Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHuisarts en vertrouwen

Huisarts en vertrouwen

29 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Je zou eventueel ook kratom kunnen gaan gebruiken wat ook een opiaat is met een pijnstillende werking.
Dit is net zo goed verslavend maar dat is de medicatie ook.

Ik raad af om dit bij een smartshop te halen gezien hun vaak vrij duur zijn en de qualiteit vaak niet 100% is.
L
LeznehLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo mensen,

Wanhopig ben ik Vorige week naar een andere huisarts geweest. Het probleem is dat ik te eerlijk ben geweest in mijn verhaal bij mij vorige huisarts.

eigenlijk is dit heel kwalijk allemaal want ik heb vanwege rugklachten die ik heb opgelopen op mijn werk in de bouw lange tijd pijnbestrijding gehad van mijn huisarts. Ook heb ik alle adviezen voor rust en fysiotherapie opgevolgd.

na zo’n twee maanden heeft de huisarts gezegd dat hij de medicatie wil stoppen. Ik heb vervolgens weer erg veel pijn en weinig slaap. Ook al zeg ik dit dan werd de huisarts geïrriteerd en zei dat ik nu wel zonder die medicijnen zou moeten kunnen.

omdat ik echt niet zonder kan nog ben ik gewisseld van huisarts. Ik heb daar direct eerlijk verteld waarom: teveel pijn nog om zonder medicijnen te leven. Maar toen kreeg ik nog maar voor 10 dagen een lichte pijnstiller voorgeschreven en ook zei deze arts dat ik moet zonder leven.

Waar ben ik ik verzeild geraakt want ik ben eerlijk maar ik word niet gehoord. Zijn er misschien speciale dokters of psychologen die gespecialiseerd zijn in medicijn gebruik die me kan helpen om toch met minder pijn te moeten leven of door wel goed af te bouwen alles. Zijn er misschien sites en chats met ervaringen over huisartsen en voorschriften van medicijnen want ik weet niet wat ik kan doen om toch voor elkaar te krijgen dat ik goede hulp krijg en geen dichte deur steeds. Ik wil namelijk niet meer opgelicht worden door al die mensen die op internet zeggen pillen te hebben en ik wil ook niet iets slikken wat ik niet zeker weet dat veilig is.

dus moet ik nu weer veranderen van huisarts? En is er een medische instelling ofzo waar ik mee kan praten om te bedenken wat de opties zijn? Ik wil eigenlijk een klacht indienen ook over mijn eerste huisarts want ik denk dat hij iets in mijn dossier gezet heeft zodat ik door andere arts ook zo behandeld word.

mij snap niet dat artsen niet meer vertrouwen in hun patiënten. Ik heb geen kwade bedoelingen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben bang dat ik je niet kan helpen, want ik kan en mag niet in je dossier kijken. Ik weet dan ook niet wat de precieze diagnose is, om welke medicijnen het gaat en wat jouw voorgeschiedenis is. En dan ben ik ook al geen huisarts.

Wat zou je eerste huisarts dan in je eerste dossier gezet hebben denk je? heb je een vermoeden? Heb je misschien een verleden van verslaving en/of medicijnmisbruik?

We komen uit een tijd waarin te pas en te onpas waarin je met bakken zwaar verslavende medicatie werd overladen bij het minste pijntje, maar inmiddels is er wat meer bewustzijn in de medische wereld der medici en zijn ze hier en daar al bezig om al dat misbruik aan te pakken. Misschien heb jij hier nu last van.

Pijn is een gevolg van een medisch (of soms ook mentaal) probleem. Pijnmedicatie doet alleen iets aan het gevolg, en niet aan de oorzaak. Pijnmedicatie op langere termijn zal je er verslaafd aan maken, ben je al verslaafd denk je? Zou de terughoudendheid als reden hebben dat ze niet willen dat je verslaafd geraakt? ben je misschien agressief geworden toen je je zin niet kreeg?

hebben je huisarts(en) alternatieven aangedragen, of laten die je echt helemaal in de steek? Want dat kan ik me niet zo heel goed voorstellen, het is hun plicht om iedereen en ook jou van een zo goed mogelijke zorg te voorzien.

Ik lees een beetje dat jij jezelf een diagnose hebt gegeven en dat iedereen maar moet doen wat jij zegt en dat je verder niet luistert naar wat de medische wereld tegen jou te zeggen hebt.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#4
8️⃣6️⃣ zei:
Ik ben bang dat ik je niet kan helpen, want ik kan en mag niet in je dossier kijken. Ik weet dan ook niet wat de precieze diagnose is, om welke medicijnen het gaat en wat jouw voorgeschiedenis is. En dan ben ik ook al geen huisarts.

Wat zou je eerste huisarts dan in je eerste dossier gezet hebben denk je? heb je een vermoeden? Heb je misschien een verleden van verslaving en/of medicijnmisbruik?

We komen uit een tijd waarin te pas en te onpas waarin je met bakken zwaar verslavende medicatie werd overladen bij het minste pijntje, maar inmiddels is er wat meer bewustzijn in de medische wereld der medici en zijn ze hier en daar al bezig om al dat misbruik aan te pakken. Misschien heb jij hier nu last van.

Pijn is een gevolg van een medisch (of soms ook mentaal) probleem. Pijnmedicatie doet alleen iets aan het gevolg, en niet aan de oorzaak. Pijnmedicatie op langere termijn zal je er verslaafd aan maken, ben je al verslaafd denk je? Zou de terughoudendheid als reden hebben dat ze niet willen dat je verslaafd geraakt? ben je misschien agressief geworden toen je je zin niet kreeg?

hebben je huisarts(en) alternatieven aangedragen, of laten die je echt helemaal in de steek? Want dat kan ik me niet zo heel goed voorstellen, het is hun plicht om iedereen en ook jou van een zo goed mogelijke zorg te voorzien.

Ik lees een beetje dat jij jezelf een diagnose hebt gegeven en dat iedereen maar moet doen wat jij zegt en dat je verder niet luistert naar wat de medische wereld tegen jou te zeggen hebt.
Klik om te vergroten...
Eén zoon goed mogelijke zorg valt al snel weg als daar opioide voor langer termijn nodig zijn.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat 86 zegt, lastig want we weten jouw diagnose en dossier niet. Wel weet ik dat artsen indd bij bepaalde rugklachten na verloop van tijd geen medicatie meer uitschrijven, door middel van bewegingstherapieën ed moet het dan beter worden. Heb je gekeken naar alternatieven voor medicatie naast fysio?
Er zijn psychosomatische psychologen die je kunnen helpen met het omgaan met de pijn.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb een keer een artikel gezien dat er in Nederland 150.000 mensen verslaaft zijn aan opiaten via de huisarts. Dat is dus de reden dat er niet zo snel pijnstillers worden uitgedeeld.

En als jij van huisarts wissel om pijnstillers te krijgen dan zou ik het niet raar vinden als die huisarts denkt, deze will opiaten.
Misschien kijken hoe je het leven door kan zonder opiaten? Wiet zorgt bijvoorbeeld voor dat je pijn niet meer als erg ervaart, misschien helpt dat.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lezneh zei:
Ik wil eigenlijk een klacht indienen ook over mijn eerste huisarts want ik denk dat hij iets in mijn dossier gezet heeft zodat ik door andere arts ook zo behandeld word.
Klik om te vergroten...
Je hebt je nieuwe huisarts zelf verteld dat je bent gewisseld omdat je geen pijnstillers kreeg van de vorige huisarts. Wat mensen nog wel eens vergeten is dat huisartsen zelf ook verantwoording moeten afleggen, als deze een duidelijk risico geval tegenover zich hebben is het logisch dat ze daar hun vingers niet aan willen branden. Ik heb tot twee keer toe mee gemaakt dat mij een Dexamfetamine recept geweigerd werd en nadat ik met een psycholoog sprak in plaats van met een huisarts ik wel een toezegging kreeg voor Dexamfetamine. Op het moment dat een psycholoog namelijk aangeeft dat het op verantwoorde wijze mogelijk is en dit meerwaarde heeft kan de huisarts zich met de vouch van de psycholoog indekken moest deze verantwoording moeten afleggen voor het voorschrijven van verslavende drugs.

Wat hierin mee speelt is dat je op dat moment ook toont dat je je problemen probeert op te lossen via andere methodes dan enkel drugsgebruik. Je moet er rekening mee houden dat deze mensen vaak veel werkdruk ervaren waardoor ze niet altijd evenveel energie kunnen opbrengen voor patiënten als dat ze zouden willen maar ook dat ze simpelweg realistisch en praktisch moeten blijven en zichzelf niet al teveel mogelijk geouwehoer op de hals kunnen halen.

Op het moment dat ze jou verslavende pijnstillers voorschrijven zijn ze op de lange termijn ook verantwoordelijk voor de afbouw van deze medicatie. Ik krijg het gevoel dat je dit wat persoonlijk op neemt terwijl dit voor de meeste mensen (dan wel terecht dan wel onterecht) de realiteit is.
benzzzy zei:
Je zou eventueel ook kratom kunnen gaan gebruiken wat ook een opiaat is met een pijnstillende werking.
Dit is net zo goed verslavend maar dat is de medicatie ook.
Klik om te vergroten...
Voor frequent Kratom gebruik moet je ook wel een gezonde leverfunctie hebben denk ik, dit is ook kort door de bocht waarom Kratom iets minder misbruik potentieel kent. Als je er grote hoeveelheden van gebruikt op frequente basis verander je zogezegd al snel in een grasmat.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Werken de oefeningen van de fysio niet goed of voldoende? Doe je ze nog? Doe je ook aan sport? Je zou fitness kunnen overwegen onder begeleiding van een fysio. Veel scholen hebben dat. Dan kun je je 'corset' versterken. Klachten zijn ook te voorkomen door goed te letten op je houding tijdens je werk.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#9
Lezneh zei:
dus moet ik nu weer veranderen van huisarts? En is er een medische instelling ofzo waar ik mee kan praten om te bedenken wat de opties zijn? Ik wil eigenlijk een klacht indienen ook over mijn eerste huisarts want ik denk dat hij iets in mijn dossier gezet heeft zodat ik door andere arts ook zo behandeld word.
Klik om te vergroten...

Huisartsen weten ook niet alles en werken ook na wat hun denken te weten. De een vind dit wel goed en de ander weer niet.
Ik vrrander gewoon van arts als het mij niet bevalt..
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat @Albedo zegt! Gezien je andere topic denk ik dat beweging een goede indicatie is.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Martinus zei:
Ik heb een keer een artikel gezien dat er in Nederland 150.000 mensen verslaaft zijn aan opiaaten via de huisarts.
Klik om te vergroten...
Meer dan 1.000.000 mensen krijgen benzodiazepines via de huisarts in Nederland en dan zijn benzodiazepines natuurlijk ook de meest verkochte research chemicals. Antidepressiva (SRI) kent ook meer dan 1.000.000 unieke recepten via de huisarts. Als ik de keuze zou hebben zou ik denk ik eerder voor een offlabel opium verrijkte kiezen. :smirk:
L
LeznehLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Bewegen ja inderdaad altijd een goed idee maar ik heb juist door beweging deze klachten gekregen. I heb al maanden fysiotherapie maar dat is gestopt vanwege Corona.

mbt het voorschrijven van opiaten heb ik alle begrip voor de terughoudendheid van de huisarts hoor. Ik heb inderdaad een verslavingsverleden en heb jaren lang 8mg alprazolam per dag op schrift gekregen van artsen. Maar dit heb ik zelf, metbegeleiding van een arts, gestopt na afbouwen.

Dus ik wil helemaal niet 8 doosjes van wat dan ook ik wil gewoon een paar strips en ik snap niet dat de arts niet in ziet dat ik als ik zo sterk ben zelf uit verslaving te komen en ik nu m’n leven beter dan ooit op de rit heb maar ik alleen tijdelijk enorm hinder ondervind van rugklachten ik niet tijdelijk geholpenkan worden. Ik bedoel als ik mn best doe online vind ik ook wel een illegale weg naar benzo’s maar dat wil ik liever niet meer.

Dit is volgens mij gewoon zo’n gevalletje van een jonge nieuwe arts die ergens gelezen heeft ‘verslaving’ in m’n dossier en/of ‘opname’ en me verder niet eens kent of wil leren kennen.

mij ben gewoon best te einde raad want ik ben kapot
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jmths zei:
Meer dan 1.000.000 mensen krijgen benzodiazepines via de huisarts in Nederland en dan zijn benzodiazepines natuurlijk ook de meest verkochte research chemicals. Antidepressiva (SRI) kent ook meer dan 1.000.000 unieke recepten via de huisarts. Als ik de keuze zou hebben zou ik denk ik eerder voor een offlabel opium verrijkte kiezen. :smirk:
Klik om te vergroten...
Schandalig.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Lezneh zei:
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Bewegen ja inderdaad altijd een goed idee maar ik heb juist door beweging deze klachten gekregen. I heb al maanden fysiotherapie maar dat is gestopt vanwege Corona.

mbt het voorschrijven van opiaten heb ik alle begrip voor de terughoudendheid van de huisarts hoor. Ik heb inderdaad een verslavingsverleden en heb jaren lang 8mg alprazolam per dag op schrift gekregen van artsen. Maar dit heb ik zelf, metbegeleiding van een arts, gestopt na afbouwen.

Dus ik wil helemaal niet 8 doosjes van wat dan ook ik wil gewoon een paar strips en ik snap niet dat de arts niet in ziet dat ik als ik zo sterk ben zelf uit verslaving te komen en ik nu m’n leven beter dan ooit op de rit heb maar ik alleen tijdelijk enorm hinder ondervind van rugklachten ik niet tijdelijk geholpenkan worden. Ik bedoel als ik mn best doe online vind ik ook wel een illegale weg naar benzo’s maar dat wil ik liever niet meer.

Dit is volgens mij gewoon zo’n gevalletje van een jonge nieuwe arts die ergens gelezen heeft ‘verslaving’ in m’n dossier en/of ‘opname’ en me verder niet eens kent of wil leren kennen.

mij ben gewoon best te einde raad want ik ben kapot
Klik om te vergroten...

Die paar strips aan pillen gaan de oorzaak van je klachten niet wegnemen. Als het echt spit is dan gaat het vanzelf over, niet dat dat je pijnklachten minder rot maakt overigens.
Je zou ook een second opinion kunnen vragen over wat de rugklachten precies zijn, wellicht komt er dan een ander behandelplan.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kijk voor de zekerheid naar een goede reisverzekering incl. repatriëring van je gehele hebben en houden!

Jaren geleden kreeg ik spit tijdens fietskamperen. Ik dacht goed verzekerd te zijn bij een bekende en goed gewaardeerde verzekeraar. Dus niet. Ze konden me niet komen ophalen en dan zou het alleen mezelf betreffen; niet mijn fiets en uitrusting. Ik moest eerst een diagnose hebben van een arts. Echter ik kon alleen met moeite kruipen en zat ver weg van een stad. Ik moest maar een taxi nemen naar een lokale dokter. Alle bewegingen deden hevige pijn. Ik stelde zelfs voor dat ze me kwamen ophalen en als het niet nodig zou blijken, dat ik alle kosten terugbetaal.

Ik heb uiteindelijk mijn broer gebeld en hij heeft me met zijn auto opgehaald. Alles gelijk erin mee. Later waren ze dan nog wel bereid de benzine en mobiele belkosten te betalen. Geluk achteraf dat het in NL was!
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mappie88 zei:
Die paar strips aan pillen gaan de oorzaak van je klachten niet wegnemen. Als het echt spit is dan gaat het vanzelf over, niet dat dat je pijnklachten minder rot maakt overigens.
Je zou ook een second opinion kunnen vragen over wat de rugklachten precies zijn, wellicht komt er dan een ander behandelplan.
Klik om te vergroten...
Uiteraard zullen opiaten de oorzaak niet verhelpen.
Ze kunnen de symptomen wel draagbaar maken wat in genoeg gevallen een potentiële zelfmoord of eventuele zelf medicatie met bijv alcohol kan voorkomen wat ten alle tijden beter is.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#17
benzzzy zei:
wat in genoeg gevallen een potentiële zelfmoord
Klik om te vergroten...

Niet overdrijven! Zou best kunnen dat het een tot het ander lijdt, maar niet zonder slag of stoot. Mensen geven over het algemeen niet snel op.
M
Mappie88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
benzzzy zei:
Uiteraard zullen opiaten de oorzaak niet verhelpen.
Ze kunnen de symptomen wel draagbaar maken wat in genoeg gevallen een potentiële zelfmoord of eventuele zelf medicatie met bijv alcohol kan voorkomen wat ten alle tijden beter is.
Klik om te vergroten...

Een zelfmoord is wel een uiterste hier. Er zijn vele wegen die nog bewandeld kunnen worden lijkt mij. Als angst en somberheid de boventoon gaat voeren dan laten verwijzen naar een psychiater of een psycholoog die zich specialiseert in psychosomatische klachten.
L
LeznehLid
01-01-2024, 00:00
#19
Denk dat 9 vd 10 zelfmoordpogingen met pillen sws niet een serieuze poging is..

Ik heb best aan de grond gezeten in m’n leven met ernstige verslaving, maar dan nog kon ik niet eens denken aan zelfmoord.

Ik lees hier soms mensen over een verslaving schrijven en dan blijken ze het over wiet of pillen te hebben. Tsja,.. Dan zou ik ook aan zelfmoord denken als ik het daar mee moest doen 🙃
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lezneh zei:
Ik lees hier soms mensen over een verslaving schrijven en dan blijken ze het over wiet of pillen te hebben. Tsja,.. Dan zou ik ook aan zelfmoord denken als ik het daar mee moest doen 🙃
Klik om te vergroten...
Ik heb echt geen idee hoe ik deze uitspraak moet opvatten? Een verslaving is een verslaving, het 1e middel heftiger als de ander maar het komt bij mij een beetje over alsof je denkt dat een verslaving aan pillen of wiet een grap is. Aan zelfmoord denken, is al een state of mind die bizar is.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."