Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsdrugs gebruikende kids hebben geen recht op privacy

drugs gebruikende kids hebben geen recht op privacy

41 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Te nieuwsgierig? Jezus, kom op!

Als jij kinderen hebt, wil je toch ook niet dat ze aan drugs zitten, in een casino gaan gokken, of naar de hoeren gaan? Dat zijn allemaal dingen die niet voor een kind van 13/14 bedoeld zijn, en die ze later alsnog kunnen gaan doen als ze volwassen zijn. Maar als jou kinderen dat doen, heb je dus liever niet dat iemand het je meld, maar liever dat ze het stiekem achter je rug doen? Mooie opvoeder ben je dan!
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik vind sowieso dat kinderen teveel mogen doen in onze maatschappij. Tegenwoordig kun je als kind op school zelfs je leraar verrotschelden of aanvallen met de excuus dat je puber bent. Ik ben niet van de harde aanpak, maar tegenwoordig wordt wel heel veel getolereerd.
E
Elektronik_dynamiteLid
01-01-2024, 00:00
#3
als de kinderen het zelf willen dat hun ouders het weten vertellen ze het wel uitzichzelf.
door regels zoals dit krenk je het vertrouwen van het kind in de maatschappij alleen maar wat als gevolg kan hebben dat het kind helemaal gek word, paranoïde en ook de ouders niet meer vertrouwd.
Klik om te vergroten...
je moet het op langere termijn zien :wink:
want wat is nou erger een kind die drugs gebruikt (met mate(zonder bijwerkingen))
of een kind die niemand vertrouwd en fokking paranoia is.
je pakt nu gewoon het gedeelte van té nieuwsgierig zijn op waarop je gaat reageren terwijl de rest weg is.
en het ik mengde mij niet in de discussie die er al aan de gang was maar ik gaf mijn mening op de begin post.
en ik durf er mijn leven op te verwedden dat wat jij verkondigt
Tegenwoordig kun je als kind op school zelfs je leraar verrotschelden of aanvallen met de excuus dat je puber bent.
Klik om te vergroten...
niet in contact staat met de realiteit want het is gewoon of je hebt mazzel dat je niet gepakt word of je ouders zijn goeie vriendjes met de school of je word gewoon gepakt.
een leraar uitschelden/aanvallen word onder geen enkele voorwaarde getolereerd.
ok je hebt wel gelijk dat er veel getolereerd word maar is dat niet met de tijd meegaan?
is dat niet gewoon het accepteren dat sommige dingen nooit zullen veranderen?

en ik heb ook liever niet dat kinderen van mij aan de drugs gaan, maar wat doe je er aan?
wil je soms dat als jij ouder bent en de gemeente belt jou en ze zeggen dat je kind drugs gebruikt je kind het vertrouwen in jou als persoon kwijtraakt en dan als die later groot is je nooit weer wil zien?
dan heb je allemaal shit om niks.
drugs kunnen ook heel inzichtvol zijn en maken dat iemand het nooit meer gebruikt.
dus als je er dieper over nadenkt is het wel beter voor een kind wanneer het niet bij de ouders word gemeld door de gemeente.
een schending op recht van menings uiting en privacy recht als het ware.
en dan heb jij het er over dat wij teveel toleren terwijl de regering met bullshit voorstellen komt die nergens op slaan en alleen maar onze vrijheid afpakken.
lekker ben -jij- dan!
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als het om mijn kinderen zou gaan, zou ik het op het prijs stellen als de gemeente of politie informeert, in plaats van gerechtelijke stappen tegen mijn kind bijv. ondernemen.
Het ligt er denk ik aan wat je dan als ouder doet. Als je uit de pan flipt, ja dan is er geen vertrouwen meer bij je kind nee. Maar als jij gewoon met je kind om de tafel gaat zitten en er normaal over praat, niet wijzen met je vinger en zeggen dat het kind slecht is enzo, maar gewoon praten over waarom het kind drugs gebruikt. Het kind niet veroordelen, dan doe je als ouder niks fout, vind ik. Dan los je het op, das toch de bedoeling of nie...
E
Elektronik_dynamiteLid
01-01-2024, 00:00
#5
maar dan is de vraag nog of je dat daadwerkelijk echt zou doen.
je hebt het immers blijkbaar nog niet meegemaakt en aangezien je niet weet hoe je zal reageren als er een telefoontje komt waarbij iemand zegt dat je kind drugs gebruikt (er is natuurlijk een verschild tussen HD en SD) .
weet je niet hoe je je kind er op moet aanspreken.
in het begin zal je boos zijn en dat laten merken, maar later kan je er mischien wel rustig over praten.
maar hoeveel ouders gaan er nou rustig met hun kind over drugs praten?
dat zijn er niet veel.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb er geen ervaring mee nee, maar ik heb ook geen kinderen van die leeftijd dus ja... :)

Maar ik weet hoe mijn ouders reageerden toen ze erachter kwamen dat mijn broertje drugs gebruikte (hij was toen die leeftijd). Dat wil je niet weten, echt niet... de wereld was te klein...

Als ze er nu achter zouden komen dat beide kinderen drugs gebruiken, berg je maar.
Daarom zou ik het op een andere manier aanpakken.

Tuurlijk flip je in het begin, maar dan kun je echt wel zeggen, dat je er later over wilt praten, gewoon rustig.

Het zijn niet veel ouders die dat doen nee, en dat is denk ik het grootste probleem, daarom krijg je dit soort zotte acties (schending van de privacy).
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Elektronik_dynamite zei:
maar hoeveel ouders gaan er nou rustig met hun kind over drugs praten?dat zijn er niet veel.
Klik om te vergroten...

Dat weet je niet! Net als je het andersom stelt. Jij gaat er al vanuit dat de meeste ouders een stennis gaan maken. Misschien is het wel net andersom? En daar komt bij: het gaat om het belang van het kind. Ik blijf erbij dat het niet goed is voor een kind in ontwikkeling om drugs te gebruiken. En dat ik daar graag van op de hoogte gebracht wil worden als het om mijn kins zou gaan, door wie dan ook!
E
Elektronik_dynamiteLid
01-01-2024, 00:00
#8
ja maar waarom zoiets veranderen na een x aantal jaren waarin het allemaal goed is gegaan?
E
Elektronik_dynamiteLid
01-01-2024, 00:00
#9
kinderen zijn altijd nieuwsgierig geweest en hebben altijd al wel drugs gebruikt.
en om nou na zoveel jaren van drugs gebruikende jeugd in een keer zon voorstel te doen vind ik wel belachelijk.
het word natuurlijk ook wel steeds jonger en jonger dat ze gaan gebruiken dat is ook wel fout, kinderen van 13/14 mogen ze van mij best de ouders van bellen maar het heeft zo z'n negatieve en positieve dingen zoals ik heb uitgelegd.
maar dat nou de wat oudere jeugd daar ook onder moet lijden is belachelijk.
moet je je maar eens voorstellen dat je bij het uitgaan, over straat lopen wat je ook doet je in de gaten word gehouden door "drugsmannetjes" om te kijken of je wel of geen drugs gebruikt, te gek voor woorden toch!?
waarden en normen worden steeds extremer, mensen gaan niet met de tijd mee maar worden lamer.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#10
dat zou je dan tot een bepaalde leeftijd moeten doen, net als met misdrijven enzo. Tot je 16de en daarna ben je zelf verantwoordelijk, is het niet meer de verantwoordelijkheid van je ouders.
Hebben alleen de jongere kinderen er last van, en de ouderen kunnen gewoon hun gang gaan, probleem opgelost toch?!
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
De maatschappij verandert en de jeugd dus ook! Sneller, extremer als "vroeger" in mijn tijd! De wiet bevat meer thc, xtc is op elke straathoek te verkrijgen. Dit was in mijn jeugd niet zo extreem (en ik was extreem in die tijd), laat staan in die van de generatie voor mij! En natuurlijk heeft een positieve en een negatieven kant maar dat heeft het ook als de justitie er niks aan doet! En dat van die drugsmannetjes zal wel meevallen, het zal waarschijnlijk meer op de zogenaamde hangjongeren worden gedaan omdat er in een groep nou eenmaal meer gedurft wordt onder elkaar als dat je alleen over straat wandelt!
E
Elektronik_dynamiteLid
01-01-2024, 00:00
#12
je hebt gelijk caatje er word in een groep meer gedurft.
grotendeels wat je zegt heb ik ook al gezegd alleen in andere woorden.
maar wat betreft de "drugsmannetjes" ben ik nog niet zo zeker, de regering word steeds extremer.
het was meende ik het jaar 2005 in het begin ergens een of ander kamerlid zei dat er in de kleine dorpen hier in nederland te weinig word gedaan aan anti terrorisme. alsof iemand een aanslag gaat plegen op het buurthuis in kuik!
je woont al in fokking kuik je hebt al genoeg geleden.
er rijdt daar 1 keeri n het uur een bus als je die als zelfmoord terrorist met tijdbom mist ben je flink de lul.

een ander voorbeeld.
ons leger ging naar irak om vrede te herstellen maar!
we mochten onze wapens niet gebruiken!
gebruikt 1 soldaat zijn wapen en word direct terug gehaald naar nederland.
komop zeg zijn we vergeten wat oorlog inhoudt?

dat waren enkele voorbeelden over hoe dom de regering is.
dus beeld je maar eens in hoe erg de jeugd dan wel niet in de gaten word gehouden als ze het gaan controleren.
P
PsykaholikLid
01-01-2024, 00:00
#13
caatje zei:
Elektronik_dynamite zei:
maar hoeveel ouders gaan er nou rustig met hun kind over drugs praten?dat zijn er niet veel.
Klik om te vergroten...

Dat weet je niet! Net als je het andersom stelt. Jij gaat er al vanuit dat de meeste ouders een stennis gaan maken. Misschien is het wel net andersom? En daar komt bij: het gaat om het belang van het kind. Ik blijf erbij dat het niet goed is voor een kind in ontwikkeling om drugs te gebruiken. En dat ik daar graag van op de hoogte gebracht wil worden als het om mijn kins zou gaan, door wie dan ook!
Klik om te vergroten...
ja maar jij hebt dan ok alweel een heel andere kijk tegenover drugs.
jij weet wat drugs is en wat drugs met ja kan doen.
meeste ouders denken te weten wa het is omda ze eens een film over drugs hebben gezien.
mijn ma die denkt dus wss echt da ge kabouters ziet voorbij trippelen als ge ne joint hebt gerookt he. :wink:
nie da ze er veel op tegen heb da ik gebruik alle eig wel ma ze zeggen er niet meer veel van laten we het zo zeggen.
T
Trip UnitLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kinderen weten niet wat ze doen,dus vind ik dat het wel mag.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Elektronik_dynamite zei:
de regering word steeds extremer.
het was meende ik het jaar 2005 in het begin ergens een of ander kamerlid zei dat er in de kleine dorpen hier in nederland te weinig word gedaan aan anti terrorisme. alsof iemand een aanslag gaat plegen op het buurthuis in kuik!
Klik om te vergroten...

In het dorpje liempde (4500 inwoners) wers anders wel een trainingskamp van de PKK ontdekt. Conclusie: overal in Nederland (of ter wereld) kan terrorisme/terrosite zich schuilhouden/voordoen.

liempde

@Schranz, maar jij bent ook geen 13 meer he :wink: Maar je hebt gelijk, ouders moeten ook beter worden voorgelicht over wat het precies inhoudt. Al ben ik er van overtuigd dat ouders van nu heel veel info kunnen halen van internet en dergelijke. Dit was vroeger in mijn jeugd niet. Ja de bibliotheek maar ik denk dat nu er internet is voor (bijna) iedereen, ze zich heel goed kunnen inlezen over drugs en gevolgen.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Venlo gaat het in praktijk brengen
Brief naar ouders na rondhangen bij wietshop

Venlo klikt over jonge blowers

VENLO - De gemeente Venlo gaat ouders van kinderen die rondhangen bij een coffeeshop per brief waarschuwen voor alle gevaren die daaraan kleven. De gemeente lijkt daarmee over alle privacyregels die in ons land gelden, heen te walsen.

Volgens de gemeente past het nieuwe alarmeringssysteem precies in het kader van het antidrugsproject Hektor, waardoor eerder al de meeste coffeeshops in de binnenstad dicht moesten om een beperkt aantal naar de grensovergang langs de snelweg bij de Duitse grens te verplaatsen. Venlo haalde enkele jaren terug de wereldpers met dit 'McDope-beleid.'

In de door de burgemeester ondertekende brief die de politie verstuurt, staat niet alleen dat een kind is aangetroffen in de buurt van een coffeeshop, maar ook dat personen onder de 18 jaar geen toegang hebben tot zo'n coffeeshop.

De Venlose burgemeester Hubert Bruls zegt alles in het werk te willen stellen om overlast door rondhangende jongeren bij coffeeshops te beperken. " Ik ga net zolang door totdat iemand mij terugfluit", zegt de burgervader. "We krijgen hier 27.000 coffeeshopgasten per maand. Ik kan niet langer met mijn armen over elkaar blijven zitten. Ik doe er iets aan! Of het nou om Jantje of om Mohammed gaat." Bruls wil tevens in de gemeentelijke buidel tasten om over de grens een informatiecentrum over drugs te starten. " Dat is mijn volgende plan. De Duitse overheid is nog steeds panisch als het om coffeeshops gaat, er is veel onbegrip", zegt de burgemeester in klare taal. "Het liefste zou ik morgen een kiosk openen over de grens. Als je zou uittellen hoeveel geld we hier moeten uitgeven, dan kunnen we daar met zo'n infocentrum nog op besparen ook."

Commotie
Vorige maand nog ontstond in het Gelderse Heerde een hoop commotie over de privacy van blowende, slikkende of snuivende kinderen. Burgemeester Hoornstra wilde elk kind dat opduikt in strafonderzoeken naar pedofielen of drugsdealers bij de ouders melden. Maar hij kreeg van justitie geen toestemming, omdat de privacy van kinderen volgens justitie voorrang geniet.

PvdA-Kamerlid Aleid Wolfsen stelde minister Donner vragen over het beleid. Hij vindt het belachelijk dat de privacy van kinderen van 12 en 13 jaar oud voor zo'n besluit gaat. " Privacy is een groot goed", aldus Wolfsen. "Maar ouders moeten hun kinderen wel kunnen opvoeden. Als de wet zich daartegen verzet, dan moeten we die onmiddellijk schrappen."
Klik om te vergroten...
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Aan de ene kant is het wel een goede zaak dat Venlo dit gaat doen. Zeker in die streek. Maar aan de andere kant zit je nog steeds met privacyregels. Volgens lopen ze daar tegen een probleem aan.
Ben benieuwd wat hier van komt.
s
scratchtraxxLid
01-01-2024, 00:00
#18
De ene 13- of 14-jarige heeft al meer verstand dan de andere. Zelf was mijn eerste jointje op 13 (een paar keer gedaan, was er toen ook niet echt in geïnteresseerd), mijn eerste keer x op 15. Ik had al heel wat info opgezocht op internet.
Maar ik kan me voorstellen dat zeker meer dan 50% van 13-jarigen dit niet in de hand zou hebben, dus kan ik begrijpen dat ze het gebruik willen melden aan de ouders. Maar als kind wil je natuurlijk met rust gelaten worden zoals iedereen en ben je ervan overtuigd dat er je niks kan overkomen.
Maar als je als ouder gewoon alert bent, zie je uiteindelijk meestal wel of je kind te veel/problematisch gebruikt...
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zou je er als ouder niet op gewezen mogen worden? het gedogenbeleid geldt namelijk pas vanaf 18 jaar. Je kind is dan toch bezig met het overtreden van de wet?! Daar ben je als ouder verantwoordelijk en aansprakelijk voor!
s
scratchtraxxLid
01-01-2024, 00:00
#20
Daar heb je wel gelijk in. Maar de kinderen gaan dat merken dat politie begint in te lichten, en gaan dan ergens anders gaan gebruiken :openmouth:
Een deel van die kinders is de politie wel te slim af :wink: .. Maar 't gaat om 't principe.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."