Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsdrugs gebruikende kids hebben geen recht op privacy

drugs gebruikende kids hebben geen recht op privacy

41 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
s
scratchtraxxLid
01-01-2024, 00:00
#1
De ene 13- of 14-jarige heeft al meer verstand dan de andere. Zelf was mijn eerste jointje op 13 (een paar keer gedaan, was er toen ook niet echt in geïnteresseerd), mijn eerste keer x op 15. Ik had al heel wat info opgezocht op internet.
Maar ik kan me voorstellen dat zeker meer dan 50% van 13-jarigen dit niet in de hand zou hebben, dus kan ik begrijpen dat ze het gebruik willen melden aan de ouders. Maar als kind wil je natuurlijk met rust gelaten worden zoals iedereen en ben je ervan overtuigd dat er je niks kan overkomen.
Maar als je als ouder gewoon alert bent, zie je uiteindelijk meestal wel of je kind te veel/problematisch gebruikt...
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zou je er als ouder niet op gewezen mogen worden? het gedogenbeleid geldt namelijk pas vanaf 18 jaar. Je kind is dan toch bezig met het overtreden van de wet?! Daar ben je als ouder verantwoordelijk en aansprakelijk voor!
s
scratchtraxxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Daar heb je wel gelijk in. Maar de kinderen gaan dat merken dat politie begint in te lichten, en gaan dan ergens anders gaan gebruiken :openmouth:
Een deel van die kinders is de politie wel te slim af :wink: .. Maar 't gaat om 't principe.
m
melissaLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik zorgde al voor mezelf toen ik 14 was,had ook al dusdanig veel meegemaakt dat ik snel volwassen was.........
maar als ik nu terug kijk wist ik nog niks,ondanks t feit dat ik veel verder was dan mijn leeftijdsgenootjes.......
13 14 is in mijn ogen veel en veel te jong om drugs te tollereren.....
wat voor een voorbeeld geef je dan als volwassene :rolleyes:
helaas t gebeurd........
maar mag ik die van mij ooit betrappen met en jointje(ik wil niet eens aan harddrugs denken)dan breek ik zijn nek(bij wijze van spreken)
over verantwoordelijkheid en experimenteren wil ik t wel hebben als ze ruim de 16 zijn gepasseerd
m
minnLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dat zou ik belachelijk vinden. Jij zou het toch ook niet leuk vinden als je kind wist dat zn ouders drugs gebruiken?
Je moet een kind een bepaalde verantwoordelijkheid geven. Je kan hem/haar en natuurlijk voor waarschuwen en beetje bang maken, maar daarna is het toch echt het kinds eigen verantwoordelijkheid.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Drugsgebruikende kinderen hebben geen recht op privacy.
AMSTERDAM -
Tijdens een drugsonderzoek in de gemeente Heerde kwam aan het licht dat zeventig minderjarige kinderen van 13 en 14 jaar drugs gebruiken. De politie en burgemeester Hoornstra willen de ouders graag waarschuwen dat hun kroost blowt, xtc slikt of cocaïne snuift, maar worden door Justitie tegengehouden. De privacy van de kinderen gaat volgens Justitie namelijk voor.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat ik toch graag zou willen weten wat mijn kids doen. En als ze het niet zelf doen en het kan op deze manier zou ik voor stemmen.

bron
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zou het ook zeker willen weten wat mijn kids zouden doen.
Ik denk dat je tot een bepaalde leeftijd dan die privacy ofzo zou moeten aanpassen, zeker wat drugsgebruik betreft. Maar aan de andere kant gaat dat toch ook wel weer erg ver....
l
lotLid
01-01-2024, 00:00
#8
ik zou het idd ook willen weten als ik een ouder was
maar ik zou ook zeker niet verlinkt willen tegen over mn ouders..
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik denk dat die verantwoordelijkheid pas komt vanaf een bepaalde leeftijd.
Net zoals dat met verantwoordelijkheid in de wet is geregeld bij bijv. schade die een kind maakt. Dan ben je als ouder ook verantwoordelijk tot je kind 16 jaar is, ook weer niet voor alles, maar toch...
Je bent als ouder wel verantwoordelijk wat voor kind jij in deze maatschappij zet.
D
Dr. TommyLid
01-01-2024, 00:00
#10
ik wil ook zeker weten wat ze uitspoken
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Elektronik_dynamite zei:
ja maar waarom zoiets veranderen na een x aantal jaren waarin het allemaal goed is gegaan?
Klik om te vergroten...
Hoe bedoel je?
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#12
ja maarja, zoals iemand eerder al zei.
hoe had jij het gevonden als ze het tegen je ouders gingen vertellen als je blowde toen je jong was. dat is gewoon klikkerij. je kan ze proberen te leiden door ze goed op te voeden en ze zo goed mogelijke adviezen te geven. maar wat ga je er aan doen als je weet dat ze blowen bijvoorbeeld? mensen moeten een beetje meer vertrouwen in hun kinderen hebben. dat geeft de kinderen ook het gevoel dat hun ouders doorhebben dat ze volwassen worden en dat ze met respect als persoon behandeld worden. Op deze manier kun je waarschijnlijk makkelijker een vertrouwensband houden met je kinderen wat waarschijnlijk meer helpt dan dat je gaat zeggen dat de politie je heeft verteld dat ze blowen, en dan de consequenties die daaraan vast zitten. Je moet ze het gevoel geven dat je gelijken bent dan zullen ze jou ook meer respecteren. Op deze manier zullen ze ook dingen van je aannemen als je ze goede adviezen probeert te geven, en hebben ze niet zoiets van, daar is die zeikerige pa of ma van me weer die komt preken.

/rant over
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Een kind van 13/14 jaar moet geen drugs gebruiken, als je dat gaat beschermen laat je het toe, en dat kan niet. En op die leeftijd ben je als ouder ook verantwoordelijk voor bijv. misdaad van je kind, dus is vind het heel onnozel dat je ouders hiervan niet mag inlichten.

En dat zeg ik ook als drugsgebruiker. Die koters gebruiken waarschijnlijk alleen maar om stoer te zijn, en geven drugs alleen maar een slechte naam. Aanpakken die pubers!
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#14
ik blowde ook toen ik 14 was en ik deed het echt niet om stoer te zijn.
ik heb drugs altijd al interessant gevonden. en als ik het vergelijk met mijn omgeving ben ik er altijd zeer verstandig mee omgegaan. Maarja ik ga natuurlijk niet zeggen dat het goed is dat ze blowen. Uiteraard niet,alle drugsgebruik is slecht. maar ik denk dat als het kind wil blowen dat hij of zij het toch wel doet. En ik denk dus dat er een betere manier is om met dit soort situaties om te gaan.
z
zakkieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ben ook beginnen blowen op 14 en ik deed dat zeker NIET om stoer te doen. Was al zeer lang nieuwsgierig naar de werking van drugs. Er werd zoveel over gesproken dan moet die werking toch echt wel goed zijn.
Nu nog weten bijna al mijn vrienden niet dat ik drugs gebruik, uitgezonder een paar waar ik soms samen mee blow. Ik kom echt uit een proper mileu. Waar mensen ervan uitgaan dat als je drugs gebruikt je je leven vergooit. Maar Ikzelf zou het niet zeggen aan de ouder. Ik denk dat het de kinderen dan nog meer stimuleert om te gaan stiekem gebruiken .
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het gaat niet om de buren of wie dan ook, maar om justitie en de burgemeester die de ouders willen inlichten. Dat is heel iets anders.
En over die vertrouwensband. Op het moment dat je kind het al niet tegen je zegt, is er al niet zo een goede vertrouwensband. Blijkbaar is hij/zij dan al bang voor de reactie die hij/zij krijgt van zijn ouder.
b
boyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Baukereg zei:
Een kind van 13/14 jaar moet geen drugs gebruiken, als je dat gaat beschermen laat je het toe, en dat kan niet. En op die leeftijd ben je als ouder ook verantwoordelijk voor bijv. misdaad van je kind, dus is vind het heel onnozel dat je ouders hiervan niet mag inlichten.

En dat zeg ik ook als drugsgebruiker. Die koters gebruiken waarschijnlijk alleen maar om stoer te zijn, en geven drugs alleen maar een slechte naam. Aanpakken die pubers!
Klik om te vergroten...

Je beschermt niet het drugsgebruik, maar de privacy van iemand. Ik zou echt pissig worden als bijvoorbeeld mijn buurvrouw of iemand van de gemeente mij op zou bellen met de mededeling dat ze mijn zoon / dochter hebben zien blowen of snuiven.

Het gebruik opzich is natuurlijk niet goed voor iemand van 13 of 14 jaar, maar laat iedereen zich maar lekker met hun eigen zaken bemoeien.

Je kunt je kind wel overal volgen en in de gaten houden, maar daar houd je hem echt niet mee tegen hoor. Je kunt veel beter goede voorlichting geven en een beetje openstaan voor iets, dan dat je iets totaal buitensluit.
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Idd, als 13/14-jarige ben je nog niet volwassen genoeg om bepaalde beslissingen te nemen of om bepaalde verantwoordelijkheden te dragen. Plus dat je in een fase zit dat je lichamelijk sterk ontwikkeld, en dan is drugsgebruik nooit verstandig.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
minn zei:
Dat zou ik belachelijk vinden. Jij zou het toch ook niet leuk vinden als je kind wist dat zn ouders drugs gebruiken?
Je moet een kind een bepaalde verantwoordelijkheid geven. Je kan hem/haar en natuurlijk voor waarschuwen en beetje bang maken, maar daarna is het toch echt het kinds eigen verantwoordelijkheid.
Klik om te vergroten...

Maar je hebt het over kindjes van 13/14. Pubertijd, onzekerheid, die mee willen draaien in de grote mensen wereld terwijl ze stiekum ook nog met poppen (willen) spelen. Ik vind dat nogal een verantwoordelijkheid om het bij een kind neer teleggen die nog niet half weet wat de maatschappij inhoudt.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#20
toen ik 13 of 14 was wilde ik niet nog met poppen spelen en niet nog buiten spelen met mijn vriendjes....
misschien was dat vroeger zo, maar ik wou gewoon als een persoon behandeld worden. mensen begrijpen het echt niet dat je je kinderen gewoon zo goed mogelijk moet voorlichten over alles en dat je ze een beetje moet proberen te leiden. maar uiteindelijk moeten ze het allemaal zelf doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."