Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAutorijden met 3mmc strafbaar?

Autorijden met 3mmc strafbaar?

63 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Onder invloed zijn, is onder invloed zijn.
Ook al zijn het in casu stimulanten, feit is dat je dus n i e t mag rijden. Niet, dus!

Ik vond vroeger ook, dat ik met alcohol op alleen maar beter ging rijden.
Overigens, is dit een kenmerkende werking van alcohol, en ook hierdoor gaat het zo vaak mis...

Rijd nou godverdomme niet, als je onder invloed bent!
Hoe vaak moeten we dit nog zeggen...

NIET DOEN

Ik heb de geneugten mogen ervaren van een ongeval doordat er een dronken GAK arts met volle vaart achterop mijn auto knalde...
sta je om 24.00 uur voor een rood stoplicht te wachten, ineens sta je 20 meter verder, en is je stoel finaal gebroken zodat je uit je auto moet klauteren...

Dat was echt niet leuk, hoor. Nee. Echt niet.

Het kostte mij nog eens meer dan 2000 gulden om een gelijkwaardige auto te kunnen kopen.
Zo gaat dat met verzekeringen....

En die arts?
Die had een leasebak.
Geen centje pijn voor hem, behalve voor zijn broer, die naast hem zat.
Want die had een beste ster in de voorruit gemaakt met zijn kop.
geen autogordel om...
Ja. Ook alweer zoiets.

Toen ik de deur van zijn auto opentrok, rolde de bestuurder zo de straat op.
Apezat. Als een dragonder!
Woest was ik!
Maar daar heb je dus niets aan...
Al mijn nekspieren waren beschadigd. Ja.
ik moest van de gearriveerde politie meteen gaan zitten, en met de ambulancenaarhetziekenhuis. Leuk, nietwaar.
De klootzak.
En dan lees ik hier, dat er nog steeds mensen zijn, die deze risico's nemen.
Gaan rijden. Met wat dan ook op.
Doe dit de ander, en jezelf nou niet aan.
Rekening man tegenwoordig!
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bobbob206 zei:
Hoi mensen. Ik vraag me af of het strafbaar is om deel te nemen aan het verkeer met 3mmc gebruik. Neemt niet weg dat het verstandig is om te doen. Wat weten we hierover op het forum?
Klik om te vergroten...
ik denk het niet aangezien het op geen enkele lijst in het wetboek van strafrecht staat.
politie test niet op 3-mmc met een speekseltest naar mijn weten.
maar hier komt zeker verandering in als die op de lijst komt...
verder schrijf je hier al dat het niet verstandig is

mvg ricorieks
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#3
ricorieks zei:
k denk het niet aangezien het op geen enkele lijst in het wetboek van strafrecht staat.
Klik om te vergroten...
je bent gewoon 100% strafbaar hoor.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik stel allereerst een tegenvraag.

Wat denk je zelf?!!

Als ervaring heb ik zoiets mogen meemaken, en ik zat met de brokken.
Ik lag in de prak.
Ja. Gelukkig kwam ik er goed van af, maar toch.
En nou moet je eens lezen, in dit thread onder andere, hoe men zich eronderuit draait of wil draaien..

Dus, om een antwoord te geven,
Ja. Dit is kennelijk nodig.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#5
ricorieks zei:
waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan de rijvaardigheid kan verminderen

er zijn zat mensen die dit niet weten aangezien de vraag van TS
dus wist je het niet ,dan vervalt lid 1
Klik om te vergroten...
Je moet redelijkerwijs toch wel weten dat 3-MMC de rijvaardigheid beïnvloed… Doen alsof je een IQ a la Bonnie St. Claire hebt gaat je niet helpen in je zaak… Jij bent hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor het spul wat jij in je mik gooit! Als jij op eigen initiatief een zakje poeder naarbinnen werkt, ookal ben je onwetend over de psychoactieve werking ervan, is het JOUW verantwoordelijkheid. ‘Wist ik niet’ is wettelijk gezien geen excuus.
En denk je dat de vraag gesteld werd omdat TS niet wist of het de rijvaardigheid aantast? De vraag werd gesteld omdat het een nieuwe psychoactieve stof is die nog niet op de lijst van verboden middelen staat, dát veroorzaakt heel logisch wat verwarring over de legaliteit in het verkeer.

ricorieks zei:
dan is het aan justitie om te bewijzen dat je dit wel wist..
Klik om te vergroten...
Niet dus, want al wist je het niet: jouw fout.


ricorieks zei:
je weet tog dat dit drug is ,nee heb alle verboden middelen opgezocht zag 3-mmc er niet bij staan,wel dat het gewoon onder de warenwet valt.
Klik om te vergroten...
Dat een stof geen geregistreerd verboden middel is, betekent nog niet dat je onder invloed hiervan mag deelnemen aan het verkeer…
En dan, je hebt dus geen flauw idee van de psychoactieve werking van 3-MMC, maar je bent wel alle verboden middelen langs gegaan om te kijken of 3-MMC er ook tussen staat? Misschien klinkt het in je hoofd allemaal wel heel overtuigend… Maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik denk ook dat er niet zo veel van je smoesjes overblijft op het moment dat je langs de vluchtstrook ome agent recht in de ogen mag kijken met je verwijdde pupillen trillende kaak 🤣


ricorieks zei:
er staat bij :NOT FOR HUMAN CONSUMPTION ,uhh ik spreek alleen nederlands
Klik om te vergroten...
“Maar meneer, met welk doel heeft u dit middel dan aangeschaft en tot u genomen?”
“ehhh”
Daarnaast, bij verkooppunten staat ook altijd in het Nederlands aangeduid als stoffen niet geschikt zijn voor consumptie. Je moet wel enorm je best doen en je door heel veel bochten wringen wil je je van geen kwaad bewust zijn. Het is simpelweg gewoon niet geloofwaardig.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Flualhamdulillam zei:
Je moet redelijkerwijs toch wel weten dat 3-MMC de rijvaardigheid beïnvloed… Doen alsof je een IQ a la Bonnie St. Claire hebt gaat je niet helpen in je zaak… Jij bent hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor het spul wat jij in je mik gooit! Als jij op eigen initiatief een zakje poeder naarbinnen werkt, ookal ben je onwetend over de psychoactieve werking ervan, is het JOUW verantwoordelijkheid. ‘Wist ik niet’ is wettelijk gezien geen excuus.
En denk je dat de vraag gesteld werd omdat TS niet wist of het de rijvaardigheid aantast? De vraag werd gesteld omdat het een nieuwe psychoactieve stof is die nog niet op de lijst van verboden middelen staat, dát veroorzaakt heel logisch wat verwarring over de legaliteit in het verkeer.


Niet dus, want al wist je het niet: jouw fout.



Dat een stof geen geregistreerd verboden middel is, betekent nog niet dat je onder invloed hiervan mag deelnemen aan het verkeer…
En dan, je hebt dus geen flauw idee van de psychoactieve werking van 3-MMC, maar je bent wel alle verboden middelen langs gegaan om te kijken of 3-MMC er ook tussen staat? Misschien klinkt het in je hoofd allemaal wel heel overtuigend… Maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik denk ook dat er niet zo veel van je smoesjes overblijft op het moment dat je langs de vluchtstrook ome agent recht in de ogen mag kijken met je verwijdde pupillen trillende kaak 🤣



“Maar meneer, met welk doel heeft u dit middel dan aangeschaft en tot u genomen?”
“ehhh”
Daarnaast, bij verkooppunten staat ook altijd in het Nederlands aangeduid als stoffen niet geschikt zijn voor consumptie. Je moet wel enorm je best doen en je door heel veel bochten wringen wil je je van geen kwaad bewust zijn. Het is simpelweg gewoon niet geloofwaardig.
Klik om te vergroten...
Bamm flual! Je bent op dreef met je postings. Amen. Topic kan dicht. Hier is het antwoord
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Flualhamdulillam zei:
Doen alsof je een IQ a la Bonnie St. Claire hebt
Klik om te vergroten...
Heel ongepast misschien in deze conversatie maar ik lig in een piskreuk hiero van deze opmerking!! 😂😂😂😂😂👍👍👍👍👍🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Die houd ik er in! 👍
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Heel ongepast misschien in deze conversatie maar ik lig in een piskreuk hiero van deze opmerking!!
Klik om te vergroten...
Nee inderdaad dus ik hou het kort: Ik heb vroeger heel vaak gelachen om een grap die mijn oudere broer dan maakte, dat Bonnie St. Claire een lager IQ zou hebben dan ‘Sandy de orang-oetan’. Little did I know, na jaren kwam ik erachter: het was geen grap 🤣
Hier de laagste scores ooit behaald bij de Nationale IQ Test:
A7357931-4851-4137-B38D-08451F9640D0.jpeg

OT: Dus écht alleen Bonnie St. Claire komt door onwetendheid onder haar vervolging uit na het rijden onder invloed van 3-MMC. Als ze überhaupt kan rijden… Volgensmij eist kunnen buitenspelen namelijk al minimaal 40 IQ-puntjes 😭
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Flualhamdulillam zei:
Nee inderdaad dus ik hou het kort: Ik heb vroeger heel vaak gelachen om een grap die mijn oudere broer dan maakte, dat Bonnie St. Claire een lager IQ zou hebben dan ‘Sandy de orang-oetan’. Little did I know, na jaren kwam ik erachter: het was geen grap 🤣
Hier de laagste scores ooit behaald bij de Nationale IQ Test:
Bekijk bijlage 25776
Klik om te vergroten...

Hahaha die Tuur scoort ook nie best... 😜 En arme Kelly...
En who the ... is Shary-an Nivillac (of zo, lezen gaat me nog nie best af... 😂 ) ?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nee nou wordt tie mooi, zou Ome Joop zeggen!
Of bier (daar zit alcohol in dacht ik) de rijvaardigheid kan beïnvloeden en dat dit op een blikje zou moeten staan?
Of op een fles Strohrum?
Hihihihihihihi
Dat is de mop van het jaar! Of toch niet...Anyway.
Daar kan je maar één ding over zeggen.
Juridisch zo u wilt.
Het is een zogenaamd "feit van algemene bekendheid".
Dat is uitgelegd, hetzelfde als "dat sneeuw, die gevallen is, wit van kleur is."
Of: "als het regent, wordt de weg nat."
Natuurlijk zeg ik dit in humor modus..
Diegene die niet weet of bier van invloed zou kunnen zijn op de rijvaardigheid, die heeft een e.q. van.....10.
De facto: die mag geen rijbewijs hebben, toch?
I.i.g. dit hoeft niet op blikjes bier, flessen rum,
nog eens vermeld te worden...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
transient zei:
Nah, wees een man is niet nodig. wat is een man, iemand die met 3mmc achter het stuur gaat ..
Klik om te vergroten...
Dat is een stommeling.
Juridisch: een misdadiger.

transient zei:
Ik ben tegen auto rijden met drugs die het gevaarlijk maken. Drug waardoor je niet helemaal helder meer bent.
Klik om te vergroten...
Voila! Je vindt dit hetzelfde als ik.
Mee eens, dus!
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Zandman zei:
Of bier (daar zit alcohol in dacht ik) de rijvaardigheid kan beïnvloeden en dat dit op een blikje zou moeten staan?
Of op een fles Strohrum?
Klik om te vergroten...
het gaat om het principe en om een vergelijking te maken .
alcohol is gewoon gelegaliseerde hard drug ,maar in de samenleving geaccepteerd dus je groeit al op met alcohol doet dit en maakt meer kapot dan je lief is etc etc
over niet geaccepteerde drug wordt weinig gesproken ,uit schaamte of niet durven te vragen aan hun ouders etc etc
dus met een rc gaat het eerder fout door verkeerde informatie ,onwetendheid . daar bedoelde ik ook mee zit geen bijsluiter bij
De Zandman zei:
Het is een zogenaamd "feit van algemene bekendheid".
Dat is uitgelegd, hetzelfde als "dat sneeuw, die gevallen is, wit van kleur is."
Of: "als het regent, wordt de weg nat."
Klik om te vergroten...
maar nog steeds meer slachtoffers in het verkeer dan met ''drug''
De Zandman zei:
dit hoeft niet op blikjes bier, flessen rum,
nog eens vermeld te worden...
Klik om te vergroten...
kan tog geen kwaad ?
al is het er maar 1 van de duizenden die onder invloed van alcohol nog steeds rijdt hopelijk tog nog te laten beseffen of die dat 3 de biertje beter kan laten staan voor die gaat rijden..
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#13
ricorieks zei:
iq heeft er waarschijnlijk niet veel mee te maken ,maar een persoon met wat verstand/ervaring zal zeker moeten weten dat rijden onverstandig is met 3-mmc op en/of het de rijvaardigheid kan beïnvloeden.
helaas maar het is waar ,er zijn genoeg mensen die dat niet weten.
Klik om te vergroten...
Nee dat verstandige mensen weten dat een gesubstitueerde cathinone de rijvaardigheid beïnvloed, dat is duidelijk… En er zijn zeker genoeg mensen die zich niet bewust zijn van het effect op rijvaardigheid, mijn moeder bijvoorbeeld. Maar die mensen die dit niet weten, gebruiken ook geen 3-MMC!

Even serieus nu… Hoe denk jij een agent of rechter wijs te maken dat je niet wist dat 3-MMC de rijvaardigheid beïnvloed, terwijl je letterlijk op dat moment onder invloed bent van 3-MMC? Dat kan toch niet? Kijk hier even naar, zelfde principe:
D6F5DA22-CBC0-4403-A87B-C443688BA627.jpeg


ricorieks zei:
wist ik niet ,is wettelijk gezien geen excuus daar verschil ik van mening in omdat ik hoogstwaarschijnlijk artkel 8 lid 1 anders interpreteer dan jij .
Klik om te vergroten...
Hoe wij het interpreteren boeit helemaal geen hol, makker! Het gaat erom hoe geloofwaardig een agent jouw verhaal beoordeelt. En in dit geval is een geloofwaardig verhaal gewoon niet realistisch… Hoe beland je onder invloed achter het stuur, zonder dat je weet dat je onder invloed achter het stuur zit?


ricorieks zei:
Dat is met alcohol wel anders als je dronken op straat rond huppelt kan je wel een boete krijgen .
Klik om te vergroten...
Je kan zonder problemen dronken over straathuppelen, hoor… Evenals het niet strafbaar is om strak van de MDMA de eendjes voert. Als je maar geen overlast veroorzaakt! Het gebruik van harddrugs is ook gewoon legaal in Nederland. Kijk het is naar dat het vaak echt jonge tieners zijn die het gebruiken op straat, maar dit heeft niks te maken met rijden onder invloed…
ricorieks zei:
'bestuurder onder invloed van 3-mmc veroorzaakt dodelijk ongeluk '' heb ik nog nooit gezien.
zal waarschijnlijk wel gebeuren maar het valt onder de warenwet daarom is vervolging waarschijnlijk een moeilijke zaak voor justitie ..
Klik om te vergroten...
Man, die hele warenwet boeit niks in dit verhaal! Het praat namelijk helemaal niks goed… Niks moeilijke zaak, het kan zeker makkelijker, maar als je onder invloed van 3-MMC bent, en je bestuurt een auto, je maakt een dodelijk ongeluk, wat maakt de zaak dan moeilijk? In de wet staat gewoon dat je niet mag rijden met middelen die de rijvaardigheid beïnvloeden, en daar valt echt moeilijk over te twisten. Want het beïnvloed je rijvaardigheid, punt uit…


ricorieks zei:
als ik onder invloed van 3-mmc zal rijden (wat ik niet doe) zal ik gewoon rijbewijs geven ,blazen ,speeksel test en verder geen enkele vraag van oom agent beantwoorden .
Klik om te vergroten...
Aah nee ik ging er ook vanuit dat jij niet die smoesjes ooit zo gebruikt had hoor haha. Maar tof dat jij een glazen bol hebt waarin je het verloop van je staandehouding kan voorspellen! Ik heb net contact gemaakt met de Aquarius constellatie en die voorziet toch een andere uitkomst! Agenten doen bijna altijd eerst een psychomotorische test, ze beoordelen hoe je eruit ziet, pupillen, kaak spanning, hoe je praat, dat wordt allemaal gecheckt. Als bij de agent de indruk wordt gewekt dat je onder invloed bent van een drug, dan nemen ze nog een speekseltest af maar de uitslag daarvan maakt niet uit: je gaat mee naar het bureau en doet óók een bloedonderzoek.
Als de agent niet aan je kan zien dat je hebt gebruikt en een speekseltest is negatief ben je ze niet te slim afgeweest en je hebt ze ook niet in een ingewikkeld juridisch conflict geworpen oid, je hebt dan gewoon flink mazzel. Nu lekker door naar huis en hopen dat je ook nog genoeg mazzel hebt dat je heelhuids thuiskomt…

ricorieks zei:
die kunnen het je geven voor de eerste keer ,en na een half uur voel je nog niks en denkt ik ga jantje of pietje nog effe ophalen of ik rij nog effe snel naar de benzinepomp voor sigaretten. en boem op de weg kicked die in ,voelt je effe wazig en probeerd in een seconde effe te beseffen wat er gebeurd en boem zag het zebra pad niet ......
Klik om te vergroten...
Dan ben je een aap. Sorry maar dit is toch dom en onverantwoord gedrag? Ik lees niks in dit voorbeeld waarover ik denk: dit had je niet heel makkelijk kunnen voorkomen…
ricorieks zei:
net zoals verkooppunten zijn er ook veel mensen die het bij de dealer op de hoek halen
Klik om te vergroten...
Aaaah! Ja nee in dat geval… Het is natuurlijk de bestuurder niet kwalijk te nemen dat hij bij een drugsdealer zooi koopt en zonder de gevaren te kennen achter het stuur gaat gebruiken. Hoe had hij moeten weten dat een stimulerende entactogene drug je rijvaardigheid beïnvloed? Lees alles wat je zegt nog eens, maar doe alsof je de agent bent die deze schijt moet aanhoren…


ricorieks zei:
mis informatie kan ook aanleiding zijn tot je van geen kwaad bewust zijn .
Klik om te vergroten...
Had je jezelf goed moeten informeren voordat je drugs achter het stuur gebruikt… Dit zijn gewoon dingen die zoooo moeilijk goed te praten zijn, snap echt niet waar je mee bezig bent door je zo op te stellen…

Vergelijking met alcohol is niet relevant.


ricorieks zei:
en hij nog niet weet wat voor effect 3-mmc kan hebben op het rijden .
Klik om te vergroten...
Ook nog, wie heeft bij een recreatieve psychoactieve drug überhaupt het idee: dit zal vast de rijvaardigheid niet beïnvloeden… 😓
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
transient zei:
ja deels zijn we met elkaar eens, maar dit


betekendt het hebben van ballen niet dat je lef heb om iets te doen? zoals met 3mmc achter het stuur gaan?
weet je eigenlijk wel wat Toxic masculinity is?
Klik om te vergroten...
Nee, dan begrijp je me niet...
Ik bedoel met deze zin:
Iedere daad, iedere keuze heeft consequenties.
Zo ook de keuze om toch te gaan rijden.
Als er dan een ongeluk door ontstaat, dan moet je in dit geval dan ook de consequenties dragen, zonder gezeik van " ik wist het niet" oid.
Als je het lef hebt gehad om toch te gaan rijden, na innemen van wat dan ook, met dus een wel heel naar gevolg, dan moet je daar gewoon ook het lef voor hebben om alle shit van de nasleep als een man (of vrouw),
zo goed mogelijk voor de andere partij regelen.
En niet ervoor wegrennen.
Eronderuit proberen te komen.
Vergiftig gedrag, of niet..
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#15
transient zei:
betekendt het hebben van ballen niet dat je lef heb om iets te doen? zoals met 3mmc achter het stuur gaan?
Klik om te vergroten...
28FE8AB7-C78A-451D-AE34-125D80C6EA33.jpeg
Lef heb je wel om achter het stuur te stappen met 3-MMC op! Maar moedig? Nee… Karakter toon je dan ook wel, maar imo een onwenselijk roekeloos en levensgevaarlijk karakter.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
transient zei:
is het echt nodig om deze toxic masculinity shit aan je post toe te voegen?
Klik om te vergroten...
Laat dat woke gedachtegoed alsjeblieft weg van dit forum...

Is het tegenwoordig al zo erg dat je niet maar kan zeggen dat je een man moet zijn en ballen moet tonen als je je verantwoordelijkheid moet nemen voor je gedrag? Dat is geen "giftige mannelijkheid", dat is gewoon mannelijkheid.

En zelfs een vrouw kan ballen tonen. De uitspraak betekent gewoon wat Flual hierboven neerzet.

Het gaat ons geen goed doen als we allemaal van die snowflakes worden die overal beledigd en ontdaan over zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Precies. Zo heb ik het exact bedoeld.
Iedereen maakt fouten.
Draag de gevolgen dan gewoon.
En ja, hiervoor is weleens moed nodig.
Veel moed soms.
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Flualhamdulillam zei:
Nee inderdaad dus ik hou het kort: Ik heb vroeger heel vaak gelachen om een grap die mijn oudere broer dan maakte, dat Bonnie St. Claire een lager IQ zou hebben dan ‘Sandy de orang-oetan’. Little did I know, na jaren kwam ik erachter: het was geen grap 🤣
Hier de laagste scores ooit behaald bij de Nationale IQ Test:
Bekijk bijlage 25776

OT: Dus écht alleen Bonnie St. Claire komt door onwetendheid onder haar vervolging uit na het rijden onder invloed van 3-MMC. Als ze überhaupt kan rijden… Volgensmij eist kunnen buitenspelen namelijk al minimaal 40 IQ-puntjes 😭
Klik om te vergroten...
Wat ben je ook een mooie kerel hé! 😂😂😂😂
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#19
Flualhamdulillam zei:
Je kan zonder problemen dronken over straathuppelen, hoor… Als je maar geen overlast veroorzaakt!
Klik om te vergroten...
Dit bedoel ik dus met mis informatie.
maar gelukkig dat je het zegt, dan kan ik het juridische gedeelte gelukkig buiten schot laten in deze discussie.
jij doelt op artikel 426 sr
dat is gewoon een aanvulling op de basis art 453 sr.
omdat iets gedoogd wordt wil niet zeggen dat het niet strafbaar is...

Flualhamdulillam zei:
Nee dat verstandige mensen weten dat een gesubstitueerde cathinone de rijvaardigheid beïnvloed, dat is duidelijk… En er zijn zeker genoeg mensen die zich niet bewust zijn van het effect op rijvaardigheid, Maar die mensen die dit niet weten, gebruiken ook geen 3-MMC!
Klik om te vergroten...
Flualhamdulillam zei:
Dan ben je een aap. Sorry maar dit is toch dom en onverantwoord gedrag? Ik lees niks in dit voorbeeld waarover ik denk: dit had je niet heel makkelijk kunnen voorkomen…
Klik om te vergroten...
Flualhamdulillam zei:
Had je jezelf goed moeten informeren voordat je drugs achter het stuur gebruikt…
Klik om te vergroten...
Dit zijn wel heel naïeven gedachten gangen hoor als je denkt dat iedereen even slim of verantwoord is..

Flualhamdulillam zei:
Ook nog, wie heeft bij een recreatieve psychoactieve drug überhaupt het idee: dit zal vast de rijvaardigheid niet beïnvloeden… 😓
Klik om te vergroten...
een hele hoop mensen denk ik die tog het gevoel hebben dat ze gewoon kunnen gaan rijden,net als met alcohol.
maar..
Flualhamdulillam zei:
Vergelijking met alcohol is niet relevant.
Klik om te vergroten...
een plaatje met een man met een blinddoek wel?

maar goed hoop dat TS zijn vraag beantwoord was ...een fijne zondag een ieder.

mvg ricorieks
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#20
ricorieks zei:
Dit zijn wel heel naïeven gedachten gangen hoor als je denkt dat iedereen even slim of verantwoord is..
Klik om te vergroten...
Wat… Jij snapt het niet hè? 🤣
Ik zeg helemaal nergens dat iedereen even verantwoordelijk en slim is. Bovendien, als ik jouw afgelopen posts hierzo bekijk is dat maar al te duidelijk… Niet lullig bedoelt, maar heel veel dingen die je zegt kloppen gewoon van geen kant.

Je hoeft toch ook niet bijster slim of verantwoord te zijn om te weten dat drugs en autorijden NIET hoort! Als je achter het stuur stapt heb je toch je rijbewijs gehaald? Als je op magische wijze in heel je leven nóóit hebt mee gekregen dat onder invloed van drugs gaan autorijden levensgevaarlijk is, dan hoop ik toch echt dat je dit nog verteld hebt gekregen tijdens je lessen of in je theorie…

Dit zegt natuurlijk nog niet dat mensen 3-MMC niet kunnen onderschatten en toch achter het stuur stappen, denkende dat het de rijvaardigheid niet beïnvloed. Maar dit een levensgevaarlijke denkfout en die wordt gewoon bestraft! Ik vind het echt idioot om te denken dat je wanneer je onder invloed een dodelijk slachtoffer maakt, je hier onderuit kan komen omdat de bestuurder zijn huiswerk niet heeft gedaan…


ricorieks zei:
een hele hoop mensen denk ik die tog het gevoel hebben dat ze gewoon kunnen gaan rijden,net als met alcohol.
maar..
Klik om te vergroten...
Ja en weet je hoe dat komt? Omdat je niet helder na kan denken… Hoe overtuigend helder je je dan ook voelt. Maar je bent het met me eens toch dat overmoedigheid door drugs geen geldig excuus is om dan maar niet vervolgd te worden als je betrapt wordt?
Bijna iedereen wéét wel dat drugs de rijvaardigheid beïnvloeden, denk ik overigens. Sommige mensen besluiten alleen tóch achter het stuur te stappen, met de gedachte dat ze het wel kunnen handelen. Anderen denken zelfs dat ze beter gaan rijden met oppeppende drugs op, dat wil ik wel geloven hoor maar het is gewoon veel te riskant in mijn ogen (en die van de wet)
ricorieks zei:
een plaatje met een man met een blinddoek wel?
Klik om te vergroten...
Jij komt ineens met ‘ja maar met alcohol is het dit en dat’. Het gaat niet over alcohol, de regels over alcohol vind ik ook krom op veel gebieden maar dit verandert helemaal niks aan waar wij het verder over hadden en is dus niet relevant.
Met die blinddoek (heb ik enorm m’n best op gedaan, bedankt 😒) probeerde ik je uit te leggen dat het echt debiel is om te zeggen dat je niet weet dat 3-MMC je rijvaardigheid beïnvloed, terwijl je letterlijk op dat moment strak staat! Na meerdere keren uitleggen dacht ik dat je baat zou hebben bij een plaatje, maar als zelfs dat niet helpt…
Het kan wel dat je denkt dat strak staan je rijvaardigheid niet beïnvloed, maar daar heeft de wet echt geen boodschap aan verder… Dan heb je gewoon een stomme denkfout gemaakt, en verdien je straf.

ricorieks zei:
Dit bedoel ik dus met mis informatie.
maar gelukkig dat je het zegt, dan kan ik het juridische gedeelte gelukkig buiten schot laten in deze discussie.
jij doelt op artikel 426 sr
dat is gewoon een aanvulling op de basis art 453 sr.
omdat iets gedoogd wordt wil niet zeggen dat het niet strafbaar is...
Klik om te vergroten...
Aah kijk hier had ik geen weet van, thanks! Ik vond gisteren na een snelle Google om mijn gedachte te checken dit op vraaghetdepolitie.nl:

Wanneer is alcohol strafbaar?​

In sommige gevallen is het strafbaar om alcohol te drinken. Onderstaand vind je een opsomming:

● Als je auto rijdt terwijl je teveel gedronken hebt.
● Als je op je (brom)fiets rijdt terwijl je te veel gedronken hebt.
● Als je je asociaal of vervelend gedraagt op straat (openbare dronkenschap).
● Als je alcoholische drank koopt of bij je hebt terwijl je nog geen 18 jaar bent. Vanaf 1 januari 2014 mag je onder de 18 jaar geen alcohol kopen of bij je hebben.
Klik om te vergroten...
Ik ging er dus vanuit dat als je je niét asociaal of vervelend gedraagt je niet strafbaar bent.
Maar hoe dan ook, wat ik zei blijft wel staan, dat je zonder problemen dronken over straat kan. Als je geen overlast veroorzaakt heeft de politie zat andere dingen te doen dan praktisch onschuldige burgers beboeten… Dat doen ze gewoon niet, mits je niet opvalt als ladderzat of zo. Ik vind het dan ook niet zo’n probleem dat je niet beboet kan worden voor slechts onder invloed zijn van 3-MMC. In de wet verschilt dit beleid dus wel met alcohol, maar in de praktijk niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."