Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn er meer mensen met een chronische ziekte?

Zijn er meer mensen met een chronische ziekte?

77 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ze hebben al verscheide diagnoses gesteld maar ik ben ervan overtuigd dat alles te herleiden is naar mijn chronisch verslavingspatroon. Ik kan maanden clean zijn en dan opeens, zomaar, opnieuw hervallen. Zoals nu. En dat voelt niet goed.
A
AngelzLid
01-01-2024, 00:00
#2
AcidWarrior zei:
Ik heb inspanningsastma. Als ik bv. hard moet rennen om m’n trein te halen zit ik lang na te hijgen.
En als kind chronische oorontsteking en waarschijnlijk is dit de oorzaak van m’n auditieve verwerkingsstoornis. Ik hoor perfect, maar in complexere luistersituaties heb ik problemen om klanken te onderscheiden. Soms kan ik dit compenseren door te liplezen. Tegenwoordig valt dat dus tegen met die mondkapjes … :wink:
Verder AD(H)D en lichte dyslexie (vnl. problemen met lange teksten en Engels).

Dus geen zware problematiek.
Klik om te vergroten...
Auditieve verwerkingsstoornis gaat vaak gepaard met ADHD, ik wist echter niet dat het door een (fikse) oorontsteking kan komen! Ik merk het zelf al een tijdje dat ik wel goede oren heb, maar gewoon niet altijd verwerk wat ik hoor. Blij dat ik dit topic ben gestart, ik leer zo veel van jullie! & ik heb echt respect voor jullie warriors
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb een chronisch minderwaardigheidscomplex.
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dirkjan zei:
Ik heb een chronisch minderwaardigheidscomplex.
Klik om te vergroten...
+1
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Juun zei:
+1
Klik om te vergroten...
Je weet dat ik geil ben voor jouw +jes :handok1:
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dirkjan zei:
Je weet dat ik geil ben voor jouw +jes :handok1:
Klik om te vergroten...

dat is lang geleden plus ik krijg het er warm van😬
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#7
Angelz zei:
Auditieve verwerkingsstoornis gaat vaak gepaard met ADHD, ik wist echter niet dat het door een (fikse) oorontsteking kan komen! Ik merk het zelf al een tijdje dat ik wel goede oren heb, maar gewoon niet altijd verwerk wat ik hoor. Blij dat ik dit topic ben gestart, ik leer zo veel van jullie! & ik heb echt respect voor jullie warriors
Klik om te vergroten...
Ja klopt, het komt vaak voor in relatie met ad(h)d, leerstoornissen, etc.
Als kind had ik jarenlang soms tot verschillende keren/jaar last van oorontsteking. De huisarts begreep niet dat ik op den duur geen gehoorverlies had. Maar dus wel grote kans dat de vele ontstekingen m'n auditief probleem mede hebben veroorzaakt.

Bij een 1-op-1 gesprek heb ik er weinig last van, tenzij de ander dialect spreekt of de tv of radio speelt of een ander geluid op de achtergrond. Tegen zo ongeveer de 3e herhaling vd. woorden/zin komt bij mij dan binnen wat men de 1e keer zei. Dan zit er duidelijk vertraging op zeg maar. Een gesprek op café of in groep volgen kan me veel energie kosten. Dan hoor ik een mengelmoes van klanken waar ik moeilijk betekenis aan kan hangen. Ik maak dat vaak niet kenbaar, want dan gaan mensen vaak luider spreken of zelfs roepen en dan begrijp ik er nog minder van haha. 'gelukkig' zijn mensen in m'n omgeving het al lang gewend dat ik er meestal niet bij ben met m'n gedachten door de ADD en dat ze alles dus sowieso enkele keren moeten herhalen. Zo is het probleem ook opgelost. 😂

Soms levert het ook grappige situaties op. Zo was ik afgelopen week op het postkantoor en ik verstond de postbediende langs geen kanten (dat mondkapje helpt daar ook niet bij natuurlijk). Dus ik vraag: "Kan u nog eens herhalen wat u net zei, ik heb u niet verstaan"; Waarop de bediende reageerde: "Verstaat u het niet of begrijpt u het niet?". Mijn repliek: "Ik weet niet of ik het begrijp want ik versta het niet." Nou ja ...
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#8
AcidWarrior zei:
Kan u nog eens herhalen wat u net zei, ik heb u niet verstaan"; Waarop de bediende reageerde: "Verstaat u het niet of begrijpt u het niet?". Mijn repliek: "Ik weet niet of ik het begrijp want ik versta het niet." Nou ja ...
Klik om te vergroten...
:tearsofjoy:
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Angelz zei:
Auditieve verwerkingsstoornis gaat vaak gepaard met ADHD, ik wist echter niet dat het door een (fikse) oorontsteking kan komen! Ik merk het zelf al een tijdje dat ik wel goede oren heb, maar gewoon niet altijd verwerk wat ik hoor. Blij dat ik dit topic ben gestart, ik leer zo veel van jullie! & ik heb echt respect voor jullie warriors
Klik om te vergroten...
Ik heb adhd en juist een heel scherp en duidelijk gehoor. Ik onderscheid juist snel wat een geluid is en waar het vandaan komt. Ook bij gesprekken.
Wel ben ik door adhd zeer snel afgeleid dus ontgaan me soms dingen of delen van een gesprek.
Hoortest gedaan aantal jaar terug en dat meten ze in leeftijd zeg maar in een grafiek.
Ik was toen tegen de 50 en mijn gehoor was van iemand van rond de 40.

Vervelend lijkt me een Auditieve verwerkingsstoornis! 😕

Ook zijn geluiden heel belangrijk in mijn geheugen.Begrijp je wat ik bedoel? Ik hoor een geluid en “zie” dan een gebeurtenis of iets.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Ik heb adhd en juist een heel scherp en duidelijk gehoor. Ik onderscheid juist snel wat een geluid is en waar het vandaan komt. Ook bij gesprekken.
Wel ben ik door adhd zeer snel afgeleid dus ontgaan me soms dingen of delen van een gesprek.
Hoortest gedaan aantal jaar terug en dat meten ze in leeftijd zeg maar in een grafiek.
Ik was toen tegen de 50 en mijn gehoor was van iemand van rond de 40.
Vervelend lijkt me een Auditieve verwerkingsstoornis!

Ook zijn geluiden heel belangrijk in mijn geheugen.Begrijp je wat ik bedoel? Ik hoor een geluid en “zie” dan een gebeurtenis of iets.
Klik om te vergroten...
Mooi dat jouw oren in topconditie zijn! Ja, het komt samen voor met ontwikkelings- en leerstoornissen, maar in welke mate het een positieve correlatie betreft weet ik niet.

Wat jij beschrijft lijkt wel het tegenovergestelde van mijn probleem idd. Als ik puur op het geluid af ga, hoor ik niet uit welke richting het komt. Bv. van een sirene hoor ik niet of ie van achter of opzij komt. Ik hoor ook het verschil niet tussen een ambulance, politiewagen of brandweer. Of de stem van iemand ad. telefoon. Slecht auditief geheugen ook, maar dan wel weer een ijzersterk visueel geheugen. Je zou bijna denken '4 ogen & 0 oren' 😂

Idd, een gesprek niet volledig meekrijgen door ad(h)d of door een auditief probleem kan allebei. Bij mezelf merk ik duidelijk wanneer het puur ah. gebrek aan focus ligt of vooral ah. auditieve.

Nee, ik kan me moeilijk voorstellen dat je het verband tussen een geluid en een gebeurtenis legt. Ik begrijp wat je bedoelt, maar bij mij halen vooral visuele prikkels de herinnering ae. gebeurtenis naar boven. En herinneringen zie ik dan als een video zonder geluid.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
AcidWarrior zei:
Mooi dat jouw oren in topconditie zijn! Ja, het komt samen voor met ontwikkelings- en leerstoornissen, maar in welke mate het een positieve correlatie betreft weet ik niet.

Wat jij beschrijft lijkt wel het tegenovergestelde van mijn probleem idd. Als ik puur op het geluid af ga, hoor ik niet uit welke richting het komt. Bv. van een sirene hoor ik niet of ie van achter of opzij komt. Ik hoor ook het verschil niet tussen een ambulance, politiewagen of brandweer. Of de stem van iemand ad. telefoon. Slecht auditief geheugen ook, maar dan wel weer een ijzersterk visueel geheugen. Je zou bijna denken '4 ogen & 0 oren' 😂

Idd, een gesprek niet volledig meekrijgen door ad(h)d of door een auditief probleem kan allebei. Bij mezelf merk ik duidelijk wanneer het puur ah. gebrek aan focus ligt of vooral ah. auditieve.

Nee, ik kan me moeilijk voorstellen dat je het verband tussen een geluid en een gebeurtenis legt. Ik begrijp wat je bedoelt, maar bij mij halen vooral visuele prikkels de herinnering ae. gebeurtenis naar boven. En herinneringen zie ik dan als een video zonder geluid.
Klik om te vergroten...

ik ga er straks dieper op in. Ik heb het namelijk erg druk op werk. Dagdienst eigen werk als wijkbeheerder. Daarnaast avonds/nachts strooien/gladheidsbestrijding.
Dus veel onregelmatig werken en week op week af oproepdienst strooien en eventueel sneeuwschuiven. (Ja ja, er zijn écht ambtenaren die echt keihard en onregelmatig moeten werken 😜)
Helaas is strooidienst etc nu ipv een keuze nu verplicht.

Maar ik klaag niet niet over salaris , IKB, toeslagen, exta’s etc maar af en toe moet ik harder buffelen als geschikt is voor een 50 plusser...
Wel kan ik vanaf rond mijn 60e-63e jaar minder werken. Kost me iets aan salaris dan maar ik stijg vanaf nu nog zeker minimaal de komende 5 jaar nog in salaris schaal. Alshet goed is dat nog 5x (1x pj) en dan zit ik met dan 32 uur pw (4 dagen pw) op ongeveer hetzelfde als nu met 36-38 upw.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zanza zei:
:tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Ja logisch toch 😂😂😂
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#13
AcidWarrior zei:
Ja logisch toch 😂😂😂
Klik om te vergroten...
Ja prachtige conversatie!
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Proxima zei:
Ik heb Misofonie.

Misofonie - Wikipedia

nl.wikipedia.org nl.wikipedia.org

In een relatie is misofonie echt heel lastig, na een dag hard werken ben ik extra gevoelig en dan kan je niet samen lekker aan de etenstafel eten omdat ik dan echt gek wordt van de eetgeluiden van mijn partner.

Vaak eten we dan ook apart, waarmee ik weet dat ik mijn vrouwtje daar best wel wat verdriet mee doe.

Helaas is er geen goede oplossing voor misofonie. Dexamphetamine helpt best wel goed om het door middel van een dopamine-shot te verbloemen maar dat noemt mij vrouw dan "het praatpilletje" omdat ik dan niet meer te stoppen ben met babbelen, dus ook niet echt een oplossing.
Klik om te vergroten...

Ik heb dit ook! Wel in veel minder sterke mate. Mijn moeder heeft het ook. En ik heb een vriendin die het gelukkig ook heeft. Gelukkig, als in, we hebben elkaar. We zadelen elkaar vaak op met onze gewelddadige en moordzuchtige gedachten door elkaar de meest creatieve doch gruwelijke dingen te appen die we met (bij wijze van voorbeeld) een treinreiziger willen doen die in dezelfde coupé zit en die de hele tijd minuten lang ranzig op het zelfde chipsje zit te zuigen waarbij hij zijn speeksel tussen het spleetje van zijn tanden slurpt en hiermee geluiden produceert die tot in Noord-Siberië te horen zijn. Met wat pech ook nog eens smerige geuren als het bolognese of zoiets is. Om 9.00 uur ‘s morgens. Ónnodig gewoon.

Echt, als de politie zou ontdekken wat ik in de afgelopen jaren allemaal voor maniakale apps heb gestuurd omdat iemand weer eens in mijn buurt walgelijk zat te vreten, als een gek op iets te kauwen, slurpen of zuigen, dan werd ik morgen nog gearresteerd.

Verder kan ik er wel goed mee leven. Want heb er met bekenden / vrienden / familie minder last van. Lijkt me wel lastig als je het heel erg hebt. Je bent altijd de ‘zeikerd’, maar mensen beseffen niet hoe erg het kan storen. Het is niet rationeel, geen keuze.

Ik had ooit een examen voor m’n studie en ik was m’n oordoppen vergeten en ik zat naast een kerel die serieus continu hijgde als een bevallende walrus. Ik kon niks anders horen dan dat, ik werd helemaal gek, focussen werd onmogelijk, kon de vragen niet eens lezen. Ik wilde bijna door die zaal roepen of-ie gvd éven kon stoppen met dat gehijg, maar ja, dat is ook weer zoiets. Het is mijn probleem, niet dat van de ander. Wat kan die man eraan doen dat-ie ademt. En wie zegt dat-ie geen ziekte heeft; dus toen voelde ik me heel gemeen. Maar mijn concentratie werd echt zwaar belemmerd.

Ja, lastig dingetje, misofonie. Ik probeer er meestal maar wat om te lachen maar het is wel een serieus probleem voor veel mensen die eraan lijden, zeker als je er gedoe met je partner over krijgt (hebben m’n ouders ook, m’n moeder trekt het niet als m’n vader een appel eet, en hij wordt dan weer link omdat zij erover zeikt, ‘hoe moet ik volgens jou dánnnn een appel eten, hoeeee?!?’ xD). Drama.

OT: Ik heb migraine. Ik weet niet of het echt voor eeuwig chronisch is, hopelijk gaat het een keer weg, maar het is al heel erg lang onderdeel van m’n leven. Verder nog wat mentale/psychologische issues maar ik zou dat niet perse chronische ‘ziekte’ noemen in mijn geval, ligt er ook aan wat je onder ziekte verstaat trouwens.
A
AngelzLid
01-01-2024, 00:00
#15
Beady zei:
Ze hebben al verscheide diagnoses gesteld maar ik ben ervan overtuigd dat alles te herleiden is naar mijn chronisch verslavingspatroon. Ik kan maanden clean zijn en dan opeens, zomaar, opnieuw hervallen. Zoals nu. En dat voelt niet goed.
Klik om te vergroten...
Heb je op dit moment een terugval? Dat het niet fijn voelt begrijp ik heel goed. Krijg je hier wel passende ondersteuning in? Een verslaving is namelijk bijna niet in je eentje op te lossen, maar dit doet niks af aan jouw kracht! Geloof in jezelf en neem geboden hulp aan! Ik geloof in jou!
T
TruetrufflesLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb last van het klippel- Trenaunay syndroom. Hierdoor heb ik wat afwijkingen aan mijn lichaam vanaf mijn geboorte.
Zo was mijn middenrif verkeerd gegroeid. Hierdoor kon ik maar 1 van mijn 2 longen gebruiken. Deze hebben ze pas na mijn eerste levensjaar goed gezet. Waardoor ik nu maar met 70-75% longinhoud leef en later kans grote kans heb op astma.

Verder zaten een paar tenen aan beide voeten aan elkaar gegroeid bij mijn geboorte. Die heb ik toen ik 10 jaar was uit elkaar laten halen.

Ook heb ik sinds 2013 last gekregen van spataderen in mijn benen. Hierdoor moet ik elke dag steunkousen dragen van wege zeurderige pijn in mijn benen.
Hier ben ik ook nog 4 keer aan geopereerd de afgelopen jaren om de pijn te verminderen en kleine bloedingen te verhelpen. Dit heeft gelukkig geholpen, maar de pijn komt af en toe nog terug.
ondanks het dragen van steunkousen en steunzolen.

Voor volgend jaar staat er een kleine ingreep voor mijn voet gepland vanwege een opgezwollen ader die daar pijn veroorzaakt.

Bij drugs gebruik heb ik er gelukkig geen last van dan worden die pijntjes lekker verdoofd. :grimacing:

Verder heb ik ook nog dyslexie.
A
AngelzLid
01-01-2024, 00:00
#17
Truetruffles zei:
Ik heb last van het klippel- Trenaunay syndroom. Hierdoor heb ik wat afwijkingen aan mijn lichaam vanaf mijn geboorte.
Zo was mijn middenrif verkeerd gegroeid. Hierdoor kon ik maar 1 van mijn 2 longen gebruiken. Deze hebben ze pas na mijn eerste levensjaar goed gezet. Waardoor ik nu maar met 70-75% longinhoud leef en later kans grote kans heb op astma.

Verder zaten een paar tenen aan beide voeten aan elkaar gegroeid bij mijn geboorte. Die heb ik toen ik 10 jaar was uit elkaar laten halen.

Ook heb ik sinds 2013 last gekregen van spataderen in mijn benen. Hierdoor moet ik elke dag steunkousen dragen van wege zeurderige pijn in mijn benen.
Hier ben ik ook nog 4 keer aan geopereerd de afgelopen jaren om de pijn te verminderen en kleine bloedingen te verhelpen. Dit heeft gelukkig geholpen, maar de pijn komt af en toe nog terug.
ondanks het dragen van steunkousen en steunzolen.

Voor volgend jaar staat er een kleine ingreep voor mijn voet gepland vanwege een opgezwollen ader die daar pijn veroorzaakt.

Bij drugs gebruik heb ik er gelukkig geen last van dan worden die pijntjes lekker verdoofd. :grimacing:

Verder heb ik ook nog dyslexie.
Klik om te vergroten...
Dat.. Wauw.. Dat klinkt echt niet fijn new
T
TruetrufflesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Angelz zei:
Dat.. Wauw.. Dat klinkt echt niet fijn new
Klik om te vergroten...
Gelukkig vat er vaak wel mee met de pijn op een schaal van 1 op 10 is het een 1 of 2. Ik heb er vooral last van bij lang stil staan.
F
FunfactLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psoriasis.
A
AngelzLid
01-01-2024, 00:00
#20
Truetruffles zei:
Gelukkig vat er vaak wel mee met de pijn op een schaal van 1 op 10 is het een 1 of 2. Ik heb er vooral last van bij lang stil staan.
Klik om te vergroten...
Ohh dat is gelukkig dan wel een meevaller

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."