Ik vind het niet fijn om een tabel te zien, zonder dat er staat waar die vandaan komt en door welke partij die is gemaakt, of uit welke studie deze dan komt.
Excel heb zelf ook.
En maar een hbo opleiding, geen universtaire en niet in de medische hoek.
Deze was - zonder tabelletje ( tabellen moet je ook maar goed moet kunnen interpreteren, waarbij de volledige informatie in studies nodig is ) sowieso toegankelijker.
Sowieso is het interpreteren van cijfers en er de juiste betekenis aan geven een vak apart, evenals het stellen van de juiste vraag.
Mijn afstuderen was op een onderwerp waar veel onderzoek naar is gedaan vanuit de overheid en diverse grote onderzoeksorganisaties. Op basis van die onderzoeken zijn conclusies getrokken die de publieke opinie beïnvloeden en de negatieve tendens daarin steunen. Binnen de organisatie was men het erover eens, de conclusies uit de onderzoeken waren waar. Mij viel op dat die onderzoeken niet vertelden wat ik wilde weten.
Het verschil tussen "doet iedereen hetzelfde?" of "doet iedereen
in eenzelfde situatie hetzelfde?" bleek enorm.
En het beeld dat heerste ging finaal onderuit, wat het onderlinge vertrouwen en de samenwerking tussen teams verbeterde. "Oh, blijkbaar doen zij
in eenzelfde situatie hetzelfde als ik. Alleen werken we met verschillende situaties, en dus handelen we verschillend".
Dat vind ik het lastige in de corona discussie, er wordt zoveel uit context geknipt, verkeerd geïnterpreteerd, antwoorden aan verkeerde vragen toegeschreven, etc.