Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlcohol voortaan pas vanaf 18 jaar

Alcohol voortaan pas vanaf 18 jaar

107 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
C
ChemicalLid
01-01-2024, 00:00
#1
ik vind het goed, had nog liever gehad dat het gwn illegaal werd .

Btw, hoe meer ik " alcohol en drugs " lees, hoe kwader ik ervan word.
s
shokoraLid
01-01-2024, 00:00
#2
'Alcohol voortaan pas vanaf 18 jaar'

Van onze verslaggever Peter de Graaf
Gepubliceerd op 01 juli 2009 19:10, bijgewerkt op 1 juli 2009 19:15

DEN HAAG -
De leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol moet worden verhoogd van 16 tot 18 jaar. Dat vindt de Adviescommissie Drugsbeleid. Volgens de commissie moet een heldere boodschap aan de jeugd worden gegeven dat het gebruik van alcohol en drugs onder de 18 jaar ‘niet normaal is’.

Coffeeshops mogen alleen softdrugs verkopen aan jongeren vanaf 18 jaar. Maar die jongeren mogen wel alcohol inslaan vanaf 16 jaar. De commissie onder voorzitterschap van WRR-voorzitter Wim van de Donk meent dat er één leeftijdsgrens moet komen voor drugs én alcohol, die beide zeer schadelijk zijn voor de hersenontwikkeling van jongeren.
Gedoogbeleid bijstellen

De commissie vindt dat het gedoogbeleid dringend toe is aan bijstelling. De coffeeshops moeten kleinschaliger worden en alleen in de behoefte van lokale wietrokers voorzien, zoals ook ooit de bedoeling was van het gedoogbeleid. Tevens moet er een ‘drugsautoriteit’ komen die de ontwikkelingen op de drugsmarkt volgt, stuurt, experimenten coördineert en hard ingrijpt bij overtredingen.

De adviescommissie biedt het rapport donderdagmiddag aan aan de ministers van Justitie, Binnenlandse Zaken en Volksgezondheid. Woensdagavond lekte het al uit.
Buitenlandse drugstoeristen

Volgens de commissie heeft het Nederlandse drugsbeleid weliswaar positieve effecten op de volksgezondheid. – vermoedelijk vanwege de scheiding tussen soft en hard drugs. Maar op andere terreinen dreigt het coffeeshopbeleid onbeheersbaar te worden, mede door de belangrijke rol van de georganiseerde misdaad bij de levering van softdrugs aan de coffeeshops en de enorme toevloed van buitenlandse drugstoeristen.

De commissie pleit in navolging van burgemeester Leers van Maastricht voor ‘besloten coffeeshopclubs’ om buitenlandse klanten te weren. De commissie is tegen legalisering van ‘de achterdeur’ ofwel de wietteelt ten behoeve van de gedoogde coffeeshops. Wel adviseert de commissie om te experimenteren met gereguleerde wietteelt in Nederland. Voorwaarde daarvoor is wel dat de coffeeshops waaraan geleverd wordt, besloten en kleinschalig zijn.
Harder optreden

De adviescommissie hamert ook op het belang om het drug- én alcoholgebruik door jonge pubers terug te dringen. Want Nederlandse kinderen tot 16 jaar scoren in internationale statistieken schrikbarend hoog met blowen en drinken.

Politie en justitie moeten veel harder optreden om de criminaliteit rond coffeeshops, zoals drugsrunners en illegale drugshandelaren, te bestrijden. De commissie constateert dat het beleid veel te versnipperd is, waardoor een krachtdadige aanpak ontbreekt. Over het drugsbeleid gaan wel vijf ministeries. Daarnaast zijn ook andere instanties ermee bezig.

De commissie pleit daarom voor de vorming van een ‘drugsautoriteit’, bestaande uit functionarissen van diverse disciplines, die zich krachtig inzet voor de uitvoering van een vernieuwd drugsbeleid. De adviescommissie drugsbeleid is in januari ingesteld door het kabinet, met het verzoek om te kijken of en in hoeverre het gedoogbeleid moet worden aangepast. De regering wil de adviezen gebruiken bij het schrijven van een nieuwe drugsnota. De vorige drugsnota dateert van 1995.

Heeft iemand enig idee waar deze 'adviescomissie' uit bestaat, ik kan namelijk niks vinden. Moet zeggen dat ik de plannen wat betreft het coffeeshop beleid wederom retarded vind. Legaliseer die achterdeur nou eens, dan blijven we niet met dit scheve systeem zitten.
A
AndrewLid
01-01-2024, 00:00
#3
Gaat te furr
P
PikachuLid
01-01-2024, 00:00
#4
1. Bel vriend van 18
2. Vraag of vriend alcohol wil halen
3. ????
4. PROFIT!
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#5
het werd is tijd...maar of het helpt
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#6
shokora zei:
'Alcohol voortaan pas vanaf 18 jaar'

Van onze verslaggever Peter de Graaf
Gepubliceerd op 01 juli 2009 19:10, bijgewerkt op 1 juli 2009 19:15

DEN HAAG -
De leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol moet worden verhoogd van 16 tot 18 jaar. Dat vindt de Adviescommissie Drugsbeleid. Volgens de commissie moet een heldere boodschap aan de jeugd worden gegeven dat het gebruik van alcohol en drugs onder de 18 jaar ‘niet normaal is’.
Klik om te vergroten...

Des te meer reden om door te gebruiken.
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat ze er 21 jaar van maken. Voor alcohol, wiet en tabak, alles.
H
HetEindeVanAllesLid
01-01-2024, 00:00
#8
deadlock zei:
Haha, hoe weinig weet je zelf als je dat zegt :grin: Twee standaardglazen op een dag is absoluut geen harddrug.
Klik om te vergroten...

Daar is hij weer :grin:

2 glazen wijn per dag zijn gezond, dat weet ik. Maar als ik de meeste mensen zie drinken (ikzelf ook voor lange tijd) tot ze omvallen, kotsen of onherstelbare ruzie stoken omdat ze emotioneel labiel of whatever zijn zie ik dit wél als een harddrug.

De grens tussen tipsy en stomdronken is zeer vaag in mijn ogen. Dit is vanuit mijn standpunt bekeken dan...

en IK persoonlijk heb (nog) geen problemen met weed
H
HetEindeVanAllesLid
01-01-2024, 00:00
#9
deadlock zei:
Wat een nonsens. Wat voor idioten heb jij dan in je omgeving?
Klik om te vergroten...

Idioten van het type dat outgaan als een geslaagde avond bezien.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat een nonsens. Wat voor idioten heb jij dan in je omgeving?
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ikzelf ben 100% tege Alcohol omdat ik bijna dagelijks meemaak wat alcohol met een emotioneel instabiel persoon doet. Vandaar ook dat ik eerder heb gezegt dat het van mij verboden mag worden.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
hislordship zei:
Ikzelf ben 100% tege Alcohol omdat ik bijna dagelijks meemaak wat alcohol met een emotioneel instabiel persoon doet. Vandaar ook dat ik eerder heb gezegt dat het van mij verboden mag worden.
Klik om te vergroten...
Idd, die kunnen gewoon beter "echte" drugs gebruiken...
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#13
plantenbak zei:
hislordship zei:
Ikzelf ben 100% tege Alcohol omdat ik bijna dagelijks meemaak wat alcohol met een emotioneel instabiel persoon doet. Vandaar ook dat ik eerder heb gezegt dat het van mij verboden mag worden.
Klik om te vergroten...
Idd, die kunnen gewoon beter "echte" drugs gebruiken...
Klik om te vergroten...


Hier hebje een punt.
Er word gezegt dat als je emotioneel niet in orde bent dat je geen drugs moet doen[is idd waar]
Maargoed als de persoon waar ik het over heb gedronken heeft word ze een emotioneel wrak met zelfmoord neigingen...
Maar als ze geblowed heeft voelt ze zich helemaal happy en is ze dat ook.
Ook als ze nuchter is heeft ze nergens last van behalve dat ze dan wel vaak Saggo is dit komt denk ik meer doordat ze verslaafd is aan alcohol.

Voor mij is dat al bewijs genoeg dat Alcohol niks anders als troep is.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik was sarcastisch.
Dat 1 persoon niet tegen alcohol kan is vervelend maar dat bewijst nog niet dat alcohol troep is.
Ik heb de grootste lol op alcohol en wordt helemaal niet agressief oid.
Dat zou dus betekenen dat alcohol een wondermiddel is... :rolleyes:
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#15
plantenbak zei:
Ik was sarcastisch.
Dat 1 persoon niet tegen alcohol kan is vervelend maar dat bewijst nog niet dat alcohol troep is.
Ik heb de grootste lol op alcohol en wordt helemaal niet agressief oid.
Dat zou dus betekenen dat alcohol een wondermiddel is... :rolleyes:
Klik om te vergroten...



Ik wil eigelijk alleen zeggen dat wanneer je dagelijks de negatieve kant van alcohol meemaakt dat je standpunt dan zeer makkelijk kan veranderen.

Dat alcolhol vanaf 18 word vind ik persoonlijk een goed plan want ik ben van mening dat de meeste jongeren er niet mee om kunnen gaan.
Ze zuipen alles door elkaar drinken Belachelijk veel en worden meestal agressief. en ze combineren het vaak met andere zooi zonder hier over na te denken wat de gevolgen kunnen zijn.

Er word niet voor niets gezegt ''Alcohol maakt meer kapot dan je lief is'' en ''Geniet maar drink met mate'' Helaas dat dit nooit serieus genomen word.
H
HislordshipLid
01-01-2024, 00:00
#16
Een totaal verbod is overdreven ja.
Alleen mocht deze er komen dan zal ik het niet erg vinden, [Ik geef toe als ik zelf nog zou drinken dat ik het dan wel erg had gevonden :grin: ]
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja ok, maar tussen 18 jaar of een totaal verbod zit nogal wat verschil.
Ik vind 18 jaar ook beter, maar een totaal verbod onzin.
Ik zie namelijk ook regelmatig de positieve kanten van alcohol.
H
HetEindeVanAllesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar ik generaliseer niets, alcohol moet en kàn ook niet meer verdwijnen in mijn ogen.

Iedereen moet zijn eigen keuzes leven en als hij/zij voor diepe shit kiest moet die persoon zich er maar weer uithelpen. Maar eerlijke voorlichting à la Uitjebol (met iets meer nadelen mssn) zou al veel helpen denk ik.
S
Scooby-DooLid
01-01-2024, 00:00
#19
alcohol vanaf 18 jaar vind ik een goed plan. :)
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#20
HetEindeVanAlles zei:
deadlock zei:
Wat een nonsens. Wat voor idioten heb jij dan in je omgeving?
Klik om te vergroten...

Idioten van het type dat outgaan als een geslaagde avond bezien.
Klik om te vergroten...
Dus generaliseren we alles maar aan elkaar.

En dat roept dan dat er zoveel soorten HD zijn die wel gelegaliseerd moeten worden :rolleyes: Inderdaad speedgebruikers doen dit per definitie compleet verantwoord.

Mensen wat is dit toch met jullie hier. Omdat er een paar mensen zijn die het verkloten moet het maar voor iedereen in de ban? Snappen jullie wel wat je zegt? Als je er een labiel wrak van wordt, dan blijf je er toch simpelweg met je takken van af? En als je daar niet sterk voor genoeg bent, sorry hoor, maar dan ben jij degene die uit de maatschappij verwijderd moet worden. Niet het biertje van de bouwvakker die lekker wil ontspannen als hij na een dag hard werken thuis komt en gewoon simpelweg geen zin heeft in de 'veel minder gevaarlijke' (uhuh, dat valt nog te bezien want er is bizar weinig bekend over de lange termijn effecten) marihuana.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."