#1
He?
Het openbaar ministerie zelf die een afspraak met organisatie maakt die tegen de wet ingaat vind ik gewoon te zot voor woorden.
Lol, ga maar in Amsterdam iedereen oppakken die één pil bij zich heeft omdat in de Opiumwet staat dat dat verboden is. Zoveel politiecellen zijn er niet. En dan is de politie constant bezig met alleen maar drugsgebruikers op te pakken.
Gelukkig is de gemeente Amsterdam realistischer dan dat, en ziet de driehoek van burgemeester, politie en OM handhaving van het drugsbeleid niet als doel op zich, en realiseren ze zich dat hun taak om de veiligheid te bevorderen breder is dan dat. Je moet ook agenten overhouden die kunnen handhaven bij opstootjes, bij overvallen, bij huiselijk geweld, bedreiging, noem maar op.
De gemeente is dus redelijk progressief in de decriminalisering van drugs. Ik vind dat juist wel passen binnen een ontwikkelde democratie: dat er niet één minister, één partij of één overheidsorganisatie is die bepaalt wat er moet gebeuren, maar dat er verschillende bestuursorganen zijn op verschillende niveaus die passend beleid op maat kunnen maken om het beleid aan te passen aan de samenleving en niet andersom, want dat laatste is wat er gebeurt in een dictatuur.