Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerbod lachgas medio 2022 in Nederland

Verbod lachgas medio 2022 in Nederland

37 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat ben ik blij als lachgas eindelijk word verboden zeg 😊😇 Heb er echt helemaal niks mee en vind het super irritant als iemand in dezelfde ruimte als mij lachgas gebruikt. 24/7 iemand horen snuiven kan al irritant zijn, maar dat is niks vergeleken die kut lachgas vind ik!🤪
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mevrouw Pløp zei:
Dat is geen reden om een ander probleem niet aan te pakken
Klik om te vergroten...
Het is geen probleem aanpakken maar laten zien dat je ergens mee bezig bent.
Diezelfde idioten die tijdens rijden aan lachgas zitten gaan onder de invloed van alcohol rijden (als ze het nog niet doen).
Het is gewoon stom 🤷🏼‍♂️
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Blyatman zei:
Je meent het?
alcohol is legaal omdat de overheid accijns kan heffen en het sociaal “genormaliseerd” is.
Klik om te vergroten...
Ik heb niet gevraagd waarom het legaal is, bedankt voor je input.
We kunnen ook lachgas sociaal normaliseren, of beter nog, niks aan doen. Als iemand onder de invloed van ballonnen rijdt, doet ie het ook onder de invloed van andere middelen. Het is geen oplossing, maar een grap.
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik Neo-shulginist volg, volgt eruit een verbod dat er niks aan de beweegredenen gaat gebeuren. Er is alleen in 2022 een verbod op lachgas, en inderdaad zal dan wellicht cutepool gelijk krijgen dat er dan bijvoorbeeld alcohol volgt als middel om de beweegreden niet actief te onderzoeken en te verdonkermanen. Of ze gaan toch weer over op darknet of gewoon de slagroomspuiten of naar een ander land.

Trouwens alcohol kost de samenleving een kleine 3 miljard per jaar. Dat is inclusief aftrek accijns. Dus dat verhaal dat alcohol zoveel oplevert is pure houten kop onzin. Het is alleen dat bijvoorbeeld Heineken zo'n leuke lobby heeft dat zelf de koning met de kleptrocaat koning Poetin een Heineken drinkt in het Holland Heineken House in Sotchi bijvoorbeeld. Het is inderdaad allemaal een grap.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat wel een verschil kan maken is dat de tanks met lachgas dan niet open en bloot verkocht konden worden. Vooral die grote units hebben lachgasgebruik wel echt veranderd; in de zin dat mensen dan de ene na de andere ballon namen en niet meer stopten.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Megadude zei:
Dus dat verhaal dat alcohol zoveel oplevert is pure houten kop onzin
Klik om te vergroten...
Yep, daarom verdiende ze 14 tot 20 miljard aan accijns per jaar vanaf 2016. En de accijns zijn alleen maar gestegen tot de jaren heen. Accijns Zijn dit jaar opnieuw omhoog gegaan met 85,3% en die 2.5 miljard aan kosten door drank voelen ze echt niet als ze al huidig jaar wederom meer dan 12 miljard meer accijns hebben ontvangen dan 2020. Zeg nog eens dat het onzin is?
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Voordat er foute aannamen worden gedaan met betrekking tot alcohol en accijns is het handig om dit document grondig door te lezen:

Maatschappelijke kosten-baten
analyse van beleidsmaatregelen
om alcoholgebruik te
verminderen


RIVM Rapport 2018-0146

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2018-0146.pdf
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Proxima zei:
Voordat er foute aannamen worden gedaan met betrekking tot alcohol en accijns is het handig om dit document grondig door te lezen:

Maatschappelijke kosten-baten
analyse van beleidsmaatregelen
om alcoholgebruik te
verminderen


RIVM Rapport 2018-0146

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2018-0146.pdf
Klik om te vergroten...
Een document van 182 bladzijden grondig doorlezen, heb je even? Ik stel voor dat je het me komt voorlezen 😜
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Proxima zei:
Voordat er foute aannamen worden gedaan met betrekking tot alcohol en accijns is het handig om dit document grondig door te lezen:

Maatschappelijke kosten-baten
analyse van beleidsmaatregelen
om alcoholgebruik te
verminderen


RIVM Rapport 2018-0146

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2018-0146.pdf
Klik om te vergroten...
Als jij dit voorleest, gaat de rest alvast kerst en oud en nieuw vieren. We horen in 2022 ergens wel als je klaar bent? 😝😂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Blyatman zei:
Als jij dit voorleest, gaat de rest alvast kerst en oud en nieuw vieren. We horen in 2022 ergens wel als je klaar bent? 😝😂
Klik om te vergroten...
182 pagina's kan je makkelijk lezen in een dag
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
182 pagina's kan je makkelijk lezen in een dag
Klik om te vergroten...
Sommige mensen hebben belangrijkere prioriteiten en dagbesteding dan 182 pagina’s van dit te lezen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk dat het gebruik van lachgas hetwelk gelieerd is aan verkeersongevallen, heel moeilijk te bepalen is.
Ga maar eens bewijzen dat een bestuurder aan het lachgas zat, voordat hij betrokken werd bij enig ongeval.
Lachgas is zeer snel uit het bloed verdwenen en simpelweg zeggen dat de bestuurder aan het lachgas zat alleen op de aanwezigheid van wat ballonnetjes en een lachgas tank, dat kan je wel vergeten...
En wie denkt, dat er nog maar weinig drank en drugs rijders zijn, ga dan maar eens op de publieke tribune zitten bij een rechtszitting van de kantonrechter..
Bijna alle zaken op de rol gaan over drank en rijden. De een na de andere!

Gewoon niet rijden onder invloed!
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik lees dit in het rapport (heb op een snelleescursus gezeten):

We kunnen wel met zekerheid stellen dat de consumptie van alcohol
met forse externe effecten gepaard gaat. Onze analyse van de financiële
kosten van alcohol komt uit op een schatting van netto kosten van 2,3
tot 4,2 miljard €. Dit betreft de kosten die door drinkers, met name de
zware drinkers, veroorzaakt worden en die afgewenteld worden op
anderen in de samenleving, zowel op andere consumenten als op de
overheid


Dus tot nader order lijkt me die 3 miljard wel goed hoor Blyatman. Of je moet ergens toch met nog een rapport van 200 pagina's komen waarin dat weer onkracht wordt (laat maar, je hebt gelijk zeg ik dan).

Zo te zien zijn de cijfers over drankgebruik redelijk moeilijk te interpreteren. Wellicht vanwege corona is het nu zeker minder geworden? Wat denken jullie ervan?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/art...teeds-meer-alcohol-ook-stijging-niet-drinkers

Alcoholgebruik | Volksgezondheid en Zorg

Actuele cijfers, trends en duiding over alcoholgebruik: naar leeftijd, geslacht en opleiding. Regionale en internationale vergelijkingen.
www.volksgezondheidenzorg.info www.volksgezondheidenzorg.info
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Blyatman zei:
Geef ze eens ongelijk na alle ontelbare dodelijke verkeersongelukken door stumperds in het verkeer die dit middel gebruiken. Lekker lachen en spacen terwijl je 110 kilometer per uur door een bebouwing rijdt en je auto parkeert bij iemand anders in zijn woonkamer of een gezin doodrijdt op de weg. Mag wel harder bestreden worden.
tevens de hoeveelheid ziekenhuis opnamen groeit waarbij mensen binnen komen en permanent verlamd zijn d.m.v. dit middel.
Klik om te vergroten...
Geld voor alle drugs en andere afleiding tijdens het rijden🤷 Ik kruip met geen enkel verdovend middel, drug or wathever achter tstuur (wel 1x jaaaren terug), ik zit al met ongerust gevoel, als ik msschn net dat pintje te veel op heb, om nog te mogen rijden, laat staan drugs in de auto te gebruiken.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ja kleine verpakkingen met slagroompatronen mogen nog gewoon verkocht worden als het verbod in gaat. Dan moet het wel passen bij een 'normaal inkooppatroon'. Dat was ook gelijk mijn grootste bezwaar tegen dat hele verbod, want op zo'n manier wordt de vervolging van strafbare feiten afhankelijk van de persoonlijke interpretatie van wetsdienaren en dat lijkt me rechtstatelijk gezien niet helemaal de bedoeling. Maarja, daar heeft dit kabinet natuurlijk sowieso schijt aan. Als ze maar lekker hard kunnen straffen.
Klik om te vergroten...
Ja normaal bestel ik zo'n doosjes met 50 pcs, vaak zo'n 2, dus 100 pcs, laatst ineens 600 pcs, spotgoedkoop ook, dus dat zal dan niet meer mogelijk zijn? Hier los in de winkel verkopen ze de vb/10 pcs, mr komt dan procentueel tot 8 x duurder uit.
N
Nihilist88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi,

Eerst en vooral ben ik belg, maar bestel zelf m'n 'slagroompatronen' via Nederlands webshop.
Ik heb begrepen dat ene Blokhuis lachgas op lijst II vd opiumwet gaat plaatsen.
Een totaal verbod op lachgas, ik heb het dan over patronen, kan toch nooit uit de legale verkoop gehaald worden. Dat de heuse tanks voor particulieren niet meer te koop zal zijn, kan ik zeker geloven. Maar je hebt ook groot verschil in webshops waar je nu terecht kunt voor lachgas. Langs de ene kant heb je heuse webshops die zichzelf profileren in het handelen v lachgas als partydrug, tanks verkopen, crackers en🎈en langs de andere kant heb je webshops die puur slagroompatronen en spuitbussen verkopen, meer horeca gerelateerd, geen ballonnen, crackers, tanks te bespeuren hier.
Dus de slagroompatronen (8gr lachgas) kunnen toch steeds legaal aangekocht worden? Hier in Belgie kan je ook gewoon die slagroompatronen (patronen met 8gr lachgas) kopen in winkels gespecialiseerd in keukenspullen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja kleine verpakkingen met slagroompatronen mogen nog gewoon verkocht worden als het verbod in gaat. Dan moet het wel passen bij een 'normaal inkooppatroon'. Dat was ook gelijk mijn grootste bezwaar tegen dat hele verbod, want op zo'n manier wordt de vervolging van strafbare feiten afhankelijk van de persoonlijke interpretatie van wetsdienaren en dat lijkt me rechtstatelijk gezien niet helemaal de bedoeling. Maarja, daar heeft dit kabinet natuurlijk sowieso schijt aan. Als ze maar lekker hard kunnen straffen.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Als ze maar lekker hard kunnen straffen.
Klik om te vergroten...
Geef ze eens ongelijk na alle ontelbare dodelijke verkeersongelukken door stumperds in het verkeer die dit middel gebruiken. Lekker lachen en spacen terwijl je 110 kilometer per uur door een bebouwing rijdt en je auto parkeert bij iemand anders in zijn woonkamer of een gezin doodrijdt op de weg. Mag wel harder bestreden worden.
tevens de hoeveelheid ziekenhuis opnamen groeit waarbij mensen binnen komen en permanent verlamd zijn d.m.v. dit middel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."