Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPoolse president wil doodstraf in EU

Poolse president wil doodstraf in EU

52 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#1
^ Ok, respect.

Het is ook niet mijn bedoeling om respectloos over te komen. Dus als dat zo was: excuses.
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#2
dank je dat je mij nu begrijpt.
maar begrijp je ook dat als ik discussieerde op de manier waarop jij discussierde dat we nu nog bezig waren? dit is geen aanval op jou. Maar je zei net dit is gewoon mijn manier van discussieren. Ook al bedoelde je niet respectloos over te komen door te dingen te zeggen als: Lees jij de krant? 'en bitchen over wikipedia' je moet toegeven dat dit soort uitlatingen respectloos overkomen.

Ik gaf mijn mening en jij gaat er redelijk hard op...
daardoor kunnen discussies uit de hand lopen als niet een iemand rustig blijft. Als jij de volgende keer degene bent die rustig blijft, zul je altijd jouw punt kunnen maken en toch respectvol overkomen. Gewoon een tip...

kijk ook naar onze andere discussie, ik heb alleen mijn mening gegeven en feiten. De enige onzin die ik gepraat heb is dat die leeftijd 18 was i.p.v 16. Maar ik heb me niet opgefokt, helemaal mijn punt kunnen maken, en heb zelfs iets geleerd in het proces.
Wederom was dit geen aanval op jou, maar een constatering.
K
KimLid
01-01-2024, 00:00
#3
Waar zijn de goeie ouiwe tijden toen er nog concentratie kampen werden gebouwd voor extreme gevallen.
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Poolse president wil doodstraf in EU

Uitgegeven: 28 juli 2006 17:09
Laatst gewijzigd: 28 juli 2006 22:58
WARSCHAU - De conservatieve Poolse president Lech Kaczynski pleit voor de invoering van de doodstraf in de Europese Unie. "Landen die de doodstraf opgeven, geven de crimineel een ongelofelijk voordeel op het slachtoffer, het voordeel van leven boven de dood", zei het staatshoofd vrijdag op de Poolse radio.


In alle 25 EU-landen is de doodstraf afgeschaft. Voor de tien landen die in 2004 toetraden was het een voorwaarde om toegelaten te worden tot de unie. "We moeten hierover discussiëren in Europa. Ik denk dat de tijd daar is dat Europa haar standpunt over dit onderwerp bijstelt", aldus Kaczysnki.

Lech Kaczynski en zijn tweelingbroer, premier Jaroslaw Kaczynski, wonnen vorig jaar de presidents- en parlementsverkiezingen in Polen met onder meer hun harde standpunten over de bestrijding van corruptie en criminaliteit. Hun conservatieve en nationalistische retoriek valt slecht bij veel EU-partners. De vrees bestaat dat Polen geïsoleerd raakt binnen de unie.


Kamervragen

De uitlatingen van Kaczynski hebben geleid tot Kamervragen van Boris van der Ham (D66). Hij wil weten of de Nederlandse regering bereid is om de Poolse president duidelijk te maken dat ons land de doodstraf afwijst en vindt dat de discussie hierover "geen meerwaarde" heeft.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik ben ook voor de herinvoering van de doodstraf.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#6
caatje zei:
ik ben ook voor de herinvoering van de doodstraf.
Klik om te vergroten...

waarom ben je voor de herinvoering?

Ik vind de doodstraf nog steeds schending van de mensenrechten. Ieder mens heeft het recht om waardig te stereven. Ok, soms hebben zij zelf dat recht van iemand anders afgenomen. Maar ben je zelf dan niet net zo slecht als die persoon door dat recht dan zelf van iemand af te nemen?
En wat nou als die persoon uiteindelijk onschuldig blijkt te zijn, wat nu ook vaak voorkomt in Amerika. Wat dan?

Het zou een zeer slechte zaak zijn, naar mijn mening, als de doodstraf heringevoerd zou worden. Dan ben ik weg uit de EU. Ik ga niet ergens wonen waar men het normaal vind om mensen te vermoorden.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind dat de Nederlandse rechtstaat te makkelijk is met straffen. Voor een moord op je kind krijg je een paar jaar, diefstal een paar weken enzzzz (pin me niet al te vast op de aantal weken/maanden, het kan idd verschillen) Kijk ik bv naar het meisje van Nulde. Mishandeld vanaf bijna dag 1 van haar jonge leventje. Gesard, geslagen, ondervoed. Noem maar op wat er nog meer dat kind is aangedaan. Vermoord en en in stukken verminkt en als waardeloos vuil weg gewerkt. Dat soort daders verdienenen het niet om te leven. Moordenaars die hun slachtoffers laten lijden, verkrachten. Dat soort mensen verdienen niet om te leven in mijn ogen.

Ik vind dat wat je geeft je ook terug moet krijgen. Oog om oog tand om tand.

Misschien zwart wit maar wat als hetzelfde monster in jouw familie zoiets gruwelijks uithaald?
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Er mag zeker zwaarder gestraft worden in Nederland, maar de doodstraf?

Kwaad bestrijdt je niet met kwaad, vind ik. Vuur bestrijdt ook met water en niet met vuur, zo werkt het in de gewone maatschappij ook, ben ik van mening.

Je leert je kinderen ook niet dat ze terug mogen slaan, of dingen met geweld mogen oplossen, althans ik leer mijn kind dat niet.

Daardoor ontstaat ook zinloos geweld.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik kan niet zo goed een vergelijking maken tussen vuur en moord. Ik snap wat je ermee bedoeld maar het zijn 2 totaal verschillende dingen. Je kunt moord niet vergelijken met vuur, slaan, stelen, of wat dan ook. Die dingen staan alleemaal op zichzelf.

Ik vind dat als iemand een moord pleegt (en de doodstraf zou daar opstaan) dat je dan al je eigen lot beslist hebt. Dat hoeft niemand voor jou te doen, dat heb je dan al zelf gedaan.
H
HazeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als een moord/verkrachting/kindverkrachting bewezen is. Mogen ze de dader voor mij part ophangen. Vooral pedofielen.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#11
De staat heeft NOOIT het recht om iemand te doden.

Hoe kunnen ze een recht dat ze ons ontnemen nou wel zelf nemen?

Het is middeleeuws en belachelijk om voor herinvoering van de doodstraf te zijn.
H
HazeLid
01-01-2024, 00:00
#12
zommes zei:
De staat heeft NOOIT het recht om iemand te doden.

Hoe kunnen ze een recht dat ze ons ontnemen nou wel zelf nemen?

Het is middeleeuws en belachelijk om voor herinvoering van de doodstraf te zijn.
Klik om te vergroten...

Wat geeft moordenaars dan het recht te moorden. Middeleeuwse daden vragen om middeleeuwse straffen.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
zommes zei:
De staat heeft NOOIT het recht om iemand te doden.

Hoe kunnen ze een recht dat ze ons ontnemen nou wel zelf nemen?
Klik om te vergroten...

Als de wet zou zeggen: moord wordt bestraft met doodstraf dan weet je van te voren wat je te wachten staat. Dus dan heb je zelf de keus. Neem je je lot in eigen handen.
f
flash kiekeLid
01-01-2024, 00:00
#14
De doodstraf zou voor mij wel kunnen , als je bv. in de gevangenis zit voor moord en je komt vrij en dan terug een moord pleegt.Dan vindt ik een goed idee om die moordenaar de doodstraf te geven.

Als een moordenaar zijn 2de kans niet gebruikt om een nieuw leven te lijden, en toch terug een moord pleegt.Ja , kan hij van mij part gedood worden.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#15
caatje zei:
zommes zei:
De staat heeft NOOIT het recht om iemand te doden.

Hoe kunnen ze een recht dat ze ons ontnemen nou wel zelf nemen?
Klik om te vergroten...

Als de wet zou zeggen: moord wordt bestraft met doodstraf dan weet je van te voren wat je te wachten staat. Dus dan heb je zelf de keus. Neem je je lot in eigen handen.
Klik om te vergroten...

Dat klopt.

Maar helaas is een moord nooit 100% volledig te bewijzen. Bovendien zijn de beweegredenen ook iets waar je je in moet verplaatsen voordat je iemand veroordeeld. Echte moordenaars zijn niet bang voor de doodstraf.

Voorbeeld: Amerika. Dat land heeft nog steeds de doodstraf en tegelijkertijd 10x zoveel moorden als op de rest van de wereld. Als je de burgers als beesten gaat behandelen, gaan ze zich ook zo gedragen.
W
WaterpijpLid
01-01-2024, 00:00
#16
zommes zei:
De staat heeft NOOIT het recht om iemand te doden.

Hoe kunnen ze een recht dat ze ons ontnemen nou wel zelf nemen?

Het is middeleeuws en belachelijk om voor herinvoering van de doodstraf te zijn.
Klik om te vergroten...

*niks toe te voegen*
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Hogere staffen heeft geen zin. Als je de maatschappij echt helpen wilt, moet je als politiek meer aandacht besteden aan het natraject, dus zorg en begeleiding, en dat gebeurd nu nauwlijks.

Ook meteen een antwoord op flash kieke.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Baukereg zei:
Hogere staffen heeft geen zin. Als je de maatschappij echt helpen wilt, moet je als politiek meer aandacht besteden aan het natraject, dus zorg en begeleiding, en dat gebeurd nu nauwlijks.

Ook meteen een antwoord op flash kieke.
Klik om te vergroten...

Ben ik niet met je eens. Als je ziet hoe er in Nederland gestraft wordt. Hoe laag straffen zijn, ookal ben je voor de 2de, 3de of meer keer in de fout gegaan, je blijft dezelfde straf krijgen. Daarnaast vervalt een derde van de straf.
Als je elke keer dat je hetzelfde misdrijf of een ander misdrijf begaat zwaarder wordt gestraft, zijn er minder "gekken" op straat.

Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Play_bunny zei:
Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
Klik om te vergroten...

Er is hier veel minder misdaad als in Amerika. De vergelijking met Amerika zou ik niet maken. Dat is land is intolerant en onrechtvaardig, het resultaat: meer misdrijven.

Wat Baureke zegt ben ik het helemaal mee eens, het natraject is het belangrijkst. Criminelen steken elkaar namelijk ook aan, dus een "genezen" crimineel kan misschien een aantal andere helpen.
f
flash kiekeLid
01-01-2024, 00:00
#20
zommes zei:
Play_bunny zei:
Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
Klik om te vergroten...

Er is hier veel minder misdaad als in Amerika. De vergelijking met Amerika zou ik niet maken. Dat is land is intolerant en onrechtvaardig, het resultaat: meer misdrijven.

Wat Baureke zegt ben ik het helemaal mee eens, het natraject is het belangrijkst. Criminelen steken elkaar namelijk ook aan, dus een "genezen" crimineel kan misschien een aantal andere helpen.
Klik om te vergroten...

Amerika is ook een pak groter dan Nederland.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."