Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHelp, ze wilt ruimte + gevoel

Help, ze wilt ruimte + gevoel

46 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
W
WungchiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal, nieuw lid hier maar lees al even mee op DF.

Nu heb ik een ervaring opgedaan met mijn huidige vriendin en weet even niet wat ik hier mee moet.

Ik (m,33) en mijn vriendin ( f,26) zijn nu zo'n 10 maanden samen en hebben een prima relatie, teminste dat denk/dacht ik.

We willen eind dit jaar gaan samenwonen, en we kijken hier beide naar uit. Spreken onze gevoelens en toekomstige plannen maar al te graag naar elkaar uit.

Nu kom ik op mijn punt. Afgelopen 2 weken hebben we een soort samen wonen geoefend, waar ik 24/7 in haar huis was. Dit was de eerste 1,5 week erg leuk, maar de laatste dagen nam ze meer afstand. Nu zie ik dit niet gelijk als een probleem, en begrijp ik dat het wennen is om van 3x per week naar 24/7 in 1 huis te leven. Ik ben vervolgens thuis gekomen en is er minder contact geweest dan gebruikelijk. Vanavond krijg ik bericht van haar dat ze meer ruimte nodig heeft en dat ze erg moe is. En dat we aanstaande woensdag even goed moeten praten.

Nu ben ik niet iemand die snel paniek heeft, maar ik weet me geen houding te geven bij deze uitspraak. Ik denk niet dat er een breuk aan komt, maar dit sluit ze met deze uitspraak ook niet uit.

Ik heb nu besloten het contact vooral bij haar te houden als ze wilt , en weet ik woensdag meer.

Maar wat denken jullie? Betekent ruimte einde relatie of zal tijd en ruimte de relatie versterken?

Ik zie jullie reacties graag verschijnen!

(Dit uittypen lucht al enorm!)
T
TartarusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat samenwonen gaat voorlopig uitgesteld worden. Kennelijk is ze niet klaar voor samenwonen.

Jij kan er niets aan doen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lastig. Maar denk ik niet te zeggen voor ons of dit einde relatie voor jullie betekent of niet. En sommigen zijn nu eenmaal inderdaad meer gesteld op vrijheid dan anderen.

Herken het wel een beetje maar dan was ik degene die het benauwend vond om teveel bij elkaar te zijn en zo weinig alleen-tijd te hebben. En de gedachte om echt samen te wonen en niet meer mijn eigen plekje te hebben beangstigde me. En nog steeds.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zou zeggen dat dit vrij snel is om samen te gaan wonen. Elkaar eerst beter leren kennen kan helpen.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik snap dat dit je een vervelend gevoel geeft, omdat dit iets is waar je zelf weinig grip op hebt op dit moment.

Een relatie van 10 maanden is vrij kort en samenwonen is iets heel anders dan een relatie op afstand waarbij je alleen maar leuke dingen doet.
Zijn jullie bijvoorbeeld wel al samen een paar weken op vakantie geweest? En zo ja, hoe ging dat?

Een goede relatie is bestand tegen flinke storm. In elke relatie is af en toe wel eens tegenslag en moeten jullie daar samen tegen bestand zijn. Door elkaar te steunen.
Maar vooral door in alle situaties met elkaar te blijven praten. Altijd met elkaar in gesprek blijven!

Het feit dat je tot woensdag moet wachten voor een gesprek kan voor jou vervelend aanvoelen, dat zou ik ook hebben.

Voordeel is dat je op kunt schrijven wat voor gevoel je dit geeft en dat jij dit ook woensdag uitspreekt aan je vriendin.
En luister vooral ook heel goed naar wat zij zegt. In de stilte liggen alle antwoorden. Ga dus niet overal tegenin of jezelf verdedigen.
Luister goed en vat samen of je haar goed hebt begrepen.

Uiteindelijk moet je in een relatie allebei jezelf kunnen zijn. Maar in een relatie moet je ook altijd blijven werken aan je relatie.
Na 10 maanden, na 10 jaar en ook na 20 jaar.
W
WungchiLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dankjulliewel voor de snelle reacties! Dit doet mij al goed.

Het is voor ons een best unieke situatie. Zij is Introvert Extraordinaire en ik ben meer Extravert met een vleugje introvert. Hierin weet ik ook echt dat zij haar eigen ruimte erg belangrijk vindt en ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden hiermee door mij terug te trekken of even het huis te verlaten om te gaan sporten bijvoorbeeld. ( Ik sportte al veel voor we samen waren , dat is onveranderd)

Ik zie dit bericht van haar als een duidelijke grens die ze aangeeft, en dat we misschien even pas op de plaats moeten doen zodat ze meer kan wennen aan de mogelijke toekomstige plannen. Gelukkig hebben we hier de tijd en ruimte ook voor.

Mocht er iets veranderen hou ik jullie op de hoogte!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hee, speculeren mag niet op dit forum😜
Nee maar zonder grappen, tuurlijk klinkt dit niet erg positief en ik snap dat je de behoefte hebt dit uit te typen. Maar wij kunnen niet weten wat zij je wil vertellen, misschien zitten we er wel helemaal naast! Je gaat jezelf alleen maar gek maken met alle mogelijkheden en als die van ons er nog bovenop komen zal het ook niet snel beter worden.

Wat je wellicht wel kan helpen is goed nadenken wat je haar zou willen zeggen, ongeacht met welk verhaal zij komt. Wat ze voor je betekent, hoe je de toekomst ziet, hoe je haar eventueel op verschillende manieren ruimte kan geven, wat je zo fijn vindt aan met haar zijn, en welke dingen minder fijn.
Persoonlijk kan ik me wel voorstellen dat ik in haar schoenen overweldigd zou worden als je het gesprek dramatiseert. Door vooraf na te denken wat je haar zou willen zeggen voorkom je dat, en tegelijkertijd ben je bezig met op een gezonde manier met je relatie bezig zijn in plaats van piekeren.
Wellicht kun je haar ook vragen of jullie eerder kunnen praten, omdat haar berichten je niet helemaal lekker zitten.

Edit:
Meer ruimte hoeft zeker niet het einde te betekenen. In tegendeel zelfs: Als jullie dat goed weten in te richten zorgt het alleen maar dat jullie als partners enorm zullen groeien. Blijf wel dicht bij je eigen behoeften💕
W
WungchiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zeehond zei:
Ik snap dat dit je een vervelend gevoel geeft, omdat dit iets is waar je zelf weinig grip op hebt op dit moment.

Een relatie van 10 maanden is vrij kort en samenwonen is iets heel anders dan een relatie op afstand waarbij je alleen maar leuke dingen doet.
Zijn jullie bijvoorbeeld wel al samen een paar weken op vakantie geweest? En zo ja, hoe ging dat?

Een goede relatie is bestand tegen flinke storm. In elke relatie is af en toe wel eens tegenslag en moeten jullie daar samen tegen bestand zijn. Door elkaar te steunen.
Maar vooral door in alle situaties met elkaar te blijven praten. Altijd met elkaar in gesprek blijven!

Het feit dat je tot woensdag moet wachten voor een gesprek kan voor jou vervelend aanvoelen, dat zou ik ook hebben.

Voordeel is dat je op kunt schrijven wat voor gevoel je dit geeft en dat jij dit ook woensdag uitspreekt aan je vriendin.
En luister vooral ook heel goed naar wat zij zegt. In de stilte liggen alle antwoorden. Ga dus niet overal tegenin of jezelf verdedigen.
Luister goed en vat samen of je haar goed hebt begrepen.

Uiteindelijk moet je in een relatie allebei jezelf kunnen zijn. Maar in een relatie moet je ook altijd blijven werken aan je relatie.
Na 10 maanden, na 10 jaar en ook na 20 jaar.
Klik om te vergroten...
We zijn al wel op vakantie geweest en dat ging eigenlijk beter als verwacht( 2 weken samen op La Palma) ook hier werd onze relatie op de proef gesteld hoor, maar kwamen we er ook gewoon uit.

Ik kan het aardig laten rusten , alleen merk ik , vanuit mijn eigen onzekerheid , dat de woorden ik heb meer ruimte nodig een soort schrikreactie creërt van:"ik doe het niet goed op dit moment" terwijl dat misschien helemaal niet zo is.
W
WungchiLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Lastig. Maar denk ik niet te zeggen voor ons of dit einde relatie voor jullie betekent of niet. En sommigen zijn nu eenmaal inderdaad meer gesteld op vrijheid dan anderen.

Herken het wel een beetje maar dan was ik degene die het benauwend vond om teveel bij elkaar te zijn en zo weinig alleen-tijd te hebben. En de gedachte om echt samen te wonen en niet meer mijn eigen plekje te hebben beangstigde me. En nog steeds.
Klik om te vergroten...
We respecteren juist deze alleen-momenten. Zo gaat zij graag de natuur in, en ga ik een dagje erop uit om te feesten. Of als zij wilt studeren of lezen, ga ik sporten of trek ik er even op uit, zonder enig probleem. Dit hebben we al heel snel bespreekbaar gemaakt in onze relatie en dat scheelt al een hoop!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wungchi zei:
Dankjulliewel voor de snelle reacties! Dit doet mij al goed.

Het is voor ons een best unieke situatie. Zij is Introvert Extraordinaire en ik ben meer Extravert met een vleugje introvert. Hierin weet ik ook echt dat zij haar eigen ruimte erg belangrijk vindt en ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden hiermee door mij terug te trekken of even het huis te verlaten om te gaan sporten bijvoorbeeld. ( Ik sportte al veel voor we samen waren , dat is onveranderd)

Ik zie dit bericht van haar als een duidelijke grens die ze aangeeft, en dat we misschien even pas op de plaats moeten doen zodat ze meer kan wennen aan de mogelijke toekomstige plannen. Gelukkig hebben we hier de tijd en ruimte ook voor.

Mocht er iets veranderen hou ik jullie op de hoogte!
Klik om te vergroten...
Dit dacht ik al wat.

Dit is in mijn ervaring (als ook introvert maar dan weer niet extraordinaire) vaak een lastig iets geweest: om meer extraverte mensen duidelijk te maken dat het als introvert soms een groot punt kan zijn om te snel en/of teveel eigen tijd en ruimte op te geven voor tijd samen doorbrengen met de ander.

Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar het is mijn ervaring dat meer extraverte mensen vaak wat moeite hebben om zich echt goed in te leven in hoe zwaar dit voor een introvert kan wegen. Omdat ze zelf vaak denken: hoe meer tijd samen hoe beter toch? Hoe meer zielen hoe meer vreugde toch? Onaangekondigd even langskomen is een leuke verrassing toch?

Dit kán soms op bepaalde momenten zo zijn (dat deze dingen geen probleem zijn) voor een introvert (niemand is 100% dit of dat) maar op andere momenten kan dit als verstikkend ervaren worden en dan zoekt de introvert weer naar de tijd en ruimte voor zichzelf om op te kunnen laden.

Wat anderen ook zeggen: communiceer er vooral over: vertel juist hoe jij je nu voelt door eigenlijk deze (tijdelijke) afwijzing en vraag ook aan haar hoe zij zich precies voelt over het op moeten geven van tijd en ruimte voor haarzelf voor samen zijn met jou. Waarschijnlijk wil ze ook graag samen zijn met jou, anders waren jullie niet al een stel geweest. Maar er kunnen conflicterende dingen spelen.
W
WungchiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Dit dacht ik al wat.

Dit is in mijn ervaring (als ook introvert maar dan weer niet extraordinaire) vaak een lastig iets geweest: om meer extraverte mensen duidelijk te maken dat het als introvert soms een groot punt kan zijn om te snel en/of teveel eigen tijd en ruimte op te geven voor tijd samen doorbrengen met de ander.

Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar het is mijn ervaring dat meer extraverte mensen vaak wat moeite hebben om zich echt goed in te leven in hoe zwaar dit voor een introvert kan wegen. Omdat ze zelf vaak denken: hoe meer tijd samen hoe beter toch? Hoe meer zielen hoe meer vreugde toch? Onaangekondigd even langskomen is een leuke verrassing toch?

Dit kán soms op bepaalde momenten zo zijn (dat deze dingen geen probleem zijn) voor een introvert (niemand is 100% dit of dat) maar op andere momenten kan dit als verstikkend ervaren worden en dan zoekt de introvert weer naar de tijd en ruimte voor zichzelf om op te kunnen laden.

Wat anderen ook zeggen: communiceer er vooral over: vertel juist hoe jij je nu voelt door eigenlijk deze (tijdelijke) afwijzing en vraag ook aan haar hoe zij zich precies voelt over het op moeten geven van tijd en ruimte voor haarzelf voor samen zijn met jou. Waarschijnlijk wil ze ook graag samen zijn met jou, anders waren jullie niet al een stel geweest. Maar er kunnen conflicterende dingen spelen.
Klik om te vergroten...
Ja het onaangekondigd langskomen was toevallig ook al een thema. Heb dit zelf nooit gedaan aangezien zij die grens aan heeft gegeven ( en ik als beetje introvert dit ook storend vind).

Gelukkig kunnen wij alles uitspreken naar elkaar en respecteer ik haar eerlijkheid, ondanks dat deze " afwijzing" wat pijnlijk/onverwacht voelt. In een vergelijkbare situatie was zij zich ook niet bewust wat de kracht van haar woorden voor mij betekenen.

Ik zie het allemaal hoopvol in, en de toekomst zal uitwijzen wat eruit komt. Bedankt voor de wijsheid die neem ik zeker in de toekomst mee!
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik heb de indruk dat je er wel goed en open in staat.
Laat je woensdag weten hoe het gesprek is verlopen?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wungchi zei:
In een vergelijkbare situatie was zij zich ook niet bewust wat de kracht van haar woorden voor mij betekenen.
Klik om te vergroten...
Andersom is dit natuurlijk net zo belangrijk. Jij moet je ook begrepen voelen.

Vandaar dus: communicatie. Gelukkig doen jullie dat. :)
W
WungchiLid
01-01-2024, 00:00
#14
Innerscoop zei:
Ik heb de indruk dat je er wel goed en open in staat.
Laat je woensdag weten hoe het gesprek is verlopen?
Klik om te vergroten...
Zal ik doen👍
S
Sniffle88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik wil ook af en toe de ruimte en woon al heel lang samen.

Waren jullie echt continu samen?
Ik moet zeggen dat ik dat ook lastig vind bij bijvoorbeeld lange ziekte periode of tijd werkloos zijn benauwd het me en ga me overal aan irriteren.
Heb graag wat privacy al is het maar een uur of 2 per dag.

Bij mij zou het dus niet meteen een relatiebeeindiging oproepen.
Maar meer dat ze tijd neemt erover na te denken hoe ze misschien het proefsamenwonen nou eigenlijk vond en hoe ze het graag zou willen of hoe ze het eigenlijk had verwacht.

Maar wachten doet rare dingen met je gedachten.
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik denk dat het afhankelijk zal zijn van het formaat huis waarin jullie gaan wonen. Maar duidelijk is in ieder geval dat haar huis te klein voor jullie beiden was. Of het ook meteen einde relatie wordt zal afhankelijk zijn van de eerste 1.5 week dat je daar was. Maar als ze bijvoorbeeld in een klein appartementje woont dan is het vrij logisch dat je elkaar na meer als een week wel zat bent
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Zeebats zei:
Misschien zoekt hij wel het juiste middel om tot woensdag de tijd door te brengen. Misschien heroïne of crystal meth?
Klik om te vergroten...
Wat lul jij nou?
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Jezelf vooral niet zo gek lopen maken. En allemaal dingen invullen/speculeren.
En het ook niet zo op jezelf betrekken.

Ik moet wel lachen dat je hier op een drugsforum een berichtje aanmaakt voor relatie vragen. :lolol:
Waar ook niemand een antwoord op kan geven. Als alleen maar mee speculeren waar je gewoon helemaal niks aan hebt.

Heb gewoon ff geduld en ga iets anders doen dan jezelf vanalles blijven afvragen.
Niemand heeft een antwoord behalve je vriendin.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#19
N3K0 zei:
Jezelf vooral niet zo gek lopen maken. En allemaal dingen invullen/speculeren.
En het ook niet zo op jezelf betrekken.

Ik moet wel lachen dat je hier op een drugsforum een berichtje aanmaakt voor relatie vragen. :lolol:
Waar ook niemand een antwoord op kan geven. Als alleen maar mee speculeren waar je gewoon helemaal niks aan hebt.

Heb gewoon ff geduld en ga iets anders doen dan jezelf vanalles blijven afvragen.
Niemand heeft een antwoord behalve je vriendin.
Klik om te vergroten...
Misschien zoekt hij wel het juiste middel om tot woensdag de tijd door te brengen. Misschien heroïne of crystal meth?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#20
Samenwonen gaat bij de een snel, en de ander lijkt er meer tijd voor nodig te hebben. Bv altijd gesteld op de vrijheid.

Opzich is het ook niet erg om nog even te wachten als je pas tien maanden samen bent.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."