#1
Hahaha... lekkere vriend zou ik zijn als ik dat zou doen!Als je hem bewust zou ontwijken of andere mensen tegen hem zou opzetten is het bijdragen aan isolement.
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Legio Patria Nostra , altijd goed om ook het perspectief van een ervaringsdeskundige erbij te hebben. Je boodschap is helder! Op dit moment heeft Bob trouwens nog gewoon een baan en drinkt hij alleen 's avonds en in het weekend. Maar ik de laatste jaren wel een stukje meer sociaal isolement en verwaarlozing optreden. Vooral zijn huis is nu zo'n bende dat hij geen mensen meer durft te ontvangen. Dat helpt natuurlijk ook niet om hem uit dat isolement te halen. Ik heb een tijdje terug aan hem voorgesteld dat hij gaat sparen voor een professioneel schoonmaakbedrijf. Dan hoeft hij het zelf niet op te ruimen en hoeft hij het alleen maar achteraf bij te houden. Dat ging hij overwegen.
Voor wat betreft de depressie (geen officiele diagnose overigens) weet ik ook niet precies waar het vandaag komt. Ik weet dat het meer speelt in zijn familie maar ik denk niet dat er op dit moment andere directe aanleidingen zijn dan dat hij er aanleg voor heeft. Ik vind het lastig om dat bespreekbaar te maken maar ik ga het toch eens proberen de volgende keer...
Bedankt voor de tips!