Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeten ouderen her-examen krijgen?

Moeten ouderen her-examen krijgen?

25 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JuNkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nja, mss wel een herexamen laten doen voor oudere mense die niet aan bepaalde eisen voldoen, maar zeker niet alle bejaarde..
z
zommesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Lijkt mij geen verkeerd idee.
M
Mr.jihoLid
01-01-2024, 00:00
#3
tja die oudere mensen he :)
P
Psychonaut1976Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Ging net ff peuken halen bij de supermarkt...

Bats....

Een oude dame van 70+ in me zijkant...
Gelukkig geen schade,daarna ging ze gewoon door met iets wat op inparkeren leek.

Ik liep even naar haar auto,tikte op het raam en vroeg of het wel ging allemaal?

"Ow ow sorry,ja ik hoorde al iets,ik rijd al zo lang auto en ik word ook ouder jongeman..zei ze me toe.."

Ik vertelede haar dat er geen schade was,en dat ze maar vooral voorzichting aan moest doen..

"Bedankt dat u het zo vriendelijk brengt"

Zucht...ach ja wat wil je tegen zo'n oudje..

Ik rijd het terrein af en word meteen gesneden door weer een bejaarde....
Wow,wacht ff dit is weer zo'n dag dat ze massaal op de weg zitten..

Uitkijken geblazen vandaag...
J
JewCookieLid
01-01-2024, 00:00
#5
daar zijn ze toch al mee bezig om dat te verplichten?

volgens mij is het nu al als je een ongeluk maakt oid..
D
DagsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik vind echt dat mensen verplicht op her-examen moeten bij een hoge leeftijd,mijn oma mag gewoon nog rijden maar dat is gewoon te gevaarlijk, ze kan haar nek niet goed bewegen en daarom niet eens in haar achteruitkijkspiegel kijken
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Is zeker geen verkeerd idee, maar ga dan niet alleen ouderen op her-examen gooien, maar gelijk iedereen. Er zitten sowieso wat gekken op de weg.
P
PsykaholikLid
01-01-2024, 00:00
#8
nieuwe slogan !!!!
DENK AAN MIJN SNELHEID !!!!!
MATIG UW KINDER !!!!
d
dallandraLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik vind t wel nodig ja.

nu doen ze ook wel testen bij oudere mensen of ze nog kunnen rijden,maar volgens mij hoeven ze dan niet te rijden
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk dat et wel nodig is voor bejaarden, een herexamen... want sommige zijn echt wel erg.. wat ik me eigenlijk afvraag, was er vroeger eigenlijk een echt deftig rijexamen??? :confused: :)
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat ik zelf weet van mijn eigen grootouders is dat ze voorzichtiger zijn gaan rijden door die gekken op de weg. Van die losgegslagen jongeren zoals zij het noemen. Geeft toch te denken....
f
funLid
01-01-2024, 00:00
#12
Strenge herkursussen, het is zoiezo belachelijk dat de regels die ze in 1950 geleerd hebben nu nog steeds "voldoende" zijn...

Jongeren leren het volgas rijden toch af, de boetes zijn er duur genoeg voor en controles genoeg. Voor dat probleem is al een oplossing.

Voor langzaam rijdende oudjes, die alles zo traag doen bestaan geen boetes. Toch levert het gevaarlijke situaties op doordat het overige verkeer geirriteerd raakt, of niet verwacht dat die auto nog gaat stoppen voor iemand die geen voorrang heeft.
Of voor dat oudje dat geen afstand kan inschatten en zo de voorrangsweg opstuurd...boem.
Er zijn geen controles op, er zijn oudjes die gewoon voorzichtig rijden maar er zijn er ook die echt niet meer op de weg zouden mogen komen.
T
ThunderBunnyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik ben ook van mening dat oudjes op her examen moetten en dan meteen een slip/race cursus er achter aan ben je ook meteen af van oudjes die menen dat ze rustig 40 op een 80 km weg kunnen rijden.
echt irri is dat.
@ playbunny
als zij dus rustig aan gaan rijden en iets hebben van 50 op een 80 km weg is snel zat dan ga je dus krijgen dat mensen zich gaan iriteren en gaan bumperkleven en bij het geringste gaatje gaan inhalen wat dan weer leid tot levens gevaarlijke situaties.
als ze nu gewoon normaal 80 rijden zijn er minder die zich iriteren en worden ze ook niet links en rechts ingehaalt.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Play_bunny zei:
Wat ik zelf weet van mijn eigen grootouders is dat ze voorzichtiger zijn gaan rijden door die gekken op de weg. Van die losgegslagen jongeren zoals zij het noemen. Geeft toch te denken....
Klik om te vergroten...

Als ik de snelweg op wil en er rijdt een oudere voor me met 50 die met die snelheid wil gaan invoegen. Ouderen die op de snelweg van ipv 120 90 rijden of op 80km wegen 60 rijden. Daar zakt mn broek toch echt van af. Over roekeloos gesproken.

De maatschappij is versnelt tov 30 jaar geleden en je moet daar in mee, als je dat niet kunt dan houdt het op. Het zijn niet alleen roekeloze jongeren die autorijden.
f
funLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik kan me voorstellen dat een ouder iemand wat langer wacht bij een kruising, omdat hij/zij wat langer erover doet om in te schatten of daar een auto met 80 of met 140 aangevlogen komt.
Maar als je dan maar 80 op de snelweg gaat rijden, dan ziet al het overige verkeer er inderdaad uit als roekeloze jongeren.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#16
De maximum snelheid is 80, 100 of 120 km per uur, dat wil niet zeggen dat je dat moet rijden. Ik geloof zelfs dat om de snelweg op te mogen je minimaal 80 moet rijden, dus dat is daar dan ook de minimum snelheid. (theorie-examen is al weer enige tijd geleden, dus weet het niet helemaal zeker meer)
Daarnaast vrachtwagens rijden ook 80 op de snelweg of autosnelweg. Dus op de (auto)snelweg zou het geen probleem hoeven zijn. Dat is puur je eigen verwachting die het dan tot een probleem maakt.

Ik denk dat het gewoon een wisselwerking is. De ouderen gaan voorzichtiger rijden door het rijgedrag van jongeren (zelfs ik vind dat af en toe eng en ga daarom voorzichtiger rijden). En jongeren gaan zich irriteren aan ouderen waardoor je elkaar lekker versterkt.

Als iedereen elkaar nu gewoon respecteert op de weg en elkaar ruimte geeft, zijn al veel problemen opgelost.
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#17
ff een ander voorbeeldje waarom je als oudere 3x na moet gaan denken of het nog wel verstandig is om achter het stuur te kruipen.

Bejaarde (86) rijdt 900 kilometer om
UTRECHT - 11/08/06 - (Novum) - Een 86-jarige man uit Amersfoort raakte woensdag op weg naar het Gelderse Doetinchem de weg kwijt, waardoor hij meer dan negenhonderd kilometer had omgereden. Dat meldt De Telegraaf vrijdag. Hij was 's ochtends vroeg uit Amersfoort vertrokken, maar was 's nachts nog niet in Doetinchem aangekomen. Een autorit van Amersfoort naar Doetinchem duurt volgens de ANWB normaal ongeveer een uur en de afstand bedraagt een kleine 90 kilometer.

De bejaarde raakte de weg volledig kwijt en belandde uren later in Deest, vlakbij Nijmegen. Buurtbewoners die de man 's nachts dertig kilometer per uur zagen rijden waar tachtig was toegestaan, waarschuwden de politie. De politie zette de man aan de kant van de weg en toen bleek dat hij al vroeg in de ochtend was vertrokken. De Amersfoorter dacht zelf dat hij in Den Bosch was.
Klik om te vergroten...

:grin:

bron
c
caatjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Play_bunny zei:
De maximum snelheid is 80, 100 of 120 km per uur, dat wil niet zeggen dat je dat moet rijden. Ik geloof zelfs dat om de snelweg op te mogen je minimaal 80 moet rijden, dus dat is daar dan ook de minimum snelheid. (theorie-examen is al weer enige tijd geleden, dus weet het niet helemaal zeker meer)
Daarnaast vrachtwagens rijden ook 80 op de snelweg of autosnelweg. Dus op de (auto)snelweg zou het geen probleem hoeven zijn.
Klik om te vergroten...

Er geldt geen minimumsnelheid volgens de wegen verkeerswet maar je voertuig moet wel kunnen voldaan aan een bepaalde snelheid voor de wegen waar op je rijdt. dwz, geen tractor, (brom)fiets op de snelweg enzz Door te langzaam rijden onstaat er een gevaarlijke verkeerssituatie en dat is wel strafbaar. Je moet met het verkeer mee. dwz als er file/drukte ontstaat, de matrixborden iets anders aanven ipv de toegestane snelheid, wegwerkzaamheden enzzzzz moet je je snelheid aanpassen. En idd vrachtwagens mogen maar 80 maar ga dan ook achter een vrachtwagen rijden en niet inhalen omdat je 85 durft te rijden waar je 120 mag. En daar komt ook nog bij dat ze ook 80 rijden als er geen vrachtwagen rijdt waardoor je een gevaarlijke situatie creërt.
Ik wil je wel duidelijk maken dat ik niet over alle oudjes zo denk maar mn mening geef over wat ik mee maak of zie op de weg.

Dat is puur je eigen verwachting die het dan tot een probleem maakt.
Klik om te vergroten...
Nee dat is volgens mij ook niet zo want 90% van de weggebruikers wil de snelheid rijden die is toegestaan. Anders waren ze wel binnendoor gereden op de 80km wegen. Iedereen wil zo snel mogelijk van A naar B (op zondagrijders na dan :wink: )



(ik ben nog ff opzoek naar een link)
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#19
De snelheden waar je aan moet voldoen zijn : op een autoweg moet je minimaal 50 km/h kunnen en mogen rijden. Op een autosnelweg is dat 60 km/h. (
Bron: autotheorie 2001)

Dit moet je dus minimaal rijden in een gewone situatie. Daarnaast moet je inderdaad zoveel mogelijk met het verkeer mee rijden. Maar het verschil tussen 80 en 100 km/h is niet zo heel groot. Dat heeft echt met je eigen verwachting omdat bijna elke automobilist in NL verwacht dat alle automobilisten de maximumsnelheid rijden. Als die verwachting er niet is, maar de verwachting dat iedereen 80 km/h of harder rijd, dan heb je al veel minder een probleem. Ik snap namelijk niet wat het probleem is als een auto 80 rijd. Terwijl bijna niemand het een probleem vind als een vrachtwagen 80 rijd. Ook als een vrachtwagen inhaalt met 80 is dat voor de meeste geen probleem, maar wel met een auto. :confused:
Die redenering kan er bij mij niet in.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Iedereen gaat er klakkeloos vanuit dat elke auto de maximumsnelheid rijdt. Als je dat aanpast, dan ben je al een heel eind. Het gaat namelijk niet alleen om ouderen, die springen eruit, maar je hebt ook bij jongeren.
Als je al 110 rijd waar je 120 mag, zijn mensen al geirriteerd.
Ik heb het idee dat de houding op de snelweg is: rijd de maximumsnelheid of ga niet op de snelweg rijden. Dat lijkt mij niet de juiste instelling.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."