#1
Maar als je de inbreker meer slaat dan nodig is is dat ook weer crimineel.
ALMERE - Als sportieve jongeman vang je samen met je vriendje een junk die bij jou thuis aan het inbreken is, je houdt hem nog een half uurtje vast totdat de politie is gearriveerd en je wordt beloond met… een dagvaarding van justitie omdat je hem ’zwaar lichamelijk letsel’ zou hebben toegebracht.
’Ik vind het maar vreemd, ik heb toch niets verkeerds gedaan?’
Het overkomt nu de 17-jarige sportman Tim (zijn ouders willen geen achternaam in de krant uit vrees voor represailles). Overigens, voor alle duidelijkheid: géén vechtsporten. Tim speelt hockey in de hoogste klasse. Sterk is hij wél en… niet snel bang.
In de nacht van 4 op 5 juli werden Tim en zijn vriend die op dat moment alleen thuis waren, in hun slaap gestoord door gestommel in de tuin. Toen ze naar buiten keken, zagen ze een inbreker met een zaklamp in het schuurtje waar de fietsen en tuinspullen staan. Tim aarzelde geen moment en zei tegen zijn vriend: „Bel jij de politie, dan hou ik hem vast.” De inbreker was Ben G. (47).
Maar zo gemakkelijk ging het nu ook weer niet. „Ik kreeg een vuistslag in mijn gezicht”, zo verklaarde Tim later tegenover de politie. „In een reactie heb ik een klap teruggegeven, volgens mij ook in het gezicht, maar het ging niet hard. Hij (de inbreker) wilde alleen maar vluchten. Op een gegeven moment lukte het hem om zich van mij los te maken en rende hij weg. Toen kwam mijn vriend zijn kant op en bleef hij staan. We hebben hem vervolgens vastgepakt en tegen een muur gezet. Ik heb hem gezegd dat hij moest blijven wachten totdat de politie arriveerde. Mijn vriend had al contact gehad met de politie en ik zei tegen de inbreker dat hij zich niet mocht bewegen.”
„Hij bleef maar proberen om weg te komen”, zo verklaarde Tim. „Mijn vriend is toen bij hem blijven staan en ik heb een honkbalknuppel van mijn broertje (speelgoedexemplaar van Bart Smit) en een hockeystick gepakt. Ik heb hockeysticks in de hal liggen omdat ik hockey speel. De honkbalknuppel was van hout, de hockeystick heb ik aan mijn vriend gegeven. Mijn doel was om de inbreker af te schrikken zodat hij mij niet meer kon slaan of weg kon komen. Ik was bang dat hij een mes bij zich zou hebben en ik hoopte dat de hockeystick genoeg indruk op hem maakte. Ik bleef hem maar waarschuwen dat ik hem ging slaan als hij mijn kant op bleef komen. Ik heb het hem wel vijftien keer gezegd.”
„Op het moment dat hij voor mijn gevoel te dicht bij me kwam, heb ik hem een klap gegeven met de honkbalknuppel. Ik heb hem op zijn bovenbeen geslagen zodat hij zou gaan zitten. Ik heb hem één klap gegeven en ik hoorde dat hij ‘au’ riep en toen ging hij inderdaad zitten. Ik was nog heel boos omdat hij steeds zei dat hij niet had ingebroken, maar dat Marokkanen dit hadden gedaan. Maar ik had zelf gezien dat hij aan het inbreken was…”
Tim maakte daarna naar eigen zeggen nog wel bewegingen met de honkbalknuppel, maar hij heeft de inbreker, aldus zijn verklaring, niet meer geraakt. Tim ontkent met klem dat hij de inbreker, zoals die later zelf zou verklaren, meerdere keren met de knuppel heeft geslagen, laat staan dat hij daarbij het hoofd van Ben G. zou hebben geraakt. Tim: „Ik zag dat hij weer rustig werd en ik heb brood en water voor de man gehaald. Ik heb hem gezegd dat hij dit kreeg als hij rustig bleef en dat deed hij…”
Tim heeft geen spijt van zijn actie: „Hij heeft mij als eerste geslagen, dus hij wilde de confrontatie aangaan.”
Ben G. deed, nadat hij door de politie was ’bevrijd’, aangifte tegen Tim. De inbreker zegt dat de jongen hem heeft geschopt en geslagen met de honkbalknuppel. Een arts, die hem later die nacht onderzocht, stelde wat zwellingen vast, maar geen botbreuken.
Binnenkort moet Tim zich voor de rechter verantwoorden. Zijn advocaat, mr. Emma Hoffman van Cleerdin & Hamer Advocaten in Almere, zegt dat haar cliënt puur handelde uit noodweer om zichzelf te kunnen verdedigen. Zij vindt dat Tim ontslagen moet worden van rechtsvervolging. „De zaak is de wereld op z’n kop: iemand die zijn goederen verdedigt tegen een inbreker, wordt nu vervolgd”, aldus de advocaat.
Ben G. is door de advocate van Tim als getuige opgeroepen, maar is onvindbaar omdat hij geen vaste woon- of verblijfplaats heeft…
Het openbaar ministerie blijft erbij dat Tim zich voor de rechter moet verantwoorden. Volgens justitie heeft hij Ben. G. „opzettelijk” zwaar lichamelijk letsel toegebracht. Tim: „Ik vind het maar vreemd, ik heb toch niets verkeerds gedaan?”
Petrovic zei:Weer zo'n geval, ze zouden de wetten echt moeten aanscherpen. Het slachtoffer wordt weer als crimineel voorgeschoven en de crimineel als slachtoffer.
Berbatov zei:Dit is maar één kant van het verhaal he? Waarschijnlijk ook nog eens sensationeel beschreven. Het kan heel anders gelopen zijn dan dat hier staat beschreven.
Klopt, maar het punt dat ik hier naar voren wil brengen gebeurd helaas vaak genoeg.Berbatov zei:Dit is maar één kant van het verhaal he? Waarschijnlijk ook nog eens sensationeel beschreven. Het kan heel anders gelopen zijn dan dat hier staat beschreven.
Dat is waar.Berbatov zei:Dit is maar één kant van het verhaal he? Waarschijnlijk ook nog eens sensationeel beschreven. Het kan heel anders gelopen zijn dan dat hier staat beschreven.
Berbatov zei:Dit is maar één kant van het verhaal he? Waarschijnlijk ook nog eens sensationeel beschreven. Het kan heel anders gelopen zijn dan dat hier staat beschreven.
Dus we flikkeren de rechtsstaat de deur uit en gaan af op een Telegraaf-verhaal?3970 zei:Tjonge jonge, probeer een inbraak ook nog ff goed te praten! Je bent zeker ook heel tevreden hoe het op dit moment in NL allemaal gaat? Wat een onzin, hier is geen tweede kant, hij zit in andermans schuur, dus hij krijgt een (beschaafd) pak slaag, anders had de arts wel anders vast gesteld.
Ben G. is door de advocate van Tim als getuige opgeroepen, maar is onvindbaar omdat hij geen vaste woon- of verblijfplaats heeft…
Black Ronin zei:Meh, in De Telegraaf staat alles zwart-wit. Moeilijk om dan een goede mening te vormen.
Alle kranten zijn eigenlijk subjectief. Als er maar beperkte ruimte is voor een artikel, moet je bepaalde informatie eruit halen. Als de informatie in een krantenartikel door iemand anders beperkt wordt, kan je nooit je eigen mening vormen. Je wordt dus eigenlijk 'gemanipuleerd' door degene die het artikel schrijft.
En terecht. Het moet hier godverdomme geen Verenigde Staten worden.Petrovic zei:De jongen heeft als ik het goed onthouden heb 300euro boete en 30 uur taakstraf, de inbreker niets zover het krantebericht verteld.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."