Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsErvaringen met psychedelica icm add/adhd-therapie?

Ervaringen met psychedelica icm add/adhd-therapie?

30 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#1
FredKroket zei:
Ik heb het vermoeden dat ik ook add heb. Maar geen diagnose.
Klik om te vergroten...
Ik heb dat vermoeden ook, maar ook geen diagnose. Vind het zelf ook geen meerwaarde hebben om er nu nog achteraan te gaan.
Ik heb altijd al moeite gehad met concentratie op taken die ik moet of graag zou willen uitvoeren.

Afgelopen donderdag voor het eerst 20ug 1p-lsd genomen. Ik heb heel erg lang niet zo'n goede dag gehad. Programmeren ging lastig, maar ik heb een veel te vieze pc 3 uur lang schoon gemaakt en 2 uur lang muziek gemaakt, beide met een hyperfocus.
Muziek maken deed ik eerst veel meer, maar laatste 2 jaar hield ik dat niet langer vol dan 10 minuten. Heel erg van genoten.

Ook MDMA geeft mij heel veel rust in plaats van energie. Ik kan dan uren stil op de bank zitten met me koptelefoon.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bedankt voor jullie bijdragen :kissingheart:
Van een paar psychedelische ervaringen die ik eerder had (vooral ayahuasca en de eerste keren LSD) herinner ik me ook dat ik me erna heel licht voelde, en prettig gestemd en vrij productief. Ik vond deze beschrijving die ik ergens las erg herkenbaar:
"Alsof er een dikke laag sneeuw is gevallen over de vaste paadjes in je brein, waardoor je de kans hebt om nieuwe paadjes te bewandelen."
Klik om te vergroten...
Dat lijkt me een fijn uitgangspunt om van wat slechte gewoontes en overtuigingen af te komen en een paar nieuwe, betere aan te leren. Dat zou ik dus willen proberen, samen met een therapeut of coach die me accountable houdt.

@FredKroket ik begrijp wat je zegt. En ik vind microdosering ook een beetje spannend, omdat ik ooit onder invloed van een microdosis paddo's iets echt heel onaardigs eruitflapte tegen mijn vriendin... alleen maar omdat de gedachte in me opkwam 'hoe zou het zijn om dat te zeggen?'. Toen was het bijna uit :coldsweat:

@G.Amer Een diagnose is niet zaligmakend maar geeft je wel toegang tot medicatie. Best veel mensen hebben daar echt baat bij, dus dat is nog iets om te overwegen. Ik word ook eerder rustig van MDMA dan energiek, en best vaak ook introvert. Afgelopen weekend nog. Misschien is dat een teken dat ik iets teveel heb genomen.

@MDMAutist mijn omgeving zo aanpassen dat ik mijn dopaminefix als vanzelf krijg is helaas niet realistisch maar ik kan er wel een beetje aan sleuren. En als ik zelf ook een beetje in de goede richting kan bewegen, komt het allemaal toch wat dichter bij elkaar. Dat is de hoop, tenminste.

@Deadwing bedankt voor het delen van jouw topic en het filmpje. Topic heb ik gelezen, extra interessant omdat we van vergelijkbare leeftijd zijn. Filmpje ga ik kijken... ben lig benieuwd naar de prijs van die retreat :innocent:. Ik kwam een ander retreat tegen dat ordegrootte 1750 euro rekent voor 3 dagen geloof ik. Dat heb ik niet liggen, en ik vraag me af of het de moeite is om daarvoor te sparen.
G
G.AmerLid
01-01-2024, 00:00
#3
debkb zei:
Een diagnose is niet zaligmakend maar geeft je wel toegang tot medicatie. Best veel mensen hebben daar echt baat bij, dus dat is nog iets om te overwegen. Ik word ook eerder rustig van MDMA dan energiek, en best vaak ook introvert. Afgelopen weekend nog. Misschien is dat een teken dat ik iets teveel heb genomen.
Klik om te vergroten...
Ja heb je gelijk in. Heb er ook wel over nagedacht. Maar op dit moment ga ik er niet achteraan.
Ik heb het vermoeden ook pas een half jaar, nadat ik het met een goede vriend die wel in dat traject zit het erover had. Er waren toch wel heel veel dingen waar ik nooit bij stil stond en als "normaal" ervaarde.

Ik probeer er nu zelf anders mee om te gaan, eerst is kijken of dat werkt. Voor me gevoel doe ik het namelijk niet "slecht" in me dagelijks leven. Maar productiever kan het wel.
d
debkbLid
01-01-2024, 00:00
#4
Er zijn inderdaad legio mensen met add/adhd die een fijn, vervullend leven leiden. Veel hangt af van de copingmechanismen die mensen hebben aangewend om met hun 'beperking' om te gaan. Als die goed werken, is er niet zoveel aan de hand. Soms zijn ze (of worden ze) contraproductief, en dan loont het de moeite om er iets aan proberen te doen. Voor mij geldt het laatste, dus zodoende :wink:
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
debkb zei:
@Deadwing bedankt voor het delen van jouw topic en het filmpje. Topic heb ik gelezen, extra interessant omdat we van vergelijkbare leeftijd zijn. Filmpje ga ik kijken... ben lig benieuwd naar de prijs van die retreat :innocent:. Ik kwam een ander retreat tegen dat ordegrootte 1750 euro rekent voor 3 dagen geloof ik. Dat heb ik niet liggen, en ik vraag me af of het de moeite is om daarvoor te sparen.
Klik om te vergroten...
Vergeet niet de comments bij de video te lezen. Ergens wordt er ook de prijs vermeld van dat retreat (weet niet meer hoeveel) en de kritiek was niet mals. Ook ik zag er door de bedragen maar vanaf.. En ik trip ook liever alleen.

Ik houd me vooral bezig met mediteren en dat doe ik al jaren. Een enkele keer probeer ik truffels en vorig jaar dus een keer lsd. Persoonlijk zal ik mensen altijd meditatie (Mindfulness) aanraden maar ik begrijp wel dat dat niet voor iedereen geschikt is. Het is trouwens ook mogelijk door meditatie allerlei inzichten over je leven op te doen maar daar is vaak wel veel tijd en geduld voor nodig. En tijd en geduld in deze hectische tijd...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Deadwing zei:
Persoonlijk zal ik mensen altijd meditatie (Mindfulness) aanraden
Klik om te vergroten...
Leestip:

www.theguardian.com

The mindfulness conspiracy

The long read: It is sold as a force that can help us cope with the ravages of capitalism, but with its inward focus, mindful meditation may be the enemy of activism
www.theguardian.com www.theguardian.com
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
debkb zei:
Er zijn inderdaad legio mensen met add/adhd die een fijn, vervullend leven leiden. Veel hangt af van de copingmechanismen die mensen hebben aangewend om met hun 'beperking' om te gaan. Als die goed werken, is er niet zoveel aan de hand. Soms zijn ze (of worden ze) contraproductief, en dan loont het de moeite om er iets aan proberen te doen. Voor mij geldt het laatste, dus zodoende :wink:
Klik om te vergroten...
Ik ben echt geen fan van Jordan Peterson, maar hier zegt 'ie wel rake dingen.

C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Ik ben echt geen fan van Jordan Peterson, maar hier zegt 'ie wel rake dingen.

Klik om te vergroten...
Wat is je probleem met Peterson?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Persoonlijk zal ik mensen altijd meditatie (Mindfulness) aanraden maar ik begrijp wel dat dat niet voor iedereen geschikt is.
Klik om te vergroten...
Inderdaad echt een dooddoener voor veel adhd’ers. Maar ik kan het wel op andere manieren zoeken dan “stil zijn met je gedachten”. Vaak bij dieren, in de natuur, of als ik ga koken word ik echt “mindful”.

debkb zei:
Van goede gewoontes aanleren wil het maar niet komen en ik kamp nog steeds met hetzelfde uitstelgedrag, soms ook somberheid en onvermogen om geconcentreerd te blijven.
Klik om te vergroten...
Ik herken dit wel enorm. Vooral uitstellen te gaan slapen en bepaalde klusjes in huis blijven een onmogelijke opgave. Maar voor mij was CGT (ook online) wel heeeeeel behulpzaam. Vooral het stukje acceptatie. Er zijn natuurlijk onderdelen van mezelf die ik “moet” en wil verbeteren (waarvan een hele hoop ook echt is gelukt met de tijd) maar ik leer steeds meer dat het okay is dat bepaalde dingen, zoals het huishouden, niet even soepel bij mij gaan als bij anderen. En dat ik daar hulp(steuntjes) voor mag zoeken.

Ik ben er echt van overtuigd dat die realisatie de belangrijkste stap is, met of zonder ad(h)d.

Ik heb zelf een paar keer gemicrodosed met lsd. Ik merkte echt denderend weinig, vooral cognitief. Ik denk dat dat mer de juiste begeleiding anders zou zijn, want ook toen ik begon met lisdex kreeg ik uitgebreide begeleiding. Je kan het wel slikken, maar das niet alles. Je moet er ook bewust wat mee doen als je wil dat het je echt helpt.

Neo-Shulginist zei:
Ik ben echt geen fan van Jordan Peterson, maar hier zegt 'ie wel rake dingen.

Klik om te vergroten...
Ben ik t echttttt niet mee eens.
De eerste aanname alleen al. Meisjes zijn ook niet gemaakt om op hun luie reet te zitten en op te letten voor uren. We leren het ze alleen (veel beter) aan dan jongens. “Boys should play”? Kom op man.
Het staat buiten kijf dat ADHD pas een probleem werd in de moderne maatschappij. Dus de dingen waar je tegen aanloopt zijn vooral een probleem omdat het rijlen en zijlen van deze tijd niet aansluiten op hoe ons brein werkt. Vroeger maakte dat minder uit, in een simpelere wereld.
Dat maakt het niet ineens een bullshit aandoening die we hebben verzonnen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Casrus zei:
Wat is je probleem met Peterson?
Klik om te vergroten...
Mijn voornaamste probleeem met Jordan Peterson is dat hij een conservatieve ideologie bepleit die hij maskeert als een rationeel-wetenschappelijk raamwerk. Wat hij voornamelijk doet (ook in de bovenstaande video trouwens) is onderzoek naar geslachtsverschillen veralgemeniseren en daarmee een normatief raamwerk construeren. Dat vind ik problematisch omdat we weten dat er enorme verschillen zijn tussen mannen. Soms zijn die verschillen tussen mannen groter dan de gemiddelde verschillen met vrouwen. Wetenschappelijk gezien twijfel ik dus sterk of een categorische man-vrouw indeling wel valide is.

Jordan Peterson was professor in de psychologie, en binnen dat vakgebied heeft hij zeker expertise. Het probleem is alleen dat hij het onderzoek wat gericht is op individuen gaat extrapoleren naar een maatschappelijke context. Wat mij betreft vergeet hij daarbij dikwijls dat de staat een zorgtaak heeft, met name voor zwakkeren in de samenleving. Dat hij tegen individuen in een praktijk zegt van: 'kop op, doe niet zo sikkeneurig en kijk wat je zelf wél kan doen', dat snap ik. Maar zodra je diezelfde boodschap voor een groot publiek gaat verkondigen, dan verandert de context, en wordt de boodschap meer eentje van een sociale hiërarchie waarin mensen naar beneden trappen om gestigmatiseerde mensen nog even wat verder de grond in te boren. Daar ben ik dus heel erg tegen, en ik vind dat Peterson onvoldoende op deze uitwerking van zijn uitspraken voor een groot publiek reflecteert. Sterker nog, als hij gevraagd wordt naar zijn verantwoordelijkheid in deze dan gaat hij zijn standpunten rationaliseren met eindeloze nuances. De gebruikelijke reactie van Peterson-fanboys op kritiek is dan ook 'nee, hij is echt niet zo conservatief hoor, kijk maar deze podcast van 2,5 uuur waarin hij het nuanceert.' Wat mij betreft verandert die nuance dus weinig aan het normatieve raamwerk wat hij bepleit.

En deze kritiek komt nog voordat hij de christelijke klimaat desinformatiecampagne startte.
www.trouw.nl

De zorgwekkende transformatie van Jordan Peterson

De Canadese klinisch psycholoog Jordan Peterson is al jaren een van de luidste anti-progressieve stemmen. Zijn nieuwste troef: desinformatie over het klimaat. Op 1 mei spreekt hij duizenden Nederlandse fans toe in een uitverkocht Ahoy.
www.trouw.nl www.trouw.nl

De bovenstaande video van Peterson deelde ik desondanks omdat hij specifiek in die video binnen zijn vakgebied en binnen zijn expertise is gebleven.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Het staat buiten kijf dat ADHD pas een probleem werd in de moderne maatschappij. Dus de dingen waar je tegen aanloopt zijn vooral een probleem omdat het rijlen en zijlen van deze tijd niet aansluiten op hoe ons brein werkt. Vroeger maakte dat minder uit, in een simpelere wereld.
Dat maakt het niet ineens een bullshit aandoening die we hebben verzonnen.
Klik om te vergroten...
De psychologie wordt als vakgebied geplaagd met een replicatiecrisis die het gevolg is van invalide conceptualiseringen. Met andere woorden: Psychologie als vakgebied werkt met concepten, maar de meetinstrumenten meten eigenlijk andere dingen dan de concepten zelf. Dat is dus het punt wat Peterson (vind ik) goed uitlegt in de video: dat ADHD nogal overlap vertoont met kenmerken zoals extraversie, creativiteit, en disagreeableness. Daar komt bij dat bij de diagnose ADHD helemaal niet getoetst wordt of er inderdaad sprake is van een neurologisch deficiet. Toch is dat wel de aanname bij een diagnose, en worden er medicijnen voorgeschreven die op de lange termijn juist zo'n neurologisch deficiet veroorzaken. Met Peterson ben ik dus eens dat we veel beter aandacht voor de omgeving kunnen hebben, hoe we die ondersteunend maken aan creatieve en extraverte mensen. Het schoolsysteem is echter gebaseerd op veel stil zitten en netjes opschrijven wat de leraar zegt.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Approaching psychology's current crises by exploring the vagueness of psychological concepts: Recommendations for advancing the discipline - PubMed

Psychology is currently facing a multilayered crisis stemming from the fact that the results of many psychological studies cannot be replicated (replication crisis), that psychological research has neglected cross-cultural and cross-temporal variation (universality crisis), and that many...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Zoals in de bovenstaande reactie uitgelegd ben ik ook geen fan van het categorische verschil tussen mannen en vrouwen.

Daarnaast denk ik dat er zeker wat te zeggen valt voor de psychiatrie als een machtsmiddel doordat het definieert welke mensen als gezond mogen worden gezien. Maar goed ik weet inmiddels dat je geen fan bent van zulke perspectieven dus let's agree to disagree op dat punt :wink:
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
ljuv zei:
Inderdaad echt een dooddoener voor veel adhd’ers. Maar ik kan het wel op andere manieren zoeken dan “stil zijn met je gedachten”. Vaak bij dieren, in de natuur, of als ik ga koken word ik echt “mindful”.
Klik om te vergroten...
Klopt. Een wandeling in de natuur bijvoorbeeld helpt mij vrijwel altijd om rustig te worden en "mindful". Ik zie meditatie ook niet als een wondermiddel hoor. Het 'leven in het hier en nu' is in principe altijd en overal toepasbaar. Al is dat in een hele drukke en hectische samenleving heel moeilijk uit te voeren. Dus dan kun je vind ik beter mediteren.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
De psychologie wordt als vakgebied geplaagd met een replicatiecrisis die het gevolg is van invalide conceptualiseringen. Met andere woorden: Psychologie als vakgebied werkt met concepten, maar de meetinstrumenten meten eigenlijk andere dingen dan de concepten zelf. Dat is dus het punt wat Peterson (vind ik) goed uitlegt in de video: dat ADHD nogal overlap vertoont met kenmerken zoals extraversie, creativiteit, en disagreeableness. Daar komt bij dat bij de diagnose ADHD helemaal niet getoetst wordt of er inderdaad sprake is van een neurologisch deficiet. Toch is dat wel de aanname bij een diagnose, en worden er medicijnen voorgeschreven die op de lange termijn juist zo'n neurologisch deficiet veroorzaken. Met Peterson ben ik dus eens dat we veel beter aandacht voor de omgeving kunnen hebben, hoe we die ondersteunend maken aan creatieve en extraverte mensen. Het schoolsysteem is echter gebaseerd op veel stil zitten en netjes opschrijven wat de leraar zegt.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Approaching psychology's current crises by exploring the vagueness of psychological concepts: Recommendations for advancing the discipline - PubMed

Psychology is currently facing a multilayered crisis stemming from the fact that the results of many psychological studies cannot be replicated (replication crisis), that psychological research has neglected cross-cultural and cross-temporal variation (universality crisis), and that many...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Zoals in de bovenstaande reactie uitgelegd ben ik ook geen fan van het categorische verschil tussen mannen en vrouwen.

Daarnaast denk ik dat er zeker wat te zeggen valt voor de psychiatrie als een machtsmiddel doordat het definieert welke mensen als gezond mogen worden gezien. Maar goed ik weet inmiddels dat je geen fan bent van zulke perspectieven dus let's agree to disagree op dat punt :wink:
Klik om te vergroten...
Heel interessant en bedankt voor de link.

Ik heb net nog eens gezocht naar kinderen met ADHD en medicatie op You tube. Persoonlijk vind ik ook dat vooral kinderen veel te jong met medicijnen beginnen. Ben het zeker met Peterson eens dat er andere en betere opties beschikbaar moeten zijn. Geen recente video hieronder maar het is natuurlijk nog zeer actueel:

l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
De psychologie wordt als vakgebied geplaagd met een replicatiecrisis die het gevolg is van invalide conceptualiseringen. Met andere woorden: Psychologie als vakgebied werkt met concepten, maar de meetinstrumenten meten eigenlijk andere dingen dan de concepten zelf. Dat is dus het punt wat Peterson (vind ik) goed uitlegt in de video: dat ADHD nogal overlap vertoont met kenmerken zoals extraversie, creativiteit, en disagreeableness. Daar komt bij dat bij de diagnose ADHD helemaal niet getoetst wordt of er inderdaad sprake is van een neurologisch deficiet. Toch is dat wel de aanname bij een diagnose, en worden er medicijnen voorgeschreven die op de lange termijn juist zo'n neurologisch deficiet veroorzaken. Met Peterson ben ik dus eens dat we veel beter aandacht voor de omgeving kunnen hebben, hoe we die ondersteunend maken aan creatieve en extraverte mensen. Het schoolsysteem is echter gebaseerd op veel stil zitten en netjes opschrijven wat de leraar zegt.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Approaching psychology's current crises by exploring the vagueness of psychological concepts: Recommendations for advancing the discipline - PubMed

Psychology is currently facing a multilayered crisis stemming from the fact that the results of many psychological studies cannot be replicated (replication crisis), that psychological research has neglected cross-cultural and cross-temporal variation (universality crisis), and that many...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Zoals in de bovenstaande reactie uitgelegd ben ik ook geen fan van het categorische verschil tussen mannen en vrouwen.

Daarnaast denk ik dat er zeker wat te zeggen valt voor de psychiatrie als een machtsmiddel doordat het definieert welke mensen als gezond mogen worden gezien. Maar goed ik weet inmiddels dat je geen fan bent van zulke perspectieven dus let's agree to disagree op dat punt :wink:
Klik om te vergroten...
Oke grappig. Want dat heb ik hem wel horen zeggen, maar was niet het punt dat ík uit zijn betoog haalde😂 Het klonk echt als “alles is mis met de maatschappij en niks is mis met met de mensen en och wat zijn jongetjes toch ziekig”. Maar dan ga je m.i. wel voorbij aan het feit dat ad(h)d breinen wel degelijk anders werken. En daar valt best mee-/omheen te werken, maar elke context is maar in bepaalde mate maakbaar.
En ik heb juist wel heel erg meegekregen bij en met mijn diagnose dat ik helemaal niet “ongezond” ben. Maar ook dat ik niet per se pas in het standaard plaatje van wat je over jezelf krijgt aangeleerd. En door jezelf beter te leren kennen en in die verschillende contexten te kunnen plaatsen, wordt het wel Ă©cht makkelijker. Ik heb jĂșĂ­st heel erg goed geleerd waar ik goed in ben, waarin anderen mij waarderen, waar ik energie van krijg. Hierdoor kan ik de mindere kanten beter hebben: zonder het een ook niet het ander. Ja sorry maar als ik mezelf niet die diagnose had gegund, had het nog jaren geduurd dat te leren. Bij mijn diagnose dag zei de psychiater ook: “Eigenlijk twijfelen we er niet aan dat jij adhd hebt. Maar je hebt een relatie, een master diploma, een eigen huis. Wat doe je hier?” Toen ik zei dat ik nooit kinderen zou kunnen krijgen als het gaat hoe het nu gaat, en ik zeker wist dat ik niet ver van depressie of overspanning afzat, begrepen ze wat ik nodig had.

Ik heb dus ook heel lang zonder diagnose rondgelopen. Broertje, zusje Ă©n papa werden wel gediagnosticeerd dus ergens wist ik het ook allang. En alles ging ook van het leie chaotische dakje, tot ik op een bepaald punt helemaal vastliep. Daar was ik Ă©cht niet uitgekomen zonder mijn behandeling. En mediacatie, hoewel ik daar erg skeptisch over was, was daar ook gewoon een belangrijk onderdeel van. Ik denk dat de meesten mensen op het spectrum een keer in hun leven op zo’n punt komen, tenzij ze Ă©cht altijd een perfecte context hebben (gehad).

Neo-Shulginist zei:
Dat is dus het punt wat Peterson (vind ik) goed uitlegt in de video: dat ADHD nogal overlap vertoont met kenmerken zoals extraversie, creativiteit, en disagreeableness. Daar komt bij dat bij de diagnose ADHD helemaal niet getoetst wordt of er inderdaad sprake is van een neurologisch deficiet. Toch is dat wel de aanname bij een diagnose, en worden er medicijnen voorgeschreven die op de lange termijn juist zo'n neurologisch deficiet veroorzaken. Met Peterson ben ik dus eens dat we veel beter aandacht voor de omgeving kunnen hebben, hoe we die ondersteunend maken aan creatieve en extraverte mensen. Het schoolsysteem is echter gebaseerd op veel stil zitten en netjes opschrijven wat de leraar zegt.
Klik om te vergroten...
Dit kan ik inderdaad wel volgen. Ik heb dus tijdens de behandeling ook extreem veel aandacht gehad voor mijn omgeving, mijn zelfbeeld, en hoe je daar te plaatsen. En zoals ik al zei, dat is met uitstek het belangrijkste geweest voor mij. Maar mijn medicatie werkt óók gewoon heel goed en helpt me echt, vooral de eerste helft van de dag. Het is niet “gooi er een pilletje in en doe er een strikje om”, integendeel. Je moet er Ă©cht zelf nog wat mee doen, maar dat wordt wel makkelijker door mijn medicatie. Mijn rij instructrice valt het metéén op als ik ze vergeten ben. En het verkeer blijft het verkeer, waarbij ik bij voorkeur liever niemand doodrij. Dus is het dan zo erg daar medicatie bij nodig te hebben, zo lang ik me daar goed bij voel?
Ik ben pas een jaar gediagnosticeerd dus mijn behandeling is nog niet zo lang geleden. En ik wil ook graag ooit weer zonder medicatie, want het blijft legale pep (zo blijf ik het ook steevast noemen, om met beide beentjes op de grond te blijven). Maar ik heb wel echt grote stappen gemaakt sindsdien en nogsteeds, ook nu ik geen cgt meer heb.

Daarnaast, er is ook gewoon nog geen goede methode om dat neurologische deficiet aan te tonen. Ik geloof wel dat ze dat doen zodra dat mogelijk is. Maar het stellen van de diagnose is inmiddels wel behoorlijk veranderd en gaat verder dan “hoe reageer je op medicatie”.

Deadwing zei:
Klopt. Een wandeling in de natuur bijvoorbeeld helpt mij vrijwel altijd om rustig te worden en "mindful". Ik zie meditatie ook niet als een wondermiddel hoor. Het 'leven in het hier en nu' is in principe altijd en overal toepasbaar. Al is dat in een hele drukke en hectische samenleving heel moeilijk uit te voeren. Dus dan kun je vind ik beter mediteren.
Klik om te vergroten...
Haha ja precies! Maar duurde even voor ik dat begreep. Veel gefrustreerde sessies met m’n ogen dicht gezeten😂 Ik heb jĂșĂ­st een beetje ruis om me heen nodig om naar binnen te kunnen keren. Overigens ook als ik me op iets moet focussen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
En dan snap ik dus nooit zo goed waarom we niet gewoon kunnen kijken hoe we die kwaliteiten kunnen benutten, in plaats van steeds maar weer te focussen op de dingen die ze niet zo goed kunnen en dan allerlei medicijnen voorschrijven zodat ze nog enigszins kunnen doen waar ze eigenlijk niet zo goed in zijn.
Klik om te vergroten...
Dit is voor mij wel een beetje de kern van alles, in the end. Overigens vind ik dat dit in het algemeen veul te weinig gedaan wordt, ook bij en door neurotypische mensen. Als we allemaal meer vanuit onze kracht zouden werken, en dingen durven overlaten aan anderen die meer talent hebben voor iets waar jij het mist, zou het allemaal veel beter lopen denk ik.
Ik ben echt wel heel blij dat ik dat ruim voor mijn dertigste mocht leren. Want ernaar leven is ook niet zo simpel als het lijkt. Dat moet je ook aanleren.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
ljuv zei:
Maar mijn medicatie werkt óók gewoon heel goed en helpt me echt, vooral de eerste helft van de dag. Het is niet “gooi er een pilletje in en doe er een strikje om”, integendeel. Je moet er Ă©cht zelf nog wat mee doen, maar dat wordt wel makkelijker door mijn medicatie.
Klik om te vergroten...
En hetzelfde denk ik dus bij de inzet van microdoses voor t zelfde doel. Het kost misschien wat meer om er begeleiding bij te krijgen, maar het levert ook veel meer op denk ik.
Persoonlijk zou ik liever “alleen een coach/ontwikkeltraject/therapie/begeleiding” hebben dan “alleen microdoses en zelf doen” heheh.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Oja @Neo-Shulginist. Ik heb toen we gingen onderzoeken welke medicatie bij mij past, heeeeel veel met mijn omgeving daarover gesproken. Als zij hadden aangegeven dat mijn karakter zou veranderen, dan was het het me niet waard geweest. Dan was ik er metéén mee gestopt (nogsteeds). Dont wanne lose the sparkle (or fire als het over polerrrrtiek gaat hahaha).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Oke grappig. Want dat heb ik hem wel horen zeggen, maar was niet het punt dat ík uit zijn betoog haalde😂 Het klonk echt als “alles is mis met de maatschappij en niks is mis met met de mensen en och wat zijn jongetjes toch ziekig”. Maar dan ga je m.i. wel voorbij aan het feit dat ad(h)d breinen wel degelijk anders werken. En daar valt best mee-/omheen te werken, maar elke context is maar in bepaalde mate maakbaar.
En ik heb juist wel heel erg meegekregen bij en met mijn diagnose dat ik helemaal niet “ongezond” ben. Maar ook dat ik niet per se pas in het standaard plaatje van wat je over jezelf krijgt aangeleerd. En door jezelf beter te leren kennen en in die verschillende contexten te kunnen plaatsen, wordt het wel Ă©cht makkelijker. Ik heb jĂșĂ­st heel erg goed geleerd waar ik goed in ben, waarin anderen mij waarderen, waar ik energie van krijg. Hierdoor kan ik de mindere kanten beter hebben: zonder het een ook niet het ander. Ja sorry maar als ik mezelf niet die diagnose had gegund, had het nog jaren geduurd dat te leren. Bij mijn diagnose dag zei de psychiater ook: “Eigenlijk twijfelen we er niet aan dat jij adhd hebt. Maar je hebt een relatie, een master diploma, een eigen huis. Wat doe je hier?” Toen ik zei dat ik nooit kinderen zou kunnen krijgen als het gaat hoe het nu gaat, en ik zeker wist dat ik niet ver van depressie of overspanning afzat, begrepen ze wat ik nodig had.

Ik heb dus ook heel lang zonder diagnose rondgelopen. Broertje, zusje Ă©n papa werden wel gediagnosticeerd dus ergens wist ik het ook allang. En alles ging ook van het leie chaotische dakje, tot ik op een bepaald punt helemaal vastliep. Daar was ik Ă©cht niet uitgekomen zonder mijn behandeling. En mediacatie, hoewel ik daar erg skeptisch over was, was daar ook gewoon een belangrijk onderdeel van. Ik denk dat de meesten mensen op het spectrum een keer in hun leven op zo’n punt komen, tenzij ze Ă©cht altijd een perfecte context hebben (gehad).


Dit kan ik inderdaad wel volgen. Ik heb dus tijdens de behandeling ook extreem veel aandacht gehad voor mijn omgeving, mijn zelfbeeld, en hoe je daar te plaatsen. En zoals ik al zei, dat is met uitstek het belangrijkste geweest voor mij. Maar mijn medicatie werkt óók gewoon heel goed en helpt me echt, vooral de eerste helft van de dag. Het is niet “gooi er een pilletje in en doe er een strikje om”, integendeel. Je moet er Ă©cht zelf nog wat mee doen, maar dat wordt wel makkelijker door mijn medicatie. Mijn rij instructrice valt het metéén op als ik ze vergeten ben. En het verkeer blijft het verkeer, waarbij ik bij voorkeur liever niemand doodrij. Dus is het dan zo erg daar medicatie bij nodig te hebben, zo lang ik me daar goed bij voel?
Ik ben pas een jaar gediagnosticeerd dus mijn behandeling is nog niet zo lang geleden. En ik wil ook graag ooit weer zonder medicatie, want het blijft legale pep (zo blijf ik het ook steevast noemen, om met beide beentjes op de grond te blijven). Maar ik heb wel echt grote stappen gemaakt sindsdien en nogsteeds, ook nu ik geen cgt meer heb.

Daarnaast, er is ook gewoon nog geen goede methode om dat neurologische deficiet aan te tonen. Ik geloof wel dat ze dat doen zodra dat mogelijk is. Maar het stellen van de diagnose is inmiddels wel behoorlijk veranderd en gaat verder dan “hoe reageer je op medicatie”.


Haha ja precies! Maar duurde even voor ik dat begreep. Veel gefrustreerde sessies met m’n ogen dicht gezeten😂 Ik heb jĂșĂ­st een beetje ruis om me heen nodig om naar binnen te kunnen keren. Overigens ook als ik me op iets moet focussen.
Klik om te vergroten...
Haha, ja, zoals ik zei: ik ben écht geen fan van Jordan Peterson. Dat heeft veel te maken met zijn constante neiging om een misplaatste underdog positie aan te nemen waarin hij altijd moet ageren tegen een kunstmatige vijand vanuit zo'n strak onderscheid tussen man-vrouwrollen.

Maar soms zegt 'ie tussendoor toch wel wat slims :wink:

Overigens ben ik ook helemaal niet mordicus tegen ADHD-medicatie. En als het helpt: mooi!

Ik denk alleen wel dat dexamfetamine en methylfenidaat veel te gemakkelijk bij kinderen worden voorgeschreven (ook nog eens offlabel). In zulke gevallen vind ik dat je heel terughoudend moet zijn met voorschrijven, want we hebben het wel over op dagelijkse basis speed geven aan kinderen. Dan vind ik dat je eerst eens moet proberen om kleinere klassen te organiseren en meer learning-by-doing te introduceren.
Natuurlijk moeten kinderen ook leren lezen en schrijven. En als dat écht niet lukt zonder medicatie, okee. Dan zal het nodig zijn. Maar dat is nu vaak niet hoe het gaat.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Haha, ja, zoals ik zei: ik ben écht geen fan van Jordan Peterson. Dat heeft veel te maken met zijn constante neiging om een misplaatste underdog positie aan te nemen waarin hij altijd moet ageren tegen een kunstmatige vijand vanuit zo'n strak onderscheid tussen man-vrouwrollen.

Maar soms zegt 'ie tussendoor toch wel wat slims :wink:

Overigens ben ik ook helemaal niet mordicus tegen ADHD-medicatie. En als het helpt: mooi!

Ik denk alleen wel dat dexamfetamine en methylfenidaat veel te gemakkelijk bij kinderen worden voorgeschreven (ook nog eens offlabel). In zulke gevallen vind ik dat je heel terughoudend moet zijn met voorschrijven, want we hebben het wel over op dagelijkse basis speed geven aan kinderen. Dan vind ik dat je eerst eens moet proberen om kleinere klassen te organiseren en meer learning-by-doing te introduceren.
Natuurlijk moeten kinderen ook leren lezen en schrijven. En als dat écht niet lukt zonder medicatie, okee. Dan zal het nodig zijn. Maar dat is nu vaak niet hoe het gaat.
Klik om te vergroten...
O ja heel eens ook wel
 ik heb bij mijn broertje echt gezien hoe het een kindje kapot zou maken. Zo danig dat hij het hem nu ergens best wel weer zou kunnen helpen, maar hij sĂșper bang is geworden en er echt niet meer aan wil.

Ik denk dat ik t ook aan het verdedigen ben omdat ik ook heel lang heul “tegen” medicatie was, m.n. door die ervaring van m’n broertje. Maar nu zó dankbaar ben voor wat het me brengt. Er moet niet zo lichtzinnig mee worden gedaan, maar bij volwassenen ook zeker niet te spastisch vind ik.

En ik geloof sowieso dat het onderwijs flink aan verandering toe is. Maar ik denk dat “kleinere klassen” wel echt wensdenken is. Tuurlijk zou dat beter zijn, voor iedereen. Maar daar hebben we de mensen gewoon echt niet voor. Maar door de inhoud anders te benaderen valt er al veel te winnen denk ik, zeker voor mensen wiens hoofd net iets anders werken. Inderdaad dat “leren door doen” in bepaalde mate. Of kinderen meer zelf laten bepalen hóé ze de stof eigen maken. Ik kan er in elk geval met m’n hoofd niet bij dat we saaie lesboeken maken met hypothetische situaties die helemaal niet in de leefwereld van kinderen zitten, terwijl er uit de dagelijkse praktijk zĂłveel te halen valt om ze hetzelfde te leren. “Hoeveel likes heeft Enzo Knol nodig om deze Ferari te kunnen kopen.” En dan maak je ze ook nog maatschappij bewuster

N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
O ja heel eens ook wel
 ik heb bij mijn broertje echt gezien hoe het een kindje kapot zou maken. Zo danig dat hij het hem nu ergens best wel weer zou kunnen helpen, maar hij sĂșper bang is geworden en er echt niet meer aan wil.

Ik denk dat ik t ook aan het verdedigen ben omdat ik ook heel lang heul “tegen” medicatie was, m.n. door die ervaring van m’n broertje. Maar nu zó dankbaar ben voor wat het me brengt. Er moet niet zo lichtzinnig mee worden gedaan, maar bij volwassenen ook zeker niet te spastisch vind ik.

En ik geloof sowieso dat het onderwijs flink aan verandering toe is. Maar ik denk dat “kleinere klassen” wel echt wensdenken is. Tuurlijk zou dat beter zijn, voor iedereen. Maar daar hebben we de mensen gewoon echt niet voor. Maar door de inhoud anders te benaderen valt er al veel te winnen denk ik, zeker voor mensen wiens hoofd net iets anders werken. Inderdaad dat “leren door doen” in bepaalde mate. Of kinderen meer zelf laten bepalen hóé ze de stof eigen maken. Ik kan er in elk geval met m’n hoofd niet bij dat we saaie lesboeken maken met hypothetische situaties die helemaal niet in de leefwereld van kinderen zitten, terwijl er uit de dagelijkse praktijk zĂłveel te halen valt om ze hetzelfde te leren. “Hoeveel likes heeft Enzo Knol nodig om deze Ferari te kunnen kopen.” En dan maak je ze ook nog maatschappij bewuster

Klik om te vergroten...
Als we rijk genoeg zijn om bijna 40% van de mensen een bullshit job te laten uitvoeren dan kunnen we ook best meer mensen nuttig werk laten doen. Dat is een kwestie van keuzes maken. Maar men vindt die keuzes niet belangrijk genoeg.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."