Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerbod lachgas medio 2022 in Nederland

Verbod lachgas medio 2022 in Nederland

37 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Blyatman zei:
Geef ze eens ongelijk na alle ontelbare dodelijke verkeersongelukken door stumperds in het verkeer die dit middel gebruiken. Lekker lachen en spacen terwijl je 110 kilometer per uur door een bebouwing rijdt en je auto parkeert bij iemand anders in zijn woonkamer of een gezin doodrijdt op de weg. Mag wel harder bestreden worden.
tevens de hoeveelheid ziekenhuis opnamen groeit waarbij mensen binnen komen en permanent verlamd zijn d.m.v. dit middel.
Klik om te vergroten...
Zo eens. Ik ben echt geen heilig boontje, maar als je lachgas gaat doen terwijl je met de auto het verkeer in moet... ga dan gewoon weg. Ik bedoel niet eens dood of de gevangenis in maar gewoon weg, ga naar een plek waar je met dit soort kut acties welkom bent want hier op aarde is geen plek voor je. Sodemieter op.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Blyatman zei:
Geef ze eens ongelijk na alle ontelbare dodelijke verkeersongelukken door stumperds in het verkeer die dit middel gebruiken. Lekker lachen en spacen terwijl je 110 kilometer per uur door een bebouwing rijdt en je auto parkeert bij iemand anders in zijn woonkamer of een gezin doodrijdt op de weg. Mag wel harder bestreden worden.
Klik om te vergroten...

De verkeersongevallen zijn ontelbaar omdat er in veruit de meeste gevallen geen causaal verband vastgesteld kan worden tussen de aanwezigheid van lachgaspatronen en het voorkomen van een ongeval. Maar dat maakt de politie en de NOS weinig uit want het beeld van 1000 ongevallen per jaar door lachgas klikt wel lekker weg, en dan zet je gewoon ergens onderaan de pagina nog een voetnootje van 'ohja sorry we weten eigenlijk niet of dit wel klopt' en dan vindt iedereen het wel prima verder. Lekker lachgas de schuld geven van alle problemen, daarbij alle sociale- of economische omgevingsfactoren negeren, en een hyperfocus op drugs als duivelse middelen dan gebruiken als argument waarom je een systeem moet optuigen wat keihard is tegen het individu, wat dus niet helpend is, maar wat wel nog allerlei aanvullende problemen veroorzaakt (zoals stigmatisering, sociale problematiek en de kosten van handhaving).

Blyatman zei:
tevens de hoeveelheid ziekenhuis opnamen groeit waarbij mensen binnen komen en permanent verlamd zijn d.m.v. dit middel.
Klik om te vergroten...
Een trend ('het wordt steeds meer/erger') klinkt altijd erg, maar op zich is het natuurlijk niet zo gek dat als er meer gebruikers zijn, dat er dan ook meer gezondheidsproblemen volgen. De vraag is dus meer (wat mij betreft): 'wat zijn effectieve manieren om gezondheidsproblemen te voorkomen?' en ik ben er niet zo van overtuigd dat verbieden en hard straffen goed werkt. Soms veroorzaakt zulk beleid wel een waterbedeffect, in de zin dat mensen misschien stoppen met lachgas gebruiken maar dat ze dan weer andere middelen gaan nemen dus dat het dan maar de vraag is of het netto effect nou mensen echt gezond maakt.
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vitamine B12 timerelease nemen, als je meer dan 5 ballonnetjes op een avond gaat nemen. Lachgas in grote hoeveelheden blokkeert nl. de opname van vitamine B12 en daardoor krijg je zenuwschade. Echt ik snap nooit dat zoiets onschuldigs als lachgas nog kapot gemaakt kan worden door een stelletje idioten. Echt lachgas is totaal onschuldig, alleen je moet natuurlijk niet 100 ballonnen elke dag gaan gebruiken. Dan nog, neem B12 als je het dan toch doet. En gebruik het niet als je gaat rijden. Ben je echt niet slim.

Ik voel me echt genaaid door al die idioten, die zich nooit eens een keer inlezen over hoe of wat. Want natuurlijk moet het dan weer verboden worden.


N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Megadude zei:
Echt ik snap nooit dat zoiets onschuldigs als lachgas nog kapot gemaakt kan worden door een stelletje idioten. (..)
Ik voel me echt genaaid door al die idioten, die zich nooit eens een keer inlezen over hoe of wat.
Klik om te vergroten...
Wij lezen ons ook nooit eens in over de persoonlijke beweegredenen. Die worden al snel weggerationaliseerd of als ziekelijk verklaard en daarmee irrelevant.
Megadude zei:
Want natuurlijk moet het dan weer verboden worden.
Klik om te vergroten...
De vervreemding van hun ervaring ondersteunt dan inderdaad een sociale hierarchie waarin ongewenst gedrag gestraft wordt.

Ik ben dus altijd voorstander van een meer persoonlijkere houding om erachter te komen hoe zulk gedrag nou precies tot stand komt.
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Point taken. Alleen ik denk niet dat je jouw auto zomaar in de plomp wil rijden (waarschijnlijk ben je met dit filmpje als bewijs ook niet verzekerd), en in een rolstoel terecht wil komen? Persoonlijke beweegreden helemaal ok, neem wat je wilt. Alleen je kunt je toch wel even inlezen? Ik weet dat mannen de gebruiksaanwijzing meestal niet lezen (daar komen we zelf wel achter). De beweegreden is meestal toch gewoon onwetendheid en/of zelfoverschatting?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Megadude zei:
Point taken. Alleen ik denk niet dat je jouw auto zomaar in de plomp wil rijden (waarschijnlijk ben je met dit filmpje als bewijs ook niet verzekerd), en in een rolstoel terecht wil komen? Persoonlijke beweegreden helemaal ok, neem wat je wilt. Alleen je kunt je toch wel even inlezen? Ik weet dat mannen de gebruiksaanwijzing meestal niet lezen (daar komen we zelf wel achter). De beweegreden is meestal toch gewoon onwetendheid en/of zelfoverschatting?
Klik om te vergroten...
Nou ik denk zelf eerder aan sociaal-emotionele problematiek. Verslaving is wanneer iemand blijft doorgaan met gebruiken ondanks dat er sociale, lichamelijke, financiële en juridische problemen ontstaan. Die verslaving wordt meestal gedreven door emoties en herinneringen die als onaanvaardbaar ervaren worden, wat dan de noodzaak schept om de (emotionele) realiteit te ontvluchten.

Als je dat in het achterhoofd houdt, dan wordt ineens veel logischer waarom iemand honderden ballonnen op een dag blijft gebruiken ookal zijn de voeten en vingers gevoelloos geworden.

Niet om te zeggen dat de bovenstaande incidenten door verslaving of door sociaal-emotionele problematiek worden veroorzaakt. Een deel zal vast ook komen door zelfoverschatting, een gebrek aan kennis, groepsdynamiek, of nog wat anders. Maar dat is dus precies de reden waarom ik geïnteresseerd ben in de beweegredenen. Want als je jezelf daar even voor openstelt dan worden mogelijke antwoorden hoe we dat soort dingen effectief kunnen aanpakken of verhelpen ook een stuk logischer.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Blyatman zei:
Geef ze eens ongelijk na alle ontelbare dodelijke verkeersongelukken door stumperds in het verkeer die dit middel gebruiken. Lekker lachen en spacen terwijl je 110 kilometer per uur door een bebouwing rijdt en je auto parkeert bij iemand anders in zijn woonkamer of een gezin doodrijdt op de weg. Mag wel harder bestreden worden.
tevens de hoeveelheid ziekenhuis opnamen groeit waarbij mensen binnen komen en permanent verlamd zijn d.m.v. dit middel.
Klik om te vergroten...
Alcohol is nog steeds legaal en veroorzaakt veels meer ongelukken.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#8
cutepool zei:
Alcohol is nog steeds legaal en veroorzaakt veels meer ongelukken.
Klik om te vergroten...
Dat is geen reden om een ander probleem niet aan te pakken
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
cutepool zei:
Alcohol is nog steeds legaal en veroorzaakt veels meer ongelukken.
Klik om te vergroten...
Je meent het?
alcohol is legaal omdat de overheid accijns kan heffen en het sociaal “genormaliseerd” is.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat ben ik blij als lachgas eindelijk word verboden zeg 😊😇 Heb er echt helemaal niks mee en vind het super irritant als iemand in dezelfde ruimte als mij lachgas gebruikt. 24/7 iemand horen snuiven kan al irritant zijn, maar dat is niks vergeleken die kut lachgas vind ik!🤪
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mevrouw Pløp zei:
Dat is geen reden om een ander probleem niet aan te pakken
Klik om te vergroten...
Het is geen probleem aanpakken maar laten zien dat je ergens mee bezig bent.
Diezelfde idioten die tijdens rijden aan lachgas zitten gaan onder de invloed van alcohol rijden (als ze het nog niet doen).
Het is gewoon stom 🤷🏼‍♂️
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Blyatman zei:
Je meent het?
alcohol is legaal omdat de overheid accijns kan heffen en het sociaal “genormaliseerd” is.
Klik om te vergroten...
Ik heb niet gevraagd waarom het legaal is, bedankt voor je input.
We kunnen ook lachgas sociaal normaliseren, of beter nog, niks aan doen. Als iemand onder de invloed van ballonnen rijdt, doet ie het ook onder de invloed van andere middelen. Het is geen oplossing, maar een grap.
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Als ik Neo-shulginist volg, volgt eruit een verbod dat er niks aan de beweegredenen gaat gebeuren. Er is alleen in 2022 een verbod op lachgas, en inderdaad zal dan wellicht cutepool gelijk krijgen dat er dan bijvoorbeeld alcohol volgt als middel om de beweegreden niet actief te onderzoeken en te verdonkermanen. Of ze gaan toch weer over op darknet of gewoon de slagroomspuiten of naar een ander land.

Trouwens alcohol kost de samenleving een kleine 3 miljard per jaar. Dat is inclusief aftrek accijns. Dus dat verhaal dat alcohol zoveel oplevert is pure houten kop onzin. Het is alleen dat bijvoorbeeld Heineken zo'n leuke lobby heeft dat zelf de koning met de kleptrocaat koning Poetin een Heineken drinkt in het Holland Heineken House in Sotchi bijvoorbeeld. Het is inderdaad allemaal een grap.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat wel een verschil kan maken is dat de tanks met lachgas dan niet open en bloot verkocht konden worden. Vooral die grote units hebben lachgasgebruik wel echt veranderd; in de zin dat mensen dan de ene na de andere ballon namen en niet meer stopten.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Megadude zei:
Dus dat verhaal dat alcohol zoveel oplevert is pure houten kop onzin
Klik om te vergroten...
Yep, daarom verdiende ze 14 tot 20 miljard aan accijns per jaar vanaf 2016. En de accijns zijn alleen maar gestegen tot de jaren heen. Accijns Zijn dit jaar opnieuw omhoog gegaan met 85,3% en die 2.5 miljard aan kosten door drank voelen ze echt niet als ze al huidig jaar wederom meer dan 12 miljard meer accijns hebben ontvangen dan 2020. Zeg nog eens dat het onzin is?
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Voordat er foute aannamen worden gedaan met betrekking tot alcohol en accijns is het handig om dit document grondig door te lezen:

Maatschappelijke kosten-baten
analyse van beleidsmaatregelen
om alcoholgebruik te
verminderen


RIVM Rapport 2018-0146

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2018-0146.pdf
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#17
Proxima zei:
Voordat er foute aannamen worden gedaan met betrekking tot alcohol en accijns is het handig om dit document grondig door te lezen:

Maatschappelijke kosten-baten
analyse van beleidsmaatregelen
om alcoholgebruik te
verminderen


RIVM Rapport 2018-0146

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2018-0146.pdf
Klik om te vergroten...
Een document van 182 bladzijden grondig doorlezen, heb je even? Ik stel voor dat je het me komt voorlezen 😜
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Proxima zei:
Voordat er foute aannamen worden gedaan met betrekking tot alcohol en accijns is het handig om dit document grondig door te lezen:

Maatschappelijke kosten-baten
analyse van beleidsmaatregelen
om alcoholgebruik te
verminderen


RIVM Rapport 2018-0146

https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2018-0146.pdf
Klik om te vergroten...
Als jij dit voorleest, gaat de rest alvast kerst en oud en nieuw vieren. We horen in 2022 ergens wel als je klaar bent? 😝😂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Blyatman zei:
Als jij dit voorleest, gaat de rest alvast kerst en oud en nieuw vieren. We horen in 2022 ergens wel als je klaar bent? 😝😂
Klik om te vergroten...
182 pagina's kan je makkelijk lezen in een dag
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
182 pagina's kan je makkelijk lezen in een dag
Klik om te vergroten...
Sommige mensen hebben belangrijkere prioriteiten en dagbesteding dan 182 pagina’s van dit te lezen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."