Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWhite privilege

White privilege

50 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
8️⃣6️⃣ zei:
@Neo-Shulginist
Ik stel dat de meeste mensen hun eigenbelang altijd voorop zullen zetten
Klik om te vergroten...
Volgens Bregman klopt dat dus niet. Hij noemt bijvoorbeeld 9-11, toen de torens op instorten stonden. Mensen liepen gewoon rustig de trappen af en gaven anderen voorrang, ook al was het in hun eigen belang om de trap af te rennen en niemand voor te laten. Zo heeft hij nog legio voorbeelden.

Ik sta daar zelf wat genuanceerder in. Het filosofische debat of de mens van nature goed of slecht is, dat is al eeuwenoud. Volgens mij hebben we nog steeds geen definitief antwoord omdat moraliteit afhankelijk is van je uitgangspunt. Mensen doen zowel dingen voor zichzelf als voor anderen, om heel diverse redenen. Je morele oordeel daarover is meer afhankelijk van je eigen standpunten dan van het geconstateerde gedrag.

Maar de homo economicus is in ieder geval één grote leugen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dat we in essentie heel sociale en goedwillende mensen zijn, dat beeld wordt nog verder versterkt in dit verrassende verhaal van De Correspondent / Rutger Bregman over hoe de mens de meest dominante diersoort op de planeet werd. Terwijl de homo neanderthalis slimmer, sterker en sneller was dan wij.

decorrespondent.nl

Hoe de mens de baas op aarde werd

Waarom zitten chimpansees in de dierentuin, en wij niet? Hoe kon het gebeuren dat mensen – slappe en niet al te snuggere tweevoeters – de aarde veroverden? Dit is het verhaal van een nieuwe, fascinerende theorie. Met radicale implicaties voor hoe we vandaag de dag kunnen samenleven. (Je kunt het...
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maar ze moeten wel van ons michieltje afblijven^_^
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Madsmoker zei:
P

de enige plekken waar racisme nog bestaat is bij oudere generaties, de media en bij uitzonderlijke mensen die onder een steen leven.
Klik om te vergroten...
Onder welke steen leef jij???!
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#5
De Dunne zei:
Onder welke steen leef jij???!
Klik om te vergroten...

Dat is in iedergeval hoe ik en bijna iedereen die ik ken het beleven, en die komen van alle nationaliteiten.
Ik ben geen racist dat hoef ik ook niet te bewijzen aan iemand, maar op dit moment is de media er veel te veel mee bezig en het maakt dingen alleen maar erger.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Madsmoker zei:
Dat is in iedergeval hoe ik en bijna iedereen die ik ken het beleven, en die komen van alle nationaliteiten.
Ik ben geen racist dat hoef ik ook niet te bewijzen aan iemand, maar op dit moment is de media er veel te veel mee bezig en het maakt dingen alleen maar erger.
Klik om te vergroten...
Kijk, je nuanceert het al.
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Kijk, je nuanceert het al.
Klik om te vergroten...
Maar dat argument zou je ook kunnen gebruiken tegen de mensen die zeggen dat ze racisme hebben ervaren.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
H
Madsmoker zei:
Maar dat argument zou je ook kunnen gebruiken tegen de mensen die zeggen dat ze racisme hebben ervaren.
Klik om te vergroten...
Het ging mij er om, zie mijn 1e citaat, dat je zei dat rasisme bijna niet voorkomt behalve onder ouderen en enkele anderen. Dat is namelijk niet waar. Dat is enige wat ik wilde duidelijk maken.
Verder bemoei ik me niet graag met rasisme discussies want daar kom je toch nooit uit.
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
H

Het ging mij er om, zie mijn 1e citaat, dat je zei dat rasisme bijna niet voorkomt behalve onder ouderen en enkele anderen. Dat is namelijk niet waar. Dat is enige wat ik wilde duidelijk maken.
Verder bemoei ik me niet graag met rasisme discussies want daar kom je toch nooit uit.
Klik om te vergroten...

Ja mee eens fuck deze discussie man. Als we het zelf niet zijn en mensen om ons heen erop aanspreken dan komt het goed.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het probleem met deze discussie is dat er geen discussie plaatsvind maar dat het een strijd om dominantie is. Men heeft zelf gelijk, en de ander moet zich daar maar naar voegen. Dat doet niemand natuurlijk, dus is het een partij moddergooien tussen extremisten geworden waar redelijke mensen zich terecht ver van houden.
L
LuckyMeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Onze voorouders jatten de wereld leeg, noemden het de Gouden Eeuw en gebruikten de opbrengsten om een dominante positie in de internationale politiek te verwerven. We profiteren nog altijd van die positie. The game is rigged, in ons voordeel.
Klik om te vergroten...

Joh... kom gewoon over je persoonlijke tragedie heen i.p.v. te gaan polariseren en generaliseren.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#12
Het verschil in ras is niet anders dan evolutionaire verschillen op basis van afkomst. Mensen met een donkere huid hebben zich zo ontwikkeld dat er meer melanine aan wordt gemaakt in de huid waardoor ze beter beschermd zijn tegen warmte. Blankere mensen hebben dit niet, maar zij verbranden dus wel veel sneller in de zon. Aan de andere kant zijn de donkere mensen weer minder goed in het opnemen van vitamine D door de zon. Dat is waar het uiteindelijk op neer komt. Er is geen één ras beter dan de ander omdat het op evolutie en aanpassen aan de omgeving te maken. Ons lichaam past zich aan aan de omgeving waar het zich bevindt om zo een grotere kans te hebben op overleving. Racisme is dus niet alleen fout in moreel opzicht, maar de theorie op zichzelf klopt niet

Je kan je niet schuldig voelen over de acties van je voorouders omdat het niet jou acties zijn. Het gaat erom hoe je erop terugkijkt. Racisme is wel degelijk een ding vandaag de dag, maar om het te gaan hebben over white privilege gaat niet helpen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
LuckyMe zei:
Joh... kom gewoon over je persoonlijke tragedie heen i.p.v. te gaan polariseren en generaliseren.
Klik om te vergroten...
Ik mis nog inhoudelijke kritiek in deze zin.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Onze voorouders jatten de wereld leeg, noemden het de Gouden Eeuw en gebruikten de opbrengsten om een dominante positie in de internationale politiek te verwerven. We profiteren nog altijd van die positie. The game is rigged, in ons voordeel.
Klik om te vergroten...
Dan begrijp ik nog steeds niet wat het nut is van een schuldgevoel hebben over iets wat je niet hebt gedaan.

Als je je geroepen voelt om bepaalde veranderingen teweeg te brengen kun je dat doen toch? Zonder de insteek dat je dat schuldig bent aan iemand, puur door je afkomst.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Oh ik ben niet per se pleitbezorger van een schuldgevoel, want of dat superconstructief is dat weet ik niet nee. Wel vind ik het getuigen van medemenselijkheid als iemand zijn/haar bevoorrechte positie erkent en vanuit die erkentenis ook bereid is een dankbare en nederige houding aan te nemen om zo minderbedeelden tegemoet te komen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sowieso gaan we wel meer zo'n levensfilosofie nodig hebben. Want naast economische en sociale welvaartsverdeling hebben we ook nog een klimaatveranderingprobleem wat ook samenhangt met onze ecocentristische/egocentristische leefwijze.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rivalrie zei:
Tuurlijk bestaat ras wel. Waarom winnen (volgens mij) Ethiopiërs altijd marathons ?
Klik om te vergroten...
DIe hebben langeren spieren in hun benen dan ons.En nee ik voel mij niet schuldig over mijn voorouders die arm waren.Voor hun en vele anderen geen gouden eeuw
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik voel me ook niet echt schuldig. Mijn ouders komen allebei uit een vrij arme achtergrond. Boerenfamilie waar alle 4 kinderen op dezelfde kamer moesten slapen en er soms zo weinig eten was dat hun ouders niet genoeg konden eten.

De welvaart die ze nu hebben (ze doen het nu erg goed financieel en maatschappelijk gezien) zijn verkregen door altijd hard te werken en assertief zijn. Ik ben ook nooit verwend en alles wat ik nu heb heb ik zelf opgebouwd.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ganggang💯 zei:
alle 4 kinderen op dezelfde kamer moesten slapen en er soms zo weinig eten was dat hun ouders niet genoeg konden eten.
Klik om te vergroten...

Die armoede heb ik niet meegemaakt. Ik ben geboren in de jaren '90, en heb nog nooit 1 avond zonder avondeten gezeten. We waren erg arm, een alleenstaande moeder met twee kinderen, maar we hadden altijd eten. Wel atlijd tweedehands gescheurde kleding en vechten voor je schone lakens.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dirkjan zei:
Die armoede heb ik niet meegemaakt. Ik ben geboren in de jaren '90, en heb nog nooit 1 avond zonder avondeten gezeten. We waren erg arm, een alleenstaande moeder met twee kinderen, maar we hadden altijd eten. Wel atlijd tweedehands gescheurde kleding en vechten voor je schone lakens.
Klik om te vergroten...
Ik zelf ook niet maar mijn ouders wel. Ze zijn beiden echter meteen op hun 18e studeren via een beurs en hebben het tij gekeerd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."