Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHof verbiedt ontruiming kraakpanden

Hof verbiedt ontruiming kraakpanden

19 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bedankt :wink:
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#2
Xeloc zei:
Op het moment dat ze met het gebouw aan de slag willen, moet je gewoon oprotten. Gewoon sloopkogel er doorheen hoor! :openmouth:
Klik om te vergroten...

En dan 6 jaar tegen een braakliggend terreintje aankijken, voordat er überhaupt aan gedacht word iets mee te doen? :P
K
KarhuLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja, daarmee bedoel ik dus als er plannen voor zijn :P.
Als je toch niks van plan bent laat ze dan maar zitten.
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dit betekent in principe dat je nu elk pand mag kraken zonder dat het een jaar leegstaat, en zonder de politie dat te melden. :mrgreen:
B
BlackRobBluntLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ideaal gezien zouden ze er iets mee doen voordat krakers de kans krijgen om er in te gaan zitten, oh I don't know, misschien zouden ze meer woonruimte kunnen creëren? :P (blasphemous I know, straks dalen de huizenprijzen nog :wink: )
K
KarhuLid
01-01-2024, 00:00
#6
Studenten woningen?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Inderdaad .... ik vind ook vaak dat ze van grote panden gewoon een studentenkamergebouw moeten maken. Vaak mis je in steden de goedkope kamertjes
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flameon zei:
Inderdaad .... ik vind ook vaak dat ze van grote panden gewoon een studentenkamergebouw moeten maken. Vaak mis je in steden de goedkope kamertjes
Klik om te vergroten...
No shit.

Zou het toeval zijn?
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#9
Haha, ik lig hier in een deuk. Maar wel mooi, verbaasd me dat het pas zo laat naar buiten komt. Maar dit is wel een heel belangrijke regel in onze rechtspraak dus ik verwacht dat het niet 1, 2, 3 verandert zal worden. :rock:
I
IntoxicatedLid
01-01-2024, 00:00
#10
Drientje zei:
Flameon zei:
Inderdaad .... ik vind ook vaak dat ze van grote panden gewoon een studentenkamergebouw moeten maken. Vaak mis je in steden de goedkope kamertjes
Klik om te vergroten...
No shit.

Zou het toeval zijn?
Klik om te vergroten...


Precies dit.

Kraken verbieden, verder niks structureel veranderen... :angry:
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#11
Intoxicated zei:
Kraken verbieden, verder niks structureel veranderen... :angry:
Klik om te vergroten...
Gelijk hebben ze! Hard aanpakken die handel!!!!!!!111!!!111 :angry: :angry:
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#12
http://www.nu.nl/binnenland/2374131/hof ... anden.html

AMSTERDAM – Het gerechtshof in Den Haag heeft maandag de ontruiming van achtkraakpanden in Amsterdam, Den Haag en Leeuwarden verboden.

Volgens het hof hebben krakers voor wie ontruiming dreigt, geen mogelijkheid daarover van tevoren het oordeel van een rechter te vragen.

Daarmee is de nieuwe Wet kraken en leegstand, die op 1 oktober in werking is getreden, in strijd met het Europese verdrag voor de Rechten van de Mens, vindt het gerechtshof Den Haag.

Het hof heeft maandag mondeling uitspraak gedaan omdat (een deel van) de panden dinsdag al zouden worden ontruimd
Klik om te vergroten...

Gerechtshof Den Haag legt verbod ontruiming krakers op

Den Haag, 8 november 2010 - Het gerechtshof in Den Haag heeft op 8
november 2010 in hoger beroep mondeling uitspraak gedaan over de vraag of
het ministerie van Veiligheid en Justitie tot ontruiming kan overgaan van
diverse kraakpanden in Amsterdam, Den Haag en Leeuwarden. Het hof heeft de
ontruiming verboden, omdat in de nieuwe Wet kraken en leegstand niet is
voorzien in de mogelijkheid voor krakers (die dreigen hun woning te moeten
verlaten) om daarover vooraf het oordeel van de rechter te vragen. Dit is
in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Sinds 1 oktober 2010 is van kracht de Wet kraken en leegstand. Deze wet
stelt kraken strafbaar. De wet geeft justitie de mogelijkheid een gekraakt
pand strafrechtelijk te ontruimen, zonder dat daar een rechterlijke
uitspraak voor nodig is. Nadat een aantal gemeenten had aangekondigd tot
ontruiming van kraakpanden te zullen overgaan, zijn verschillende kort
gedingen gevoerd over de reikwijdte van de nieuwe wet.

In de onderhavige zaak hebben krakers gevorderd dat de ontruiming van
diverse kraakpanden in Amsterdam, Den Haag en Leeuwarden wordt verboden.
De voorzieningenrechter heeft hun vordering in eerste aanleg afgewezen.
Het hof behandelt de zaak thans in hoger beroep. Omdat de eerste
ontruimingen morgen gepland staan, heeft het hof vandaag mondeling
uitspraak gedaan. Een schriftelijke uitspraak met de motivering zal in de
loop van volgende week beschikbaar komen.

Het hof heeft de ontruiming verboden. Het is van oordeel dat de krakers
door de ontruiming hun woning dreigen te verliezen. De woning van een
persoon geniet onder het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens
(EVRM) speciale bescherming. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens
heeft herhaaldelijk beslist dat iemand zijn woning niet mag verliezen
voordat de rechter daarover vooraf een uitspraak heeft kunnen doen.
Aangezien hierover in de nieuwe wet niets is geregeld en ook justitie in
dat opzicht geen duidelijk en kenbaar beleid voert, is het hof van oordeel
dat ontruiming onder deze omstandigheden in strijd zou komen met het EVRM.


Bron: Gerechtshof 's-Gravenhage
Datum actualiteit: 8 november 2010

http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Ger ... ers+op.htm
Klik om te vergroten...
d
dominatorLid
01-01-2024, 00:00
#13
Terecht. Mensen moeten niet zomaar op straat gezet kunnen worden.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
dominator zei:
Terecht. Mensen moeten niet zomaar op straat gezet kunnen worden.
Klik om te vergroten...

Je weet dat dat erin zit als je in een kraakwoning gaat wonen.
Verder mooi dat ze niet ontruimd worden btw
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat willen ze nou, poepen of piesen?
d
dominatorLid
01-01-2024, 00:00
#16
Flameon zei:
dominator zei:
Terecht. Mensen moeten niet zomaar op straat gezet kunnen worden.
Klik om te vergroten...

Je weet dat dat erin zit als je in een kraakwoning gaat wonen.
Verder mooi dat ze niet ontruimd worden btw
Klik om te vergroten...

Waarom heb je 2 verschillende meningen in 2 zinnen?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#17
Omdat ik twee gezichten heb :P

Nee maar ik vind het fijn dat die mensen kunnen blijven zitten. Als een pand niet gebruikt wordt etc mag van mij er best iemand in wonen. Geen relgedrag vertonen.
Anderzijds zou ik het niet erg vinden als ze eruit gezet zouden worden, dat weet je als kraker.
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#18
dominator zei:
Flameon zei:
dominator zei:
Terecht. Mensen moeten niet zomaar op straat gezet kunnen worden.
Klik om te vergroten...

Je weet dat dat erin zit als je in een kraakwoning gaat wonen.
Verder mooi dat ze niet ontruimd worden btw
Klik om te vergroten...

Waarom heb je 2 verschillende meningen in 2 zinnen?
Klik om te vergroten...
Alleen zijn tweede stelling is een mening. De eerste stelling geeft alleen maar weer dat je vantevoren kan weten dat als je in een kraakpand gaat wonen de kans bestaat dat het erin kan zitten dat het ontruimd gaat worden. Da's geen mening.
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#19
Oh.. Ik nam het al voor je op hoor Flameon! [/suckup]
K
KarhuLid
01-01-2024, 00:00
#20
Op het moment dat ze met het gebouw aan de slag willen, moet je gewoon oprotten. Gewoon sloopkogel er doorheen hoor! :openmouth:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."