Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTinnitus

Tinnitus

170 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ilsieke zei:
Dat had ik gisteren ook dat elektrische statisch. Dacht eerst nog dat het uit men koptelefoon kwam. 🤣
Klik om te vergroten...
Is het bij jou even of de hele tijd?
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bekende muzikanten met tinnitus zijn of waren oa: James Hetfield, Lars Ulrich, Pete Townsend, Lemmy, Eric Clapton,...
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sinds 2 ochtenden terug heb ik naast het sporadisch een ambulance horen, de ruim 10 jarige piep in mijn schedel, een nieuw geluid. Een soort brom-zoemend geluid zodra ik wakker wordt alsof iemand zijn 5,4L V8 motor stationair laat draaien..

Wvomwvomwvomwvom wat een geluid 😲
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hebben jullie trouwens ook dat je linker of rechter oor ineens begint te gillen voor +- 20 seconde met een heel felle piep en daarna verdwijnt deze compleet?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Purplext zei:
Ik heb het nu sinds een paar maanden. Het was 1 van m'n ergste nachtmerries dit te krijgen.
Toen ik ineens een piep had, dacht ik dat het nog wel over zou gaan, maar al snel realiseerde ik me dat dit wel eens niet het geval zou kunnen zijn.

Ik had gedacht hier helemaal aan onder door te gaan, maar ik ga er verrassend goed mee om tot nu toe. Er zijn dagen dat het me nauwelijks op valt en het moment dat m'n oor het kussen raakt en het stil is en ik die gillende piep ineens weer hoor, ik me er pas weer bewust van ben.

Het was moeilijk te accepteren op het begin dat ik nooit meer stilte zou ervaren, maar het was de enige remedie. Ik zie de piep nu als een trouwe vriend die me nooit in de steek laat.
Klik om te vergroten...
Heb je ook wisselende momenten, dat het ene moment van de dag erger is dan een ander moment?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#6
Goed topic! Toen ik erachter kwam kon ik niets anders dan denken aan Tinnitus en werd ik er zelf ook lichtelijk depressief van. Niks was meer leuk, want Tinnitus verpeste alles.

Ik geloof dat ik het nu zo’n +- 4 maanden heb en ik heb inmiddels 3 geluiden (ruis, piep, stoorzender die wisselt van frequentie) maar ik kan ermee leven. Soms heb ik meerdere tegelijk, soms maar één... Veel mensen hebben 24/7 Tinnitus, ik heb dan wel weer het geluk dat ik soms ook stilte dagen heb van helemaal niets. Hoe dat kan is mij nog steeds een raadsel.

Drugs en vermoeidheid maakt het sowieso erger bij me.

Vind het al een hele geruststelling dat we niet de enige zijn.

Ik heb zelf geen geluiden nodig tijdens het slapen, ik gebruik mijn Tinnitus juist om in slaap te komen door erop te focussen.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Heb je ook wisselende momenten, dat het ene moment van de dag erger is dan een ander moment?
Klik om te vergroten...

Ja! Verschilt enorm, maar er is geen peil op te trekken wat de trigger is, als die er al is. Bij jou dan?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Purplext zei:
Ja! Verschilt enorm, maar er is geen peil op te trekken wat de trigger is, als die er al is. Bij jou dan?
Klik om te vergroten...
Soms is het wat erger dan anders. Als ik afgeleid ben vergeet ik meestal dat het geluid er uberhaupt is. Wanneer ik wat gestrester ben heeft het de neiging wat meer op te vallen. Ook drugs maken het vaak erger voor een korte periode. Vooral stimulanten maken het erger.
Spyro zei:
Hebben jullie trouwens ook dat je linker of rechter oor ineens begint te gillen voor +- 20 seconde met een heel felle piep en daarna verdwijnt deze compleet?
Klik om te vergroten...
Ja, dat heb ik ook. Maar dat hebben volgens mij veel meer mensen. Wat ik denk is dat het beginnende sterfte is van de trilhaartjes in je oor.
D
DigitalismLid
01-01-2024, 00:00
#9
Waardeloos, maar fijn dat je het een plek hebt kunnen geven. Zelf heb ik ook een lichte piep, die ik alleen hoor als het (nagenoeg) stil is. Het is jammer dat ik niet meer in complete rust kan vertoeven, maar (vooralsnog) niet meer dan dat. Bovendien komt het waarschijnlijk doordat ik vroeger m'n oordopjes te hard zette en bij m'n eerste feesten juist geen oordoppen heb gedragen. M'n eigen schuld dus en voor mij daarom makkelijker te accepteren.
D
DigitalismLid
01-01-2024, 00:00
#10
Spyro zei:
Hebben jullie trouwens ook dat je linker of rechter oor ineens begint te gillen voor +- 20 seconde met een heel felle piep en daarna verdwijnt deze compleet?
Klik om te vergroten...
Yes.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Spyro zei:
Hebben jullie trouwens ook dat je linker of rechter oor ineens begint te gillen voor +- 20 seconde met een heel felle piep en daarna verdwijnt deze compleet?
Klik om te vergroten...
Regelmatig en dan zit ik te duimen dat die weer weggaat.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dirkjan zei:
Ja, dat heb ik ook. Maar dat hebben volgens mij veel meer mensen. Wat ik denk is dat het beginnende sterfte is van de trilhaartjes in je oor.
Klik om te vergroten...
Schrik er wel altijd van. Vind het zo rot allemaal, ben hartstikke zuinig op mijn oren. Máár T komt eigenlijk ook uit je hersenen ipv uit je oren.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Spyro zei:
Máár T komt eigenlijk ook uit je hersenen ipv uit je oren.
Klik om te vergroten...
Klopt. Het voelt bij mij ook niet echt als horen, wat je met je oren doet, maar meer een soort geluid "in je hoofd". Het voelt echt alsof het van binnen in mijn schedel komt.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een vriend van me heeft het, "dankzij" een bommetje dat ze naar hem gooiden toen hij 16 was.

Een neef van me heeft het ook, omdat hij met z'n coverbandje vaak in (kleine) cafés optrad.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dirkjan zei:
Klopt. Het voelt bij mij ook niet echt als horen, wat je met je oren doet, maar meer een soort geluid "in je hoofd". Het voelt echt alsof het van binnen in mijn schedel komt.
Klik om te vergroten...
Hm, bij mij verschilt dat een beetje. Ik heb 1 geluid die constant van toon flikkert en die lijkt echt van buitenaf te komen. Ben zelfs een keer opzoek gegaan in mijn woning waar dat verdomde geluid vandaan kwam. Helaas kwam ik er buiten achter dat het toch mijn oren/hoofd was. 🥲

Mijn ruis komt wel echt van binnenuit en die piep ook. Maar bij mij overstemt het geluid vaak wel mijn omgeving. Heel naar. Maar als ik druk bezig ben heb ik het minder snel door. Maar ik heb vaak genoeg op een dag dat ik denk; shit, is ‘ie weer. Maar zie het niet meer als “gevaar”. Althans, op dagen dat ik minder lekker in mijn vel zit is het wel lastiger.

In het begin ging ik heel vaak douchen, dat geluid overstemt wel de T.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben trouwens na drugs gebruik wel altijd bang dat de geluiden zo heftig blijven. Maar gelukkig is het tot nu toe altijd weer terug naar “mijn normaal” gegaan.

Schijnt erbij te horen. Volgens mij noemen ze dat ook Tinnitus spikes.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Spyro zei:
Ik ben trouwens na drugs gebruik wel altijd bang dat de geluiden zo heftig blijven. Maar gelukkig is het tot nu toe altijd weer terug naar “mijn normaal” gegaan.

Schijnt erbij te horen. Volgens mij noemen ze dat ook Tinnitus spikes.
Klik om te vergroten...
Volgens mij heeft het heel erg met bloeddruk te maken, ik merk dat als een stim uitwerkt en de bloedruk hoger is het altijd erger wordt....
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Spyro zei:
Ik ben trouwens na drugs gebruik wel altijd bang dat de geluiden zo heftig blijven. Maar gelukkig is het tot nu toe altijd weer terug naar “mijn normaal” gegaan.

Schijnt erbij te horen. Volgens mij noemen ze dat ook Tinnitus spikes.
Klik om te vergroten...
Dat had ik dus met 4-FMA. Heb het zoals ik zei vaak met stimulanten, maar deze drug spande echt de kroon. Nou had ik wel flink wat genomen, maar zo'n heftig en langdurende "tinnitus spike" heb ik nog nooit gehad. Alsof er een TV met sneeuw op driekwart volume stond, écht snijdend hard. Heeft een week geduurd en toen was het weer weg.
De Apotheker zei:
Volgens mij heeft het heel erg met bloeddruk te maken
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Apotheker zei:
Volgens mij heeft het heel erg met bloeddruk te maken, ik merk dat als een stim uitwerkt en de bloedruk hoger is het altijd erger wordt....
Klik om te vergroten...
Ja, achteraf gezien denk ik dat ik misschien ook mijn Tinnitus door stress en medicatie heb gekregen. Ik slikte een medicatie die mijn bloeddruk verhoogde toen der tijd. Nu moet ik ook zeggen dat mijn Tinnitus wel minder erg is geworden de afgelopen tijd. Ben ook van de medicatie af gelukkig.

Er is zo’n website waar je kan zien welke medicatie ‘s T kan veroorzaken maar daar stond de mijne niet tussen. Maar geloof wel dat het kan.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#20
En in denk dat de Tinnitus ook erger wordt tijdens gebruik doordat je hersenen ook veel meer geprikkeld zijn.

Zelfs met truffels kreeg ik gigantisch harde geluiden ineens. Ook een piep toon die ik niet eerder heb gehad. Maar die was met een nachtje slapen ook weer stil.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...456789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."