Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOrgaandonor ja of nee?

Orgaandonor ja of nee?

160 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Ik was het altijd wel maar heb het een aantal jaren geleden ingetrokken.


Geen probleem mee, dan is het mijn tijd.
Klik om te vergroten...
Waarom ingetrokken?
B
BigYLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik denk niet dat er mensen zijn die op mijn organen zitten te wachten. Daarom heb ik het op Nee laten zetten.
V
VchipLid
01-01-2024, 00:00
#3
ik ben zelfs hersendonor... denk dat orgaandonor straks niet meer nodig is, omdat ze organen kunnen kweken in een lab. ik schijt hem wel voor de hersenobductie, want het is wel simpel te zien als iemand hersendood is. maar toch, er zijn gevallen bekend van mensen die hersendood zijn verklaard en na een paar dagen uit de mortuarium wegliepen alsof er niks aan de hand was. terwijl het lichaam al aan het ontbinden was. maar dat wil niet zeggen dat je dan ook iets ervan voelt. lijkt mij namelijk sterk, al is er wel veel hersenactiviteit nadat je hersendood bent. maarja...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
PsychedelicMagic zei:
ik ben zelfs hersendonor... denk dat orgaandonor straks niet meer nodig is, omdat ze organen kunnen kweken in een lab. ik schijt hem wel voor de hersenobductie, want het is wel simpel te zien als iemand hersendood is. maar toch, er zijn gevallen bekend van mensen die hersendood zijn verklaard en na een paar dagen uit de mortuarium wegliepen alsof er niks aan de hand was. terwijl het lichaam al aan het ontbinden was. maar dat wil niet zeggen dat je dan ook iets ervan voelt. lijkt mij namelijk sterk, al is er wel veel hersenactiviteit nadat je hersendood bent. maarja...
Klik om te vergroten...
Beste, hier geloof ik 0,00 van.
Hersendood, is Hersendood.
Dan is er geen enkele activeit meer.
Daarvoor is een heel protocol wat exact gevolgd moet worden.
Als je dood bent, is er GEEN ENKELE hetsenactiviteit meer.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Zandman zei:
Beste, hier geloof ik 0,00 van.
Hersendood, is Hersendood.
Dan is er geen enkele activeit meer.
Daarvoor is een heel protocol wat exact gevolgd moet worden.
Als je dood bent, is er GEEN ENKELE hetsenactiviteit meer.
Klik om te vergroten...
Er zijn ook mensen geweest die zogenaamd hersendood waren maar ondertussen een out of body experience hadden en accuraat konden beschrijven wat er in de kamer gebeurde terwijl hun lichaam "hersendood" was.

Of je het gelooft is een tweede...
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
WISTEN WE AL MAAR NIEMAND LUISTERT OOIT NAAR MIJ HE VERDOMME.
Klik om te vergroten...
Exact hierom.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#7
PsychedelicMagic zei:
ik ben zelfs hersendonor... denk dat orgaandonor straks niet meer nodig is, omdat ze organen kunnen kweken in een lab. ik schijt hem wel voor de hersenobductie, want het is wel simpel te zien als iemand hersendood is. maar toch, er zijn gevallen bekend van mensen die hersendood zijn verklaard en na een paar dagen uit de mortuarium wegliepen alsof er niks aan de hand was. terwijl het lichaam al aan het ontbinden was. maar dat wil niet zeggen dat je dan ook iets ervan voelt. lijkt mij namelijk sterk, al is er wel veel hersenactiviteit nadat je hersendood bent. maarja...
Klik om te vergroten...
De Zandman zei:
Beste, hier geloof ik 0,00 van.
Hersendood, is Hersendood.
Dan is er geen enkele activeit meer.
Daarvoor is een heel protocol wat exact gevolgd moet worden.
Als je dood bent, is er GEEN ENKELE hetsenactiviteit meer.
Klik om te vergroten...
Het is psychedelicMagic, die zegt af en toe de gekste dingen. Daar moet je niet naar gaan zitten luisteren. Maar de gluiperd heeft zijn foto veranderd dus ik stonk er bijna in.
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben donor voor alles behalve mijn huid en mijn ogen.
De rest is tegen die tijd toch rijp voor de GFT container, maar goed, ze kijken maar of ze er wat mee kunnen.

Oja, hersenen ook niet. Vind ik geen prettig idee.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hier bespeur ik enige controverse....je doneert heel veel, waarvoor mijn groot respect!, maar de hersenen dus toch maar niet....?
A
AcousticLid
01-01-2024, 00:00
#10
Met alle zooi die ik doorheen de jaren in m´n lichaam heb gestoken, denk ik niet dat er iemand op één van m´n organen zit te wachten 🤔
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ben volledig donor. Je trapt je oude tv toch ook niet expres kapot voor je die bij de container zet, puur zodat iemand anders hem eventueel niet zou kunnen gebruiken?

Daarnaast kan je ook nog je lichaam doneren aan de wetenschap. Scheelt je nabestaanden aanzienlijk in begrafenis kosten
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Acoustic zei:
Met alle zooi die ik doorheen de jaren in m´n lichaam heb gestoken, denk ik niet dat er iemand op één van m´n organen zit te wachten 🤔
Klik om te vergroten...
Dit idee heb ik dus ook.
Degene die mijn organen krijgt, heeft er meteen verslaving bij....
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#13
Volgens mij onderschatten jullie hoe slecht een falend orgaan er aan toe is, en hoe weinig % functie je maar nodig hebt voor een relatief normaal bestaan. Ik verzin dit nummer zo maar het zal me niet verbazen als je met 10% nier functie eigenlijk geen klachten hebt.
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben er nog niet aan toe om orgaandonor te zijn ( Ben nog niet dood), maar ik 2023 gaan we toch regelmatig bloed en plasma geven.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben tot noch toe wel donor. Maar na het lezen van dit topic en de groei van mijn spirituele kant het afgelopen jaar, ga ik hier toch maar weer eens over nadenken.

Bloed donor ben ik nooit geweest. Ook niet nu de regels voor homomannen nog eens versoepeld worden op 1 januari. Ditmaal meer omdat ik lastig te prikken ben en al een aantal goede aders gesloopt heb.

Ik kwam laatst wel reclame tegen voor stamceldonatie. Misschien daar nog eens over nadenken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wist even niet zo goed of het nog binnen dit topic past, maar vooruit:

Mindless zei:
In meer "primitieve" culturen wordt/werd ook crematie toegepast, maar wordt het lichaam langer bewaard alvorens het gecremeerd wordt. Zodat ziel en lichaam de tijd hebben om van elkaar te scheiden.
Klik om te vergroten...
Ik ben weleens benieuwd naar welke culturen. Ik heb weleens met eigen ogen de rituelen gade kunnen slaan bij de lijkverbrandingen bij de Pashupathinst tempel in Nepal. Dat was erg indrukwekkend om te zien.

Maar ik geloof dat zij juist het lichaam binnen 24 uur al cremeren. Meestal zijn het Hindus die daar gecremeerd worden. Zij geloven ook dat je lichaam waardeloos is na de dood. Slechts een omhulsel waar je ziel in zat.

Overigens worden sommige Buddhisten daar ook gecremeerd. Maar die kiezen soms ook voor een sky burial. Waar je lichaam wordt achtergelaten op een bergtop om aan de elementen te worden overgegeven.

Mocht je hier nog verder over willen gaan in een ander topic, prima. Ik had even geen idee welk topic.

HuisbaasBob zei:
Daarnaast kan je ook nog je lichaam doneren aan de wetenschap. Scheelt je nabestaanden aanzienlijk in begrafenis kosten
Klik om te vergroten...

Vind je zelf niet dat je daarmee ook je nabestaanden een stukje rouwverwerking ontneemt?
De rituelen rondom begraven of cremeren zijn niet voor niets over tijd zo gevormd denk ik dan. Hier valt altijd wel een andere manier voor te vinden, maar vaste bekende patronen geven houvast juist in de tijd dat iets moeilijk is.

Overigens tof dat er mensen zijn die zich doneren aan de wetenschap! Ik zou er zelf niet voor kiezen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Wist even niet zo goed of het nog binnen dit topic past, maar vooruit:


Ik ben weleens benieuwd naar welke culturen. Ik heb weleens met eigen ogen de rituelen gade kunnen slaan bij de lijkverbrandingen bij de Pashupathinst tempel in Nepal. Dat was erg indrukwekkend om te zien.

Maar ik geloof dat zij juist het lichaam binnen 24 uur al cremeren. Meestal zijn het Hindus die daar gecremeerd worden. Zij geloven ook dat je lichaam waardeloos is na de dood. Slechts een omhulsel waar je ziel in zat.

Overigens worden sommige Buddhisten daar ook gecremeerd. Maar die kiezen soms ook voor een sky burial. Waar je lichaam wordt achtergelaten op een bergtop om aan de elementen te worden overgegeven.

Mocht je hier nog verder over willen gaan in een ander topic, prima. Ik had even geen idee welk topic.
Klik om te vergroten...
Had daar destijds geloof ik een docu of iets dergelijks over gekeken, maar weet niet meer welke dat was...
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ben al een lange tijd orgaandonor. Toendertijd vond ik het al een onprettig idee om mijn ogen te doneren. Blij dat de keuze er nu is om je oogweefsel niet te doneren.

Bloed donoren heb ik ook een tijdje gedaan. Wellicht goed om dat weer op te gaan pakken in het nieuwe jaar.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#19
HappyMind zei:
Bloed donoren heb ik ook een tijdje gedaan. Wellicht goed om dat weer op te gaan pakken in het nieuwe jaar.
Klik om te vergroten...
Iemand opperde ooit dat hij dit deed, puur omdat je elke keer een boel zooi als microplastics af tapt wat in je bloed verzameld. Het klinkt plausibel maar geen idee of zich dat ook echt concentreert in het bloed.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
HuisbaasBob zei:
Iemand opperde ooit dat hij dit deed, puur omdat je elke keer een boel zooi als microplastics af tapt wat in je bloed verzameld. Het klinkt plausibel maar geen idee of zich dat ook echt concentreert in het bloed.
Klik om te vergroten...
Bloeddonor zijn voor een soort gratis jaarlijkse olie verversing.

Genious!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."