Nederland wijst niemand de les. Nederland loopt op het gebied van klimaatbeheersing en duurzaamheid achter. We doen minder dan de meeste andere Europese landen omdat we te gierig zijn om daarin te investeren.
Precies! “We” hebben op veel gebieden en te hoge dunk van onszelf. We lopen wereldwijd gezien op zoveel achter vergeleken de rest. Terwijl we vaak denken echt zo voorop en goed te zijn. Drugsbeleid is daar een voorbeeld van. Met veel dingen geen probleem natuurlijk maar het klimaat gaat iedereen aan en daar krijgt straks iedereen enorme last van. Of je nou wel in Global Warming gelooft of niet.
Ik begrijp dat de hele klimaatdiscussie slecht nieuws is. Dat is het ook. Het gaat ons allemaal enorm veel geld kosten en dat is klote. Maar waar mensen het vandaan halen om, zonder verstand van zaken, maar te roepen dat het probleem er niet is begrijp ik echt niet!?
Zo mee eens! Ik denk dat één van de redenen daar voor is dat velen zo denken dat het toch niets uitmaakt. Ze er geen zin in hebben omdat ze er iets voor moeten doen of laten of het geld kost. Ook merken ze niet nu direct de gevolgen, dat zal ook een reden zijn.
Ik ben een echte groene rakker, maar inmiddels ben ik al zo ver dat als ze de wereld echt willen gaan verkloten door niks te doen aan de opwarming van de aarde dat ze dat maar lekker doen dan, ben toch al over de 40 en geen kinderen dus...
Ik ben over de 60.
Na mij de zondvloed.
Kinderen heb ik niet godzijdank.
Ik maak me nergens meer druk over.
Dat deed ik al meer dan genoeg
Jammer dat acht.zes en Yceman224 er zo over denken. Ik heb zelf ook zeer bewust geen kinderen en ben der nou ook te oud voor om ze nog te kunnen krijgen gelukkig. Neemt niet weg dat ik alsnog me zorgen maak over het milieu, de aarde en als laatste de mensheid.
Voor mij persoonlijk zal het idd niet veel meer uitmaken. Ik ben waarschijnlijk al de pijp uit als het echt allemaal overstroomt, in de fik vliegt of we een zondvloed krijgen.
Maar ik heb zoveel moois op onze aardbol gezien. Tijdens reizen maar ook gewoon dagelijks hier in Nederland. Natuur, flora en fauna, dieren, cultuur, spectaculair weer en overweldigende schoonheden van moeder aarde!
Het zou zo zonde zijn als dat allemaal naar de klote gaat..
Ik doe zelf wel aardig wat voor het milieu.
Ik scheid al mijn afval, koop zo min mogelijk plastic en eenmalige verpakkingen, verspil zo goed als nooit eten, doe zuinig met stroom, water etc. Koop geen flesjes water maar drink kraanwater uit een herbruikbare waterfles die ik altijd bij me heb. Hoef ik geen plastic onderweg te kopen. Als je wil kun je jezelf dat écht aanleren hoor!
Droog mijn was buiten en heb geen droger, gebruik mijn auto alleen buiten het dorp of verder, in het dorp en omstreken alles op de fiets of lopend. Douche kort, spoel niet de hele stortbak van de wc leeg na alleen een klein plasje, douche kort. Niet de tuin sproeien bij waterschaarste zoals afgelopen zomer.
Eet veel en veel minder vlees en dierlijke producten, vooral rundvlees eet ik nog weinig.
En etc etc.
Sommigen verklaren me voor gek of vragen waarom ik dat überhaupt doe. Ze zeggen dan dat de grote bedrijven in NL en ook andere landen veel slechter zijn voor het milieu. Dat het beetje wat ik doe toch niks helpt.
Natuurlijk vervuild bv een Shell oid veel meer dan wij als burger. Dat ontken ik niet. Ook zou daar dus veel en veel meer druk moeten liggen! De overheid doet dat helemaal fout, puur om centen! Het klimaatbeleid in Nederland sucks!
Maar dan vraag ik degene die mij “voor gek” verklaren altijd: maar waarom zou je niet doen wat ik doe?
Noem dan 1 goede plausibele reden om zelf als burger niets voor het milieu te doen?
Dan praten ze er vaak overheen.
Geloof me, als echt alle burgers ZELF een stukje meer voor het milieu zouden doen helpt dat echt wel hoor. Ipv van alles afschuiven op anderen of jezelf geen blaam willen treffen zou je eens de hand in eigen boezem moeten steken. Zoals de al zeer oude slogan zegt:
Een beter milieu begint bij jezelf!
Ze roepen het al decennia dat we zuiniger moeten zijn op het milieu. Als we als mensheid dat toen ook écht hadden gedaan hadden ze nou niet zo rigoureus hoeven ingrijpen. Nee, we zijn eigenwijs geweest, egoïstisch of lui. Noem het zoals je wil maar we hebben het toch deels aan onszelf te danken..
Het geeft mij persoonlijk ook een fijn gevoel om goed voor het milieu te zijn. Natuurlijk kan ik ook nog wel meer doen. Al doe ik zelf al aardig wat meer dan de gemiddelde Nederlander.
Ik heb er gewoon moeite mee als mensen zo gemakzuchtig zijn er over.
De laatste jaren worden westerlingen steeds egoïstischer en hebben minder compassie met andere dingen dan henzelf of hun directe omgeving. Dat vind ik erg jammer.
En nee, dat heeft niets met “links of rechts” te maken maar met common sense en menselijkheid.