#1
Waar zijn de goeie ouiwe tijden toen er nog concentratie kampen werden gebouwd voor extreme gevallen.
Intoxicated zei:Voor 1982 is er volgens die gegevens niemand in de gevangenis overleden van ouderdom. Wat ik als levenslang zie.
En 1982 tot 2006 is 24 jaar.
Dus in de praktijk heeft er nog niemand met levenslang langer dan 24 jaar in de gevangenis gezeten. Dus het zou kunnen wat playbunny zegt.
Dus als Play_buny bij haar docent gaat vragen hoe het echt zit. Zal hij waarschijnlijk iets zeggen als: Levenslang is volgens de wet wel levenslang, maar na 20 jaar kan er gratie verleend worden.
Ervan uitgaande dat dat wikipedia artikel klopt dan...
@caatje: Je laat altijd veel dingen uit wikipedia zien. En dat is een encyclopedie, maar niet een die perse algemeen aanvaard is. De artikels worden geschreven door lezers van wikipedia, en steeds verbeterd en verbeterd door andere lezers. Dus denk na als je bij wikipedia iets leest dat het misschien niet altijd waarheid is.
Intoxicated zei:Jongen val me niet aan omdat ik in een ander topic gelijk heb.
Waarom moet je zo aggressief posten?
De gevangenisstraf is levenslang of tijdelijk.
2. De duur van de tijdelijke gevangenisstraf is ten minste een dag en ten hoogste vijftien achtereenvolgende jaren.
3. Zij kan voor ten hoogste dertig achtereenvolgende jaren worden opgelegd in de gevallen waarin op het misdrijf levenslange en tijdelijke gevangenisstraf ter keuze van de rechter zijn gesteld, en in die waarin wegens strafverhoging ter zake van samenloop van misdrijven, terroristische misdrijven, herhaling van misdrijf of het bepaalde bij artikel 44, de tijd van vijftien jaren wordt overschreden.
4. Zij kan in geen geval de tijd van dertig jaren te boven gaan.
Play_bunny zei:Wat Intoxicated zegt klopt. Er wordt levenslang gegeven, maar uiteindelijk komt dat neer op maximaal 30 jaar. In de praktijk is dat zelfs vaak maar 23 jaar. Er wordt eigenlijk altijd gratie verleend.
zommes zei:Play_bunny zei:Wat Intoxicated zegt klopt. Er wordt levenslang gegeven, maar uiteindelijk komt dat neer op maximaal 30 jaar. In de praktijk is dat zelfs vaak maar 23 jaar. Er wordt eigenlijk altijd gratie verleend.
Hoe vaak is er volgens jou dan "altijd" gratie verleend, want op de NOS site zie ik het volgende staan:
"Bij Koninklijk Besluit kan eventueel gratie worden verleend. Zo'n verzoek kan worden ingediend nadat 20 jaar van de straf is uitgezeten.
Gratie wordt echter slechts bij hoge uitzondering verleend. Bijvoorbeeld wanneer blijkt dat de veroordeelde zich zo heeft ontwikkeld dat hij in staat wordt geacht zijn leven te beteren. Of bij bijzondere omstandigheden, zoals een zeer ernstige ziekte van de veroordeelde.
In Nederland is het twee keer gebeurd dat gratie werd verleend aan een tot levenslang veroordeelde. In 1975 kwam huisarts John O. na 21 jaar vrij. Hij had twee keer levenslang gekregen voor het vergiftigen van zijn vrouw en een celgenoot. Hans van Z., in 1969 opgesloten voor drie roofmoorden, werd in 1986 op vrije voeten gesteld."
Of klopt dit verhaal niet?
boy zei:Anyway, ik snap wel dat de Poolse president zeg maar een 'eye for an eye' wil, om het slachtoffer in het gelijk te stellen. Ik vind eerlijk gezegd ook dat bepaalde mensen de doodstraf verdienen, maar ja, wie ben jij om over iemand anders z'n leven te bepalen...
Baukereg zei:Hogere staffen heeft geen zin. Als je de maatschappij echt helpen wilt, moet je als politiek meer aandacht besteden aan het natraject, dus zorg en begeleiding, en dat gebeurd nu nauwlijks.
Ook meteen een antwoord op flash kieke.
Play_bunny zei:Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
zommes zei:Play_bunny zei:Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
Er is hier veel minder misdaad als in Amerika. De vergelijking met Amerika zou ik niet maken. Dat is land is intolerant en onrechtvaardig, het resultaat: meer misdrijven.
Wat Baureke zegt ben ik het helemaal mee eens, het natraject is het belangrijkst. Criminelen steken elkaar namelijk ook aan, dus een "genezen" crimineel kan misschien een aantal andere helpen.
zommes zei:Play_bunny zei:Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
Er is hier veel minder misdaad als in Amerika.
flash kieke zei:Amerika is ook een pak groter dan Nederland.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."