Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEuropese verkiezingen op 4 juni a.s.

Europese verkiezingen op 4 juni a.s.

83 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik stem hoogstwaarschijnlijk D66. Het feit dat ze niet met Geert Wilders willen regeren ga ik van watertanden. Voor de rest vind ik het gewoon slimme en verstandige mensen. Geen populistische partij, niet verschrikkelijk veel reclame of debiele spotjes (zoals GroenLinks), of uitspraken waardoor iedereen jouw kant op kijkt (Geert Wilders). Heb niet zo heeeeel erg veel verstand van politiek maar het interesseert me en D66 spreekt me heel erg aan. Progressief sociaal-liberaal. Mooi.
B
Buddha CheeseLid
01-01-2024, 00:00
#2
Marla Singer zei:
Buddha Cheese zei:
Als je zonder wettige reden niet gaat stemmen, loop je het risico op een boete van 25-50 euro. Als je meerdere keren niet gaat kan dit hoger oplopen. Je kan ook van de kiezerslijsten geschrapt worden na herhaald niet opdagen.

Je kan trouwens ook iemand anders een volmacht geven om voor jou te gaan stemmen.

Ik vind de stemplicht op zich nog niet zo slecht. Je kan nog altijd blanco of ongeldig stemmen als je wilt. Met stemplicht krijg je toch een meer representatief beeld denk ik.
Klik om te vergroten...

Ik vind het onverantwoordelijk om zo'n stemplicht in te voeren. Mensen met totaal geen interesse voor politiek, verplicht je dan om te gaan stemmen op iets waar ze geen weet van hebben. Helemaal in combinatie met een zeer laag intellect, vind ik het nog stommer dat deze mensen verplicht moeten stemmen....
Klik om te vergroten...
Er zijn voor- en nadelen verbonden aan beide situaties, het is eigenlijk een oeverloze discussie.

Op zich is het toch de bedoeling om het volk te laten beslissen wie aan de macht komt, en als het volk bestaat uit mensen zonder interesse voor politiek en een laag intellect dan is het zo.. Nu is het wel zo dat er enkelen stemmen zonder enig idee te hebben waarvoor ze eigenlijk stemmen, maar dat blijft nog beperkt volgens mij in vergelijking met gefundeerde stemmen (al dan niet gebaseerd op een 'laag intellect'). Er komt zoooo veel in de media over de komende stemmingen dat het al moeilijk is om dit volledig uit te sluiten. En zoals ik al zei, er isnog steeds de blanco/ongeldige stemmogelijkheid.

Als je uitgaat van stemrecht, dan heb je veel mensen die gewoon te lui zijn om te gaan stemmen (ikzelf zou zelf ook niet gaan) en ga je volgens mij veel extremere stemresultaten krijgen. Overdreven gesteld: enkel hevige voorstanders van een of andere partij gaan naar de stembus waardoor je totaal geen representatief beeld krijgt van wat de bevolking echt vindt en wilt.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Buddha Cheese zei:
Op zich is het toch de bedoeling om het volk te laten beslissen wie aan de macht komt, en als het volk bestaat uit mensen zonder interesse voor politiek en een laag intellect dan is het zo.. Nu is het wel zo dat er enkelen stemmen zonder enig idee te hebben waarvoor ze eigenlijk stemmen, maar dat blijft nog beperkt volgens mij in vergelijking met gefundeerde stemmen (al dan niet gebaseerd op een 'laag intellect'). Er komt zoooo veel in de media over de komende stemmingen dat het al moeilijk is om dit volledig uit te sluiten. En zoals ik al zei, er isnog steeds de blanco/ongeldige stemmogelijkheid.
Klik om te vergroten...

Het volk mag nu ook beslissen. En mensen die nu zeggen ik stem niet, zeker jongeren, zijn misschien niet al te slim bezig. Mensen die nu in het Europees Parlement komen, maken wel regelgeving, waar wij mee te maken krijgen. Het is natuurlijk niet zo dat zij alleen beslissingen nemen voor de komende zes jaar. De meeste beslissingen zijn voor de periode dat wij met zijn allen in de 30 of richting de 30 gaan (een paar uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Dan zit je dan met de situatie dat je dingen misschien wel anders wilt zien, maar je je kans hebt laten lopen toen je in de 20 of richting 20 ging. Dan is het een kwestie van jammer maar helaas en niet zeuren. Dat laatste kun je wel vergeten, want zo ver denken de meeste mensen toch niet door, dat ze er in elk geval invloed op hadden kunnen hebben, en die kans voorbij hebben laten gaan.

Als je blanco stemt, doe je in elk geval nog iets. Het haalt op zich niet veel uit, maar je laat ieg iets van je horen richting de politiek. Stem je helemaal niet, dan heb je eigenlijk geen recht van spreken/zeuren op het moment dat er nieuwe regelgeving is en je het er niet mee eens bent.
s
sensitiveLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik stem niet omdat ik niet weet wat het beste is. Die stemwijzer vind ik overigens ook misleidend aangezien hij elk punt wat je benoemt even zwaar telt terwijl je het ene standpunt belangrijker vindt dan het andere standpunt.

Ik vind de politiek de laatste jaren sowieso een intransparant stelletje populistische clowns waarvan ik het gevoel heb dat ze zelf niet eens weten waar ze over praten.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#5
sensitive zei:
Ik stem niet omdat ik niet weet wat het beste is. Die stemwijzer vind ik overigens ook misleidend aangezien hij elk punt wat je benoemt even zwaar telt terwijl je het ene standpunt belangrijker vindt dan het andere standpunt.

Ik vind de politiek de laatste jaren sowieso een intransparant stelletje populistische clowns waarvan ik het gevoel heb dat ze zelf niet eens weten waar ze over praten.
Klik om te vergroten...

er zijn ook stemwijzers (Volgens mij allemaal) waarbij je op een gegeven moment kan aangeven wat je belangrijker vindt dan het andere. kwestie van heel ff-tjes zoeken. (al zal dat voor de meeste al teveel moeite zijn denk)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb besloten om morgen niet te gaan :smoke:
s
sensitiveLid
01-01-2024, 00:00
#7
Play_bunny zei:
sensitive zei:
Ik stem niet omdat ik niet weet wat het beste is. Die stemwijzer vind ik overigens ook misleidend aangezien hij elk punt wat je benoemt even zwaar telt terwijl je het ene standpunt belangrijker vindt dan het andere standpunt.

Ik vind de politiek de laatste jaren sowieso een intransparant stelletje populistische clowns waarvan ik het gevoel heb dat ze zelf niet eens weten waar ze over praten.
Klik om te vergroten...

er zijn ook stemwijzers (Volgens mij allemaal) waarbij je op een gegeven moment kan aangeven wat je belangrijker vindt dan het andere. kwestie van heel ff-tjes zoeken. (al zal dat voor de meeste al teveel moeite zijn denk)
Klik om te vergroten...

Als je 3 dingen enorm belangrijk vindt en die andere 20 niet kan de stemwijzer niet zeggen hoe en wat. Het is gewoon misleidend. Daarbij komt dat ik niet eens weet wat het beste is voor Nederland en Europa.
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flameon zei:
Ik heb besloten om morgen niet te gaan :smoke:
Klik om te vergroten...
*steekt tong uit*
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben uiteindelijk toch maar voor de SP gegaan :P Na het hele verkiezingsprogramma gelezen te hebben bleken ze toch niet zo anti-europa te zijn als ze zich profileerden dus leek het me zinniger om op de SP te stemmen dan op Solidara.

Ik vond ook dat de SP sterk was bij het lijsttrekkers debat. Waar partijen als de VVD en PVV zich vooral bezig hielden met moddergooien, drogredenen spuien en op de man spelen vond ik de SP veel problemen rationeel benaderen. Ik hoop dat ze nu eens bij hun idealen blijven en ook eindelijk eens iets gaan doen.
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#10
PVV hier :)
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#11
Leg me nou eens met een rationele logische redenering uit waarom je in godsnaam PVV zou stemmen? PVV is namelijk echt de meest populistische proletenpartij die er bestaat. Ik kan me niet voorstellen dat ook maar iemand die PVV gestemd heeft en het eens is met de 'standpunten' (voor zover ze die echt hebben), echt zijn huiswerk gedaan heeft.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#12
geekos zei:
Kan iemand me uitleggen waarom Nederland massaal op de PVV gestemd heeft? Hier in België kijken we met grote ogen naar jullie anti-Europese houding en wat me dan nog vooral stoort is dat in jullie multiculturele samenleving (ik vind Nederlandse migranten veel beter ingeburgerd) er gestemd word op een onverdraagzaam persoon als Geert Wilders

Mijn vertrouwen in de gemiddelde Nederlander is nu helemaal zoek: Waarom Geert Wilders? Waarom de PVV? En vooral waarom zo anti-Europa?
Als pro-Europeaan is dit een kaakslag voor mij, nooit gedacht dat de Nederlanders zo dom konden zijn om massaal op Wilders te gaan stemmen
Klik om te vergroten...

Geloof dat je niet de enige bent die er zo over denkt :wink: Kijk maar in het topic over de uitslag.
Op een andere site werden pvv-stemmers nu niet de meest intelligente mensen genoemd die daarop stemmen.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb na wat getwijfel toch maar D66 gestemd, al was het meer een stem tégen bepaalde partijen (pvv, cu, sgp, cda) dan echt een stem vóór D66. Ik ben het in de regel eens met haast al hun standpunten, realistisch en progressief, dat vind ik precies goed, en ik hoop dat ze dat op europese schaal gaan proberen te realiseren.. ik dacht, laten we het een kans geven :)
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#14
shokora zei:
Ik vond ook dat de SP sterk was bij het lijsttrekkers debat.
Klik om te vergroten...

Ik vond meneer de Jong een beetje tegenvallen eerlijk gezegt, Ik zat vanaf het begin van de uitzending al gelijk te balen omdat hij gelijk zo in de aanval tegen de pvda ging wat ik niet echt nodig vond. Maar toch heb ik als gewoonlijk weer mijn stem aan de sp gegeven. De standpunten die ze dit jaar hadden voor de verkiezingen hebben vind ik sterk, en dat is wat telt.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#15
Immo zei:
shokora zei:
Ik vond ook dat de SP sterk was bij het lijsttrekkers debat.
Klik om te vergroten...

Ik vond meneer de Jong een beetje tegenvallen eerlijk gezegt, Ik zat vanaf het begin van de uitzending al gelijk te balen omdat hij gelijk zo in de aanval tegen de pvda ging wat ik niet echt nodig vond. Maar toch heb ik als gewoonlijk weer mijn stem aan de sp gegeven. De standpunten die ze dit jaar hadden voor de verkiezingen hebben vind ik sterk, en dat is wat telt.
Klik om te vergroten...

Ik vind dat de PvdA juist wel aangevallen mag worden omdat ze niet te vertrouwen zijn. Ze steunen niet dingen uit principe maar verkopen als het waren hun ideëen aan de hoogste bieder in achterkamertjes.

Daarnaast vond ik hem de enige die zich niet zo ver liet meeslepen in het hele 'persoonlijke aanval' gedoe en heeft hij rustig uitgelegd waar de SP voor staat, wat opvallend ernstig links was (me like <3). Ik heb overigens niet op hem gestemd maar een voorkeursstem op Jongerius uitgebracht.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kan iemand me uitleggen waarom Nederland massaal op de PVV gestemd heeft? Hier in België kijken we met grote ogen naar jullie anti-Europese houding en wat me dan nog vooral stoort is dat in jullie multiculturele samenleving (ik vind Nederlandse migranten veel beter ingeburgerd) er gestemd word op een onverdraagzaam persoon als Geert Wilders

Mijn vertrouwen in de gemiddelde Nederlander is nu helemaal zoek: Waarom Geert Wilders? Waarom de PVV? En vooral waarom zo anti-Europa?
Als pro-Europeaan is dit een kaakslag voor mij, nooit gedacht dat de Nederlanders zo dom konden zijn om massaal op Wilders te gaan stemmen
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#17
shokora zei:
Leg me nou eens met een rationele logische redenering uit waarom je in godsnaam PVV zou stemmen? PVV is namelijk echt de meest populistische proletenpartij die er bestaat. Ik kan me niet voorstellen dat ook maar iemand die PVV gestemd heeft en het eens is met de 'standpunten' (voor zover ze die echt hebben), echt zijn huiswerk gedaan heeft.
Klik om te vergroten...

Het gaat mij inderdaad ook te boven. Zoveel mensen PVV, weten ze in godsnaam wel waar ze op stemmen? Hebben mensen zich uberhaupt verder ingelezen dan de Telegraaf?
Als met de landelijke verkiezing de PVV ook zo hoog scoort ben ik weg. Naar Aruba :sunglasses:
s
splifftailLid
01-01-2024, 00:00
#18
Deranged zei:
deadlock zei:
Deranged zei:
Stemmen is iets voor mensen zonder stem, de dwalers van het onbedachtzame subjectivisme. De geesten van meningsuiting die zich laten gelden door een fractie te worden van een nietszeggende massa. Een nietszeggende fractie die nog niet het geringste beetje invloed heeft op het eindresultaat. Stemmen is je stem verloren laten gaan zonder te beseffen dat je inbreng volkomen zinloos is. Stemmen is voor hen die op zulke momenten zullen reageren met ''wat als iedereen zo dacht?''.

Het antwoord hierop is echter vrij simpel: dit doen ze niet. Ook zonder jou of zelfs zonder je hele familie gaat de collectieve schreeuw in het grote niets gewoon door, met exact hetzelfde eindresultaat. Mensen met een stem weten dat deze altijd geldt, ook als alleen zijzelf deze horen.
Klik om te vergroten...
:grin:

Wat een ongebreidelde nonsens :grin:
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je signature het goed samenvat. Je geest is te klein. Je gelooft in de hersenloze meningsuiting, en bent daar niet vanaf te brengen. Want zo hebben ze je geindoctrineerd.
Klik om te vergroten...

en o o o wat is Deranged toch geniaal. Want ja je moet Nietsche gelezen hebben wil je serieus genomen worden door hem. Je onbegrensde narcisme kan niet verhuld worden door je quasi filosofische geneuzel... Gaat t wel goed met je? Je ego is inmiddels zo opgeblazen dat deze haast moet ontploffen. Beterschap!
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#19
geekos zei:
Kan iemand me uitleggen waarom Nederland massaal op de PVV gestemd heeft? Hier in België kijken we met grote ogen naar jullie anti-Europese houding en wat me dan nog vooral stoort is dat in jullie multiculturele samenleving (ik vind Nederlandse migranten veel beter ingeburgerd) er gestemd word op een onverdraagzaam persoon als Geert Wilders

Mijn vertrouwen in de gemiddelde Nederlander is nu helemaal zoek: Waarom Geert Wilders? Waarom de PVV? En vooral waarom zo anti-Europa?
Als pro-Europeaan is dit een kaakslag voor mij, nooit gedacht dat de Nederlanders zo dom konden zijn om massaal op Wilders te gaan stemmen
Klik om te vergroten...

Waar gaat het je nou om, dat we anti-europees zijn of de persoon geert wilders ?
Dat staat nogal los van elkaar namelijk.

Anti europees kan ik nogal goed uitleggen: europa is geheel ondoorzichtig, lapt de mening van het volk aan zijn laars (grondwet referendum) en daarmee niet democratisch. Das genoeg om tegen deze vorm van een verenigd europa te zijn (ik ben namelijk helemaal niet tegen een verenigd europa ansich, wel tegen dit europa)

De meerderheid van het volk is tegen dit europa, en daarom roepen alle partijen populistisch als het hoort dat ze europa willen hervormen, maar zij zijn het die eraan meegebouwd hebben en al vaker is gebleken dat ze niet zijn te vertrouwen. Wilder roept populistisch dat hij minder of geen europa wil, dat lijkt waarschijnlijk een stuk haalbaarder en betrouwbaarder dan hervormen. Zelf snap ik het ook niet helemaal, want hij is een te grote kut mongool en nazi om op te stemmen maarja.....

Maar in belgie is er toch ook nogal aardig extreem rechts gestemt in het verleden ?

Persoonlijk hoop ik van harte dat wilders gigantisch op zijn bek gaat in de landelijke verkiezingen, maar voor europa hoop ik dat er in alle landen de grootste idioten en anti-europa fanatici zullen winnen zodat het nog net iets duidelijker word voor de machthebbers van europa dan het na het referendum had moeten zijn.
H
HTIDLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lauu zei:
PVV hier :)
Klik om te vergroten...

Je realiseert je dat de pvv voor het afschaffen van het gedoogbeleid is? En voor strenge straffen op drugsbezit? En met de macht die Geert aan de politie wil geven zou ik nog maar eens nadenken over je stem bij de landelijke verkiezingen.

Repressief drugsbeleid werkt niet, dat heeft de wereld keer op keer bewezen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."