Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom verkeerboetes niet hoger voor 'rijkere klasse'?

Waarom verkeerboetes niet hoger voor 'rijkere klasse'?

42 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#1
In Noorwegen gaat het al naar inkomen en dat systeem gaat heir vast ook komen.
S
ShroomfanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je hebt het zelf al wel eens gezien of meegemaakt : zo'n patserige directeur met een snelle wagen die denkt dat hij alles mag in het verkeer. Snelheidsregels gevaarlijk overschrijden , inhalen waar niet mag....
Maar wat kan een boete hem schelen? 50 of een paar honderd euro doet hem met zo'n dik salaris en bankrekening toch geen pijn?
Terwijl een parkeerboete of verkeersboete voor de gewone man of vrouw een serieuze knauw uit het maandloon is , is het voor mijnheer directeur helemaal niet erg?
Vinden jullie zo'n systeem nu eerlijk? Moet men bij boetes geen rekening gaan houden met iemands financiële toestand? Of anders boetes afschaffen en enkel werken met het rijbewijs met punten?
M
Man_in_the_BoxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Misschien dat je het voor grootverdieners best iets duurder mag maken. Als je soms van die gasten ziet rijden met hun dikke duitse bakken, gewoon misselijkmakend arrogant. Je ziet ze gewoon denken; "beste man, geef die bekeuring nou maar, het maakt me niet uit hoe duur het is, ik kan hem toch wel betalen. ghaghaghaghagha (demonisch-decadente lach)".

Aan de andere kant vind ik het wel weer een soort van in hokjes denken. En het systeem lijkt me ook niet echt rechtvaardig. Stel dat iemand (persoon A) die volgens de belastingdienst €2000 per maand verdiend maar daarnaast via allerlei nevenactiviteiten er nog eens €5000 in de maand zwart bijverdiend 30km te hard rijd, en iemand (persoon B) die zijn €5000 per maand eerlijk verdiend ook 30km te hard rijdt. A zal vervolgens een minder hoge boete krijgen dan B, en A zal er dan financieel nog beter bij blijven. Daar gaat je zo op het eerste gezicht rechtvaardige constructie.

Denk idd dat het geven van punten naast het bestaande boete systeem een beter idee is, dat na bijv. 3 redelijk zware tot zware overtredingen het rijbewijs wordt ingenomen (dus net als het puntenrijbewijs van "onze" generatie). Een notoire hardrijder met centen zal dan op den duur vanzelf harder gestraft kunnen worden.
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zat hier zelf een tijdje geleden ook over na te denken waarom mensen met een hoger inkomen niet meer moeten betalen niet alleen in het verkeer maar bijvoorbeeld ook meer belasting als ze artikelen in de supermarkt kopen. Ik ben het helemaal eens met de openings post in deze stelling.
S
ShroomfanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb er niks tegen als iemand een dure auto heeft en het kan me niet veel schelen als hij er snel mee rijdt , als hij mij niet in gevaar brengt.
Maar het is fundamenteel oneerlijk als die persoon die regels aan zijn laars lapt , omdat boetes hem geen pijn doen en daarom denkt dat hij meer mag.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#6
Man_in_the_Box zei:
Misschien dat je het voor grootverdieners best iets duurder mag maken. Als je soms van die gasten ziet rijden met hun dikke duitse bakken, gewoon misselijkmakend arrogant. Je ziet ze gewoon denken; "beste man, geef die bekeuring nou maar, het maakt me niet uit hoe duur het is, ik kan hem toch wel betalen. ghaghaghaghagha (demonisch-decadente lach)".
Klik om te vergroten...
Wat is er erg aan het hebben van een dikke auto als je dik verdient :confused:

Vergeet daarnaast niet, dat (mocht je het over Duitsers hebben met grote Duitse auto's) er in Duitsland geen BPM betaalt, en je dus voor een habbekrats een nieuwe Audi A4 hebt.
M
Man_in_the_BoxLid
01-01-2024, 00:00
#7
deadlock zei:
Man_in_the_Box zei:
Misschien dat je het voor grootverdieners best iets duurder mag maken. Als je soms van die gasten ziet rijden met hun dikke duitse bakken, gewoon misselijkmakend arrogant. Je ziet ze gewoon denken; "beste man, geef die bekeuring nou maar, het maakt me niet uit hoe duur het is, ik kan hem toch wel betalen. ghaghaghaghagha (demonisch-decadente lach)".
Klik om te vergroten...
Wat is er erg aan het hebben van een dikke auto als je dik verdient :confused:

Vergeet daarnaast niet, dat (mocht je het over Duitsers hebben met grote Duitse auto's) er in Duitsland geen BPM betaalt, en je dus voor een habbekrats een nieuwe Audi A4 hebt.
Klik om te vergroten...

Ik heb er ook niks op tegen dat je een dikke bak rijdt als je dik verdient, ik zou het zelf waarschijnlijk ook doen. Met misselijkmakend arrogant doel ik eigenlijk meer op de manier waaróp ze in die bakken rijden. Denkend dat ze alles kunnen maken en "the king of the road" zijn en vervolgens mensen die naar hun idee niet hard genoeg rijden bijna van de weg drukken, dat soort gedrag vind ik gewoon gruwelijk arrogant. Omdat zij een goede en drukke baan hebben moeten andere mensen maar ff aan de kant, nah...zo werkt het niet dacht ik zelf.

En ik bedoelde ook geen duitsers in hun dikke duitse bakken. Ik had het wel gewoon over nederlanders, en die dikke duitse bakken waren puur een voorbeeld, hadden ook dikke lexussen kunnen zijn, of jags.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je hoeft niet eens rijk te zijn ofzo. Boetes zijn misschien een afschrikmiddel, maar als je het nou reeel bekijkt....
Ik heb nu in 10 jaar dat ik mijn rijbewijs heb ongeveer 250.000 km gereden. Ik rijd vaak tot ongeveer anderhalf keer de maximum snelheid en heb in die 10 jaar ongeveer 2000 euro aan boetes betaald.
nog niet 1 cent per kilometer dus. Dat is niet zo heel veel op de 20 cent per kilometer die autorijden zo al kost en ik heb het er zeker voor over om lekker te rijden zoals ik zin heb zonder steeds op die teller te zitten kijken.

Wel erg stom van mezelf dat ik net een boete binnen heb gehad voor de A10 waar duidelijk is aangegeven dat er trajectcontrole is :) (maarja, hij is 20 euro, dus dan kan ik er nog om lachen)
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#9
Shroomfan zei:
Ik heb er niks tegen als iemand een dure auto heeft en het kan me niet veel schelen als hij er snel mee rijdt , als hij mij niet in gevaar brengt.
Maar het is fundamenteel oneerlijk als die persoon die regels aan zijn laars lapt , omdat boetes hem geen pijn doen en daarom denkt dat hij meer mag.
Klik om te vergroten...
Okay! Maar dat ligt aan die paupers met hun dikke bakken. Dat ligt aan wij die geen SP, GroenLinks of D66 stemmen (dat zijn de partijen die dit systeem in willen voeren).
E
EternalParanoidLid
01-01-2024, 00:00
#10
Shroomfan zei:
Je hebt het zelf al wel eens gezien of meegemaakt : zo'n patserige directeur met een snelle wagen die denkt dat hij alles mag in het verkeer. Snelheidsregels gevaarlijk overschrijden , inhalen waar niet mag....
Maar wat kan een boete hem schelen? 50 of een paar honderd euro doet hem met zo'n dik salaris en bankrekening toch geen pijn?
Terwijl een parkeerboete of verkeersboete voor de gewone man of vrouw een serieuze knauw uit het maandloon is , is het voor mijnheer directeur helemaal niet erg?
Vinden jullie zo'n systeem nu eerlijk? Moet men bij boetes geen rekening gaan houden met iemands financiële toestand? Of anders boetes afschaffen en enkel werken met het rijbewijs met punten?
Klik om te vergroten...

Je moet eigenlijk nog zeer blij zijn dat dat de verkeerboetes gelijk zijn want de 'rijkere klasse' heeft meer kans om in verkeersongeval te sterven wat gunstig voor je is en betekent dat je een baan van 'rijkere klasse' kan krijgen.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#11
EternalParanoid zei:
Je moet eigenlijk nog zeer blij zijn dat dat de verkeerboetes gelijk zijn want de 'rijkere klasse' heeft meer kans om in verkeersongeval te sterven wat gunstig voor je is en betekent dat je een baan van 'rijkere klasse' kan krijgen.
Klik om te vergroten...
HA-HA-HA
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#12
deadlock zei:
EternalParanoid zei:
Je moet eigenlijk nog zeer blij zijn dat dat de verkeerboetes gelijk zijn want de 'rijkere klasse' heeft meer kans om in verkeersongeval te sterven wat gunstig voor je is en betekent dat je een baan van 'rijkere klasse' kan krijgen.
Klik om te vergroten...
HA-HA-HA
Klik om te vergroten...

Daar zit wat in! :)

Maar waarom een boete in geld joh.. Dat is toch geen straf?
Ja je hebt iets fout gedaan... nou geef ons maar geld dan kan je iets minder kopen. Nou nou...

Laat de etters maar 20 uur blikjes prikken. Nederland schoon en minder hardrijders. Want iedereen heeft een schurfthekel aan blikjes rapen! Iedereen vindt dat vervelend, jong en oud, arm en rijk.

Het zou wat zijn als mijn ouders me zo hadden opgevoed: Foei! voor straf haal ik een tientje van je bankrekening.
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat gaat er nooit doorheen komen in onze nogal rechtse politiek natuurlijk
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#14
RosettA_StoneD zei:
Dat gaat er nooit doorheen komen in onze nogal rechtse politiek natuurlijk
Klik om te vergroten...

Alleen al omdat ze dan een bron van inkomsten kwijt zijn.
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#15
phy zei:
RosettA_StoneD zei:
Dat gaat er nooit doorheen komen in onze nogal rechtse politiek natuurlijk
Klik om te vergroten...

Alleen al omdat ze dan een bron van inkomsten kwijt zijn.
Klik om te vergroten...
Dat hoeft natuurlijk niet per se, ze kunnen ook de boetes verhogen voor de rijkere inplaats van ze te verlagen voor de lagere inkomensklasse..

Ik zou het zelf echter ook niet willen. het zuo nogal onterecht zijn dat je voor bijvoorbeeld door rood rijden als Jan-Modaal 5 euro moet betalen, en als Jan-Topinkomen 50 euro moet neerleggen..
Het blijft in beide gevallen een net zo groot gevaar voor de overheid, dus ik denk niet dat je het boetestelsel progressief kan maken. Het zou in mijn ogen onrechtvaardig zijn..
B
BADJASMANLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hogere verkeersboetes?
Dit meen je toch niet?
d
dfssdfdeLid
01-01-2024, 00:00
#17
We kunnen misschien alles procentueel doen! Een brood: 0.25% van het inkomen, een boete: 1%, zo maakt het helemaal niet meer uit wat je verdient!

Nee sorry, ik vind het onzin, je doet hetzelfde, dus je betaalt hetzelfde. Dat ze meer verdienen, dus het kunnen betalen is leuk voor hen, de meeste zullen er ook wel genoeg voor moeten doen hebben...
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ivoos zei:
We kunnen misschien alles procentueel doen! Een brood: 0.25% van het inkomen, een boete: 1%, zo maakt het helemaal niet meer uit wat je verdient!

Nee sorry, ik vind het onzin, je doet hetzelfde, dus je betaalt hetzelfde. Dat ze meer verdienen, dus het kunnen betalen is leuk voor hen, de meeste zullen er ook wel genoeg voor moeten doen hebben...
Klik om te vergroten...

haha inderdaad, zo'n progressief boetstelsel komt wel erg dicht in de buurt van het communisme ;p
E
EternalParanoidLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik zie jullie tekortkoming en dat is het gedrang naar samenleving
B
BADJASMANLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vind het ronduit belachelijk.
Boetes zijn al hoog genoeg.
Dus draai de vraag maar eens
om. Waarom niet lager voor
mensen die het niet kunnen
betalen?

Now we're talking :smoke:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."