Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSTELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

STELLING: Wij als gebruikers zijn mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit.

196 antwoorden
47 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Woke-up-sticky zei:
Nogal wiedes dat criminaliteit daalt als je bepaalde wetten schrapt. Beetje oneerlijk gebruik van statistieken.
Klik om te vergroten...

Drugscriminaliteit wordt als probleem an sich bestempeld (zie: 'ondermijning). Het opheffen van criminaliteit is dus per definitie een vermindering van het probleem.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#2
Helpende Fries zei:
Is er veel criminaliteit in de sector cannabis (In nederland) Nee.
Klik om te vergroten...
Nee? Jaarlijks worden er meer dan 5000 illegale kwekerijen opgerold. Hier wordt juist speurwerk naar verricht omdat het vele gevaren met zich meebrengt. Denk aan brandgevaar, stank, wateroverlast, schade aan de woning.

Helpende Fries zei:
Omdat het legaal is in de meeste opzichten
Klik om te vergroten...
Kolder. Dat je het in de coffeeshop kan kopen wil niet zeggen dat het legaal is in de meeste opzichten. Het is illegaal om wiet te kweken, daarentegen is het gedoogbeleid van kracht. Hierdoor mag je hobbymatig 5 plantjes hebben, maar mocht je overlast veroorzaken met het kweken van deze plantjes, dan word je evengoed gesommeerd hier afstand van te doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Yceman224 zei:
HƩlemaal mee eens.
Het aloude vraag / aanbod, en dan heel gewoon commercieel. Economisch. Spanning. En,, vooral geld.
Alles draait om de fluit en de duit.
Hier hebben we het over drugs, genotmiddelen zo u wil, maar het geldt voor...Alles.
Klik om te vergroten...

Gebruikers zijn misschien verantwoordelijk voor hun consumptie, maar politici bepalen dat hun gedrag crimineel is of niet :wink:
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Drugscriminaliteit wordt als probleem an sich bestempeld (zie: 'ondermijning). Het opheffen van criminaliteit is dus per definitie een vermindering van het probleem.
Klik om te vergroten...

Dat zeg ik.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Over de politiek qua bepalen of druggebruik en alles watvdaarmee re maken heeft, zit het in Nederland zo:
De Rechterlijke macht bepaalt adhv wetten, gemaakt door de Wetgevende macht, en daarna in samenwerking met de Bestuurlijke macht, of een handeling ofwel het nalaten daarvan, crimineel is of niet. In ons geval, de drugskwesties dus is het als volgt in elkaar gestoken:

De Trias Politica. Door die meneer Montesquieu bedacht bij mijn weten.
Deze man had het idee, dat een staat geregeld moest worden door drie machten uiteen te splitsen, zijnde de Bestuurlijke Macht, de Rechterlijke Macht en als laatste dus die Wetgevende Macht.
Houdt in, dat wetten die door de Tweede kamer zijn gemaakt, en door de Eerste Kamer zijn goedgekeurd, bepalen wat fout is, en wat niet. Genoeg hierover.
NB
Die vijf planten, die worden dus gedoogd. Een typisch Nederlands woord...het kweken is, en blijft een overtreding. Maar: het wordt dus gedoogd bij maximaal 5.
Bij een onverhoopte ontdekking door Hermandad worden ze meestal wƩl in beslaggenomen, en ben je ze kwijt.
Alleen wordt de kwestie niet gerechtelijk vervolgd. (Geen bekeuring on principe, dus)

Wat mooi allemaal, hĆØ
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zeg nee want anders zouden wij gebruikers van Drugs, Sieraden (diamanten en goud), de meeste technologieƫn en chocola etende mensen ook mede verantwoordelijk zijn voor het leed dat de productie van deze middelen veroorzaakt.
Iedereen met een beschoeiing van hardhouten palen is toch niet meteen verantwoordelijk voor de houtkap van de oerwouden? Ik kan zo wel even door gaan natuurlijk.

Hier klein voorbeeldje over Apple:
https://www.hln.be/ihln/multimedia/...fmoord-werk-in-chinese-ipad-fabriek~a4b19860/

Kan toch niet zo zijn dat elke Apple gebruiker mede verantwoordelijk is voor elke zelfmoord of kinderarbeid dat zich tijdens de productie van Apple computers wordt veroorzaakt?

Ik vind de geldwolven met meerdere miljarden op de bankrekening waar ze helemaal niks mee kunnen verantwoordelijk hiervoor. Wat heb je in godsnaam nou aan meerdere miljarden euro's als je weet dat miljoenen mensen verhongeren? Al die miljarden liggen een beetje niks te doen. Terwijl die miljarden ook wat minder mag zodat er betere werkomstandigheden komen voor mensen die bijvoorbeeld in een Apple fabriek werken. Maar nee de winsten moeten elk jaar hoger. Hoger dan het jaar daarvoor. Dit houd in, mensen steeds meer uitknijpen want je wilt dit jaar toch wel 2 miljard verdienen ipv 1 miljard. Hoe ziek en scheef is deze wereld?

Dan nog het lef hebben om de gebruikers van Apple computers (lees: drugs gebruikers) verantwoordelijk stellen voor kinderarbeid of de erbarmelijke werkomstandigheden? (lees chemische drugs afval of drugs criminaliteit?)

Nee ik voel mij niet verantwoordelijk voor het leed of criminaliteit dat wordt veroorzaakt door mijn gebruik van drugs, computers, sieraden, hardhout etc enz
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mezelf zei:
Ik zeg nee want anders zouden wij gebruikers van Drugs, Sieraden (diamanten en goud), de meeste technologieƫn en chocola etende mensen ook mede verantwoordelijk zijn voor het leed dat de productie van deze middelen veroorzaakt.
Iedereen met een beschoeiing van hardhouten palen is toch niet meteen verantwoordelijk voor de houtkap van de oerwouden? Ik kan zo wel even door gaan natuurlijk.

Hier klein voorbeeldje over Apple:
https://www.hln.be/ihln/multimedia/...fmoord-werk-in-chinese-ipad-fabriek~a4b19860/

Kan toch niet zo zijn dat elke Apple gebruiker mede verantwoordelijk is voor elke zelfmoord of kinderarbeid dat zich tijdens de productie van Apple computers wordt veroorzaakt?

Ik vind de geldwolven met meerdere miljarden op de bankrekening waar ze helemaal niks mee kunnen verantwoordelijk hiervoor. Wat heb je in godsnaam nou aan meerdere miljarden euro's als je weet dat miljoenen mensen verhongeren? Al die miljarden liggen een beetje niks te doen. Terwijl die miljarden ook wat minder mag zodat er betere werkomstandigheden komen voor mensen die bijvoorbeeld in een Apple fabriek werken. Maar nee de winsten moeten elk jaar hoger. Hoger dan het jaar daarvoor. Dit houd in, mensen steeds meer uitknijpen want je wilt dit jaar toch wel 2 miljard verdienen ipv 1 miljard. Hoe ziek en scheef is deze wereld?

Dan nog het lef hebben om de gebruikers van Apple computers (lees: drugs gebruikers) verantwoordelijk stellen voor kinderarbeid of de erbarmelijke werkomstandigheden? (lees chemische drugs afval of drugs criminaliteit?)

Nee ik voel mij niet verantwoordelijk voor het leed of criminaliteit dat wordt veroorzaakt door mijn gebruik van drugs, computers, sieraden, hardhout etc enz
Klik om te vergroten...
Goede voorbeelden inderdaad. Je hoeft niet heel ver te kijken en er zijn zoveel producten die iedereen normaal vind, maar waar ook perverse industrieƫn achter zitten. Erg raar dat dat allemaal maar moet kunnen, maar zodra het over drugs gaat je als eind afnemer in enen wel verantwoordelijk bent voor de ellende die er achter zit. Bovendien kan een hoop van de drugs gerelateerde vrij makkelijk opgelost worden met legalisatie.

Ergens vind ik het wel triest dat er zelfs bij de meest gebruikelijke producten al ellende achter verschuild zit. Zou er graag allemaal niet aan mee werken, maar in de meeste gevallen heb je helaas geen ethisch verantwoord alternatief. Neem nou chocola bijvoorbeeld, Tony chocolonely heeft geprobeerd slaaf vrije chocolade te maken maar moest helaas ook concluderen dat dit op dit moment gewoon onmogelijk is.

Wie is dus verantwoordelijk, het kapitalistische systeem en overheden die het allemaal maar toestaan.
W
Woke-up-stickyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Goede voorbeelden inderdaad. Je hoeft niet heel ver te kijken en er zijn zoveel producten die iedereen normaal vind, maar waar ook perverse industrieƫn achter zitten. Erg raar dat dat allemaal maar moet kunnen, maar zodra het over drugs gaat je als eind afnemer in enen wel verantwoordelijk bent voor de ellende die er achter zit. Bovendien kan een hoop van de drugs gerelateerde vrij makkelijk opgelost worden met legalisatie.

Ergens vind ik het wel triest dat er zelfs bij de meest gebruikelijke producten al ellende achter verschuild zit. Zou er graag allemaal niet aan mee werken, maar in de meeste gevallen heb je helaas geen ethisch verantwoord alternatief. Neem nou chocola bijvoorbeeld, Tony chocolonely heeft geprobeerd slaaf vrije chocolade te maken maar moest helaas ook concluderen dat dit op dit moment gewoon onmogelijk is.

Wie is dus verantwoordelijk, het kapitalistische systeem en overheden die het allemaal maar toestaan.
Klik om te vergroten...

Waarom leg je dat aan de voeten van kapitalisme? Niets heeft mensen zoveel welvaart en gezondheid gebracht als kapitalisme.

Letterlijk overal waar kapitalisme voet aan de grond krijgt ontstaat een bevolkingsexplosie.

En zeg eens waarom zou legalisatie problemen oplossen als chocola ook gewoon legaal is.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Van chocolade word je niet stoned of high. Daarom is chocolade legaal....
Ik zie ook het kapitalisme niet als oorzaak.
Welk systeem zou er beter voor de inwoners van een staat zijn...
Een dictatuur? Nou ehh. Nee.
Communistisch? Idem.
De heler maakt de dief.
Vraag maakt aanbod.
Illegaal, maakt extra spanning.
Volgens mij zijn dit de oorzaken...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#10
Yceman224 zei:
Van chocolade word je niet stoned of high. Daarom is chocolade legaal....
Ik zie ook het kapitalisme niet als oorzaak.
Welk systeem zou er beter voor de inwoners van een staat zijn...
Een dictatuur? Nou ehh. Nee.
Communistisch? Idem.
De heler maakt de dief.
Vraag maakt aanbod.
Illegaal, maakt extra spanning.
Volgens mij zijn dit de oorzaken...
Klik om te vergroten...

Dus jij voelt je ook verantwoordelijk voor al het leed dat zich voor de productie van jou eigen computer heeft afgespeeld?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mezelf zei:
Dus jij voelt je ook verantwoordelijk voor al het leed dat zich voor de productie van jou eigen computer heeft afgespeeld?
Klik om te vergroten...

Nee.
Ik ben geen Atlas die de hele wereld op zijn schouders moet torsen.
Het gaat hier over drugs.
Dat er in deze materie een hĆØleboel echt zwaar fout is, dat weten wij allemaal.
En, waar gaat het in deze materie dus om: genotmiddelen!
Computers, dat zijn echt noodzakelijke produkten. Absoluut nodig, dus.
Zijn drugs absoluut nodig? Nee.
En hierom zit wat mij betreft, het verschil.
Nog een voorbeeld:
Kinderarbeid in Indonesiƫ voor het maken van kleding.
Wat roept men hier in die blode Niederlande?
Schande! Mag niet! Verbieden!
Stel dat dit gebeurt, wat zijn de gevolgen?
Hongersnood in de gezinnen waar die kinderen bijdragen, noodzakelijk! In een (klein) inkomen om te kunnen eten.
Wij, als "gebruikers" van de daar gemaakte kledij, willen kleding zo goedkoop mogelijk.
En dus laten wij die door die kinderen, zeer goedkoop maken.
Zijn wij dan (mede)verantwoordelijk voor al het leed daar bij die kinderen?
Geef maar eens een antwoord...
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Yceman224 zei:
Nee.
Ik ben geen Atlas die de hele wereld op zijn schouders moet torsen.
Het gaat hier over drugs.
Dat er in deze materie een hĆØleboel echt zwaar fout is, dat weten wij allemaal.
En, waar gaat het in deze materie dus om: genotmiddelen!
Computers, dat zijn echt noodzakelijke produkten. Absoluut nodig, dus.
Zijn drugs absoluut nodig? Nee.
En hierom zit wat mij betreft, het verschil.
Nog een voorbeeld:
Kinderarbeid in Indonesiƫ voor het maken van kleding.
Wat roept men hier in die blode Niederlande?
Schande! Mag niet! Verbieden!
Stel dat dit gebeurt, wat zijn de gevolgen?
Hongersnood in de gezinnen waar die kinderen bijdragen, noodzakelijk! In een (klein) inkomen om te kunnen eten.
Wij, als "gebruikers" van de daar gemaakte kledij, willen kleding zo goedkoop mogelijk.
En dus laten wij die door die kinderen, zeer goedkoop maken.
Zijn wij dan (mede)verantwoordelijk voor al het leed daar bij die kinderen?
Geef maar eens een antwoord...
Klik om te vergroten...

Moet ik nou echt voorbeelden opnoemen over producten die jij zeker weten gebruikt die je niet persee nodig hebt maar wel leed veroorzaakt in de wereld? De computer was een voorbeeld maar als je even verder nadenkt snap je dat ook wel. Er zijn echt genoeg producten die jij gebruikt maar niet persee nodig hebt maar wel leed veroorzaakt.

Yceman224 zei:
Zijn wij dan (mede)verantwoordelijk voor al het leed daar bij die kinderen?
Geef maar eens een antwoord...
Klik om te vergroten...

Mijn antwoord op deze vraag staat eigen heel heel duidelijk en dubbel beschreven in mijn eerste post van deze topic. Maar voor jou geef ik hem nogmaals: Nee, wij zijn niet verantwoordelijk voor het leed bij kinderen omdat wij de kleding dragen die hun maken. Net als wij dus niet verantwoordelijk zijn voor de criminaliteit en vervuiling dat gepaard gaat bij drugs omdat wij het gebruiken. Net als mijn ouders niet verantwoordelijk zijn voor de houtkap in Braziliƫ omdat hun een hardhouten brug hebben. Net als iemand die een diamantje in zijn sieraad heeft niet verantwoordelijk is voor de vele moorden die gepaard gaan bij dat diamantje. Moet ik nog doorgaan?

Waarom zijn wij wel verantwoordelijk voor de vervuiling en criminaliteit van drugs als gebruikers maar niet voor de vervuiling en leed van vele producten die wij gebruiken zoals vele voorbeelden in mijn eerste post (en deze)?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zucht, zeggen dat het kapitalistische systeem de boosdoener is, is niet hetzelfde als zeggen dat kapitalisme perse slecht is en geen welvaart heeft gebracht...

Ik heb economie gestudeerd en toch vind ik het kapitalisme kut, alleen is er geen beter werkbaar alternatief op het moment. Maar zeggen dat het kapitalisme enkel welvaart heeft gebracht is lekker makkelijk vanuit een westers perspectief. Het systeem is gebaseerd op onderdrukking van minder ontwikkelde landen, wat we hier in het westen natuurlijk vooral niet onder ogen willen komen. Want wie verliest er bij het opheffen van de onderdrukking, juist dat zijn wij hier in het westen...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Misschien gaan we off topic zo langzamerhand, ik vind de laatste reactie van psychedelibee toch wel echt de lading dekkend.
Ik ben geen wereldverbeteraar.
Ik blijf wel bij mijn mening zoals ik deze geprobeerd heb, om hier duidelijk te maken.
Allerlei staatsbesturingssystemen, welk systeem is er nou eigenlijk als"goed voor alle ingezetenen " te bestempelen?
Ons systeem vind ik van alle systemen die er zijn, het beste.
En daar ga ik het bij laten.
Verzanden in een echt politieke discussie in dit topic (en eigenlijk in alle topics hier op df!) is niet de bedoeling.
Want daar gaan we nooit uitkomen, en schiet het doel van df ver, ver voorbij.
On topic,
Wij zijn als gebruikers van drugs heel simpel, gewoon wel degelijk verantwoordelijk voor de criminaliteit die ermee gepaard gaat.
Daar kan ik gewoon niks anders van maken.
Wie daar wƩl wat anders in ziet, graag reageren!
F
FelikesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Of iets nou wel of niet uit een geneesmiddel voorkomt lijkt niet echt belangrijk. Zodra het in het drugscircuit terecht komt boor je toch een nieuwe markt aan met gebruikers die het product nog niet kenden. De producent en de afnemers zijn dan niet meer de oorspronkelijke.

Er zijn ook personen die zich bezighouden met het maken van drugs, zonder dat die iets met geneesmiddelen te maken hadden. Het (soms kortstondige) voordeel is dan dat zoiets dan legaal kan zijn en nog niet op lijsten van verboden producten voorkomt. Een tijd terug heb ik over een Israeliƫr gelezen die daar heel goed in was. Ik kan me niet herinneren hoe hij heette.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Bij mijn weten is LSD wel degelijk toegepast als medicijn.
Het is gebruikt door wijlen professor Bastiaans, in zijn gelijknamige kliniek om mensen met een zwaar trauma (oorlog) deze gebeurtenissen te laten herbeleven, onder strikte begeleiding uiteraard der zaak, en om die gebeurtenissen een ,"andere afloop" te geven, en deze positievere afloop ahw diep in het geheugen in te programmeren.
Deze behandelwijze was zeer omstreden, het is lang geleden allemaal en of het gewerkt heeft, dit weet ik niet meer.
In de USA zijn eveneens militairen, die In de Vietnam oorlog zichzelf waren kwijtgeraakt, zichzelf weer terug te laten vinden.
In de USA liepen deze proeven niet zoals men verwacht had, (er waren militairen, die In bomen klommen om de kikkers daar te gaan voeren) en i as men daarmee gestopt.
Een heel apart stofje die LSD....
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#17
Meneer Koekepeer zei:
Ik kan ook wel inhoudelijker reageren hoor. Ben wat kort door de bocht vanwege de reacties van mensen in mijn topic vorige week en de daaropvolgende onterechte ban die ik kreeg en het uitblijven van een reactie prive van degene die me bande.
Voor mij is het ook heel logisch dat gebruikers verantwoordelijk zijn voor de drugscriminaliteit ik dacht dat dat niet echt verdere uitleg nodig zou hebben omdat dat in 1 zin feitelijk valt te argumenteren.

Wat jij zegt hierboven op de pagina die argumenten kan ik me goed in vinden.
Wat we wel niet moeten vergeten mbt alcohol is dat alcohol al eeuwenlang gedronken word en daardoor algemeen geaccepteerd is geworden.
Als we toekomstgericht kijken zullen we op enige tijd ook alle drugs dusdanig gaan accepteren dat dat op den duur ook wel gelegaliseerd zal worden.
Iedere generatie word het al meer geaccepteerd, er heerst nu nog een generatiekloof. Als die eenmaal voorbij is denk ik dat het allemaal gelegaliseerd zal worden op den duur.
Je hoort ook steeds meer stemmen van de hogere machten wereldwijd dat legaliseren de oplossing is. De westerse landen dan toch.

Wij als Nederland liepen voorop met ons gedoogbeleid maar inmiddels zijn we ingehaald door diverse landen en lopen wij achter de feiten aan.
Er is geen enkele logica te vinden in het gedoogbeleid vandaag de dag, zoals jij ook al zei.
Coffeeshop mag verkopen maar niemand mag het telen of leveren. Dat is vragen om problemen. Dat snapt iedereen toch zou je denken.
Dagelijks worden er honderden kwekerijtjes ontmanteld, kost ons kapitalen, terwijl we als het legaal was die kosten niet hadden maar op de koop toe zelfs inkomsten ervan hadden.
De reden dat dit nog steeds zo werkt is maar 1 logische verklaring voor te bedenken. Corruptheid van de staat.

Dit staat echter allemaal terzijde op de vraagstelling is de gebruiker mede verantwoordelijk voor de drugscriminaliteit?
In mijn optiek, wat ik met feiten en logica onderbouwt heb is daar maar 1 heel simpel antwoord op. Ja natuurlijk.
Want : geen gebruikers geen producenten en dus geen drugscriminaliteit. Sorry maar dat is voor mij zo logisch en klinkklaar als het maar zijn kan. Daar zijn geen ja maar en of bij van toepassing. Of vergelijkingen met illegale houtkap wtf.
Als niemand speed gebruikt waarom zou iemand dan een lab opzetten? Een criminele organisatie is een bedrijf. Een bedrijf moet levensvatbaar zijn. Maak een ondernemersplan en dan zul je toch in kaart moeten brengen wat je afzetmarkt zal zijn en je omzet prognose en winst prognose.
Als er geen afzetmarkt is (en dat zijn de gebruikers natuurlijk) is er geen omzet en geen winst en dan is je bedrijf niet levensvatbaar dus start je het niet.
Maak je alle drugs legaal oke prima maar er zal nog steeds drugscriminaliteit zijn want niet iedereen heeft een goed betaalde baan. Er zijn genoeg dieven en inbrekers die voor wiet stelen of zelfs voor luxe artikelen zoals tv en audio of kleding.
Pak even coke als voorbeeld, laat dat 10,- per gram gaan kosten legaal. Genoeg crackheads die een paar gram per dag roken, al is het maar 1 gram. Leef je van een uitkering dan heb je geen 300,- per maand voor crack lijkt me?
En die ene gram per dag blijft het niet bij he, op den duur zal dat 2 gram per dag zijn. Dan is het al 600,- per maand.
Dan zullen ze toch op enige manier aan geld moeten komen.

Persoonlijk vind ik de kleine drugscriminaliteit tevens erger dan de kwekerijen, drugslabs en liquidaties en alles wat erbij komt.
Doorgaans heb je daar geen last van, uitzonderingen als vergismoorden nagelaten of ontploffingen van een lab een in brand gevlogen wiethok. Maar hoe vaak komen die dingen voor? Sporadisch.
Ik heb er meer last van als iemand mijn autoradio steelt of mijn oma in elkaar slaat voor een paar tientjes of mijn tante in de patatzaak komt overvallen voor 50 euries.
Labs in een woonwijk is een ander verhaal natuurlijk of slecht opgezette wiethokken waar de electronica voor geen meter deugt. Dat zou best zwaarder gestraft mogen worden.
Ze werken het hier ook allemaal zelf in de hand. Die boer pasgeleden kreeg 240 uur werkstraf voor het lab wat ze vonden in zijn onderverhuurde schuur. Jaren lang gedraaid die vent lacht zich slap.

Volgens de percentages in deze stelling is de meerderheid het er ook mee eens dat gebruikers mede verantwoordelijk zijn van drugscriminaliteit. Wel apart dat het maar een kleine meerderheid is maar er zijn dus toch nog veel mensen die de mening delen en ik geen koekwaus ben zoals de moderator mij heel professioneel noemde.
Misschien is er ook een verschil in wat de mede forumleden onder drugscriminaliteit vinden vallen.
De grote criminelen zoals producenten, importeurs enz tot kleinschalig dealertje of de junks zoals draaideurcriminelen.
Allen vallen onder drugscriminaliteit.

Zo uitgebreid genoeg toegelicht? :innocent:
Klik om te vergroten...
Kijk nu reageer je inhoudelijk en valt er met je te praten. Natuurlijk heb je ook in sommige dingen gelijk.
Maar ik blijf 100% bij mij standpunt dat we niet medeverantwoordelijk zijn.

Ik vind, en dat waren er ook meerdere, mijn vergelijking met illegale houtkap echt niet zo vreemd. Als ik nu medeverantwoordelijk zou zijn voor drugscriminaliteit zou ik toch ook medeverantwoordelijk moeten zijn aan illegale houtkap omdat ik een hardhouten beschoeiing heb? Zo zijn er natuurlijk nog legio voorbeelden te noemen. Niet benoemen dat er ook "legale" houtkap bestaat want vele medicijnen zijn ook legaal maar worden ook in de drugscriminaliteit verhandeld. Er is ook illegale handel in Xanax (zag toevallig dat jij daar verstand van had en ik neem aan wel eens gebruikt hebt?) dus jij voelt je als mogelijke gebruiker van Xanax ook verantwoordelijk voor de criminaliteit dat daarmee gemoeid gaat? Immers geen Xanax/drugscriminaliteit bij geen gebruikers toch? Ik ben erg benieuwd.
U
Undercover BusterLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mezelf zei:
Kijk nu reageer je inhoudelijk en valt er met je te praten. Natuurlijk heb je ook in sommige dingen gelijk.
Maar ik blijf 100% bij mij standpunt dat we niet medeverantwoordelijk zijn.

Ik vind, en dat waren er ook meerdere, mijn vergelijking met illegale houtkap echt niet zo vreemd. Als ik nu medeverantwoordelijk zou zijn voor drugscriminaliteit zou ik toch ook medeverantwoordelijk moeten zijn aan illegale houtkap omdat ik een hardhouten beschoeiing heb? Zo zijn er natuurlijk nog legio voorbeelden te noemen. Niet benoemen dat er ook "legale" houtkap bestaat want vele medicijnen zijn ook legaal maar worden ook in de drugscriminaliteit verhandeld. Er is ook illegale handel in Xanax (zag toevallig dat jij daar verstand van had en ik neem aan wel eens gebruikt hebt?) dus jij voelt je als mogelijke gebruiker van Xanax ook verantwoordelijk voor de criminaliteit dat daarmee gemoeid gaat? Immers geen Xanax/drugscriminaliteit bij geen gebruikers toch? Ik ben erg benieuwd.
Klik om te vergroten...

Ja ik kan het wel :grimacing:

Ik waardeer je mening hoor en ieder zijn of haar mening dat is ieders goed recht.

Ik vind de vergelijking met illegale houtkap een beetje anders omdat als je een houten schutting koopt in een respectabele winkel je er vanuit zo mogen gaan dat deze op legale manier gekapt is. Of dat echt waar is weet je niet. Zou best illegaal gekapt kunnen zijn. Het verschil met drugs is dan weer dat het allemaal illegaal is dus je dat vooraf weet.
Zo denk ik erover dan.

Gaan we over ivoor praten bijvoorbeeld dan is het weer een ander verhaal.
Vind jij als jij ivoor koopt dat je mede verantwoordelijk bent voor de criminaliteit die daarmee gepaard gaat?
De illegale slacht van olifanten enz? De moorden op de boswachters daar door de stropers bijv.
Ik vind van wel. Als niemand ivoor zou kopen zou het ook niet de moeite lonen die arme beesten af te slachten.
Maar wederom, afzetmarkt = winst.

Xanax. Ik denk niet dat daar veel criminaliteit mee gepaard gaat. Kleine afzetmarkt (illegaal dan) Veelal word dat in de productie bij het fabriek achterover gedrukt of door mensen bij apotheken gehaald die het niet gebruiken en doorverkopen. Of uit landen waar het zonder recept te verkrijgen is.

Het is allemaal maar net een beetje ook wat je als drugscriminaliteit beschouwt he maar ook bij Xanax zou ik wel stellen bij geen gebruikers dan geen drugscriminaliteit want stel ik werk bij een fabriek waar ze het maken en neem iedere dag een aantal doosjes mee om te verkopen, aan wie zou ik ze moeten verkopen als er geen gebruikers meer zijn?
( Even tussendoor. Ik gebruik het zelf niet overigens, daar heb ik de kennis niet vandaan. ) Zou ik het gebruiken dan zou ik dat op een legale wijze doen omdat dat veel goedkoper is en in zijn geheel makkelijker te krijgen en niet te vergeten betrouwbaarder.
Zijn de gebruikers die het illegaal verkrijgen verantwoordelijk voor de daarmee gepaarde criminaliteit? Ik denk het wel.

Heel die pschydelica is ook zo’n verhaal.
Daar gaat ook maar weinig criminaliteit mee gepaard.
Daar is de markt te klein voor. Vroeger had je veel lsd tegenwoordig zijn die dealers te tellen als je er al 1 persoonlijk kent.
Minder concurrentie of minder gebruikers = minder criminaliteit. (Nogmaals ligt eraan wat je als drugscriminaliteit beschouwt)
Toen de paddo’s in opmars kwamen verdwenen de lsd zegeltjes vrij snel.
Als je een koelkast heb kun je zelf paddo’s kweken dat is te simpel gewoon. En net als wiet in de coffeeshop kon je dit in de smartshops kopen.
Meer allemaal experimentele drugs al die psychedelica in mijn ogen. Degene die ermee door blijven gaan is meestal een apart slag zeg maar.
En als ze dat al niet waren worden ze dat wel want regelmatig lsd is niet echt goed voor je hersenen, ik kan een regelmatige gebruiker zo spotten :tearsofjoy: Niet beledigend bedoeld naar de gebruikers toe hoor. Ieder zijn ding. Een Methhead herken je ook zo en een heroĆÆne junk ook of een crackhead al is dat pas na langere tijd gebruik en zijn dat meer uiterlijke vertoningen/beschadigingen dan innerlijke.

Einde van het liedje is het allemaal zo dat criminaliteit altijd zal blijven bestaan. Daar is ons land en alle andere mee opgebouwd en daar zal onze wereld aan ten onder gaan. Drugscriminaliteit is slechts een klein onderdeel.
Alles draait om geld en macht. Geld = macht. En macht is geld. Wat begon als geld uitte zich in macht in een ver ver verleden.
Hoe denk je dat de koningshuizen zijn ontstaan. Die mensen zijn van uhum adel omdat het vroeger de bruutste criminelen waren. Barbaren.
Meer en meer draait het om geld. Iedereen wil luxe artikelen. Dat maakt ze gelukkiger. Een 60ā€ tv en een iPhone van 1100,-
Economie dat is wel zo belangrijk. Als het goed gaat met de economie gaat het goed met de mensen.
Allemaal gelul. En brainwashing.
Die mensen die in de bushbush leven de bosjesmannen die nog nooit beschaving hebben gezien zijn gelukkiger dan heel de rest vd wereld met onze zogenaamde beschaving. Beschaving my ass. Wij zijn helemaal niet beschaafd. We voelen ons beschaafd dat is wat anders dan het ook daadwerkelijk zijn. Over het algemeen gesproken he. Niet iedereen is hetzelfde.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
@Meneer Koekepeer. Kijk nu valt er met jou te discussiƫren. Praat een stuk makkelijk dan zeggen: Mijn mening is feit en iedereen die een andere mening heeft praat off-topic. Mening blijft een menig.

Wat betreft ivoor geef ik je deels gelijk. Maar ook ivoor is lange tijd gewoon legaal geweest. Blijft zielig voor die olifanten maar voor mij stukje vlees 's avonds gaat ook een arm dier dood. Kan me daar niet verantwoordelijk voor voelen helaas net als met drugscriminaliteit. Die corrupte staat, waar jij het ook over had, is volledig verantwoordelijk voor drugscriminaliteit. Vanaf " the war on drugs" is er pas echte drugscriminaliteit ontstaan. De drooglegging in Amerika is ook een goed voorbeeld. Sinds de drooglegging kwam er criminaliteit rondom alcohol, moorden etc veel grote huidige maffia is door de drooglegging ontstaan. Toen alcohol weer legaal werd verdween ook de criminaliteit rondom alcohol. Dus waarom zou de criminaliteit rondom drugs niet verdwijnen als het legaal wordt maar wel bij alcohol? Al is alcohol ook gewoon drugs natuurlijk maar we noemen het niet zo. Ik weet ook dat alcohol ontzettend lang gebruikt wordt door de mens en daarom geaccepteerd is maar meer middelen worden al zo ontzettend lang gebruikt maar omdat een 1 of andere pipo van een koning of een staat het illegaal maakt is het met de tijd niet meer algemeen geaccepteerd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
De Chinezen schuiven als sinds vele, vele jaren lang, toen wij hier nog in een berenvel rondliepen met een strijdknots, opium.
Later werd er van opium al laudanum vloeistof gemaakt, alsnmeficijn en pijnstiller.
Is vervolgens de opium geaccepteerd, en legaal geworden? Kunnen we dat in een speciale winkel gewoon kopen, net zo als alcohol? Antwoord: nee.
De opium is in een medicament middels bewerkingen in zekere zin legaal geworden, zijnde de morfine preparaten zo als oxcycodon fentanyl enz enz. Illegaal wordt er dus o.a. heroine van gemaakt, van 40 kilo ruwe opium maakt men 4 kilo zuivere heroine.
Vwb de "legaal" gemaakte opiaten kunnen we zeggen: legaal, dat wel, maar niet vrij te koop
Er is namelijk een recept voor nodig. Dus wel legaal, maar niet vrij te koop.
En wat gebeurt er, als deze opium en zijn derivaten, vrij te koop zouden worden,?
Ik neem aan, minder criminaliteit, maar ook chaos.
Immers, in allerlei internationaal afgesloten afspraken verdragen dus worden de illegale opium en derivaten, justitieel aangepakt, vervolgd.
Maw. Deze stoffen kunnen niet zomaar vrijgegeven worden. Hoe graag we dit ook zouden willen...
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."