Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMinder festivals in strijd tegen drugs

Minder festivals in strijd tegen drugs

23 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Wat een mongool die grappenmaker.

Ik ben al op honderden festivals geweest waarvan 99% met drugs en nog nooit is er ook maar iets bij mij gevonden.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#2
Minister wil minder festivals in Nederland

UPDATE Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid pleit in zijn strijd tegen drugscriminaliteit voor minder festivals in Nederland. Volgens de minister kan de politie het grote aantal feesten niet aan, zegt hij in een interview met De Telegraaf.

Er worden in ons land jaarlijks 1100 festivals georganiseerd en alle bezoekers controleren op pillen of coke is volgens Grapperhaus niet meer te doen. ,,We hebben met elkaar afgesproken: als je op een festival met een gebruikershoeveelheid wordt aangetroffen kom je er niet in. Als het meer is, ga je mee met de politie. Als we dat zouden handhaven, zou je nog eens wat gaan zien.”

De minister vindt dat ‘je met elkaar kritisch moet zijn en moet zeggen: kunnen we dit met zijn allen aan?’ Hoe Grapperhaus het aantal festivals wil terugschroeven en hoeveel feesten de politie volgens de minister wel aankan, zegt hij niet.

Afwentelen
Lowlandsdirecteur Eric van Eerdenburg vindt dat Grapperhaus beter de bron kan aanpakken: de drugslabs. ,,Het lijkt mij nogal een simplificatie van het probleem”, zegt Van Eerdenburg. ,,Er is al amper politie aanwezig op festivals en hij kan zich beter richten op de bron. Dat zijn de drugslabs.” De festivaldirecteur noemt het ‘zo makkelijk om een maatschappelijk probleem af te wentelen op de festivals’. ,,Het is alsof de festivals de oorzaak ervan zijn. De oorzaak is ergens anders. Namelijk dat er ongelooflijk veel geld mee verdiend wordt en dat er slechte handhaving is. Ik denk dat de minister van Justitie zich daarmee bezig zou moeten houden.”

Festivalorganisator Mojo reageert verbolgen op de suggestie van Grapperhaus. ,,Het is wel heel erg kort door de bocht om het drugsprobleem bij de festivals te leggen”, reageert een woordvoerster, die meent dat drugsgebruik overal is. ,,Ga de stad in, kijk eens wat daar allemaal gebeurt. Het is wel erg stigmatiserend om nu de festivals aan te pakken.” Mojo zegt ongeveer twaalf festivals te organiseren. ,,Daarbij werken we samen met de politie, en we controleren onder meer aan de poorten.” Het ministerie laat inmiddels weten dat ‘minder festivals’ geen beleid gaat worden.

Bron: AD
Klik om te vergroten...

WTF. Dit is wel erg kort door de bocht idd. Vraag me echt af hoe hij op zo'n idee komt. Zo kun je alles wel gaan verbieden. Waar het in NL sowieso steeds meer op begint te lijken de laatste tijd.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
acht.zes zei:
Wat een mongool die grappenmaker.

Ik ben al op honderden festivals geweest waarvan 99% met drugs en nog nooit is er ook maar iets bij mij gevonden.
Klik om te vergroten...
Tjah bij mij ook 99%. Maar in de 1 % zat wel een bijna overdragen aan de politie aan vast. Gelukkig had ik nog niks op toen waardoor ik nog scherp genoeg was me er onderuit te lullen.
Volgens mij was het bij Q-base een keer dat toen ik vip entree had, ik ertussenuit gepikt werd door een snuffel hond. Ik had toen voor de gehele vrienden groep pillen bij me, a 20stuks ofzo en ook nog wat coke voor mezelf.
Toen ik apart gefouilleerd werd pakte ik meteen m'n wietzakje en begon het alleen maar over het wiet te hebben, dat ik het maar onzin vond dat ik voor een klein beetje wiet ertussenuit gepikt werd. Dit heeft er voor gezorgd dat ik hij gefocust raakte op mijn zakje wiet en niet verder fouilleerde. Ik mocht toen dus door lopen met +-20 pillen en wat coke. Terwijl er meerdere mensen om mij heen tot naakt aan toe gestript werden tijdens het fouilleren. Mega mazzel gehad dus toen.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#4
Alle scholen sluiten, wordt ook gebruikt
Alle kroegen sluiten, wordt ook gebruikt
Alle parken sluiten, wordt ook gebruikt
Alle stations sluiten, wordt ook gebruikt
Alle gevangenissen/TBS-instellingen sluiten, wordt ook gebruikt
Wordt gezellig dan :grin:
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Deze oelewapper wilt van ons zalige Nederland bijna Noord-Korea maken.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
We hebben met elkaar afgesproken:
Klik om te vergroten...
Ik heb helemaal niks afgesproken met wie dan ook, Ferdje!
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat een ondoordachte reactie weer van de Minister... ik denk niet dat hij de Volkskrant leest... :worried:

https://www.volkskrant.nl/columns-o...n-drugs-is-de-enige-reele-oplossing~bf688efa/

Of de NRC...

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/1...egalisering-van-drugs-te-onderzoeken-a3960504

Misschien luistert de Minister vooral naar mensen met weinig verstand van drugs die bang zijn voor het onbekende...
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Eik zei:
Wat een ondoordachte reactie weer van de Minister... ik denk niet dat hij de Volkskrant leest... :worried:

https://www.volkskrant.nl/columns-o...n-drugs-is-de-enige-reele-oplossing~bf688efa/

Of de NRC...

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/1...egalisering-van-drugs-te-onderzoeken-a3960504

Misschien luistert de Minister vooral naar mensen met weinig verstand van drugs die bang zijn voor het onbekende...
Klik om te vergroten...
Kijk, dat zijn nog eens artikelen!
v
verwonderingLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik dacht aan de titel even dat het een artikel uit De Speld was.

Maar nee.

Wanneer wordt men nu eens wakker en beseft men dat deze misantroop er steeds weer een schepje bovenop doet op weg naar een christelijke sharia waarin vermaak apert haram is?

De grootste homofoben blijken heel vaak stiekem zelf de grootste flikkers te zijn. Hoe zou Ferdje zijn vrije zaterdagavond doorbrengen? Doet hij er dan ook telkens een 'schepje' bovenop? Ik zie wel een lijn in dit verhaal... :rolleyes:
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#10
verwondering zei:
Ik dacht aan de titel even dat het een artikel uit De Speld was.

Maar nee.

Wanneer wordt men nu eens wakker en beseft men dat deze misantroop er steeds weer een schepje bovenop doet op weg naar een christelijke sharia waarin vermaak apert haram is?
Klik om te vergroten...

Haha nou echt hè dat zou je denken. Maar helaas. De politie is volgens mij ook een stuk drukker met alcohol-zaken dan met drugszaken. Maar idd allemaal braaf nuchter thuis zitten en na Sesamstraat naar bed :grimacing:
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Rc-newbie
Ze hebben zelfs sesamstraat van de Nederlandse televisie gehaald dus dat kan ook al niet meer. :openmouth:
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#12
acht.zes zei:
@Rc-newbie
Ze hebben zelfs sesamstraat van de Nederlandse televisie gehaald dus dat kan ook al niet meer. :openmouth:
Klik om te vergroten...

Wat heeft het leven dan nog voor zin? :thinking::anguished:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kunnen we niet gewoon ministers verbieden? Dan zijn we toch in één klap van al dat gesteggel af?
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Luchtballon en stemmingmakerij. Er gaan veel jongeren die nog thuis wonen naar zo'n festival. Indirect hoopt hij misschien dat de ouders beter op hun kinderen letten en erop aanspreken. Anders de omgeving. Veel (oudere) mensen weten niks over drugs, willen er niks van weten, lezen niks erover en vertrouwen teveel op autoriteiten.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gewoon minder festivals met elektronische muziek, dat is waar de drugs zit. :upsidedown:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
ATGC zei:
Gewoon minder festivals met elektronische muziek, dat is waar de drugs zit. :upsidedown:
Klik om te vergroten...
Als je een superselectieve definitie hebt van wat drugs zijn wel ja. Anders zou je eigenlijk niet anders kunnen concluderen dat drugs overal wel gebruikt worden en dat ze zelfs nuttig kunnen zijn hier en daar.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het was ook een grap, alhoewel ik weinig affiniteit met edm/techno/acid e.d. heb zou ik het onzin vinden om te gaan "handhaven" op genre. Dan kan je ook metalfestivals proberen terug te dringen, want zuipen doen ze. Ik heb wel eens een open botbreuk gezien door dronken mensen die vooraan staan te moshen. Dat is in de scene natuurlijk een enorm tof verhaal :disappointed:
H
Huis89Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ga eens naar van die gekke dorps feesten.
Daar wordt toch ook niemand gecontroleerd nee maar als ze allemaal dronken zijn gaan ze met elkaar op vuist.
Nee maar drugs mag niet is slecht voor je.
Maar heb zelf naar geen ruzzie mee gemaakt op een festival daar geniet idereen van de muziek op zn eigen manier.
En wat valt onder een gebruikers hoeveelheid wat als ik al 5 pillen nodig heb?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Beertjhu zei:
En wat valt onder een gebruikers hoeveelheid wat als ik al 5 pillen nodig heb?
Klik om te vergroten...

Dat is het volgende wat belachelijk is. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is een gebruikershoeveelheid maximaal een halve gram harddrugs, 1 pil, 5 mL GHB, 0,5 gram gedroogde paddo's of 5 gram 'hennep'. Als er meerdere verpakkingen worden gevonden of meerdere soorten drugs dan is het al geen gebruikershoeveelheid meer.

Een halve gram MDMA is op zich meer dan zat om de avond mee door te komen. Maar we weten allemaal hier dat een groot deel van de gebruikers meer neemt op een avond dan deze hoeveelheden.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb me laten vertellen dat de reden dat de XTC pillen in Nederland zo hoog gedoseerd zijn ligt aan het feit dat je van het OM 1 pil bij je mag hebben.

Dan zou je zo maar kunnen conlcluderen dat het OM medeverantwoordelijk is bij incidenten met hooggedoseerde pillen...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."