Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe struggle om een toxische relatie te beëindigen

De struggle om een toxische relatie te beëindigen

58 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Gek hé, hoe iemand eerst rationeel overkomt om vervolgens 180° te draaien met het excuus "ik was niet eerlijk".


Ik denk dat je eerste posts de eerlijkste waren tbh.


"Liefde maakt blind".
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is een pijnlijk onderwerp, maar ik voel dat ik het van me af moet schrijven om er op een diepe(re) manier mee om te kunnen gaan.

Ik heb eergisteren een eind gemaakt aan een heel toxische relatie die ongeveer een 2 jaar heeft geduurd. In die twee jaar hebben we gestreden, geruzied, elkaar enorme pijn aangedaan en verder de meest intense seks en zielverbinding mogen meemaken.

Het probleem is dat we beiden uit erg onveilige gezinssituaties kwamen en op een of andere manier een co-dependant relatie hebben opgebouwd waarbij we elkaar wilden helpen en verbeteren, maar tegelijkertijd tot een besef kwamen dat we veel te intens waren voor elkaar en dat samen leven geen optie was.
We zijn God weet hoeveel keer aan en uit geweest. Elke keer ik haar betrapte op liegen of manipuleren duwde ze me weg en daarna kwamen de spijt en de traantjes en kon ik niet anders dan haar weer toelaten. En zo bleef het dus gaan.

Hetgeen waar ik het meeste last van had was haar wispelturigheid; hoe vaak heb ik er haar niet op gewezen dat ze constant haar woorden verdraaide of terugkwam op beslissingen.

Tegelijkertijd besefte ik ook meer en meer wat een “aandachtshoertje” ze werkelijk was. Toen ze nog samen was met haar ex was ze blijkbaar al met een gemeenschappelijke vriend aan het fantaseren geslaan. Toen wij samen kwamen is dit blijkbaar herbegonnen en zaten ze dus achter mijn rug te fantaseren over overspel. Dat terwijl hij mijn beste vriend was en zijn vriendin haar beste vriendin was. Ik heb ergens een vermoeden dat het feit dat het “verboden” en “stout” was de reden is dat dit bleef gebeuren. Ik wil geloven dat er fysiek niks gebeurd is, maar desondanks keurde ik al dit gedrag af. Eigenlijk had ik er toen al een punt moeten achter zetten, maar ergens probeerde ik mezelf te overtuigen dat het “maar berichtjes” waren en dat we er wel uit gingen komen.

Tja, niet dus. Bleek dat ze op een later tijdstip weer was “hervallen”. Behalve de berichtjes die verder gingen met die gast bleek ook nog eens dat ze haar ex nog steeds zag en sprak. Opnieuw stortte mijn realiteit in en begon ik aan alles te twijfelen.

Hetgeen dat het meeste fucked up is, is dat ze erin slaagde om op alles een weerwoord te bieden waaruit het bleek dat aangezien ze voelde dat ik haar niet volledig vertrouwde, ik haar zogezegd wegduwde en ze zich verplicht voelde die leegte bij een ander te zoeken…

Tegelijkertijd besef ik dat ik haar ook als een harddrug gebruikte. Ik wilde haar voor mij en voor mij alleen, mijn jaloerste bezit. Had ik geweten dat mijn vriend, desondanks dat ie in een (unfulfilled) relatie was met haar beste vriendin, een oogje had op haar - dan was ik nooit aan de avances begonnen. Maar ja, shoulda coulda en woulda is hindsight. Alles werd mij zo duidelijk: Ik was geprimed om haar te leren kennen. Haar vriendin en mijn vriend hadden een plannetje gesmeed waarin wij als koppel voor hen gingen zorgen onder het mom van een community. We hadden beiden ook altijd een wrang gevoel van gebruikt worden als we daar geweest waren.

Het punt is dus dat ik die dingen altijd wel door had, en dat zij mijn inzichten ook leek in te zien. Uiteindelijk zijn we met veel moeite van die mensen vanaf geraakt, maar het werd mij steeds weer duidelijk dat wat ik van die mensen verachtte, herkende in haar.

Steeds opnieuw met de beste wil en liefde wou ik dat ze was wat ze zei, maar steeds kwamen er meer leugens en mentale gymnastiek. Op dat vlak ben ik nogal zwart-wit en territoriaal, maar ik had haar al meermaals duidelijk gemaakt dat in het leven er niet altijd een EN EN scenario kan bestaan en je soms iets moet achterlaten om iets nieuws te beginnen. En daar steigerde ze en vond ze dat ik haar te veel dingen oplegde…

Even een side note, maar in die 2 jaar heb ik ook af en toe LSD genomen en daar was zij absoluut tegen. Ze haatte het als ik dat middel nam, omdat ik er altijd “lastig” van werd tegenover haar. Het punt is dat ik vanaf de periode waarin de eerste keer aan het licht kwam dat ze flirterige berichtjes stuurde, ik een buikgevoel had van wantrouwen en paranoia. Wanneer ik haar op LSD aankeek, vervormde ze in een monster. En dit niet 1 keer maar letterlijk elke keer opnieuw. Alsof ik haar ware aard zag… Tegelijkertijd gaslit ze me door me te zeggen dat ik veel te achterdochtig ben en overal het slechte in zie, maar kut genoeg bleek dat ik het helaas bij het juiste eind had. En geloof me, gelijk halen wou ik niet…

In die 2 jaar hebben we eerst enkele maanden als LAT-relatie gefunctioneerd. Basically enkel de weekendjes samen met de belachelijkst goede seks die ik ooit mocht meemaken. Tja, en daar was ik dan weer mega-verslaafd aan geworden. En ik vermoed zij ook.

Veel te snel zijn we dan gaan samenwonen en veel te snel tot het besef gekomen dat wij beiden geen relatiemateriaal zijn. Onder 1 dak ging het van ruzie naar ruzie, onderbroken door de vrijpartijen. Uiteindelijk voelde ik me genoodzaakt om te verhuizen. Ik vond een cohouse en de gemoederen bedaarden, maar daar was ze weer. Toen “kraakte” ik en voor we het beseften lagen we weer in bed…

Uiteindelijk een paar maanden LAT-relatie verder, nodigde ze me opnieuw uit om bij haar in te trekken. En yep, lang duurde het niet of het zat er weer bots op. Deze keer dusdanig dat ze me op een gegeven moment van mijn stoel had geduwd (ik was enkele weken ervoor aan mijn knie geopereerd, en “gelukkig” viel ik op mijn elleboog). Ze was hier zelf van haar reactie geschrokken en had de politie opgebeld om hen te zeggen dat ze mij had geduwd.

Ik heb snel een valies met wat spullen gepakt en mocht een tijdje bij mijn moeder terecht, die gelukkig toevallig een weekje niet thuis was. In die week had ik de tijd om even te landen en een oplossing te zoeken.

Ik besloot terug te gaan verhuizen naar de stad waar ik al 10 jaar had gewoond. Weg van haar, terug naar mijn vrienden. Sowieso was er niemand in mijn entourage nog te spreken over haar en werd niet gesnapt hoe ik steeds terug belandde bij haar.

Eens ik mijn stekje had gevonden moest ik nog eens terug om mijn spullen te verhuizen. Haar beste vriendin was er bij omdat die bang was van hoe ik ging reageren. Stomme ik gaf haar nog een knuffel voor het vertrekken en ik had echt het gevoel dat ik haar deze keer kon loslaten in vrede.
Helaas zette die knuffel iets in beweging bij haar waardoor er weer een stortvloed aan berichtjes kwam. Hoe ze me miste en hoe eenzaam ze was etc. Stom ego van mij ging daar weer op in en voor ik het wist zat ik opnieuw bij haar thuis. Toegegeven, ik moest nog wat spullen ophalen, maar ik had niet gedacht dat we opnieuw in bed gingen belanden. Telkens opnieuw die harddrug.

Intussen was dit een paar weekends geleden en leek het erop dat LAT-relatie terug op het menu stond. Maar vorige week gaf ze al aan dat ze het moeilijk had met de situatie en niet wist hoe ze ermee moest omgaan. Ik had hier toen al begrepen dat ze aan het proberen was om de verantwoordelijkheid op mij te schuiven, omdat ze het zelf niet lijkt aan te kunnen om er eind aan te maken.

Helaas bleken dit maar woorden in een sms, want toen ze er was hebben we opnieuw een pracht van een weekend gehad. Afgelopen weekend was ik terug bij haar en ging het op zaterdag over haar beste vriendin die met hetzelfde probleem zat als haar: namelijk dat haar huidige partner onvrede heeft met het feit dat ze nog steeds contact wil met haar ex. Dit is voor ons steeds een hele moeilijke kwestie geweest, waarin ze uiteindelijk had beloofd dat ze haar deel hierin inzag en had besloten om voor mij te kiezen en hem los te laten.

Echter, op zondag zaten we in het restaurant en voor een of andere reden ging het over haar ex. Dus ik vroeg of ze hem nog had gehoord. Ze aarzelde en zei dat het ging over spullen die er nog lagen. Ik vertelde haar dat als die dingen daar al 2 jaar lagen, ze die duidelijk niet meer nodig had, maar dit als excuus gebruikte om dat contact vast te houden. Aan tafel besloot ik er niet verder op in te gaan. Wat later waren we gaan wandelen en zei ze dat ze het niet kon om hem los te laten “als vriend” en beaamde ze dat ze die aandacht echt nodig heeft.

Toen heb ik gezegd van kijk als jij niet kan kiezen tussen wiens aandacht je werkelijk wil, dan beslis ik wel voor jou. Ik ben in mijn auto gesprongen en reed terug naar mijn eigen stek.

Nu zit ik vol verdriet, kwaadheid, frustratie en zelfhaat. Waarom liet ik het zo ver komen? Tegelijkertijd heb ik echt geen zin om aan wrok of haat vast te houden en wil ik haar volledig loslaten.

Ik wil er enkel nog aan toevoegen dat ik zelf uit een familiesituatie kom waarin ik ook zo werd gemindfucked door manipulatieve dominante mensen. Dus een bepaalde vorm van familiariteit ligt misschien aan de basis?
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#3
CuriousExplorer zei:
Gek hé, hoe iemand eerst rationeel overkomt om vervolgens 180° te draaien met het excuus "ik was niet eerlijk".


Ik denk dat je eerste posts de eerlijkste waren tbh.


"Liefde maakt blind".
Klik om te vergroten...

Godvernondeju, ik was er eerder niet aan toe om hierop te reageren, maar wat heb je gelijk! I was in the picture and I didn't like it...

Dit was geen liefde, dit was een verslaving. Zij respecteert me niet en gaat over mijn grenzen. "Uit respect voor jou maak ik er een einde aan via de telefoon, want als je hier was zou ik mezelf opnieuw verliezen". Tja

Ik heb mezelf genoeg in vraag gesteld, me genoeg bereid getoond om eraan te willen werken. En nu is zij precies geïntimideerd door het feit dat ik all-in ben en er helemaal voor wil gaan, terwijl ze duidelijk haar vrijheid niet wil opgeven. Het aantrekken en afstoten bleef ze herhalen, en nu ze het niet langer op mij kon steken besloot ze om zelf de stekker eruit te trekken. En daar ben ik haar "dankbaar" voor. Alleen lullig dat het weer via de telefoon moest, maar dan is het maar zo.

Deze keer voelt 1 ding anders; ik kan niet langer zeggen dat ik niet alles heb geprobeerd, genoeg kansen heb gegeven en mezelf van alles de schuld gegeven. Ja, ik ben degene die "gekraakt" had en opnieuw contact wou omdat ik inderdaad wel nog shit met mezelf te regelen had, waardoor ik geloofde dat veel te herleiden viel naar "als ik mezelf kan fixen, kan de relatie werken". Wat natuurlijk bullshit is.

Ik zei haar nog, behalve de intense seks heb je volgens mij nooit echt een relatie met mij gewild. Maar we waren allebei te koppig om toe te geven dat het daar stopte.

Dus nu is het aan mij om eens werkelijk door de fases te gaan, door de pijn van loslaten en om te groeien.

@Ei-Salade: Ben ook in dit proces en besef me heel goed dat ik al die tijd mezelf heb zitten kwellen, voorliegen en jezelf maar op de tweede plek zet.
Klik om te vergroten...

Dat is zo
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#4
Veel dingen die in dit topic gezegd werden vond ik best wel relevant:

Waarom ik droom van intimiteit buiten mijn relatie

Ik voel de behoefte om iets te delen. Iets dat ik normaal voor mezelf houd. Misschien herkent iemand zich erin. Misschien vindt iemand er wat van. Allemaal prima. Mijn leven ziet er op papier best goed uit. Getrouwd, kinderen, koophuis dat bijna is afbetaald, fijne baan, leuke vrienden, sport...
drugsforum.nl drugsforum.nl

Ik vraag mij af of er een link bestaat tussen chemsex en trauma bonding.
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nog even een bump op dit onderwerp. Iemand vroeg in een eerder bericht of dat ze eventueel borderline heeft. Toegegeven, ik kende het niet en ben er intussen over gaan opzoeken en er zijn heel wat dingen ineens (nog) veel duidelijker geworden. Plots gaat het helemaal niet meer over mij, ik ben "gewoon" in de valkuil gelopen van iemand die mij eerst love-bombed, daarna afstoot en die cyclus in stand houdt. Ik zie in hoe dit een ziekte is. Ik zie in hoe ik mezelf ziek maakte door te blijven geloven dat we er samen uit zouden kunnen komen. Dat ik mezelf in de rol van de held stopte, eindelijk iemand die haar zou redden. Ze bespeelde me als een instrument en ik liet haar steeds opnieuw begaan, ze gebruikte termen als zielsverbinding, twin flame etc. Ik zag dat toen niet als een red flag. Ik snap nog steeds niet hoe ik iemand zo over mijn grenzen heb laten gaan. Tegelijkertijd wens ik mezelf zachtheid en vergiffenis toe. Het is nu zo, ik ben de vorige keer hervallen. Intussen zitten er zoveel barsten die ik niet langer kan rationaliseren of romantiseren.

Tegelijkertijd zie ik ook in dat mijn eigen relatie met mezelf, mijn zus en mijn ouders gevormd is rondom een gelijkaardige onveilige vorm van hechting. Ik zie gerust in waar mijn eigen gedrag obsessief, paranoïde of zelf-verwoestend is. Ik zie mijn eigen potentieel tot verslavingsgevoeligheid.

Net zoals @Ei-Salade is dit een recept dat alleen maar kan leiden naar een catastrofe. Er is geen enkel scenario waar je er beter uitkomt, dus dan maar leren omgaan met het rouwproces. Onderdeel daarvan is dus inzien dat dit geen liefde was, maar een obsessie - een verslaving.

Intussen is haar nummer geblokkeerd evenals haar email gegevens. Zij kan mij niet meer contacteren en ik haar niet. Eind deze maand verhuis ik trouwens, dus die frisse wind zal mij ook erg deugd doen. En ik forceer mezelf om af te spreken met vrienden en uit mijn comfortzone te stappen. Meer trainen, gezonder eten, ... Allemaal vormen van zelfliefde die mij des te meer tonen dat wat ik had met haar helemaal geen liefde was.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
Metalcored00d zei:
Net zoals @Ei-Salade is dit een recept dat alleen maar kan leiden naar een catastrofe. Er is geen enkel scenario waar je er beter uitkomt, dus dan maar leren omgaan met het rouwproces. Onderdeel daarvan is dus inzien dat dit geen liefde was, maar een obsessie - een verslaving.
Klik om te vergroten...
Ik kan nu zeker zeggen dat dit helemaal waar is.
Ik val telkens terug in haar handen en kan dit zelf niet goed tegenhouden en ben ik niet opgewassen tegen haar.
Dit forum is ook niet anoniem omdat zij ervan weet, vandaar dat het erg stil is op mijn topic.

Elke paar weken is het leuk en gezond, maar binnen de kortste keren word ik erin meegesleurd en zie ik het veels te laat in voordat ik ook weer labiel word.
Als ik aangeef paar dagen geen contact wil hebben lukt dit nauwelijks omdat ze het blijft opzoeken. Vervolgens komt ze zelfs naar m'n woning toe, en dit gaat me veel te ver.
Ik voel de noodzaak om te verhuizen maar dit is echt onmogelijk in mijn scenario en de huizenmarkt momenteel.
Verder heb ik geen famille/vrienden in de regio en sta ik alleen hierin en dit valt erg zwaar.

Ik besef heel goed dat bij mij de verandering ligt en ik haar moet achterlaten aangezien ik er op lange termijn helemaal niet geniet ervan.

Dit is wel een van de meest complexe keuzes in m'n leven tot nu omdat liefde echt een tweestrijd is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is het idd echte liefde, of pure manipulatie van haar kant uit?
Het is vlgs mij belangrijk om dit te laten meewegen bij jouw besluitvorming, @Ei_Salade....ik heb ook in een dergelijke situatie gezeten en idd, verbreken is vaak heel erg moeilijk.
Sterkte!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ei-Salade zei:
Ik kan nu zeker zeggen dat dit helemaal waar is.
Ik val telkens terug in haar handen en kan dit zelf niet goed tegenhouden en ben ik niet opgewassen tegen haar.
Dit forum is ook niet anoniem omdat zij ervan weet, vandaar dat het erg stil is op mijn topic.

Elke paar weken is het leuk en gezond, maar binnen de kortste keren word ik erin meegesleurd en zie ik het veels te laat in voordat ik ook weer labiel word.
Als ik aangeef paar dagen geen contact wil hebben lukt dit nauwelijks omdat ze het blijft opzoeken. Vervolgens komt ze zelfs naar m'n woning toe, en dit gaat me veel te ver.
Ik voel de noodzaak om te verhuizen maar dit is echt onmogelijk in mijn scenario en de huizenmarkt momenteel.
Verder heb ik geen famille/vrienden in de regio en sta ik alleen hierin en dit valt erg zwaar.

Ik besef heel goed dat bij mij de verandering ligt en ik haar moet achterlaten aangezien ik er op lange termijn helemaal niet geniet ervan.

Dit is wel een van de meest complexe keuzes in m'n leven tot nu omdat liefde echt een tweestrijd is.
Klik om te vergroten...
Misschien kun je eens bij de sociaal raadspersoon van je gemeente gaan buurten. En als je echt afstand wilt kun je natuurlijk aangifte doen van stalking of hoe je het ook zou willen noemen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Je kunt eventueel de politie een zgn. STOP gesprek met haar laten voeren. Dit wil nog weleens werken bij een soort van stalking.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Zandman zei:
Je kunt eventueel de politie een zgn. STOP gesprek met haar laten voeren. Dit wil nog weleens werken bij een soort van stalking.
Klik om te vergroten...

_shikantaza zei:
En als je echt afstand wilt kun je natuurlijk aangifte doen van stalking of hoe je het ook zou willen noemen.
Klik om te vergroten...
Ik kan niet zeggen dat het stalken is, ik laat me ook (denk ik vrijwillig) vaak overhalen.
Het is ook wel grotendeels door andere dingen dat ik het ook doe, ik woon in een dorp waar ons kent ons is en iedereen erbuiten deugt niet.
Familie woont ver en komen nauwelijks, ik ben erg eenzaam hier en dit is het enige contact.
Ik doe dit mezelf aan, ben wel aan het werken eraan maar dit kost ontzettend veel tijd.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ei-Salade zei:
Ik kan niet zeggen dat het stalken is, ik laat me ook (denk ik vrijwillig) vaak overhalen.
Het is ook wel grotendeels door andere dingen dat ik het ook doe, ik woon in een dorp waar ons kent ons is en iedereen erbuiten deugt niet.
Familie woont ver en komen nauwelijks, ik ben erg eenzaam hier en dit is het enige contact.
Ik doe dit mezelf aan, ben wel aan het werken eraan maar dit kost ontzettend veel tijd.
Klik om te vergroten...
Mooie reflectie, maar laat het niet boven je welzijn gaan.
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ei-Salade zei:
Ik kan niet zeggen dat het stalken is, ik laat me ook (denk ik vrijwillig) vaak overhalen.
Het is ook wel grotendeels door andere dingen dat ik het ook doe, ik woon in een dorp waar ons kent ons is en iedereen erbuiten deugt niet.
Familie woont ver en komen nauwelijks, ik ben erg eenzaam hier en dit is het enige contact.
Ik doe dit mezelf aan, ben wel aan het werken eraan maar dit kost ontzettend veel tijd.
Klik om te vergroten...

1 van de dingen die mij enorm raakte was toen 1 van mijn vrienden mij erop wees dat die hele situatie er niet zou geweest zijn als ik meer zelfrespect had.

Sowieso herken ik mezelf enorm in wat je bedoelt met het gevoel van te worden meegesleurd, maar net dit voelt zoals @De Zandman aangeeft erg manipulatief aan. Voor mij blijft dit een belangrijke vraag, ook al zal ik er nooit antwoord op hebben, dat willen weten of dat ze wetend en bewust spelletjes speelt of dat ze werkelijk slachtoffer is van haar eigen shit.

In ieder geval, ik kijk momenteel erg veel video's van Orion Taraban op YouTube onder de naam PsycHacks en dit bleef alvast sluimeren:

Approach-avoidance conflict

When we perceive that a person might be able to give us a lot of what we really want (and a lot of what we really don't), then we typically feel conflicted.

And this is because both our desire and our disgust are active at the same time.* That is, we feel powerfully drawn to and repulsed by the same individual simultaneously.

This is called an approach-avoidance conflict, and it can trap people in agonizing indecision for years.
Klik om te vergroten...
En hier nog een video die het nog eens allemaal opsomt:

D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
@Deadwing

Ik bedoelde eerder specifiek het (veel) praten over je ex met een nieuwe partner. Dat dat een rode vlag is. Want dan heb je je vorige relatie zoals @De Zandman zei nog niet verwerkt voordat je aan een nieuwe begint.
Klik om te vergroten...
Ja, ik begrijp het. Klopt helemaal. Geeft jouw partner dan ook geen prettig gevoel als je maar blijft praten over een ex.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zeehond zei:
Ik vind dat er voor het verwerken van verlies, zoals na overlijden van een dierbare, maar ook het einde van een relatie geen termijn staat.

Voor jou is maanden kennelijk te lang, prima.

Wat mij betreft is het een oordeel wat je geeft. Iedereen verwerkt verlies op zijn of haar eigen manier. Daar staat geen tijd voor.

Wel mee eens om pas open te staan voor iets nieuws voordat je het vorige goed hebt afgesloten (hoewel dat ook zoeken is, want er gaat nergens een groen lampje branden met ‘ja goed verwerkt’). Verder met je eens. Staat geen enkel termijn voor een verlies. Voor iedereen anders.
Klik om te vergroten...
Hangt er vanaf met wie je over een ex maanden blijft praten. Ik zou er niet met een nieuwe partner lang over doorgaan. En we hadden het hier over relaties. Ik heb er zelf ervaring mee. Over een verbroken relatie die drie jaar duurde heb ik ook langer dan een jaar gerouwd. En ik was in mijn relatie daarna ook te lang doorgegaan over mijn ex tegen mijn toen nieuwe partner. Die relatie hield dan ook maar een maand of vijf stand.

Je gaf bovenstaande trouwens ook zelf aan in je post las ik net pas.. Ik moest het nog even teruglezen.

Verder helemaal met je eens hoor over rouw en verlies. Het heeft bij mij ik denk wel twee jaar geduurd voordat ik het verlies van beide ouders in 17 maanden redelijk goed had verwerkt. Daar staat geen enkel termijn voor. Dertien jaar geleden alweer en ik mis ze nog vaak.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik heb een relatie van 6 jaar gehad, met de partner met wie ik dacht oud te worden.
Ik heb de breuk nooit helemaal verwerkt, ondanks middelen misbruik, alcohol, het in het militaire leven een nieuw leven te willen opbouwen, en dit is er de oorzaak van dat ik alleen wil blijven.
Het zou anders vergelijken worden en dat is niet eerlijk voor een nieuwe partner.
Geen vrouw accepteert dit op den duur.
Dan maar geen vrouw...
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hier nog een kleine update: mijn pa stuurde gisteren om af te spreken om volgende week zaterdag de spullen op te halen. Haar antwoord was: "Ok, wel jammer dat ie zelf geen contact meer met me wil daarvoor, maar ook begrijpelijk". Daarna kwam het joviale en "typische" charmante gedrag in het finale bericht "Ok dan zien we elkaar volgende week. Tot dan en veilige rit naar hier". Ja, dus bij het vertrekken kunnen we verrekken...

EDIT: Pa zei niks over het feit dat ik erbij zal zijn, maar ik vond het niet OK dat ie alleen die dingen zou ophalen.

Ja, dan kookte mijn bloed wel even en ik besef dat ik aan het bitchen ben, maar goed. Nog een week dus en dan is die kous op materieel vlak alvast af
J
JahvisonsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hoi herkenbaar.

Nou ben ik heel erg generaliserend (ik wil niemand beledigen) maar vrouwen zijn door hormonen in het algemeen wat labieler en stemmingswisselingen door wisselende hormoonwisselingen. Mannen zijn dan weer vaak wat impulsiever door testosteron en blijven soms net kleine jongens.

Dit is natuurlijk niet hetzelfde als echt ziekelijk gedrag. Maar je bent niet de eerste en ook niet de laatste die dit meemaakt en kan iedereen overkomen en hoort bij het leven, ik weet niet hoe oud je bent? Maar misschien nog een stukje advies en mijn ervaring.

Ik heb twee van dit soort relaties gehad (wel allebei net weer anders, maar deels ook hetzelfde). Misschien andere "ziektes" maar wel toxische relaties.

- 1 had last van depressies, hoe je ook denkt te kunnen helpen of liefde geven, dit kan jij niet genezen, dat kunnen ze alleen zelf.
- Allebei wilden ze aandacht, heel op uiterlijk gericht, uitdagend, opvallend, flirterig. Het waren ook mooie vrouwen maar eigenlijk zie ik het als een minderwaardigheidscomplex en onzekerheid om steeds die bevestiging van anderen te zoeken/krijgen en nodig hebben.
- Altijd is er wat aan de hand, op zoek naar spanning of onrust. Willen uitgaan terwijl ik mij thuis op de bank prima vermaak, ook in mijn eentje. Ik hou van rust, zekerheid, voorspelbaarheid, bijna saai kun je denken. Ook al is sociaal contact wel belangrijk, ik maak mij niet druk hoe andere mensen denken over mij. Mijn grootste schat is mijn eigen brein, je wilt jezelf blijven leren, ontwikkelen (ik bedoel los van een hoog IQ). Je kan ook goed zijn met je handen maar gewoon je werk en 1 of meer hobby's die je jezelf als doel stelt om beter te worden).

Dan het beëindigen:

- goed dat je met pa ging dat is beter dan alleen.
- ik heb die relaties ook nadat grenzen al meerdere keren gepasseerd dat je toch weer contact zoekt en/of opnieuw begint. Op een gegeven moment is het klaar en over. De eerste was vreemd gegaan, ook al was het zeker al eerder gebeurd en kreeg je genoeg aanwijzingen of dat het regelrecht gezegd wordt, je geeft het voordeel van de twijfel of vergeeft bepaald gedrag toch weer. Maar toen het vaststond was dat ook een goed excuus om er op dat moment definitief eind aan te maken.
- Ander patroon was dat het altijd of helemaal geweldig was, ze konden je goed laten voelen (sex is ook een wapen en kwetsbaarheid). En andere keren was het allemaal drama. Opvallend patroon is dat ze niet volledig open waren, dingen verzwegen maar zelfs pathologisch liegen. Ook al voel je al lang in je buik dat er iets niet klopt, het kan lang duren voordat je het echt ziet en accepteert. Meestal is toch een soort van 1 of meerdere overdreven escalaties zijn die niet meer in verhouding zijn tot de situaties/probleem en gezonde realiteit.

Als het klaar en over is, dan moet je ook geen contact houden op welke reden dan ook, geen vragen, of vriendschappelijk. Neem afstand en vermijd elk contact.
Tenzij je kinderen hebt, dan zit je helaas er aan vast en moet je in het belang van je kind, toch een balans vinden zodat die er niet onder lijdt. Het enige wat je dan kan doen is om alle irritaties te accepteren en boosheid van je af te laten glijden (als ze niet aan afspraken houden of weer contact of ruzie zoeken, of de situatie te misbruiken. Daar heb jij geen last van begrijp ik? (ik ook niet gelukkig), maar dat zou het wel nog veel gecompliceerder kunnen maken).

En dan het verwerken, het is net als bij iemand die hoort dat hij terminaal is: je gaat door verschillende fases, ik weet niet precies de volgorde, maar: woede op die ander, jezelf, verdriet, eenzaamheid enzovoorts. Dit kan een lang proces zijn, een jaar lijkt me niet abnormaal, misschien wel twee jaar.
Maar op een gegeven moment zou het je rust moeten geven en blij zijn dat je eruit bent. Als je nog langer duurt en je kan er niet overeen komen en het een plekje geven dan denk ik dat je zelf toch een probleem hebt die je dan moet oplossen. Wees blij dat je het hebt doorbroken, dat is moeilijk en moedig, maar je hebt je vrijheid terug en alleen jijzelf creëert je eigen geluk, je bent baas van je eigen brein, dus blijf niet eeuwig jouw verdriet en boosheid op een ander blijven projecteren

Voor mij was wel vaak het moment wel dat als je een nieuwe relatie krijgt, dat je er volledig 100% vrede mee krijgt en helemaal kan afsluiten en niet meer dagelijks of toch een paar keer per week aan denkt, je bent niet meer kwaad ofzo en eigenlijk denk je dan zoiets als: het is triest dat deze persoon eigenlijk zelf zo arm en ongelukkig is. Dat betekent niet dat je na een week of een maand een nieuwe relatie moet beginnen dan heb je het nog niet verwerkt, of gebruik je het als uitvlucht en ga je vergelijken (het kan je natuurlijk overkomen en als dat goed loopt heb je geluk, voor mij is het meestal als een soort spontane klik en dan gaat het vanzelf met een natuurlijk beloop, geen hard to get spelletjes, je raakt aan de praat, je hebt een leuk lang gesprek en van het een komt het ander).

Maar ga jezelf niet in de put praten, en in een slachtoffer rol komen. Na een tijd moet je toch uit je boosheid en verdriet komen anders zit je jezelf gek te maken . Vrienden (slap lullen en lachen met je maten. pilsje erbij, niet steeds bezopen worden om als uitweg te gebruiken en een nieuw probleem erbij krijgen) en familie, sociale contacten zijn extra belangrijk en behulpzaam, niet eenzaam thuis zitten, en zoek richt je op een bestaande hobby, sport (ik hou van lange wandeltochten door de natuur, vooral bossen, reggae(muziek is altijd belangrijk geweest voor mij), jointje erbij. Potje schaken. Misschien meditatie, filosofie lezen?


Misschien heb je er wat aan. Sterkte gewenst! (je zult goeie dagen hebben en later soms slechte maar uiteindelijk komt het goed, maar verbreek het contact en doorbreek de cirkel)
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Metalcored00d zei:
34, zij 40. Vandaar ik soms het gevoel had "volwassener" te zijn op bepaalde vlakken, maar tegelijkertijd zie ik ook wel mijn eigen kinderachtigheid hoor.

Dat denk ik ook! Maar opnieuw, ik zie het ook wel bij mezelf hoor. Zoals ik al zei, ben ik terugverhuisd naar de stad waar de meeste van mijn vrienden wonen, net omdat ik ook zoveel aandacht en bevestiging nodig heb. Maar op zich zie ik daar geen graten in.

Da's exact de redenering die ik toen maakte ook, dit is een brug te ver, dit laat ik niet toe.

Wel dit is dus de lastige kwestie; ik zag die dualiteit ook en heb het misschien ook zo beschreven; we hebben de hoogste hoogtes en de diepste dieptes meegemaakt. Zelf kom ik uit een familie met Vechtscheiding en een pa die mij al opgroeiend jarenlang verweet een hoerenzoon te zijn. Ik ben dus sowieso extreem gevoelig aan paranoia en mij bedrogen of belogen voelen, omdat ik klaarblijkelijk die gevoelens heb geïnternaliseerd.

Als volwassen man heb ik mijn mam op de vrouw af gevraagd of ze mijn pa ooit bedrogen had en ofwel is zij ook een pathologische leugenaar, ofwel had mijn pa vanuit zijn eigen angsten en onzekerheden ook van een mug een olifant gemaakt? Zonder de ex direct te verdedigen zie ik dus wel een patroon bij mezelf van dingen gaan invullen en uitvergroten en ergens teveel waarde hechten aan mijn eigen gedachten?

Klopt, bewust beide kinderloos dus die crap hebben we al niet!

Die fases zijn erg herkenbaar en daar wou ik sowieso al een paar dagen een update over kwijt, dus ik ben erg dankbaar over jouw lange bericht en inzichten!

Zoals @Ze Herbs Mang al aangaf, ik heb die eerste post geschreven in pure boosheid en een fragiel gekwetst ego. Ik besef dat het allemaal erg eenzijdig is ook, uiteindelijk kan ik haar hier zwart maken en "paint the picture" zoals ik wil. We zijn nu ongeveer 2 weken verder en nu de boosheid er grotendeels uit is dankzij sport, hobby's, ... het feit dat ik het de plek gaf om er te zijn etc. is het "eruit geventileerd" en voelde ik me sinds het begin van deze week "klaar" met dat boos zijn. Plots zag ik haar menselijkheid terug en besefte ik dat we al bij al toch allemaal gewoon op zoek zijn naar liefde en bevestiging in het leven? Wat een ander doet kwetst ons, maar zit er niet een beetje schuld in zowel de dader als het slachtoffer, houden we de dynamiek niet samen in stand? Het voelde alvast als een opluchting om niet zoals mijn pa te gaan veretteren in verbittering.

Ik heb er zeker iets aan! Dankjewel!!

En nu even mijn eigen update erbij:

Ik ben dus gisteren met mijn pa en zijn nieuwe vlam naar daar gereden om het gerief op te halen. Alles verliep heel ordelijk en we waren na een half uurtje al klaar, nog een koffie gedronken en terug weg. Haar pa was er ook, dus ze moet even "bang" geweest zijn voor de confrontatie als ikzelf, al is dat weer een invulling. Heel apart was dat pa's nieuwe vlam bleef praten tegen haar terwijl pa en ik de spullen in de auto stopten.

Anyway, op de terugweg gaf mijn pa's vlam niet anders dan commentaar op haar en dat voelde echt niet lekker. Vlam had dit ergens ook wel gezien. "Zie je haar nog graag misschien? Je gaat er toch niet weer in lopen?". Plots schoot het bij mij te binnen dat die even toxisch en een even "valse tang" is als ze zo "lief" kan doen en dan een uur lang kan commentaar geven over iemand die ze 10 min zag en nooit meer zal zien. Plots dacht ik "Oh god mijn pa is in dezelfde valkuil aan het lopen...". Maar goed, da's zijn pad. Verder bleven de rode vlaggen wapperen bij de nieuwe vlam, ik heb die nu 2x gezien en ik heb die dus nog niks positiefs horen zeggen over niemand behalve mijn pa. Ze heeft volledig met haar familie gebroken: red flag. Ze zit nu constant bij mijn pa: lovebombing is ook een red flag. Het feit dat ik aangaf dat ik destijds met al mijn exen altijd al een behoefte heb gehad voor ontprikkeling en om even alleen te zijn vond zij dan weer een red flag. "Kijk naar mij en je pa, dat klikt gewoon perfect en als je niet constant bij elkaar kunt zijn en die afstand nodig hebt, dan spreekt het voor zich dat je de juiste partner niet vast hebt". Dat was direct een massive red flag voor mij, zeker aangezien die nog maar enkele maanden samen zijn en dus nog alles door een roze bril zien...

Dus ja, de appel valt precies niet ver van de boom.
Klik om te vergroten...
Kan ook zijn dat het gewoon pleasing is van die nieuwe vlam van je vader maar dat terzijde....mensen die al wat ouder zijn weten vaak beter waar ze mee bezig zijn maar en wat er speelt maar ook interesseert het ze minder wat de motieven of achterliggende of onderliggende zaken zijn. Als je wat ouder bent hebt je je emoties vaak beter onder controle en samenzijn. met iemand als je op leeftijd bent, de verliefdheid etc. Is veel belangrijker dan alles eromheen. Gun je vader dat gevoel tot je ziet dat hij er zelf last van krijgt, de relatie of wat het ook mag zijn😉

Verder goed hoe je met je eigen shit hebt gedeald en de inzichten die je hebt gekregen👍🏽 Time to move forward 💪🏽🙏🏽
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jahvisons zei:
ik weet niet hoe oud je bent?
Klik om te vergroten...
34, zij 40. Vandaar ik soms het gevoel had "volwassener" te zijn op bepaalde vlakken, maar tegelijkertijd zie ik ook wel mijn eigen kinderachtigheid hoor.
Jahvisons zei:
ik het als een minderwaardigheidscomplex en onzekerheid om steeds die bevestiging van anderen te zoeken/krijgen en nodig hebben.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook! Maar opnieuw, ik zie het ook wel bij mezelf hoor. Zoals ik al zei, ben ik terugverhuisd naar de stad waar de meeste van mijn vrienden wonen, net omdat ik ook zoveel aandacht en bevestiging nodig heb. Maar op zich zie ik daar geen graten in.
Jahvisons zei:
ik heb die relaties ook nadat grenzen al meerdere keren gepasseerd dat je toch weer contact zoekt en/of opnieuw begint. Op een gegeven moment is het klaar en over. De eerste was vreemd gegaan, ook al was het zeker al eerder gebeurd en kreeg je genoeg aanwijzingen of dat het regelrecht gezegd wordt, je geeft het voordeel van de twijfel of vergeeft bepaald gedrag toch weer. Maar toen het vaststond was dat ook een goed excuus om er op dat moment definitief eind aan te maken.
Klik om te vergroten...
Da's exact de redenering die ik toen maakte ook, dit is een brug te ver, dit laat ik niet toe.
Jahvisons zei:
Ander patroon was dat het altijd of helemaal geweldig was, ze konden je goed laten voelen (sex is ook een wapen en kwetsbaarheid). En andere keren was het allemaal drama. Opvallend patroon is dat ze niet volledig open waren, dingen verzwegen maar zelfs pathologisch liegen. Ook al voel je al lang in je buik dat er iets niet klopt, het kan lang duren voordat je het echt ziet en accepteert. Meestal is toch een soort van 1 of meerdere overdreven escalaties zijn die niet meer in verhouding zijn tot de situaties/probleem en gezonde realiteit.
Klik om te vergroten...
Wel dit is dus de lastige kwestie; ik zag die dualiteit ook en heb het misschien ook zo beschreven; we hebben de hoogste hoogtes en de diepste dieptes meegemaakt. Zelf kom ik uit een familie met Vechtscheiding en een pa die mij al opgroeiend jarenlang verweet een hoerenzoon te zijn. Ik ben dus sowieso extreem gevoelig aan paranoia en mij bedrogen of belogen voelen, omdat ik klaarblijkelijk die gevoelens heb geïnternaliseerd.

Als volwassen man heb ik mijn mam op de vrouw af gevraagd of ze mijn pa ooit bedrogen had en ofwel is zij ook een pathologische leugenaar, ofwel had mijn pa vanuit zijn eigen angsten en onzekerheden ook van een mug een olifant gemaakt? Zonder de ex direct te verdedigen zie ik dus wel een patroon bij mezelf van dingen gaan invullen en uitvergroten en ergens teveel waarde hechten aan mijn eigen gedachten?
Jahvisons zei:
Als het klaar en over is, dan moet je ook geen contact houden op welke reden dan ook, geen vragen, of vriendschappelijk. Neem afstand en vermijd elk contact.
Tenzij je kinderen hebt, dan zit je helaas er aan vast en moet je in het belang van je kind, toch een balans vinden zodat die er niet onder lijdt. Het enige wat je dan kan doen is om alle irritaties te accepteren en boosheid van je af te laten glijden (als ze niet aan afspraken houden of weer contact of ruzie zoeken, of de situatie te misbruiken. Daar heb jij geen last van begrijp ik? (ik ook niet gelukkig), maar dat zou het wel nog veel gecompliceerder kunnen maken).
Klik om te vergroten...
Klopt, bewust beide kinderloos dus die crap hebben we al niet!
Jahvisons zei:
En dan het verwerken, het is net als bij iemand die hoort dat hij terminaal is: je gaat door verschillende fases, ik weet niet precies de volgorde, maar: woede op die ander, jezelf, verdriet, eenzaamheid enzovoorts. Dit kan een lang proces zijn, een jaar lijkt me niet abnormaal, misschien wel twee jaar.
Maar op een gegeven moment zou het je rust moeten geven en blij zijn dat je eruit bent. Als je nog langer duurt en je kan er niet overeen komen en het een plekje geven dan denk ik dat je zelf toch een probleem hebt die je dan moet oplossen. Wees blij dat je het hebt doorbroken, dat is moeilijk en moedig, maar je hebt je vrijheid terug en alleen jijzelf creëert je eigen geluk, je bent baas van je eigen brein, dus blijf niet eeuwig jouw verdriet en boosheid op een ander blijven projecteren
Klik om te vergroten...
Die fases zijn erg herkenbaar en daar wou ik sowieso al een paar dagen een update over kwijt, dus ik ben erg dankbaar over jouw lange bericht en inzichten!

Zoals @Ze Herbs Mang al aangaf, ik heb die eerste post geschreven in pure boosheid en een fragiel gekwetst ego. Ik besef dat het allemaal erg eenzijdig is ook, uiteindelijk kan ik haar hier zwart maken en "paint the picture" zoals ik wil. We zijn nu ongeveer 2 weken verder en nu de boosheid er grotendeels uit is dankzij sport, hobby's, ... het feit dat ik het de plek gaf om er te zijn etc. is het "eruit geventileerd" en voelde ik me sinds het begin van deze week "klaar" met dat boos zijn. Plots zag ik haar menselijkheid terug en besefte ik dat we al bij al toch allemaal gewoon op zoek zijn naar liefde en bevestiging in het leven? Wat een ander doet kwetst ons, maar zit er niet een beetje schuld in zowel de dader als het slachtoffer, houden we de dynamiek niet samen in stand? Het voelde alvast als een opluchting om niet zoals mijn pa te gaan veretteren in verbittering.
Jahvisons zei:
Misschien heb je er wat aan. Sterkte gewenst! (je zult goeie dagen hebben en later soms slechte maar uiteindelijk komt het goed, maar verbreek het contact en doorbreek de cirkel)
Klik om te vergroten...
Ik heb er zeker iets aan! Dankjewel!!

En nu even mijn eigen update erbij:

Ik ben dus gisteren met mijn pa en zijn nieuwe vlam naar daar gereden om het gerief op te halen. Alles verliep heel ordelijk en we waren na een half uurtje al klaar, nog een koffie gedronken en terug weg. Haar pa was er ook, dus ze moet even "bang" geweest zijn voor de confrontatie als ikzelf, al is dat weer een invulling. Heel apart was dat pa's nieuwe vlam bleef praten tegen haar terwijl pa en ik de spullen in de auto stopten.

Anyway, op de terugweg gaf mijn pa's vlam niet anders dan commentaar op haar en dat voelde echt niet lekker. Vlam had dit ergens ook wel gezien. "Zie je haar nog graag misschien? Je gaat er toch niet weer in lopen?". Plots schoot het bij mij te binnen dat die even toxisch en een even "valse tang" is als ze zo "lief" kan doen en dan een uur lang kan commentaar geven over iemand die ze 10 min zag en nooit meer zal zien. Plots dacht ik "Oh god mijn pa is in dezelfde valkuil aan het lopen...". Maar goed, da's zijn pad. Verder bleven de rode vlaggen wapperen bij de nieuwe vlam, ik heb die nu 2x gezien en ik heb die dus nog niks positiefs horen zeggen over niemand behalve mijn pa. Ze heeft volledig met haar familie gebroken: red flag. Ze zit nu constant bij mijn pa: lovebombing is ook een red flag. Het feit dat ik aangaf dat ik destijds met al mijn exen altijd al een behoefte heb gehad voor ontprikkeling en om even alleen te zijn vond zij dan weer een red flag. "Kijk naar mij en je pa, dat klikt gewoon perfect en als je niet constant bij elkaar kunt zijn en die afstand nodig hebt, dan spreekt het voor zich dat je de juiste partner niet vast hebt". Dat was direct een massive red flag voor mij, zeker aangezien die nog maar enkele maanden samen zijn en dus nog alles door een roze bril zien...

Dus ja, de appel valt precies niet ver van de boom.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Metalcored00d zei:
Anyway, op de terugweg gaf mijn pa's vlam niet anders dan commentaar op haar en dat voelde echt niet lekker. Vlam had dit ergens ook wel gezien. "Zie je haar nog graag misschien? Je gaat er toch niet weer in lopen?". Plots schoot het bij mij te binnen dat die even toxisch en een even "valse tang" is als ze zo "lief" kan doen en dan een uur lang kan commentaar geven over iemand die ze 10 min zag en nooit meer zal zien.
Klik om te vergroten...
Goede observatie. Huuuuge red flag. Als ze dat bij anderen doet zal ze dat ook over je vader (gaan) doen.

Zoals je zegt: ieder zijn eigen pad. Hij zal het gaan ondervinden.

Mijn laatste "relatie" was ook de Hel zelf, maar op een gekke manier heeft het me op een vreselijke manier wel wakker geschud en geforceerd het goede pad op te zoeken en nog wat van mijn leven te maken. Want aan mezelf scheelde ook genoeg (en ik blijf lerende, hopelijk voor altijd).

Er zijn twee nodig om een toxische relatie te onderhouden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."