in vrijwel alle vleeswaren zitten, zelfs in biologische.
O ja, teruglezende, dat "praat geen poep" was wat emotioneel beladen. Daar liet ik mij ook verleiden al te fanatiek te doen. Het was in ieder geval bedoeld tegen de schrijver van de tekst en personen die inspelen op angst uit financieel gewin zoals Jesse van der Velde, die gelinkt wordt in jouw tekst. Zeker niet naar jou toe,
@acht.zes. Excuses daarvoor, het bloeddrukverhogend effect dat het op jou gehad heeft lijkt me ongezonder dan een pakje Knorr Wereldgerechten.