Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDrugstest cbr

Drugstest cbr

115 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Blyatman zei:
Simpel antwoord: gebruik geen drugs als je een voertuig bestuurd en probeer geen test te omzeilen, ze komen er toch wel achter.
als ze opnieuw stoffen aantreffen kan dat leiden tot zwaardere consequenties omtrent inname rijbewijs o.i.d.

helaas gaat de OVJ/rechter over de uitspraak Na het onderzoek in meeweging van het CBR.
Dus nee er is geen standaard tijd voor hoe lang dit gaat duren, en nee er is geen indicatie omtrent volledige beslaglegging of terug gave en is er in dit stadium niet een antwoord om te geven omdat hen de zaak herzien en hier mogelijk antwoorden kunnen gegeven worden waardoor valse of foutieve hoop gemaakt kan worden.
Klik om te vergroten...
Je weet dat zulke tests niet kunnen aantonen of je onder invloed bent maar alleen aantonen of er gebruikt it binnen een bepaalde periode die veel langer is Dan de effecten van wiet?
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
benzzzy zei:
Je weet dat zulke tests niet kunnen aantonen of je onder invloed bent maar alleen aantonen of er gebruikt it binnen een bepaalde periode die veel langer is Dan de effecten van wiet?
Klik om te vergroten...

Jep, dan alsnog.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dus je moet 2 dagen niet blowen om te kunnen rijden?
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#4
Alakazam zei:
Lars zegt niet dat hij onder invloed heeft gereden, enkel dat er THC in zijn speeksel is gevonden tijdens het rijden. Kan natuurlijk altijd zijn dat hij een vaste roker is, maar niet meer onder invloed was tijdens het rijden.
Klik om te vergroten...
Je mag 0 drugs in je lichaam hebben. Zelfs geen medicatie wat je kan beïnvloeden. Als je wel met medicatie op rijd ookal beïnvloed het je niet maar kan het wel, en je krijgt een ongeluk ben je zwaar de lul.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
benzzzy zei:
Dus je moet 2 dagen niet blowen om te kunnen rijden?
Klik om te vergroten...

Feitelijk? Ja.
alles wat je rijvaardigheid beïnvloed is niet toegestaan. In praktijk schommelt dat wel eens met de hoeveelheid die ze aantreffen maar de richtlijn is zo simpel als wat: rijden onder invloed is verboden en strafbaar, of het nou wiet drank of andere drugs is, ook bij medicijnen geldt het zo. (Met de gele sticker)

uitspraken en handelingen worden verricht door: wanneer aangehouden, hoeveelheid, etc etc.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
MDMAZING zei:
Je mag 0 drugs in je lichaam hebben. Zelfs geen medicatie wat je kan beïnvloeden. Als je wel met medicatie op rijd ookal beïnvloed het je niet maar kan het wel, en je krijgt een ongeluk ben je zwaar de lul.
Klik om te vergroten...

wou net zeggen, als je een ongeluk veroorzaakt en ze treffen ook maar iets aan dan hang je gewoon. Dan is het ingenomen pasje je laatste zorg, grootste zorg zal zijn dat de verzekering niks vergoed en je andermans letsel kan gaan dokken.
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Reken op minimaal 3 maanden tussen betaling en het onderzoek ivm grote drukte. En uiteraard moet je 100% clean zijn van alles.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#8
morality.jpg
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Blyatman zei:
Feitelijk? Ja.
alles wat je rijvaardigheid beïnvloed is niet toegestaan. In praktijk schommelt dat wel eens met de hoeveelheid die ze aantreffen maar de richtlijn is zo simpel als wat: rijden onder invloed is verboden en strafbaar, of het nou wiet drank of andere drugs is, ook bij medicijnen geldt het zo. (Met de gele sticker)

uitspraken en handelingen worden verricht door: wanneer aangehouden, hoeveelheid, etc etc.
Klik om te vergroten...
Je mag niet rijden onder invloed.
De tests die nu gebruikt worden kunnen niet aantonen wanneer iemand onder invloed is en kunnen dus niet gebruikt worden om aan te tonen of iemand onder invloed is gezien de maate van intoxicatie door meerdere variablen sterk kan verschillen.

De wet is hier zeer debiel de fout licht niet bij de gebruikers als hij 12 uur geleden 0.3g wiet Heeft gerookt.
L
Lars2000Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Dat ik nietmeer moet gebruiken etc snap ik allemaal ik vraag me gewoon af hoelang kan het duren voordat je je rijbewijs terug krijgt
A
AlakazamLid
01-01-2024, 00:00
#11
Lars2000 zei:
Dat ik nietmeer moet gebruiken etc snap ik allemaal ik vraag me gewoon af hoelang kan het duren voordat je je rijbewijs terug krijgt
Klik om te vergroten...

Ik ben geen juridisch expert, maar wat ik heb gehoord en gelezen heb komt overeen met wat @Legio Patria Nostra zei, namelijk 12 maanden rijontzegging.

Ik wil je niet bang maken, maar volgens mij is het cbr ook na dit gebeuren niet de makkelijkste betreffende het teruggeven van je rijbewijs.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
De redenen hiervoor zijn helder als een brok Zwitsers bergkristal.
Onder invloed rijden maakt jou als bestuurder domweg een persoon die allereerst niet voor reden vatbaar is, omdat de stof die hij naar binnen gewerkt heeft, die juist hem een waan idee heeft gegeven, ten tweede ben je een potentieel moordenaar met je auto als wapen.
Dat waanidee en overtuiging bestaat simpel gezegd uit een steeds grotere schijnzekerheid over het ondanks veel drank te hebben ingenomen, een uitstekende bestuurder te zijn.
Alleen strookt dit niet met de realiteit.
Er zijn jaarlijks nogal wat ongevallen die direct samenhangen met alcohol en - of druggebruik.
Het zal je maar gebeuren!
Je rijdt iemand aan, met ernstige gevolgen!0
Ikzelf ben beslist geen heilige.
Ook ik heb weleens gereden terwijl dit eigenlijk niet meer kon. jazeker !
Maar dit is i.i.g. meer dan 20 jaar geleden, het verkeer was totaal anders.
En toch: helemaal fout. Niet goed te praten.
Maar ik zou er tegenwoordig niet meer aan d e n k e n ....
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vind het onzin iig, dat je de ochtend nadat je de vorige avond geblowd hebt nog onder invloed zou zijn. Merk het zelf wel maar voel me niet anders dan wanneer ik 2 ibuprofen heb genomen. Hier zou eens wat meer onderzoek naar gedaan moeten worden. Helemaal omdat wiet steeds meer wordt gelegaliseerd.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Legio Patria Nostra zei:
Dan zou je ook kunnen zeggen:
Iemand die 20 glazen alcohol per dag wegslaat, zal zich bij 10 glazen nog uiterst capabel vinden om achter het stuur te kruipen.
Klik om te vergroten...
Dit is in mijn ogen wel compleet iets anders dan de ochtend na een avond wat geblowd te hebben rijden. En dat is precies wat er nu mist: nuance.
Legio Patria Nostra zei:
Het is of we dit willen, of niet, allemaal bij wet bepaald. Punt.
Klik om te vergroten...
Daarom mag er wel over gediscussieerd worden toch? Wetten zijn verouderd en van wanneer dateert dat onderzoek überhaupt (als er al wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is).
Legio Patria Nostra zei:
Niet rijden als je iets verkeerds genomen hebt.
Niet moeilijk, toch...
Klik om te vergroten...
Dat is niet moeilijk nee maar vind ik wel iets te zwart wit. Stel ik neem vandaag een edible en krijg maandag een ongeluk en ze vinden thc in mijn bloed omdat ik afgelopen week ook 2 x geblowd heb. Ben ik dan nog onder invloed?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dan zou je ook kunnen zeggen:
Iemand die 20 glazen alcohol per dag wegslaat, zal zich bij 10 glazen nog uiterst capabel vinden om achter het stuur te kruipen.
Want in dit geval speelt er min of meer hetzelfde in mijn optiek....namelijk het in het lijf hebben van een verboden stof, omdat deze bij een bepaalde concentratie van invloed is, en het niet meer m e r k b a a r voelen dat dit idd het geval is.
Het is of we dit willen, of niet, allemaal bij wet bepaald. Punt.
Er is onderzoek naar verricht. Punt.
Hier is niets aan of tegen te doen.
Wat ikzelf ervan vind?
Wel, ik ben ook hierin geen heilige geweest.
Maar de laatste 25 jaar heb ik sowieso al niets alcoholisch meer genuttigd en...het zal je maar gebeuren!
Dat je net die vrouw met kinderwagen te laat zag en deze aan gort gereden hebt.
Of die fietser, die verder in een rolstoel moet met een dwarslaesie.
Dit wil niemand.
Daar is maar één remedie tegen.
Niet rijden als je iets verkeerds genomen hebt.
Niet moeilijk, toch...
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Legio Patria Nostra zei:
Allereerst waarde Ganggang
Over alles mag gediscussieerd worden.
Maar zaken die bij wet geregeld zijn, heeft dat weinig zin. Nietwaar.
Als jij na 3 dagen na je laatste inname nog boven de grenswaarden zit, dan ben je volgens de wet domweg onder invloed. Punt.
Daar heeft veroudering van wet alles mee te maken...
Of je nou wil, of niet.
Klik om te vergroten...
Volgens de wet inderdaad.. maar ben ik dan ook ongeschikt om een voertuig te besturen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Allereerst waarde Ganggang
Over alles mag gediscussieerd worden.
Maar voor zaken die bij wet geregeld zijn, heeft dat weinig zin.
Want je kunt er niets aan veranderen, Nietwaar.
Als jij na 3 dagen na je laatste inname boven de grenswaarden zit, of na een week, of na....enz, dan betekent dat domweg foute boel.
Of je het ermee eens bent of niet.
De narigheid is dat de thc zo ontzettend lang in je lijf aanwezig is, maakt dat linky linky...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik ga even nog iets verder met mijn betoog.
Stel, dat je als doorgewinterde gebruiker, over de grenswaarden voor thc zit.
Dan zegt de WvW dus, dat je op dat moment, niet voldoende bekwaam bent om achter het stuur te zitten en deel te nemen aan het verkeer.
De vraag is nu dus, IS dat werkelijk zo.
Ikzelf heb in mijn blowerstijd ooo zo vaak gereden van Doornroosje te Nijmegen naar huis, 60 km verderop.
Nooit is er gode zij dank, iets gebeurd.
Behalve dat ik met mijn stapmaat een vreetkick had gekregen en een zestal boterhammen met beleg naar binnen gewerkt had.
Ik heb deze maat in crime ooit eens gevraagd, of hij weleens iets afwijkends gemerkt had aan mijn rijstijl.
Zijn antwoord was, dat ik keurig recht de bochtige weg gereden had. Nooit abnormaliteiten met rijden gezien.
Voorzover dit tenminste beoordeeld kan worden door iemand die net zo hevig en veel geblowd had, als ik....
Anyway.
Ik kan er geen antwoord op geven.
Volgens de wet zat ik domweg volkomen fout. Simpel zat.
Met een Lelijk Eendje was te hard rijden sowieso niet mogelijk, en verder kan ik er dus niks over zeggen, behalve dat ieder lichaam anders reageert op thc, zo ook met de hoeveelheid ervan.
Dat er wat verandert, staat voor mij vast. Met name de reactiesnelheid. Of: wegdromen, onvoldoende opletten.
Ik ga ervan uit, dat de grenswaarden zijn vastgesteld aan de hand van gedegen onderzoek.
Maar dat de ene persoon van dezelfde hoeveelheid " verder weg" zal zijn dan een andere persoon, staat ook vast.
Daarom: laten we het bij de wet houden.
Met name niet rijden als je nog moet blowen, snuiven, roken, zuipen enz enz.
Dat lijkt me het beste..
O ja.
Qua nuanceverschillen blijf ik bij mijn zienswijze....
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Legio Patria Nostra zei:
Iemand die 20 glazen alcohol per dag wegslaat, zal zich bij 10 glazen nog uiterst capabel vinden om achter het stuur te kruipen.
Klik om te vergroten...
Moet hij Dan zonder bier achter het stuur gaan?
Ik eerlijk heb liever dat een alcoholist niet zonder alcohol achter het stuur gaat dat is pas gevaarlijk...
F
F.E.A.R.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ganggang💯 zei:
Mee eens. Zwart wit kijken op dit issue heeft weinig zin, iedereen weet wat de Nederlandse wet zegt op dit gebied.

Is aan de waarden in je bloed af te lezen of het restwaarden zijn of dat je daadwerkelijk onder invloed bent vraag ik me af. Momenteel is het testen veel te ongenuanceerd vind ik.
Klik om te vergroten...
Dat verschilt per drug denk ik. Met alcohol kun je dat namelijk behoorlijk goed inschatten, maar met THC niet. De legalisering van wiet in combinatie met achterblijvend onderzoek en wetgeving omtrent de invloed op rijvaardigheid is dan ook een serieus probleem. Stel je een situatie voor waarbij iemand betrokken is in een dodelijk ongeval de dag na het roken van een blowtje.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."