Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeder doodt haar vijf kinderen

Moeder doodt haar vijf kinderen

56 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
f
flashkopLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wss had ze iets gepakt?
Als je depri bent ok, jezelf van kant maken maar dan iedereen met je meenemen...
F
FriskoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Bij een afschuwelijk gezinsdrama in Nijvel, Waals-Brabant, heeft een moeder gisteren haar vijf kinderen met een mes gedood. Geneviève Lhermitte (43) probeerde daarna zelfmoord te plegen. Gisteravond laat was ze buiten levensgevaar.

De vrouw was in behandeling voor een zware depressie. De hulpdiensten werden woensdagmiddag naar de avenue Générale Jacques in Nijvel gestuurd nadat Lhermitte om 14.45 u. zelf de 100-centrale had gebeld. In de woning vonden de hulpdiensten de vrouw, badend in het bloed. Ze werd ter plekke gereanimeerd en in kritieke toestand afgevoerd.

Boven, in de kamers, volgde nog een gruwelijke ontdekking. Yasmin (14), Nora (11), Myriam (9), Mina (7) en Mehdi (3) waren met messteken omgebracht. Mogelijk werden ze eerst verdoofd.

De vader van het gezin, Bouchaib Mokaden, werd gisteravond op de hoogte gebracht van het drama. Hij stond op het punt in Zaventem het vliegtuig te nemen naar zijn thuisland Algerije.

‘Verwittig de politie’, stond op een briefje aan de voordeur. Maar omdat niemand de noodkreet las, belde Geneviève Lhermitte (43) woensdagmiddag zelf naar de hulpdiensten. Een kwartier later vonden ambulanciers haar, meer dood dan levend. Maar de gruwelijkste ontdekking deden ze in de slaapkamers, waar de vijf kinderen lagen, tussen 3 en 14 jaar lagen. Doodgestoken met een mes.

Familie, vriendinnen, buren... niemand begrijpt wat er in Genevièves hoofd is omgegaan. Enkele vriendinnen stelden zich gisteravond voor de woning luidop de vraag of ze wel genoeg hadden gedaan, of ze niet blind waren gebleven voor de signalen die de vrouw de jongste weken had uitgezonden. “Ze was zwaar depressief, dat wisten we. Ze was in behandeling bij een psychiater. Maar dat het zo slecht met haar ging, dat wist niemand,” zegt Marie-Jo.

Ook bij hartsvriendin Cathérine (3:sunglasses: heerst ongeloof. “Geneviève was altijd bij haar kinderen, wilde altijd het beste voor hen. Haar echtgenoot was zelden bij haar. Afgelopen zomer vertoefde ze een maand met de kinderen aan zee. Haar man is niet één dag bij haar geweest. Niets deed vermoeden dat ze zulke daden zou plegen. Na de geboorte van Mehdi, de jongste, sukkelde ze met een kleine depressie. Ze nam antidepressiva. Toen Mehdi onlangs naar de kleuterschool ging, is ze daarmee gestopt. Het ging goed met haar. Volgens mij was ze de perfecte moeder. Natuurlijk droeg ze een zware last, een gezin met vijf kinderen alleen beredderen is niet niks. Maar ik kan niet geloven dat zij het gedaan heeft. Ik hou me voor dat alles in scène is gezet, dat iemand anders de kinderen vermoord heeft.”

Nijvelse buurt in shock

Het gezinsdrama in Nijvel is het derde in één week tijd in Wallonië. Daarmee blijkt opnieuw dat een drama andere mensen tot navolging kan aanzetten. Vorige week donderdag vermoordde een man in Leernes (Henegouwen) zijn echtgenote en zijn dochter van veertien. Hij verwondde ook zijn zoon van twaalf. Fabrice L. stak zijn vrouw, Nathalie B., dood in het holst van de nacht, klaarblijkelijk na een ruzie. Hij sloeg daarna zijn kinderen Amélie en Timothy met een hamer en een pook, maar ze konden vluchten. Ook deze man, die zelf snijwonden vertoonde in de buikstreek, belde na de feiten naar iemand in de buurt om te zeggen “dat hij een dwaasheid had begaan”.

Nog in de provincie Henegouwen, in Antoing, heeft afgelopen maandag de 34-jarige Sandra Spriet zichzelf en haar driejarige zoontje gedood door haar auto in brand te steken. Het zoontje, Antoine, zat op de achterbank. Uit de resultaten van de autopsie blijkt intussen dat het driejarig kind levend is verbrand. In het huis van Sandra Spriet vonden de speurders een afscheidsbrief.

“Ze wilde altijd het beste voor haar kinderen”

Procureur Bernard Goethals sluit niet uit dat de kinderen in hun slaap werden verrast. Verder onderzoek moet uitwijzen of de kinderen vooraf werden verdoofd door hun moeder, voor ze in hun slaapkamer werden gedood. Geneviève had de feiten duidelijk goed voorbereid en had de dag voordien al een brief geschreven naar haar beste vriendin om afscheid te nemen. Die vrouw verwittigde de politie, maar het was al te laat.

Na de vijfvoudige moord probeerde de moeder zelfmoord te plegen met hetzelfde mes waarmee ze eerst haar kinderen had doodgestoken. Artsen konden haar reanimeren. Ze onderging gisteravond een spoedoperatie en zou intussen buiten levensgevaar zijn.

“Geneviève moet echt wel radeloos geweest zijn”

De rue Général Jacques, net buiten het centrum van Nijvel, is een van de mooiere buurten van de stad. “Die mensen leefden wel nogal op zichzelf. De kinderen liepen er altijd netjes bij en waren enorm vriendelijk en beleefd,” zegt de zwaar aangeslagen buurman Christian André.

“Geneviève leed wel enorm onder het vertrek van haar man. Onlangs vertelde ze me dat hij al enkele maanden in Algerije woonde, zijn geboorteland. Ze had het er niet makkelijk mee. En toch: kwam je haar tegen in de winkel, was ze altijd even vriendelijk. Niemand begrijpt het. Vooral niet de manier waarop. Doodgestoken met een mes. Ze moet echt wel radeloos geweest zijn,” aldus Marc Dedobbeleer, een andere buur.

“Bouchaid Mokadem was de tweede man van Geneviève en de vader van Mehdi, de jongste,” zegt vriendin Marie-Jo. “Het ging al langer slecht tussen het koppel. Onlangs is hij nog eens thuis geweest. Het heeft er toen bovenarms opgezeten. Hij wilde zijn zoontje meenemen naar Algerije. Maar haar kinderen waren haar heilig. Zoiets zou Geneviève nooit hebben laten gebeuren. Misschien heeft ze gedacht ‘nog liever allemaal sterven dan één van de kinderen te moeten afgeven’,” zegt een andere vriendin.

Mokadem werd woensdagnamiddag op de hoogte gebracht van het drama. Hij was in de luchthaven van Zaventem en stond op het punt om naar Algerije terug te vliegen. In Nijvel gonsde het van de geruchten dat hij er misschien zelf iets mee te maken had en alles in scène had gezet. Maar het parket blijft er voorlopig bij dat de vrouw de enige verdachte is.

Rond tien uur gisteravond werden de lichamen van Yasmine (14), Nora (11), Myriam (9), Mina (7) en Mahdi (3) weggebracht.



ja wadde,die gek heeft gewoon met een mes haar 5 kinderen de keel overgesneden,hoe gek moet je hier voor zijn???? :rolleyes: :(
P
Psycho_ChronoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wow...hoe gestoord moet een mens zijn om tot zo'n daad over te gaan!
Ik ben benieuwd hoe lang ze krijgt, zal wel gemikt worden op tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid.

Arme kids... :(
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Jammer voor haar dat ze zelf niet overleden is; als ze dood zou zijn hoefde ze niet met de wetenschap te leven dat ze haar vijf kinderen heeft vermoord. Ze zal nog wel een tijdje in de gaten gehuden worden dus dan is dan een straf voor het leven.
Toch onbegrijpeljk, ik kan me écht niet voorstellen wát er dan in haar hoofd afgespeeld heeft, en hoe ze tot zo'n daad komt, haar eigen genen, dat waarvoor de liefde et sterkst moet zijn; afslachten op vrij barbaarse wijze.

Ongelovelijk toch wel.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Het is zeker ongelooflijk wat daar gebeurt is. Zij zal inderdaad altijd met de wetenschap moeten leven dat haar kinderen door haar dood zijn.

Aan de andere kant ook weer niet. De last van vijf kinderen (voornamelijk) alleen opvoeden is heel zwaar.

Ga maar lang genoeg op een donkere weg en je komt vanzelf op dit punt. Het rare is dat de omgeving het vaak wel weet, maar het niet door heeft. Zo iemand zegt af en toe wel iets waaruit je het kan opmaken dat het toch niet goed gaat met die persoon en dat dit soort situaties zich kunnen voordoen. Het enige probleem is tegenwoordig dat mensen niet meer echt luisteren. Ze horen maar de helft. En dat geldt zowel voor vrienden/familie als hulpverleners.
P
Psycho_ChronoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Play_bunny zei:
Het is zeker ongelooflijk wat daar gebeurt is. Zij zal inderdaad altijd met de wetenschap moeten leven dat haar kinderen door haar dood zijn.

Aan de andere kant ook weer niet. De last van vijf kinderen (voornamelijk) alleen opvoeden is heel zwaar.

Ga maar lang genoeg op een donkere weg en je komt vanzelf op dit punt. Het rare is dat de omgeving het vaak wel weet, maar het niet door heeft. Zo iemand zegt af en toe wel iets waaruit je het kan opmaken dat het toch niet goed gaat met die persoon en dat dit soort situaties zich kunnen voordoen. Het enige probleem is tegenwoordig dat mensen niet meer echt luisteren. Ze horen maar de helft. En dat geldt zowel voor vrienden/familie als hulpverleners.
Klik om te vergroten...

Als de schreeuw om hulp niet luid genoeg is, word ie niet gehoord.
Moeilijk of niet, een volwassen persoon word geacht te kunnen nadenken over situaties en deze te relativeren. Je kunt zelf aangeven bij instanties hoe erg je in de put zit, je kan zelf altijd een weg naar buiten zoeken, moord en doodslag is nooit een optie.
y
yellowmoonLid
01-01-2024, 00:00
#7
zij zal naar mijn idee niet in een gevangenis belanden maar eerder bij een inrichting voor mensen zoals haar dit is geen criminaliteit
F
FriskoLid
01-01-2024, 00:00
#8
yellowmoon zei:
zij zal naar mijn idee niet in een gevangenis belanden maar eerder bij een inrichting voor mensen zoals haar dit is geen criminaliteit
Klik om te vergroten...
geen criminaliteit???
hoe depri ge ook zijt,5 van u kinderen vermoorden met een mes,letterlijk steken en blijven steken,sommige van hun hun keel oversnijden????
dan zit er toch echt wel een schroef los zu...

depri of nie,iets koelbloedig heeft ze in haar,kan nie anders,....
we spreken hier over maar liefst 5!!!! KINDEREN hé :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Frisko zei:
yellowmoon zei:
zij zal naar mijn idee niet in een gevangenis belanden maar eerder bij een inrichting voor mensen zoals haar dit is geen criminaliteit
Klik om te vergroten...
geen criminaliteit???
hoe depri ge ook zijt,5 van u kinderen vermoorden met een mes,letterlijk steken en blijven steken,sommige van hun hun keel oversnijden????
dan zit er toch echt wel een schroef los zu...

depri of nie,iets koelbloedig heeft ze in haar,kan nie anders,....
we spreken hier over maar liefst 5!!!! KINDEREN hé :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Klik om te vergroten...


Depressie is een ziekte, geen misdaad, in de gevangenis zal ze niet beter worden. Ik betwijfel eigenlijk als ze helemaal beter gaat worden, waar dan ook.. ze hadden haar gewoon moeten laten sterven, wat ze zelf wou, nu word het alleen maar erger.
F
FriskoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Saivy zei:
Frisko zei:
yellowmoon zei:
zij zal naar mijn idee niet in een gevangenis belanden maar eerder bij een inrichting voor mensen zoals haar dit is geen criminaliteit
Klik om te vergroten...
geen criminaliteit???
hoe depri ge ook zijt,5 van u kinderen vermoorden met een mes,letterlijk steken en blijven steken,sommige van hun hun keel oversnijden????
dan zit er toch echt wel een schroef los zu...

depri of nie,iets koelbloedig heeft ze in haar,kan nie anders,....
we spreken hier over maar liefst 5!!!! KINDEREN hé :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Klik om te vergroten...


Depressie is een ziekte, geen misdaad, in de gevangenis zal ze niet beter worden. Ik betwijfel eigenlijk als ze helemaal beter gaat worden, waar dan ook.. ze hadden haar gewoon moeten laten sterven, wat ze zelf wou, nu word het alleen maar erger.
Klik om te vergroten...
zo iemand verdient het nie beter te worden!!! op de brandstapel dermee!!
als het er 1 was geweest kon ik er nog inkomen(was niet minder erg) maar we spreken over 5 van u kinderen... :rolleyes:
I
ImkeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik zeg niet dat ik het niet erg vind, ik vind het vreselijk wat er gebeurt is. Maar ik denk ook dat die vrouw gewoon niet helder meer kon nadenken en daardoor een wanhoopsdaad deed. Ik denk niet dat ze al lang de intentie had om haar kinderen te doden of dat ze 1 of andere psychopate is. Ze zat gewoon erg diep in de put, en opeens kan dat teveel worden en dan denkt men niet meer na, en waarschijnlijk was ze ook onder invloed van 1 of andere drug.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Play_bunny zei:
Solidius zei:
Helaas, Solidius is op dit moment immuun voor insultaties van minder begaafden.
Klik om te vergroten...

Het heeft echt helemaal niets met meer of minder begaafd te maken. Een argument wat je zo weer van tafel af slaat. Hoogbegaafden kunnen ook zwaar depressief raken net zoals mensen die minder begaafd zijn.
Klik om te vergroten...

Nooit geweten dat Barry zoveel overeenkomsten met Geneviève Lhermitte vertoonde

barry zei:
idd ze hebben zelfs meer kans om depressief te geraken.
Klik om te vergroten...

Waar baseer je dat op? :)
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat is echt zo. Vaak zijn die mensen ontzettend perfectionistisch en hebben soms weinig tot geen aansluiting bij leeftijdsgenoten (als je jonger bent) of bij mensen in het algemeen.
En daarnaast heb je natuurlijk de gewonen redenen waarom iedereen depressief kan geraken.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Maar natuurlijk kan 'iedereen' depressief raken. Maar niet meer of minder dan iemand die wel of niet hoogbegaafd of perfectionistich is.
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#15
Solidius zei:
Maar natuurlijk kan 'iedereen' depressief raken. Maar niet meer of minder dan iemand die wel of niet hoogbegaafd of perfectionistich is.
Klik om te vergroten...

heb ik ooit meer of minder gezegd?
ik zei gemakkelijker. deze mensen denken veel meer na over het leven + het feit dat ze niet begrepen worden doordat ze een veel andere kijk hebben en dat vele mensen niet begrijpen wat voor hun zo simpel is.

ik zal een voorbeeldje geven.
een kennis van me is hoogbegaafd en moet hierdoor naar de psycholoog doordat 1) hij zijn broer zo hard pest, doordat hij zo gefrustreerd geraakt
2) doordat hij depri is, op het middelbaar had hij maar weinig vrienden doordat vele hem niet begrepen. nu heeft hij vele vrienden en is zeer bekend in de muziekindustrie maar toch blijft hij van die depressieve momenten krijgen.


en solidius ik vraag me af of jij wel iemand kent die depressief is. waarschijnlijk niet anders zou je er niet zo luchtig over spreken.
maar dan nog jouw uitspraken zijn uitspraken die kleine kindertjes van het 4de jaar maken.
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Depressief zijn is geen excuus om iemand de keel door de snijden, maar een oorzaak.

Niemand zal tegenspreken dat dit absoluut niet kan, maar wat de meeste hier proberen duidelijk te maken is dat depressie kan eindigen in de aktie die moreel niet te verantwoorden is.
j
jasperLid
01-01-2024, 00:00
#17
Solidius zei:
barry zei:
Solidius zei:
Maar natuurlijk kan 'iedereen' depressief raken. Maar niet meer of minder dan iemand die wel of niet hoogbegaafd of perfectionistich is.
Klik om te vergroten...

heb ik ooit meer of minder gezegd?

barry zei:
idd ze hebben zelfs meer kans om depressief te geraken.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Korte termijn geheugen? :rolleyes:

barry zei:
ik zal een voorbeeldje geven.
een kennis van me is hoogbegaafd en moet hierdoor naar de psycholoog doordat 1) hij zijn broer zo hard pest, doordat hij zo gefrustreerd geraakt
2) doordat hij depri is, op het middelbaar had hij maar weinig vrienden doordat vele hem niet begrepen. nu heeft hij vele vrienden en is zeer bekend in de muziekindustrie maar toch blijft hij van die depressieve momenten krijgen.
Klik om te vergroten...

Wat een hartverscheurend verhaal, helaas betwijfel ik ten zeerste of het waar is :(

barry zei:
maar dan nog jouw uitspraken zijn uitspraken die kleine kindertjes van het 4de jaar maken.
Klik om te vergroten...

Jouw signature en avatar idem dito :mrgreen:
Klik om te vergroten...

1) meer kans om depressief te geraken = gemakkelijker depressief geraken
dit is niet gelijk aan meer depressief geraken

2) verhaal is waar, maar ik begrijp dat jouw brein dit niet kan vatten. Het is ook niet bedoeld voor kleine kindertjes

3) acht, ik vindt het wel lachen :mrgreen: maar je ontkent dus niet dat het een kinderachtig uitspraak is die je hebt gedaan?
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
barry zei:
Solidius zei:
Maar natuurlijk kan 'iedereen' depressief raken. Maar niet meer of minder dan iemand die wel of niet hoogbegaafd of perfectionistich is.
Klik om te vergroten...

heb ik ooit meer of minder gezegd?

barry zei:
idd ze hebben zelfs meer kans om depressief te geraken.
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...

Korte termijn geheugen? :rolleyes:

barry zei:
ik zal een voorbeeldje geven.
een kennis van me is hoogbegaafd en moet hierdoor naar de psycholoog doordat 1) hij zijn broer zo hard pest, doordat hij zo gefrustreerd geraakt
2) doordat hij depri is, op het middelbaar had hij maar weinig vrienden doordat vele hem niet begrepen. nu heeft hij vele vrienden en is zeer bekend in de muziekindustrie maar toch blijft hij van die depressieve momenten krijgen.
Klik om te vergroten...

Wat een hartverscheurend verhaal, helaas betwijfel ik ten zeerste of het waar is :(

barry zei:
maar dan nog jouw uitspraken zijn uitspraken die kleine kindertjes van het 4de jaar maken.
Klik om te vergroten...

Jouw signature en avatar idem dito :mrgreen:
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#19
Nee, maar je mag van mijn uitspraken vinden wat je wilt. I could care less.
E
El RetroLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het allemaal wel goed zijn dat als je depressief bent je zoiets doet. Maar ik vind de manier waarop gewoon heel koel. Het is bij mij de manier waarop dat het helemaal onbegrijpelijk maakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."