Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPoolse president wil doodstraf in EU

Poolse president wil doodstraf in EU

52 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
K
KimLid
01-01-2024, 00:00
#1
Waar zijn de goeie ouiwe tijden toen er nog concentratie kampen werden gebouwd voor extreme gevallen.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
zommes zei:
De staat heeft NOOIT het recht om iemand te doden.

Hoe kunnen ze een recht dat ze ons ontnemen nou wel zelf nemen?
Klik om te vergroten...

Als de wet zou zeggen: moord wordt bestraft met doodstraf dan weet je van te voren wat je te wachten staat. Dus dan heb je zelf de keus. Neem je je lot in eigen handen.
f
flash kiekeLid
01-01-2024, 00:00
#3
De doodstraf zou voor mij wel kunnen , als je bv. in de gevangenis zit voor moord en je komt vrij en dan terug een moord pleegt.Dan vindt ik een goed idee om die moordenaar de doodstraf te geven.

Als een moordenaar zijn 2de kans niet gebruikt om een nieuw leven te lijden, en toch terug een moord pleegt.Ja , kan hij van mij part gedood worden.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#4
caatje zei:
zommes zei:
De staat heeft NOOIT het recht om iemand te doden.

Hoe kunnen ze een recht dat ze ons ontnemen nou wel zelf nemen?
Klik om te vergroten...

Als de wet zou zeggen: moord wordt bestraft met doodstraf dan weet je van te voren wat je te wachten staat. Dus dan heb je zelf de keus. Neem je je lot in eigen handen.
Klik om te vergroten...

Dat klopt.

Maar helaas is een moord nooit 100% volledig te bewijzen. Bovendien zijn de beweegredenen ook iets waar je je in moet verplaatsen voordat je iemand veroordeeld. Echte moordenaars zijn niet bang voor de doodstraf.

Voorbeeld: Amerika. Dat land heeft nog steeds de doodstraf en tegelijkertijd 10x zoveel moorden als op de rest van de wereld. Als je de burgers als beesten gaat behandelen, gaan ze zich ook zo gedragen.
W
WaterpijpLid
01-01-2024, 00:00
#5
zommes zei:
De staat heeft NOOIT het recht om iemand te doden.

Hoe kunnen ze een recht dat ze ons ontnemen nou wel zelf nemen?

Het is middeleeuws en belachelijk om voor herinvoering van de doodstraf te zijn.
Klik om te vergroten...

*niks toe te voegen*
R
RandomDude123Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Hogere staffen heeft geen zin. Als je de maatschappij echt helpen wilt, moet je als politiek meer aandacht besteden aan het natraject, dus zorg en begeleiding, en dat gebeurd nu nauwlijks.

Ook meteen een antwoord op flash kieke.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Baukereg zei:
Hogere staffen heeft geen zin. Als je de maatschappij echt helpen wilt, moet je als politiek meer aandacht besteden aan het natraject, dus zorg en begeleiding, en dat gebeurd nu nauwlijks.

Ook meteen een antwoord op flash kieke.
Klik om te vergroten...

Ben ik niet met je eens. Als je ziet hoe er in Nederland gestraft wordt. Hoe laag straffen zijn, ookal ben je voor de 2de, 3de of meer keer in de fout gegaan, je blijft dezelfde straf krijgen. Daarnaast vervalt een derde van de straf.
Als je elke keer dat je hetzelfde misdrijf of een ander misdrijf begaat zwaarder wordt gestraft, zijn er minder "gekken" op straat.

Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#8
Play_bunny zei:
Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
Klik om te vergroten...

Er is hier veel minder misdaad als in Amerika. De vergelijking met Amerika zou ik niet maken. Dat is land is intolerant en onrechtvaardig, het resultaat: meer misdrijven.

Wat Baureke zegt ben ik het helemaal mee eens, het natraject is het belangrijkst. Criminelen steken elkaar namelijk ook aan, dus een "genezen" crimineel kan misschien een aantal andere helpen.
f
flash kiekeLid
01-01-2024, 00:00
#9
zommes zei:
Play_bunny zei:
Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
Klik om te vergroten...

Er is hier veel minder misdaad als in Amerika. De vergelijking met Amerika zou ik niet maken. Dat is land is intolerant en onrechtvaardig, het resultaat: meer misdrijven.

Wat Baureke zegt ben ik het helemaal mee eens, het natraject is het belangrijkst. Criminelen steken elkaar namelijk ook aan, dus een "genezen" crimineel kan misschien een aantal andere helpen.
Klik om te vergroten...

Amerika is ook een pak groter dan Nederland.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#10
zommes zei:
Play_bunny zei:
Kijk naar de maatstaaf van straffen in Nederland en bijvoorbeeld Amerika, voor hetzelfde misdrijf wordt je hier minder gestraft. We zijn veel te tolerant tegen mensen die een misdrijf begaan, maar de doodstraf is onmenselijk.
Waarom denk je dat Amnesty International ook tegen de doodstraf strijdt? het is schending van de mensenrechten.
Klik om te vergroten...

Er is hier veel minder misdaad als in Amerika.
Klik om te vergroten...

Dat ben ik met je eens, maar we ook een kleiner landje met minder inwoners. OF het relatief zoveel scheelt vraag ik me af.

Maar even een actueel voorbeeld: vindt je het normaal dat een vader die zijn dochter 5 jaar misbruikt, sexueel enzo, dat die persoon maar max. 2 jaar krijgt? daar valt ook nog een derde van. Anderhalf jaar dus voor het 5 jaar misbruiken van je dochter :confused:
Hetzelfde met de broer van het meisje. Kom op je gaat toch niet meenemen dat je dat normale straffen vindt? Dat meisje is voor haar hele leven beschadigd. De belangrijkste man in haar leven heeft haar beschadigd, wat denk dat dat doet. Daar mag, moet, een zwaardere straf tegenover staan dan wat ze nu hebben gekregen.

Dit geldt trouwens voor de meeste misdrijven, ook zwaarder dan dit.

Dat ff terzijde :)

Maar ook begeleiding tijdens een detentie is belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan de nazorg.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#11
flash kieke zei:
Amerika is ook een pak groter dan Nederland.
Klik om te vergroten...

JOH ?!!?

Ik zal het even uitleggen: Als je het aantal moorden door het aantal inwoners van Amerika deelt, heb je veeeel meer moorden dan als je dat in Nederland zou doen.

Amerika is inderdaad groter, maar dat heeft dus geen flikker te maken met de belachelijke hoogte van het aantal moorden. China is nog veel groter en die hebben minder moorden per jaar.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#12
zommes zei:
flash kieke zei:
Amerika is ook een pak groter dan Nederland.
Klik om te vergroten...

JOH ?!!?

Ik zal het even uitleggen: Als je het aantal moorden door het aantal inwoners van Amerika deelt, heb je veeeel meer moorden dan als je dat in Nederland zou doen.

Amerika is inderdaad groter, maar dat heeft dus geen flikker te maken met de belachelijke hoogte van het aantal moorden. China is nog veel groter en die hebben minder moorden per jaar.
Klik om te vergroten...

en hoe ligt de strafmaat in China?
D
DagsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vind alleen dat ze de doodstraf mogen invoeren voor verkrachters.Dit omdat deze mensen naar mijn idee een te groot gevaar opleveren en vooral voor de slachtoffers, ik zou niet met het idee kunnen leven dat degene die jouw verkracht zou hebben na 5 jaar weer vrijkomt.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Play_bunny zei:
en hoe ligt de strafmaat in China?
Klik om te vergroten...

haha, lekker...

Ja toen ik het teruglas wist ik dat die ging komen, maar ik ga mijn bericht niet wijzigen. Maar het voorbeeld China was alleen maar om aan te geven dat inwonertal geen maat is.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#15
zommes zei:
Play_bunny zei:
en hoe ligt de strafmaat in China?
Klik om te vergroten...

haha, lekker...

Ja toen ik het teruglas wist ik dat die ging komen, maar ik ga mijn bericht niet wijzigen. Maar het voorbeeld China was alleen maar om aan te geven dat inwonertal geen maat is.
Klik om te vergroten...

:) ik begrijp je voorbeeld.
Ik vroeg het me af, ik wist niet, misschien dat jij het wist, had gekund toch? :wink:
Wel interessant voorbeeld, moet ik eerlijk in zijn. Zit wel wat in :)
P
Psychonaut1976Lid
01-01-2024, 00:00
#16
zommes zei:
flash kieke zei:
Amerika is ook een pak groter dan Nederland.
Klik om te vergroten...

JOH ?!!?

Ik zal het even uitleggen: Als je het aantal moorden door het aantal inwoners van Amerika deelt, heb je veeeel meer moorden dan als je dat in Nederland zou doen.

Amerika is inderdaad groter, maar dat heeft dus geen flikker te maken met de belachelijke hoogte van het aantal moorden. China is nog veel groter en die hebben minder moorden per jaar.
Klik om te vergroten...

Mwa dat weten we eigenlijk niet he...Ik denk dat China juist nog veel moorden heeft denk bv aan meisjes die geboren worden en direct worden vermoord of binnelandse veiligheidsdienst die allerlei mensen om zeep helpt,dat komt niet in de statistieken..

Ik ben zelf ook voor invoering van de doodstraf in uitzondelijke gevallen waarvan 100% vast staat dat de verdachte de daadwerkelijke dader is.

Kindermoord
Roofmoord

Mogen van mij in aanmerking komen.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Levenslang houdt in Nederland tegenwoordig in dat je voor 25 jaar de cel in gaat.
Iemand van onze leeftijd die levenslang krijgt, komt uiteindelijk weer vrij. Vaak krijgen ze wel tbs, maar ja, als er geen plek is, mag je naar huis om te wachten op een plek.
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psychonaut1976 zei:
Ik ben zelf ook voor invoering van de doodstraf in uitzondelijke gevallen waarvan 100% vast staat dat de verdachte de daadwerkelijke dader is.

Kindermoord
Roofmoord

Mogen van mij in aanmerking komen.
Klik om te vergroten...

Hier hebben we het al eerder over gehad en toen was ik het met je eens dat zulke lui dood mogen. Dan nog blijf ik van mening dat de staat niet het recht mag hebben om te doden.

Roofmoord bijvoorbeeld, een arme idioot vermoordt een of ander rijke idioot die zijn hele rijkdom heeft verkregen door over de rug van andere te dansen... Wie is er dan schuldig?

Kindermoord is begrijpelijk, maar als iemand mijn kinderen vermoord neem ik zelf het recht om diegene te slachten.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
zommes zei:
Kindermoord is begrijpelijk, maar als iemand mijn kinderen vermoord neem ik zelf het recht om diegene te slachten.
Klik om te vergroten...


zommes zei:
Het is middeleeuws en belachelijk om voor herinvoering van de doodstraf te zijn
Klik om te vergroten...

Maar eigen rechter spelen is niet middeleeuws en belachelijk?
M
MetaalKonijnLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vind 't bullshit om onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld kindermoord en een normale moord, in beide gevallen toch het roven van iemands leven? Doe het dan gewoon consequent.
Wel of geen doodstraf weet ik zo niet. Aan de ene kant is het een goeie zaak, maar aan de andere kant vind ik 't etnisch niet echt verantwoord. Daarnaast lijd iemand natuurlijk veel harder als ie vele jaren in de cel moet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."