Ik hoop alleen dat ze Baudet en de FvD niet zo goed als uitsluiten zoals met de PVV toen en nu. Niet dat ik OOIT op een Wilders, Baudet of andere zeer rechtse persoon of partij zou stemmen (geloof me, echt niet!) maar eerlijk is eerlijk. Meeste stemmen is helemaal mee doen toch?
Tis natuurlijk belachelijk dat een partij die zoveel stemmen heeft gekregen bij voorbaat al “niet mee mag doen”. Wat doet mijn stem dan helemaal? Wie verzekerd mij dat mijn stem ook daadwerkelijk terecht komt bij degene op wie ik stem? En wat voor nut stemmen überhaupt nog heeft als er al an alles op voorhand bepaald is?
Ik stem altijd, zal dat in principe ook blijven doen. Er is notabene tot 28 september 1919 hard voor het vrouwenstemrecht gevochten maar soms vraag ik mij echt af wat voor net het nog heeft..
Ik ben rechts. Baudet mag ik ook absoluut niet voor zover ik hem ken van zien en horen spreken. Bah.
In principe heeft stemmen in Nederland weinig nut.
Ons verkiezingsstelsel klopt niet.
Er moet een meerderheid in de kamer zijn, 76 zetels.
Geen enkele partij haalt die, zeker niet met al die kleine nutteloze partijen.
Dus het gevolg is dat er partijen samen moeten gaan werken om aan die 76 zetels te komen.
En daar gaat het dus fout.
Je krijgt te maken met een geheel wat ons land moet besturen wat bestaat uit verschillende partijen, en verschillende ideeen en idealen.
Door die samenwerking kan geen enkele partij alles doen waar ze voor staan en wat ze in hun verkiezingsprogramma beloofde.
Er zal altijd boter bij de vis gedaan moeten worden door zowel de ene als de andere partij(en) , er zullen altijd compromieen gemaakt moeten worden.
Om die reden is stemmen eigenlijk nutteloos en hebben we ook geen echte democratie.
Democratie is de meeste stemmen gelden.
Dat is met dit verkiezingsstelsel niet het geval.
Wij hebben geen enkele invloed op welke partijen samen gaan werken om de 76 zetels te vormen.
Is dat democratie?
Belangrijke zaken krijgen we geen referendum, hun beslissen wel even voor ons wat het beste is. Is dat democratie?
En het referendum zoals we die hadden werd als het ze niet goed uitkwam simpelweg genegeerd omdat onze referendums niet bindend waren.
Politiek bah smerig spel meer niet.
Maakt een minister grove fouten, komt er een debat. Minister zegt sorry na er een tijd omheen te draaien en daar is de kous mee af en geen verdere gevolgen. Is dat democratie?
Doe jij op je werk eens een grove fout, sta je op straat. Zo zou het bij ministers ook moeten werken. Ze hebben een belangrijke taak. Voer die goed uit, of eruit en klaar met kakken. Dan geef je ook een signaal af naar de andere ministers. Nu doen ze maar een dotje want ze weten dat ze tenzij uitzonderlijke gevallen er toch wel mee weg komen.
Keiharde leugens naar het volk en collega’s in de kamer en ze komen er gewoon mee weg. Is dat democratie?
Kan er uren over doorgaan. Ik maak me niet meer druk om politiek die tijd is voorbij. Heb je alleen jezelf mee. Boeven zijn het.
Edit ik zie dat ik de vraag wat dit voor drugsbeleid inhoud vergat. Helemaal niets voorlopig.