Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVanaf wanneer alcohol-probleem?

Vanaf wanneer alcohol-probleem?

36 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Noot:
Nee. Dit klopt niet . Zolang je het bij " af en toe" houdt, en er niet iedere dag weer naar hunkert, en zonder dat biertje uitstekend functioneert, dan ben je imo géén alcoholist.
Het woord alleen al impliceert dit.
Alcoholisme is een ziekte.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het niet mee eens. Maar dat hoeft niet. We zijn niet allemaal hetzelfde. :wink:
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Zandman zei:
Noot:
Nee. Dit klopt niet . Zolang je het bij " af en toe" houdt, en er niet iedere dag weer naar hunkert, en zonder dat biertje uitstekend functioneert, dan ben je imo géén alcoholist.
Het woord alleen al impliceert dit.
Alcoholisme is een ziekte.
Klik om te vergroten...
Glad ijs, @De Zandman
Uitstekend functioneren kan ook met alcohol, zelfs met problematisch alcohol en/of drugsgebruik.

Mensen vergeten dat, er zijn ook hoog functionerende junks.

Dirkjan zei:
Ik denk dat een alcoholist een alcoholist is als hij alcohol drinkt
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je grappig probeert te zijn?
Uiteraard heb je gelijk, een alcoholist is alcoholist wanneer hij alcohol drinkt.
Waar het om gaat is dat de alcoholist ook alcoholist is wanneer hij geen alcohol drinkt.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Casaan zei:
Ik denk dat je grappig probeert te zijn?
Uiteraard heb je gelijk, een alcoholist is alcoholist wanneer hij alcohol drinkt.
Waar het om gaat is dat de alcoholist ook alcoholist is wanneer hij geen alcohol drinkt.
Klik om te vergroten...
Ik wil niet grappig zijn ik ben bloedserieus. Maar als je het niet erg vind wil ik me in deze discussie verlaten, het is een unpopulair opinion dat weet ik en ik wil het graag leuk houden op het forum. Snap je dat?
h
heyolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hallo

Ik zou mezelf zeker niet beschrijven als een grote drinker. Want ik kan niet zoveel aan op vlak van alcohol.
Maar de laatste tijd lust ik bij mijn lijntjes cocaine ook wel het lekker verdovende gevoel van alcohol.

Met als gevolg dat ik de laatste week bijna dagelijks vier à vijf blikjes van die Jack & Coke of Captain Morgan & Coke koop. En soms een volledige fles Wodka/Whiskey/Wijn.

Nu, als je met vrienden op stap gaat naar een feest of fuif en jezelf net iets overschat of laat meeslepen waardoor je moet kosten, is het nog vrij sociaal aanvaard. Maar ik heb de voorbije weken gemerkt dat mijn alcohol-consumptie omhoog is gegaan, en afgelopen week heb ik al tweemaal moeten overgeven van de alcohol (alleen gebruik).

Zouden jullie dit beschrijven als een alcohol-probleem of gewoon niet veel aankunnen? Zelf heb ik het gevoel dat ik perfect zonder alcohol zou kunnen voor de rest van mijn leven.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ehhhh. Het kotsen duidt niet per se op een alcohol probleem. Ik heb ook een vet zwakke maag en ben bijvoorbeeld groot fan van het tactische barfje. Maar eerlijk is eerlijk. Uiteindelijk is het een teken van je lichaam dat je (teveel) vergif tot je hebt genomen. De een kan daar gevoeliger voor zijn dan de ander.
Ik zou eerder vraagtekens zetten bij hoeveel alcohol je drinkt en de frequentie... Een paar avonden rustig genieten van een wijntje of een paar mixdrankjes mot kenne, en af en toe goed de remmen los wat mij betreft ook, maar elke dag een fles wijn of whiskey is wel wat problematisch.
Doe je altijd coke, wanneer je dagelijks drinkt...? Want dat - het zal je verbazen - is ook niet goed voor je gezondheid TEVENS verslavend🤷🏻‍♀️

Als dit gewoon toeval was omdat je een week vakantie had ofzo, vergeet mn bericht dan maar. Maar zo niet kun je wel spreken van een alcoholprobleem ja.
S
Snoozerboy🐱Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Vanaf wanneer de alcohol op is.. hihi
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#7
heyol zei:
Met als gevolg dat ik de laatste week bijna dagelijks vier à vijf blikjes van die Jack & Coke of Captain Morgan & Coke koop. En soms een volledige fles Wodka/Whiskey/Wijn.
Klik om te vergroten...
Goed, je hebt ze gekocht, en dan?

En waarom vraag je hier wat mensen er van vinden?
Snap ik wel trouwens, dit is een drugs forum, dus we zijn wel wat gewend. Misschien zegt iemand dat het allemaal wel mee valt.
Mocht dat zo zijn stel dan de vraag eens aan je eigen omgeving, je pa of ma of zo, is dat een optie?

Alcohol brengt je niets @heyol

Datgene wat je denkt dat alcohol je kan brengen kan je zelf ook bereiken en dan zonder alcohol en misschien ook nog op een betere manier zelfs.
b
bossenaar567Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja ik ga nu even ongenuanceerd antwoord geven, en ik hoop dat het niet verkeerd op je over komt maar de waarheid is en blijft hard. Het is in ieder geval op geen enkele manier aanvallend bedoeld.

Je hebt zeker weten een (groot) probleem als je dagelijks 5 33cl blikjes van 5% drinkt (zijn die jackie cola's 5 of meer?), zeker in combinatie met jouw coke gebruik. En dan nog af en toe die fles erbij.. Iedereen die drinkers kent weet trouwens ook dat je met gemak 2-3 glazen bij de dagelijkse consumptie die ze je vertellen mag rekenen.

In combinatie met je lichaam wat letterlijk aan geeft dat het te veel is moet dit eigenlijk al genoeg zeggen. Ik ken je reacties van een paar jaar geleden nog wel, en ik weet dat je een verstandig persoon bent. Je ziet genoeg lui op dit forum die niet eens een fatsoenlijk stukje tekst neer kunnen zetten. Daarom wil ik je ook op het hart drukken dat je zeker sterk genoeg bent om je problemen op te lossen. Maar hoe langer je er mee wacht, hoe moeilijker het gaat worden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Casaan : Blijft over:. Het niet goed functioneren z o n d e r die alcohol, het hunkeren naar drank, en idd het ook alcoholist zijnde z o n d e r die alcohol....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vind echt dat een alcoholist toch wel iets anders is, dan iemand die eens een biertje of borreltje drinkt.
Het woord alleen al draagt een betekenis, en m.i. terecht, dat er meer aan de hand is mbt de alcohol....@Dirkjan natuurlijk mogen we van mening verschillen. Maar jouw zienswijze interesseert me enigszins...
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Voor een alcoholist moet er natuurlijk sprake van zijn dat de ziekte alcoholisme aanwezig is.
Een van de symptomen zou dan zijn dat diegene niet kan functioneren zonder alcohol.
Als ik naar mezelf kijk (en veel verslaafden om me heen) zijn er ook echt wel andere symptomen. Zoals makkelijk weg kunnen vluchten in proces(verslaving), obsessieve denkpatronen, moeite met omgaan van emoties, etc.

Ik vraag me weleens hoeveel alcoholisten er zijn die wél al die laatste symptomen hebben, maar niet de eerste. Dan zou je een soort potentiële alcoholist zijn die niet (genoeg) geconfronteerd is met alcohol en de belachelijke zuipcultuur die we kennen.

Tot zover mijn hersenspinsels in de ochtend.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Er is ook nog een categorie " probleem drinkers".
Deze mensen drinken in een periode heel erg veel, en daarna weer een periode niets of erg weinig.
Iedere keer als het leven te zwaar wordt, een periode van drank.
Dat zijn m.i. geen echte alcoholisten.
Een alcoholist heeft de alcohol echt "nodig"...
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Er is ook nog een categorie " probleem drinkers".
Deze mensen drinken in een periode heel erg veel, en daarna weer een periode niets of erg weinig.
Iedere keer als het leven te zwaar wordt, een periode van drank.
Dat zijn m.i. geen echte alcoholisten.
Een alcoholist heeft de alcohol echt "nodig"...
Klik om te vergroten...
I drink
I get drunk
No problem!
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vanaf het moment dat je niet meer naar een feestje of terras zonder kan is het al een vorm van een probleem/verslaving.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je schrijft het al:
Het niet meer zonder kunnen.
Op dat moment is er idd sprake van een probleem.
Of dat groter wordt, die kans is al behoorlijk groot....en als dat probleem groter wordt, dan ben je een lid van de familie geworden, die "alcoholist" heet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Casaan zei:
I drink
I get drunk
No problem!
Klik om te vergroten...
Opm
Just try to keep it this way ...
B
BeadyLid
01-01-2024, 00:00
#17
heyol zei:
Met als gevolg dat ik de laatste week bijna dagelijks vier à vijf blikjes van die Jack & Coke of Captain Morgan & Coke koop. En soms een volledige fles Wodka/Whiskey/Wijn.
Klik om te vergroten...
100% problematisch. Wil niet zeggen dat het onomkeerbaar is. Een gouden tip die ik je meegeef is eens te zoeken op het web naar het boek 'stoppen met drinken' van de heer, de god en redder Allen Carr. Desnoods met een blikje whisky cola. Das duur joh. Je maakt je brouwsel toch beter zelf?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."