Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol voortaan pas vanaf 18 jaar

Alcohol voortaan pas vanaf 18 jaar

107 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Flip Trip zei:
En om dan nog een beetje terug te komen naar het topic. Met het brein van jongeren behoort men niet te experimenteren. Jongeren moeten dan ook geen drugs of medicatie krijgen als het niet absoluut nodig is. Een leeftijdsgrens van 18 is dus ook prima, 21 zou beter zijn, maar 18 is zelfs nog een vrij utopische grens.
Klik om te vergroten...
Mij best maar laat ze dan in godsnaam ook maar vanaf hun 21 met een auto rijden
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#2
Flip Trip zei:
Op zich ben ik het hiermee volledig eens, maar ik vind dat je consequent moet zijn. Dus je legaliseert alle drugs of je verbied alle drugs. Maar niet zo als ze het nu doen

Ik weet ff niet of je voor of tegen het legaliseren van alle drugs bent, maar met zo een uitspraken hoop ik toch dat je voor bent.
Klik om te vergroten...
Ik ben absoluut tegen legalisatie maar wel voor decriminalisatie. Dus een stapje verder dan gedogen en gewoon toestaan dat mensen persoonlijke gebruikshoeveelheden op zak hebben. Bij veel drugs is het simpelweg onwenselijk dat mensen er gebruik van gaan maken namelijk. Maar ik ben zelfs tegen legalisatie van marihuana. Het huidige systeem werkt prima en op deze manier kunnen ze er geen belasting op heffen :)

Alsof de regering het wat boeit wat de lange termijn effecten zijn. Er worden op grote schaal allerhand aan pillen voorgeschreven, denk aan antidepressivas enzo. De meeste van deze pillen bestaan nog geen 20 jaar. Ook is er vaak weinig bekend over het werkingsprincipe en worden ze een beetje op goed geluk langdurig voorgeschreven. Iedereen die psychiatrische geneesmiddelen neemt doet min of meer mee aan een groot experiment.
Klik om te vergroten...
Dat klopt, maar daar ging het niet over. Ik vind sowieso dat alle zorg, inclusief medicijnontwikkeling en productie, in regeringshanden zou moet liggen omdat je op die manier de geldwolverige farmaceutische industrie de wind uit de zeilen haalt.

De meestgebruikte drugs; alcohol, wiet, coke, heroine en nicotine; worden al meer dan 100 jaar regelmatig gebruikt. Speed al 80 jaar, LSD al 60 jaar en xtc al meer dan 40 jaar. Als er in de laatste 100 jaar niet zo veel rommel was geweest met betrekking tot de legale status van veel drugs dan hadden ze die tijd nuttig kunnen besteden met gedegen lange termijn onderzoeken.
Klik om te vergroten...
Daarom eerder decriminalisatie dan legalisering. Dan kunnen ze nog steeds makkelijker optreden op het moment dat er gevaarlijke situaties in iemands persoonlijke leefomgeving ontstaan.
/socialistmodus (erg he voor een liberaal :tongueout:)
d
drain bamageLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed punt. In Amerika doen ze dit ook ongeveer maar dan vanaf 21 jaar geloof ik. Daarentegen vind ik het ook een goed punt van de yanks dat je wel vanaf je 16 levensjaar een auto mag besturen. Tegenwoordig wordt er door de jeugd naar mijn mening iets te makkelijk met alcohol omgesprongen met alle gevolgen van dien. Sowieso is alcohol praktisch vergif en doordat het zo makkelijk verkrijgbaar is voor iedereen leidt het alleen maar tot overconsumptie en uiteindelijk tot vandalisme en aangezien sommige mensen te dom zijn om te peopen kruipen sommige debielen maar al te graag achter het stuur met een slok op.

Bij mij nam verantwoordelijkheid en veiligheid in het verkeer een heel stuk toe toen ik m'n rijbewijs haalde en als dit hetzelfde effect heeft bij "those damned kids" en neemt de alcohol consumptie daardoor af dan zeg ik bij deze: "doen!" :P

Ik zag laatst trouwens bij spuiten & slikken dat je ook gewoon keihard gearresteerd wordt in Amerika als je voor een minderjarige alcohol haalt dus dat kan je dan ook duur komen te staan.
Hogere straffen is misschien een goed middel om het doel te bereiken...
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#4
om even aan te sluiten bij drain bamage, tieners in amerika leren eerst omgaan met autorijden en daarna omgaan met alcohol, hier is het net andersom...

het lijkt mij beter om jongeren eerst te leren rijden, en daarna de vrijheid van de alcohol te geven, ik ken tenminste veel mensen die denken er op hun 18e verstandig mee om te kunnen gaan...

ook denk ik dat deze maatregel veel protest en weinig resultaat zal opleveren, omdat drinken er diep ingeworteld zit bij de nederlandse jeugd...
b
bierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Gaan ze dit nou echt doorvoeren?
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#6
Angramar Temenos zei:
Ja, ik ben tegen de verplichting om gordels om te doen in de auto. Ik ben tegen ELKE wet die een slachtofferloos misdrijf wil voorkomen. Als het slachtoffer de dader zelf is, mag die dat zelf doen. Als ik nu een kogel door m'n kop wil jagen (wapenvergunningswetten buiten beschouwing gelaten) dan kan ik dat fijn doen, waarom dan niet een glas bier (niet dat ik me er veel van aantrek; ik drink zo goed als nooit en plaatsen waar ik drink houden zich toch niet aan zulke regels)?
Klik om te vergroten...
Slachtofferloos? WTF? Let jij wel eens op? Heb je enig idee wat het niet gebruiken van de veiligheidsgordels de samenleving zal gaan kosten?

Dat vind ik net zoiets als een rookverbod
Klik om te vergroten...
Het rookverbod in de horeca snap ik volledig, maar daar ben jij ongetwijfeld te simpel voor. Alleen ik snap niet waarom Klink het in de eenmanszaken nu ook wil verbieden. De eerste motivatie, niet roken in zaken met personeel, volstaat. Je weet toch hoe de werkgever is? Of heb je opeens al je idealen de deur uitgegooid? Wat zeg je er trouwens van dat het ziekteverzuim sinds het rookverbod in de Horeca ingevoerd is significant gedaald is?

of de fat-tax die ze in wilden voeren.
Klik om te vergroten...
Voor mijn part moet je op een weegschaal gaan staan bij de kassa. Als jij er voor kiest om een vieze dikke pad te zijn, dan zal je daar voor moeten bloeden. Dus als je dik bent en je haalt goed eten, krijg je 10% korting, haal je chips en patat, dan betaal je wat mij betreft 200%

Waar de tyfus is onze overheid mee bezig? Als mensen longkanker willen hebben, dan gaan ze toch naar rookvrije cafes?
Klik om te vergroten...
Helaas, marktwerking werkt niet op deze manier.

Als daar zoveel behoefte aan is zouden ze wel opgericht zijn. Als je als medewerker niet in de rook wil zitten dan zoek je maar een andere baan,
Klik om te vergroten...
Wat nou als de horeca je lust en je leven is?

je hoort toch ook niet dat automonteur klaagt omdat die misschien een auto op z'n hoofd terecht krijgt als die wat verkeerds doet?
Klik om te vergroten...
Snap je hoe mongoloïde die vergelijking is?

En dit terwijl ik niet eens rook trouwens. En als mensen zich diabetes aan willen vreten doen ze dat toch fijn?
Klik om te vergroten...
Ja, dan doen ze dat maar fijn. Maar de vervuiler betaalt.

Heb hetzelfde met drugs, als iemand zich lam snuift is het ook zijn hart en zijn hoofd, en niet het probleem van de overheid, maar drugs zijn verboden, boe hoe. Je schept zo zwakkelingen, die bemoederd worden door de overheid. Bah. Ik ben wat milieu en economie betreft zo links als de pest, maar als het om (straf)recht gaat moeten we de liberale kant op, sorry.
Klik om te vergroten...
Sorry, je snapt gewoon niet hoe het in de echte wereld werkt. Dit is gewoon extreem (Ja, EXTREEM) dom genuil van iemand die geen flauw idee heeft hoe het er aan toe gaat op het moment dat je iedereen de vrije keuze zou laten.

Sowieso, hoe wil jij je libertarische kant combineren met je extreem-communistische? Dat is in de praktijk niet uit te voeren. Dus totdat je ook maar ergens een béétje kaas van hebt gegeten is het gewoon beter dat je je bek houdt en hier maar niet meer over nadenkt.

Jij bent tegen kinderporno, maar voor verspreiding daarvan over het medium internet. Kom op zeg, dat is toch het meest debiele wat je kan vinden. Jij vindt het ook niet erg als er miljardendiefstallen van banken én privépersonen gebeuren, zolang het maar via internet is. Disgusting.
V
VanadesseLid
01-01-2024, 00:00
#7
Goede zaak. Nu hopen dat het ook iets oplevert.
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#8
:( alcohol moest 16 blijven
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Andrew zei:
:( alcohol moest 16 blijven
Klik om te vergroten...
Nee nu krijg je 16 jarige breezahs ipv 14. : BL= MA -2 (waarbij BL = Breezahleeftijd & MA = Minimale leeftijd alcohol )

Ik wordt ook een dagje ouder, kom op zeg.
T
TwilightLid
01-01-2024, 00:00
#10
Denk niet dat het ze zal lukken om dit te handhaven.
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#11
plantenbak zei:
Andrew zei:
:( alcohol moest 16 blijven
Klik om te vergroten...
Nee nu krijg je 16 jarige breezahs ipv 14. : BL= MA -2 (waarbij BL = Breezahleeftijd & MA = Minimale leeftijd alcohol )

Ik wordt ook een dagje ouder, kom op zeg.
Klik om te vergroten...
Hahaha :tearsofjoy: maar dan ga ik geen bier meer kopen >:
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deranged zei:
Het is natuurlijk allemaal bullshit. Maar wel terecht gezien de coffeeshops. Nou tabak nog.
Klik om te vergroten...

+1
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ze zullen er nooit controle op hebben, want met zulk soort regels verstoot je alle mensen onder de 18 die alcohol willen, en die doen het dan op plekken waar de overheid er geen zicht op heeft (keten/ thuis bij een vriend). De regel heeft alleen dus zin als ze zich hard gaan inzetten op keten en thuisgebruik, alleen doen ze dit toch niet en dat kan ook nauwlijks. In Amerika zitten de jongeren ook zonder problemen aan de alcohol.

Verder maakt mij die regel toch niets uit aangezien ik 19 ben.
n
nicolaiLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vraag me af hoeveel 12/16jarigen nu een drankje minder zullen drinken.
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dit zal wel de adviescommissie zijn: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)

Verder vind ik het een goede zaak om alcohol 18+ te verkopen. Dat maakt het voor kinderen onder de 16 toch was lastiger om het te krijgen.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#16
nicolai zei:
Vraag me af hoeveel 12/16jarigen nu een drankje minder zullen drinken.
Klik om te vergroten...
vroeger kon je bij de alcoholist in de straat een treetje bier kopen voor 13 euro, compleet uit de koelkast, kon ik toen ik 14 was 4 dagen mezelf van kapot zuipen...

dat heb je nou ook met 16 17 jarige mennekes die een wietje gaan halen en dat zal dan ook wel weer terug komen
D
DrippToneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik liep toen ik 14/15 was gewoon de slijterij binnen voor een fles wodka. En de coffeeshop ook. Had een heel erg neppe fake ID. Als je dan regels gaat invoeren, zorg dan dat ze ook gehandhaafd worden. En mensen die legitimatie moeten controleren moeten niet alleen even snel naar de datum en foto kijken. :grin:

Maargoed ik vind het wel terecht dat alcohol 18+ word. Ben sowieso die minderjarige zatlappen bij het uitgaan meer dan zat. Alhoewel het soms wel goed vermaak is.

Of zoals al eerder gepost is, 21+. Ik bedoel als je 18 bent, ben je gewoon een grote retard en weet je echt nog niet wat je doet. :P :wave:

Kom maar kom maar kom maar.
G
GeminiLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het idee is goed, maar ik vraag me af hoe ze dit willen realiseren en willen handhaven.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#19
ergens vind ik het wel bij nederland horen, net als coffeeshops...
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik zie echt het probleem niet om de minimumleeftijd te verhogen. Iemand een goed argument voor? En dan niet eentje dat zegt "dat hoort bij Nederland"????

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."