Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsSpeekseltest politie

Speekseltest politie

132 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sws die hard wiet met speed gebruikers zijn ze een stap voor..... Sorry meneer de agent maar speeksel dat is toch echt even geen mogelijkheid.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je mag met van allerlei soorten stoffen rijden, zolang je maar onder de grenswaarden zit...
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het is in Nederland nog veel strenger, als je zowel met alcohol ook nog eens een andere drug samen met die alcohol in je bloed hebt zitten.
Dat is bij de eerste keer al goed voor een jaar ontzegging van de rijbevoegdheid plus een boete van 1000 euro.....volgens de richtlijnen van het openbaar ministerie!
T
TonywieistonyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Goedenavond,

Ik krijg vanwege mijn rugprobleem oxycodon op recept (4*10mg langwerkend per dag), en vraag me af of dit een positieve uitslag geeft bij een drugstest van de politie.
Ik rij namelijk gewoon, dat gaat ook prima en mag van de arts/apotheek.

Nu heb ik zelf even wat onderzoek gedaan naar die drugstest:
- Ze gebruiken de drager drugcheck 3000 en de securitec drugwipe 5s
- deze testen ook op opiaten:
De drugcheck 3000 heeft specifiek voor oxycodon een zogenoemde cross-reactivity bij 1000ng/ml
De Drugwipe 5s heeft voor specifiek oxycodon geen cross-reactivity (daaruit concludeer ik dan dat deze geen oxycodon detecteert?)
- Bij een positieve test moet ik sowieso door de hele molen ongeacht of ik nou een recept heb of niet. Wel zal de rechter mij uiteindelijk ontslaan van alle rechtsvervolging omdat ik nou eenmaal niet strafbaar ben.
- Desondanks loop ik volgensmij het risico om door de agent bij het cbr aangemeld te worden en dan door allerlei hoepels te moet springen (psychiaters etc.) omdat dit los staat van strafrecht.

Al met al loop ik nog best een risico als ‘legale gebruiker’ lijkt het…

Mijn hoop is dat oxycodon in deze dosis niet gedetecteerd wordt door bovenstaande speekseltesten. Als ik die term ‘cross-reactivity’ goed begrijp detecteert die drugwipe 5s helemaal geen oxycodon en die drager drugcheck wel maar pas vanaf 1000ng/ml
Zit ik boven of onder de 1000ng/ml denken jullie?

bronnen:
Dräger:
pagina 27:
https://www.draeger.com/Library/Content/Research-Report-of-On-Site-Oral-Fluid-Drug-Screening-Technology-NHTSA.pdf

Drugwipe:
Pagina 11:
https://www.clinihealth.co.za/Pack_Inserts/Securetec/DrugWipe5S%20Evaluation_WipeAlyser_with%20comments_confidential.pdf
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik weet het, ik weet het....wij denken er hetzelfde over!
Ik heb me er altijd over verbaasd, hoe ontzettend veel mensen er totaal anders tegenaan kijken.
Als je eens op de publieke tribune van de kantonrechter gaat zitten kijken en luisteren, dan zie je dat heel veel zaken het onderwerp hebben "rijden onder invloed".
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tonywieistony zei:
Ik krijg vanwege mijn rugprobleem oxycodon op recept (4*10mg langwerkend per dag), en vraag me af of dit een positieve uitslag geeft bij een drugstest van de politie.
Klik om te vergroten...
Ja.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ditzelfde probleem speelt bij dexamphetamine die de tests op speed laat aanslaan.

Ik heb dit destijds bij de politie nagevraagd en daar waren ze behoorlijk stellig hierover: bij een positieve test, of je nou iets op recept hebt of niet, mag je mee naar het bureau voor een bloedtest en je gaat door de gehele juridische molen.

Ik zou het risico niet nemen, veel te veel systemen waar je dan in komt te staan waar je niet zomaar weer even snel uitkomt.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#8
Tonywieistony zei:
Al met al loop ik nog best een risico als ‘legale gebruiker’ lijkt het…
Klik om te vergroten...
Zoals elke therapeutische methylfenidaat of Dex gebruiker.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#9
Proxima zei:
Ditzelfde probleem speelt bij dexamphetamine die de tests op speed laat aanslaan.

Ik heb dit destijds bij de politie nagevraagd en daar waren ze behoorlijk stellig hierover: bij een positieve test, of je nou iets op recept hebt of niet, mag je mee naar het bureau voor een bloedtest en je gaat door de gehele juridische molen.

Ik zou het risico niet nemen, veel te veel systemen waar je dan in komt te staan waar je niet zomaar weer even snel uitkomt.
Klik om te vergroten...
Beat me to it.
+1
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#10
inner_search zei:
Zoals elke therapeutische methylfenidaat of Dex gebruiker.
Klik om te vergroten...
Methylfenidaat daar slaan de drugstest niet op aan zover ik weet.
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#11
Proxima zei:
Methylfenidaat daar slaan de drugstest niet op aan zover ik weet.
Klik om te vergroten...
Toch wel , alvast hier in belgie geven ze vals positief op amfetamine bij doseringen van +2x5mg per dag.
S
Steven58Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Jullie maken het erger dan het is met de bedragen. Van de politie heb ik 350 euro boete gekregen omdat het op een scooter is. Zit verschil tussen onder invloed rijden met auto of scooter. Ik weet ook alles van het onderzoek af heb mijzelf goed ingelezen en de brochure aangeschaft, heb er wel goede hoop in.

Mijn vraag was meer gebaseerd op het feit dat ik een onderzoek naar drugs krijg of ik dan ook bijvoorbeeld ook afgekeurd kan worden voor alcohol omdat het onderzoek immers gaat over je drugs gebruik.

ik ben geen beginnend bestuurder en ben sowieso gestopt met drinken om zeker te zijn. Dronk eens in de 3 weken een avondje.

Groetjes.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Steven58 zei:
Jullie maken het erger dan het is met de bedragen. Van de politie heb ik 350 euro boete gekregen omdat het op een scooter is. Zit verschil tussen onder invloed rijden met auto of scooter. Ik weet ook alles van het onderzoek af heb mijzelf goed ingelezen en de brochure aangeschaft, heb er wel goede hoop in.

Mijn vraag was meer gebaseerd op het feit dat ik een onderzoek naar drugs krijg of ik dan ook bijvoorbeeld ook afgekeurd kan worden voor alcohol omdat het onderzoek immers gaat over je drugs gebruik.

ik ben geen beginnend bestuurder en ben sowieso gestopt met drinken om zeker te zijn. Dronk eens in de 3 weken een avondje.

Groetjes.
Klik om te vergroten...
Maar 350? Ow maakt dit werkelijk zoveel verschil, bestuurder van auto of scooter? Dus als ik vb met 10 biertjes achter stuur vd auto kruip of ik pak de scooter, is dit wereld v verschil qua strafmaat?
Oké zoveel te beter dan vr jou 😉 Ook plus, dat je geen beginnend bestuurder bent n eerder zeer gematigde drinker.

De drugstest, die in jouw geval positief is op MDMA, komt als extra bezwarend feit, bij het rijden onder invloed van alcohol, dus deze 2 worden samen meegenomen in je dossier. Maar als je zegt dat het pak minder ernstiger bestraft wordt, scooter vs auto, zit je blijkbaar wel ok?🤷
S
Steven58Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Voor strafrecht zit er wel verschil in ja. Weet dat het stom klinkt maar mij hoor je niet klagen😜.

Bestuursrecht maakt het niet uit. De straf is dan wel hetzelfde natuurlijk.

Ik laat het wel weten. Dan maar even geen biertje.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Steven58 zei:
Voor strafrecht zit er wel verschil in ja. Weet dat het stom klinkt maar mij hoor je niet klagen😜.

Bestuursrecht maakt het niet uit. De straf is dan wel hetzelfde natuurlijk.

Ik laat het wel weten. Dan maar even geen biertje.
Klik om te vergroten...
Jua zelf nog nooit in dergelijke situatie gezeten, ma wel verbaasd. Ach het scheef rechtsysteem, speelt is in u voordeel, indd ni klagen n content zijn dat dit ni mé auto was😉
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Steven58 zei:
Voor strafrecht zit er wel verschil in ja. Weet dat het stom klinkt maar mij hoor je niet klagen😜.

Bestuursrecht maakt het niet uit. De straf is dan wel hetzelfde natuurlijk.

Ik laat het wel weten. Dan maar even geen biertje.
Klik om te vergroten...

Heb je vanuit het strafrecht ook een maatregel op je rijbewijs gekregen of?
F
FlowriderLid
01-01-2024, 00:00
#17
Interessante discussie, wat ik een beetje mis is het feit dat iemand met ADHD en die goed reageert op medicatie over het algemeen beter rijdt mét medicatie dan zonder. Ik zou zelf zo iemand niet 'onder invloed' noemen. De wet is hierin heel krom, uiteindelijk wordt het recht getrokken als ze zien dat je het voorgeschreven krijgt en je de voorgeschreven dosering gebruikt. Maar goed, je moet dan wel eerst door dat proces heen en dat is niet chill. Overigens is het niet oké als een arts je dat niet vertelt als je ermee begint. Ik schrijf het zelf ook wel eens voor, en leg dit ook altijd uit aan mijn patiënten. Ik adviseer ook altijd om een doosje van de methylfenidaat of dexamfetamine met je naam, apotheek en voorschrijvend arts bij je te hebben in de auto. Dat zorgt er niet voor dat je niet verder getest wordt, maar kan wel meehelpen met dat je niet als crimineel behandeld wordt.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Flowrider zei:
Interessante discussie, wat ik een beetje mis is het feit dat iemand met ADHD en die goed reageert op medicatie over het algemeen beter rijdt mét medicatie dan zonder. Ik zou zelf zo iemand niet 'onder invloed' noemen. De wet is hierin heel krom, uiteindelijk wordt het recht getrokken als ze zien dat je het voorgeschreven krijgt en je de voorgeschreven dosering gebruikt. Maar goed, je moet dan wel eerst door dat proces heen en dat is niet chill. Overigens is het niet oké als een arts je dat niet vertelt als je ermee begint. Ik schrijf het zelf ook wel eens voor, en leg dit ook altijd uit aan mijn patiënten. Ik adviseer ook altijd om een doosje van de methylfenidaat of dexamfetamine met je naam, apotheek en voorschrijvend arts bij je te hebben in de auto. Dat zorgt er niet voor dat je niet verder getest wordt, maar kan wel meehelpen met dat je niet als crimineel behandeld wordt.
Klik om te vergroten...
Klopt volledig, de Rilatine maakt juist dat ik minder impulsief, hyperactief en prikkelbaar ben en juist rustiger, gefocust en mindere stemmingswisselingen.
Ik rijd voor de rest nooit onder invloed van verdovende/geestverruimende middelen, dus als je moet blazen en da's steeds negatief en vr de rest ook bloednuchter lijkt, gaan ze ni echt over op zo'n speekseltest denk ik. Toch nog nooit meegemaakt. Heb sowieso overzicht van al mn voorschriften, steeds digiaal via burger-gezondheid account, op zak.
S
Steven58Lid
01-01-2024, 00:00
#19
HierEnDaarEenFuifje zei:
Heb je vanuit het strafrecht ook een maatregel op je rijbewijs gekregen of?
Klik om te vergroten...
Nee helemaal niks. Heb niks van een rijonbevoegdheid gekregen. Behalve rijverbod van 24 uur.
H
HierEnDaarEenFuifjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Steven58 zei:
Nee helemaal niks. Heb niks van een rijonbevoegdheid gekregen. Behalve rijverbod van 24 uur.
Klik om te vergroten...

Dan mag je van geluk spreken en ik weet niet precies waarom haha..
Dit is namelijk de richtlijn die ze eigenlijk altijd aanhouden en dit zou de straf zijn voor iemand die voor het eerst rijdt onder invloed met een combinatie van één drug + alcohol:

GB € 500 + 3 mnd OBM ov

Dus een geldboete van 500 euro + 3 maanden onvoorwaardelijke rijontzegging.
De geldboete van 325 die jij hebt gekregen is de richtlijn voor iemand die voor het eerst onder invloed rijdt met enkelvoudig drugsgebruik, dus geen combinatie met een andere drug of alcohol. De straf voor alleen alcohol zonder drugs zou voor jou €225 betekenen.

Kans is aanwezig dat je vrienden bij de politie een fout hebben gemaakt in het dossier met een eventuele tenlastelegging, maar anders zou ik niet weten hoe ze bij die 325 alleen komen.

OF

Dat de waarden van MDMA in je bloed onder de grenswaarde zouden zijn. Dat wellicht die halve pil en de tijd die er tussen heeft gezeten precies genoeg was om niet boven de grenswaarde te komen en dan blijft er alleen rijden onder invloed van alcohol over en is die 325 euro mogelijk dus te verklaren, echter is de grenswaarde tijdens combigebruik nog een stuk lager dan enkelvoudig en zit je er al heel snel overheen. Tevens zou de boete dan weer niet overeenkomen met de richtlijn die €225 zegt.

Als laatste kan het ook zijn dat na jouw verhaal en jouw zaak besloten is om je die strafmaatregel op je rijbewijs niet op te leggen op een of andere manier, als zijn ze met de straffen voor rijden onder invloed vrij strikt.

Interessant zaakje zo..
Mag ik vragen wat je uitslagen waren? Eventueel via PB, ik ben namelijk wel benieuwd! Als je dat niet wilt delen is dat je goed recht hoor.

In ieder geval, ik zou geen vragen stellen :grimacing:.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."