Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTolerante festivals

Tolerante festivals

41 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
@Neo-Shulginist
Ik ga een heel stuk mee in jouw reactie, en ik begrijp het ook wel,

Maar je kan het wettelijk gezien niet maken om in de provincie voor een bepaald vergrijp wel te straffen terwijl je voor eenzelfde vergrijp in de hoofdstad niet wordt bestraft. (in dit geval het voorhanden hebben van tussen de 1 en 5 pillen)

Want de Nederlandse wet staat nou eenmaal niet toe dat er onderscheid per regio gemaakt wordt bij het bepalen van strafmaatregelen na overtredingen en misdrijven.

Dus is dit tegen de wet.
Klik om te vergroten...

Dit klopt niet helemaal.
Rechters hier in den lande zijn volkomen onafhankelijk, zo staat er ergens beschreven.
Dat betekent, dat iedere rechter vrij is in zijn oordeel.
In de praktijk is het wel zo, dat verschillende rechters kijken naar wat in een gelijk geval er elders in den lande voor een vonnis is uitgesproken, terwijl de rechter in casu er uiteindelijk anders over denkt.

In theorie dus, somsvook in de praktijk kunnen verschillende rechters in een gelijk geval, totaal verschillend oordelen.
Dus, bij een diefstal in het noorden van ons land kan een rechter een gevangenisstraf opleggen van één jaar, en die vervelende togadrager in het zuiden er twéé jaar voor oplegt.
En dit gebeurt....
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
stomme eend zei:
Artikel van at5 is van 1 januari 1900 : ) zotte tijd was dat: net een eeuwwisseling achter de rug, maar nog geen xtc voorhanden om het te vieren, dus dat begon met een flinke deceptie. Dan ga je zulke zotte dingen doen...
Klik om te vergroten...
Haha scherp!

Hoor trouwens niemand klagen over het ruime drugsbeleid van Psy-fi :wink:... Wordt er op psy-fi überhaupt wel op drugs gecontroleerd?
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Maar je kan het wettelijk gezien niet maken om in de provincie voor een bepaald vergrijp wel te straffen terwijl je voor eenzelfde vergrijp in de hoofdstad niet wordt bestraft. (in dit geval het voorhanden hebben van tussen de 1 en 5 pillen)
Klik om te vergroten...
Mee eens, en toch gebeuren dit soort dingen veel in de wereld. Wat dacht je van de gekke geloven in Amerika die van de staat LSD en andere psychedelica mogen gebruiken onder "vrijheid van geloof", maar iemand anders er levenslang voor kan krijgen..?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Legio Patria Nostra zei:
Dit klopt niet helemaal.
Rechters hier in den lande zijn volkomen onafhankelijk, zo staat er ergens beschreven.
Klik om te vergroten...

Rechters toetsen toepassing van de wet. Zij mogen onafhankelijk hun oordeel uitspreken op basis van de beschikbare wetgeving en het bewijs dat gepresenteerd is in de rechtszaal. Rechters mogen niet lukraak op basis van eigen mening zomaar een straf uitspreken. Ze moeten hun vonnis onderbouwen op basis van de wetgeving (legaliteitsbeginsel).

Een van de andere rechtsbeginselen is dat burgers in gelijke gevallen gelijk gestraft zullen worden (gelijkheidsbeginsel). Dat de ene persoon een gevangenisstraf van één jaar krijgt en iemand anders twee jaar, dan hangt dat af van de omstandigheden waarin de daad is gepleegd.

https://www.kcwj.nl/kennisbank/inte...ng/6-wat-het-beste-instrument/62/623-algemene
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mezelf zei:
Haha scherp!

Hoor trouwens niemand klagen over het ruime drugsbeleid van Psy-fi :wink:... Wordt er op psy-fi überhaupt wel op drugs gecontroleerd?
Klik om te vergroten...

Jawel, dealers worden overgedragen aan de politie. Soms zitten er ook wat overijverige bewakers tussen die even niet doorhebben dat Psy-Fi verder gewoon chill doet over mensen die een pil te veel bij zich hebben. In veruit de meeste gevallen word je terug naar je tent gestuurd als je een beetje te enthousiast bent met de middelen die je het terrein op probeert te krijgen.
Ook zegt dat organisatie in de festivalregels dat GHB niet getolereerd wordt hoewel ik daar in de praktijk weinig van terecht heb zien komen. Misschien vooral omdat de Psy-Fi-bezoekers überhaupt niet echt GHB-fans zijn.

Over het algemeen is er vrij liberaal beleid op Psy-Fi omdat de organisatie de opvatting heeft dat drugsgebruik sowieso niet tegen te gaan is en dat je daarom beter dat gebruik in goede banen kunt proberen te leiden, bijvoorbeeld met een speciaal daarvoor aangewezen officiële drugsverkoper (smartshop) op het festivalterrein en door de aanwezigheid van een Psy Care die mensen helpt als ze even niet zo lekker in hun vel zitten.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heel belangrijk natuurlijk
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
MDMAZING zei:
Heel belangrijk natuurlijk
Klik om te vergroten...

Over doppen op flessen lopen ze gelukkig niet te emmeren.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Over doppen op flessen lopen ze gelukkig niet te emmeren.
Klik om te vergroten...
Gewoon duim erin . Ze geven geen dopjes je hebt wel van die universele doppen die je in partywinkels kan kopen maar die vergeten uit altijd vanuit thuis
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
MDMAZING zei:
Gewoon duim erin . Ze geven geen dopjes je hebt wel van die universele doppen die je in partywinkels kan kopen maar die vergeten uit altijd vanuit thuis
Klik om te vergroten...

Het gaat me meer om de krankzinnigheid van het willen bemoeien met dit soort pietluttigheden. Het totale gebrek aan vrijheid waarbij je behandeld wordt als een hulpbehoevend klein kind, of erger, een rasechte crimineel waarvoor de maatschappij behoed moet worden, alleen maar omdat je een leuke dag wil hebben.

Daar kan ik echt heel chagrijnig om worden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Rechters toetsen toepassing van de wet. Zij mogen onafhankelijk hun oordeel uitspreken op basis van de beschikbare wetgeving en het bewijs dat gepresenteerd is in de rechtszaal. Rechters mogen niet lukraak op basis van eigen mening zomaar een straf uitspreken. Ze moeten hun vonnis onderbouwen op basis van de wetgeving (legaliteitsbeginsel).

Een van de andere rechtsbeginselen is dat burgers in gelijke gevallen gelijk gestraft zullen worden (gelijkheidsbeginsel). Dat de ene persoon een gevangenisstraf van één jaar krijgt en iemand anders twee jaar, dan hangt dat af van de omstandigheden waarin de daad is gepleegd.

https://www.kcwj.nl/kennisbank/inte...ng/6-wat-het-beste-instrument/62/623-algemene
Klik om te vergroten...

Ja. Zo zou het inderdaad moeten zijn.
Gelijke monniken gelijke kappen.
Maar.
Is het in de praktijk ook zo?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Legio Patria Nostra zei:
Ja. Zo zou het inderdaad moeten zijn.
Gelijke monniken gelijke kappen.
Maar.
Is het in de praktijk ook zo?
Klik om te vergroten...

In de praktijk is de context vrijwel nooit helemaal gelijk.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat kan je wel zeggen .
In het voorbeeld van de twee jaar, heeft het vonnis geleid tot kamervragen.
Want:beide gevallen waren bijna gelijk.
Natuurlijk kan een rechter een afwijkend vonnis vellen.
Maar een verschil van 100%?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Legio Patria Nostra zei:
Dat kan je wel zeggen .
In het voorbeeld van de twee jaar, heeft het vonnis geleid tot kamervragen.
Want:beide gevallen waren bijna gelijk.
Natuurlijk kan een rechter een afwijkend vonnis vellen.
Maar een verschil van 100%?
Klik om te vergroten...

Er zijn dan ook weer hogere rechters die het vonnis van de ander kunnen herzien. Sowieso is dit één geval, en wie stelde die Kamervragen..? Iemand van de PVV? Want politici behoren zich in een trias politici niet te bemoeien met individuele rechtszaken.
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mezelf zei:
Haha scherp!

Hoor trouwens niemand klagen over het ruime drugsbeleid van Psy-fi :wink:... Wordt er op psy-fi überhaupt wel op drugs gecontroleerd?
Klik om te vergroten...
Psy-Fi wilde ik nog even niet noemen in dit topic omdat ik bang ben dat teveel aandacht voor hun drugsbeleid ook de aandacht van minder tolerante stukjes Nederland trekt. Maar nu het toch al genoemd is, inderdaad, daar kun je volledig openlijk je middelen tot je nemen. Geen gedoe in vieze dixi's, maar gewoon zonder gêne. Bij binnenkomst hoef je niet bang te zijn voor fouillering.

Beveiliging is er enkel om de goede orde te bewaken. En doordat er zo weinig alcohol gedronken wordt, en er zoveel fijne mensen rondlopen hebben zij weinig te doen. Beveiliging loopt er relaxt bij. Ze hoeven niet mensen als kleuter achter hun vodden aan te zitten om te controleren of ze bepaalde middeltjes bij zich hebben. Ja, dat hebben ze bij zich, en dat is prima.

Ferdje zou eens op Psy-Fi moeten komen kijken. Eén en al liefde, vrijheid, en verbroedering. (Maar ja, bijbelse waarden hé).

Hun drugsbeleid is uniek. Ik hoop dat dat nog lang zo blijft, ook op de nieuwe locatie. En hopelijk worden ze ooit trendsetters.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rc-newbie zei:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Mensen ervaring met Ground Zero specifiek?
Klik om te vergroten...
Bij ground zero controleren ze alleen of je niet teveel drugs van het terrein mee af neemt
T
TomkreeftenbergLid
01-01-2024, 00:00
#16
Naar mijn ervaring is de controle zelfs minder dan op alcohol festivals. Fouilleren wordt erg slecht gedaan.

Je kunt altijd wat mee naar binnen krijgen dat is het probleem niet. Als je eenmaal op een festival bent verschilt het ook nog of je gepakt wordt door de politie of door de beveiliging van het festival zelf.

Beveiliging is vaak toleranter dan de politie. Zo wel de politie als de beveiliging geven bij "gebruikershoeveelheden" dat is voor xtc 1 pil en voor kristallen 0.5 gram een officiële waarschuwing en zetten je van het festival terrein af. Dit houd dus in dat je verder geen sancties krijgt. alles daar boven komt op je strafblad.

Onder invloed zijn is niet illegaal en wordt ook niet op gecontroleerd, dit is zodat mensen die onder invloed zijn en niet goed worden niet bang zijn om naar de hulpverlening te gaan.

Grtz
m
mod4funLid
01-01-2024, 00:00
#17
verwondering zei:
Psy-Fi wilde ik nog even niet noemen in dit topic omdat ik bang ben dat teveel aandacht voor hun drugsbeleid ook de aandacht van minder tolerante stukjes Nederland trekt. Maar nu het toch al genoemd is, inderdaad, daar kun je volledig openlijk je middelen tot je nemen. Geen gedoe in vieze dixi's, maar gewoon zonder gêne. Bij binnenkomst hoef je niet bang te zijn voor fouillering.

Beveiliging is er enkel om de goede orde te bewaken. En doordat er zo weinig alcohol gedronken wordt, en er zoveel fijne mensen rondlopen hebben zij weinig te doen. Beveiliging loopt er relaxt bij. Ze hoeven niet mensen als kleuter achter hun vodden aan te zitten om te controleren of ze bepaalde middeltjes bij zich hebben. Ja, dat hebben ze bij zich, en dat is prima.

Ferdje zou eens op Psy-Fi moeten komen kijken. Eén en al liefde, vrijheid, en verbroedering. (Maar ja, bijbelse waarden hé).

Hun drugsbeleid is uniek. Ik hoop dat dat nog lang zo blijft, ook op de nieuwe locatie. En hopelijk worden ze ooit trendsetters.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat hier ook een beetje de kern 'van alles' in zit. Zolang iedereen met een beetje verantwoording zijn of haar middeltjes gebruikt en hier goed mee om kan gaan is er op zich geen probleem.
Ik verbaas mij er nog regelmatig over hoe mensen zich gedragen als ze teveel alcohol op hebben en hier gewoon mee weg komen, want alcohol is legaal. Natuurlijk zijn er ook mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden onder invloed van drugs.

Een vriend van mij is een politie agent in het noorden van Nederland, en die is tegen op drugs (uit principe). Maar hij gaf wel aan dat hij liever mensen aan de wiet ziet dan aan de alcohol. Mensen die stoned zijn (uitzondering grote groepen) daar heb je eigenlijk geen last van in tegen stelling van de mensen die bezopen zijn.

Het is altijd een kleine groep die het vaak verpest voor de andere gebruikers.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik stop alles weg!
Had een zakje wiet in me tas gelaten, pakken ze dat af!
Kom op zeg! Jointje, festival...
Maar ja als ik naar binnen ga nu ben ik clean...
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#19
pretty sure dat alle feesten tegenwoordig zero tolerance hebben. Gewoon wegstoppen in je boxer
E
Eve's dropLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het is ook echt niet makkelijk om een duidelijk beleid te maken.

Gellukig gaat ferdinand het over een andere boeg gooien, minder festivals is de oplossing in the war on drugs haha.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."