Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumscomputerspelletjes veroorzaken hersenschade

computerspelletjes veroorzaken hersenschade

18 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#1
ach er is ook altijd wat mis met van alles. je krijgt ziektes en hersenschades van tv/computer/gamen/harde muziek etc etc. het liefst zien ze iedereen de hele dag in het park rennen en in het zwembad baantjes trekken. het zielige van dit allemaal ligt hem vooral in het feit dat al die luxe artikelen zijn bedacht en uitgevonden door dezelfde mensen die nu zeggen dat het slecht voor je is. en iedereen trapt er gewoon elke keer weer lekker in.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je dit bericht gelooft, dán heb je pas een hersenbeschadiging.
Het is al jaren aangetoond dat het spelen van spelletjes, en juist ook schiet en behendigheidsspelletjes geen schade maar juist tot verhoogde hersenactiviteit leidt en meer neurale verbindingen legt. Op een positieve manier. Je reactiesnelheid wordt beter, etc.
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#3
In principe zijn superveel dingen slecht voor je, afhankelijk van de mate waarin je het neemt of doet. Teveel sporten is ook niet goed, teveel water drinken geeft je een vergiftiging en je schijnt van teveel vitamines nemen ook vergiftigingen te kunnen krijgen. Motto van de dag: alles met mate.
A
AddickLid
01-01-2024, 00:00
#4
Northawke zei:
Motto van de dag: alles met mate.
Klik om te vergroten...

Inderdaad alles met mate of vrienden dat is gezonder+gezelliger :mrgreen:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
Computerspelletje beschadigt brein
door onze correspondent
TAIPEI - Ouders die menen dat computerspelletjes niet gezond zijn voor hun kroost, worden daarin nu gesteund door onderzoek, waaruit blijkt dat onze hersenen minder bloed krijgen tijdens het gamen.
Gewelddadige spelletjes blijken daarbij het gevaarlijkst voor de bloedcirculatie. Die zorgen er namelijk voor dat de hersenen nog minder bloed krijgen dan tijdens het spelen van reguliere computergames.

Tot die conclusie komen Taiwanese onderzoekers, die waarschuwen dat computerspelletjes hersenschade kunnen veroorzaken. Bovendien bestaat het gevaar op leerproblemen of emotionele strubbelingen.

Een Taiwanese wetenschapper aan het Veteranenziekenhuis in Taipei voerde een experiment uit, waarbij hij een groep van dertig mensen van 25 jaar in totaal een half uur liet gamen. Daarbij hield hij via verschillende meetmethoden telkens de bloedcirculatie in de hersenen nauwlettend in de gaten. Gedurende het spelen werd met name de zogenoemde frontale hersenkwab blootgesteld aan een verminderde toevoer van zuurstof. Dit gedeelte van de hersenen is belangrijk voor de spraak, gedachten, impulsen en het nemen van beslissingen. De Taiwanese wetenschapper komt op basis van de meetresultaten tot de conclusie dat het gamen hersenschade kan veroorzaken. Bekend is dat een gebrek aan bloed in de hersenen onder meer kan leiden tot ongewone stemmingswisselingen.
Klik om te vergroten...
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#6
..of wordt je stiekem slimmer van gamen?..
http://www.jmouders.nl/Nieuwsartikelpag ... limmer.htm
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#7
* veroorzaakt hersenschade...
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Van wanneer is het artikel. Ik neem aan vrij recent. De link is iig van april 2006.

Ik vind het niet echt een vergelijking. De ene gaat over bloedsomloop (gezondheid) en de andere slimmer worden. Ik heb niet echt het ene artikel gelezen, maar als ik het snel lees dan word je slimmer door je hersenen te trainen, maar uit de andere zou blijken dan het wel ongezond is.

Dus ik denk dat je slimmer word, maar wel ongezonder leeft :grin:
M
MokerLid
01-01-2024, 00:00
#9
ik loop nog eens hersenschade op van zulk soort onderzoeken :openmouth:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#10
Moker zei:
ik loop nog eens hersenschade op van zulk soort onderzoeken :openmouth:
Klik om te vergroten...
....en DAT was nu precies wat ik er mee wou zeggen!
gefeliciflapstaart..jij wint de koelkast!! :)
N
NorthawkeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik geloof er geen woord van. Ik game zelf al 24 jaar en ik ben er echt geen achterlijk kasplantje van geworden. In tegendeel, gamen zorgt voor een goede motoriek, een goed tactisch inzicht en een goed inzicht in complexe systemen. Misschien dat je dan wat minder doorbloeding hebt in je frontale hersenkwab, maar wat precies is het effect is de vraag.

Ik blijf gewoon lekker gamen. :mrgreen:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#12
Northawke zei:
Misschien dat je dan wat minder doorbloeding hebt in je frontale hersenkwab, maar wat precies is het effect is de vraag.
Klik om te vergroten...

Mooi samengevat.. voor de wetenschap lijkt idd in veel gevallen een meetbare verandering gelijk te staan aan hersenbeschadiging.

..en met super gevoelige aperatuur is het waarschijnlijk zelfs mogelijk de veranderingen in hersenen te meten nav het voeren van een gesprek, het horen van muziek, of het zien van een plaatje..


wetenschap lijkt tegenwoordig voor een steeds groter deel uit decadente machtspelletjes te bestaan waarbij waarheid ondergeschikt is aan het behalen van media en politiek momentum.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#13
pipoxyz, jij was het toch die zoveel waarde hecht aan de resultaten van allerlei onderzoekjes ?
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#14
dat zie je verkeerd.. ik vind dat research tegenwoordig vaker dan eens gebruikt wordt als opinie manipulatief middel..


de frequentie onderzoeken die negatief of positief uitvallen, is slechts nog maar bepalend voor de wijze waarop een dergelijk onderwerp binnen de bevolking verder leeft..of de onderzoeken nu juist uit gevoert waren of niet is daarbij irrelevant.

Dit aspect gecombineert met het feit dat de opdrachtgevers en financiers meestal een onderzoek starten om hun zorgen bevestigd te zien, leidt tot eenzijdige belichting en het totaalverlies van inzicht in de magnitude van het in het onderzoeksresultaten geschetste probleem.

anyway... aangezien dus niet langer de qualiteit van research waarde lijkt te hebben, maar slechts nog de quantiteit.. leek het mij gepast het spelletje mee te spelen en regelmatig positief uitvallend research te posten om weer enigszins het evenwicht te herstellen.

Die snap van mij van laatst tegenover jou was niet helemaal terrecht..je had het over het gemak waarmee statistische uitkomsten naar eigen hand te zetten zijn, en daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Het argument was alleen niet van toepassing binnen die discussie aangezien het argument was dat het betreffende research uitgevoerd was op een enorme groep mensen, en dat het daardoor dus net zoveel voeten in aarde had als andere groots uitgevoerde researches.

maargoed..in principe sta ik helemaal achter research..indien correct en verifieerbaar uitgevoerd.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#15
mooi, dan zijn we het in grote lijnen wel aardig eens geloof ik :)
A
AddickLid
01-01-2024, 00:00
#16
Niks is meer gezond of goed voor je.
Niemand krijgt genoeg foute bacterieen binnen voor je weerstand,niemand eet genoeg vezels/fruit.
We zijn te dik en zitten teveel voor de pc.

Lol ? :confused:
j
jcutterLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als er niks van word gezegd, dan letten de mensen er ook niet op.

Gelukkig speel ik bijna nooit spellen en lees ik allemaal alls keyboard warrior.
e
exactLid
01-01-2024, 00:00
#18
Addick zei:
Niks is meer gezond of goed voor je.
Klik om te vergroten...

aight
m
minamoLid
01-01-2024, 00:00
#19
omg... dan zijn mijn hersens zooo fucked:P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."