Bedankt voor de warme reacties @Cerberus en @Ralou . Dat doet me echt goed!
Ik hoor heel duidelijk iedereen zeggen dat je weinig kunt als close vriend. Aan de ene kant stelt me dit gerust en helpt het me om te gaan met het schuldgevoel. Aan de andere kant blijft het lastig om mee om te gaan. Als ik hem zie drink ik ook gewoon biertjes en wijntjes met hem. Dat hebben we altijd gedaan en het zou "veroordelend" of "belerend" over komen als ik dat niet zou doen in zijn bijzijn. Toch voelt het dan alsof ik hem "steun" in zijn verslaving. Ik vind het in ieder geval soms best verwarrend.
Maar goed. Bedankt allemaal voor de lieve berichten. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik me een beetje minder schuldig voel...![:sweatsmile:]()
"Bob" is inderdaad al heel jong begonnen met drinken. Hij komt uit een gezin met gescheiden ouders en heeft in zijn puberteit moeite gehad met zijn seksuele geaardheid als homo. Ik was uiteindelijk de tweede persoon en de eerste man aan wie hij vertelde dat hij homo was.Echter heb ik geleerd door zijn eigen inzichten en door veel te praten met hem dat zelfs die ‘onschuldige’ beginfasen veel diepere redenen had met situaties uit de jeugd, een familie waar alcohol in hoge tolerantie lag en eerder de standaard was, alsook algehele onzekerheid en sociaal ongemak in de eerste puberjaren.
Ik hoor heel duidelijk iedereen zeggen dat je weinig kunt als close vriend. Aan de ene kant stelt me dit gerust en helpt het me om te gaan met het schuldgevoel. Aan de andere kant blijft het lastig om mee om te gaan. Als ik hem zie drink ik ook gewoon biertjes en wijntjes met hem. Dat hebben we altijd gedaan en het zou "veroordelend" of "belerend" over komen als ik dat niet zou doen in zijn bijzijn. Toch voelt het dan alsof ik hem "steun" in zijn verslaving. Ik vind het in ieder geval soms best verwarrend.
Precies. Het maatschappelijk stigma over verslaving of het verwaarlozen van zijn huishouden deel ik niet. Ik veroordeel hem niet maar ik zie wel dat deze verslaving voortkomt uit een stuk pijn/verdriet waar hij blijkbaar niet mee om kan gaan en geen hulp voor wilt zoeken. Dat is lastig om te zien. We hebben vroeger een aantal keren samen getript op paddo's. Stiekem hoop ik dat hij psychedelica nog eens een kans wil geven omdat ik vermoed dat het genezend zou kunnen werken voor hem. Maar op dit moment staat hij er niet voor open en ik wil het zeker niet pushen...het doet enorm veel pijn om iemand die je heel dierbaar is op die manier in pijn te zien.
Maar goed. Bedankt allemaal voor de lieve berichten. Het zorgt er in ieder geval voor dat ik me een beetje minder schuldig voel...