Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe ga ik om met verslaafde vriend?

Hoe ga ik om met verslaafde vriend?

22 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Cerberus zei:
Als je hem bewust zou ontwijken of andere mensen tegen hem zou opzetten is het bijdragen aan isolement.
Klik om te vergroten...
Hahaha... lekkere vriend zou ik zijn als ik dat zou doen!

Bedankt voor je uitgebreide reactie @Legio Patria Nostra , altijd goed om ook het perspectief van een ervaringsdeskundige erbij te hebben. Je boodschap is helder! Op dit moment heeft Bob trouwens nog gewoon een baan en drinkt hij alleen 's avonds en in het weekend. Maar ik de laatste jaren wel een stukje meer sociaal isolement en verwaarlozing optreden. Vooral zijn huis is nu zo'n bende dat hij geen mensen meer durft te ontvangen. Dat helpt natuurlijk ook niet om hem uit dat isolement te halen. Ik heb een tijdje terug aan hem voorgesteld dat hij gaat sparen voor een professioneel schoonmaakbedrijf. Dan hoeft hij het zelf niet op te ruimen en hoeft hij het alleen maar achteraf bij te houden. Dat ging hij overwegen.

Voor wat betreft de depressie (geen officiele diagnose overigens) weet ik ook niet precies waar het vandaag komt. Ik weet dat het meer speelt in zijn familie maar ik denk niet dat er op dit moment andere directe aanleidingen zijn dan dat hij er aanleg voor heeft. Ik vind het lastig om dat bespreekbaar te maken maar ik ga het toch eens proberen de volgende keer...

Bedankt voor de tips!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat doe ik graag. Eik.
Let een beetje op dat je niet zijn persoonlijke psychiater wordt.
Soms gaan mensen, die in een dergelijke situatie zitten, zich vastklampen aan mensen, van wie zij veel te veel gaan verwachten....
Alle Succes!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Waar komen ze nou eigenlijk vandaan... die verdomde depressies?
Dat kan allerlei verschillende oorzaken hebben.
Je kunt ermee geboren zijn, je kunt er " aanleg voor hebben, je kunt ze hebben ontwikkeld door een nare jeugd, misbruikt zijn, bijvoorbeeldbijvoorbeeld , de hamvraag is, wat er aan gedaan kan worden.
En dit is dus de problematiek, waar je tegenaan loopt als er behandeling noodzakelijk is geworden.
Er bestaat géén pasklare aanpak.
Was dat maar zo.
Het is kort gezegd een afschuwelijke ziekte.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."