Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWhite privilege

White privilege

50 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dat we in essentie heel sociale en goedwillende mensen zijn, dat beeld wordt nog verder versterkt in dit verrassende verhaal van De Correspondent / Rutger Bregman over hoe de mens de meest dominante diersoort op de planeet werd. Terwijl de homo neanderthalis slimmer, sterker en sneller was dan wij.

decorrespondent.nl

Hoe de mens de baas op aarde werd

Waarom zitten chimpansees in de dierentuin, en wij niet? Hoe kon het gebeuren dat mensen – slappe en niet al te snuggere tweevoeters – de aarde veroverden? Dit is het verhaal van een nieuwe, fascinerende theorie. Met radicale implicaties voor hoe we vandaag de dag kunnen samenleven. (Je kunt het...
decorrespondent.nl decorrespondent.nl
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#2
De gouden eeuw begon in 1602 1609 in 1621 ging nederland rijkdom vergaren?Maar dat zegt toch niet dat iedereen het goed had?We hebben het toch over die tijd?Niet over de jaren 60
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nouja ik denk dat er al zeker sinds het begin van de VOC sprake is van geïnstitutionaliseerd racisme en dat dat nog altijd voortduurt. Dat was ik althans aan het betogen en ik begreep dat je vond dat het geïnstitutionaliseerde racisme wel meeviel omdat onze ouders en grootouders het ook niet altijd gemakkelijk hadden.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik terug ga naar bv mijn oma die is 96 jaar geworden,heeft de paard en wagen nog meegemaakt.Ja dat bedoel ik.Mijn man zijn oma werd 100
Neo-Shulginist zei:
Nouja ik denk dat er al zeker sinds het begin van de VOC sprake is van geïnstitutionaliseerd racisme en dat dat nog altijd voortduurt. Dat was ik althans aan het betogen en ik begreep dat je vond dat het geïnstitutionaliseerde racisme wel meeviel omdat onze ouders en grootouders het ook niet altijd gemakkelijk hadden.
Klik om te vergroten...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@joetsie
Hadden je voorouders uit de 17de eeuw het zo slecht? Ik snap hem niet helemaal meer hoor...
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waarom deze discussie starten op een drugsforum? Iedereen weet toch wel wat dit soort threads uitlokken? :((((((((

Ik kan je wel 1 ding verzekeren wat betreft de racisme discussie, stop alsjeblieft met het overal naar voren brengen de enige plekken waar racisme nog bestaat is bij oudere generaties, de media en bij uitzonderlijke mensen die onder een steen leven.

Geloof me racisme sterft uit als je er juist over stopt te praten want iedereen weet het nu wel en degene die ermee doorgaan zijn niet eens de aandacht waard.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Maar ze moeten wel van ons michieltje afblijven^_^
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Madsmoker zei:
P

de enige plekken waar racisme nog bestaat is bij oudere generaties, de media en bij uitzonderlijke mensen die onder een steen leven.
Klik om te vergroten...
Onder welke steen leef jij???!
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Onder welke steen leef jij???!
Klik om te vergroten...

Dat is in iedergeval hoe ik en bijna iedereen die ik ken het beleven, en die komen van alle nationaliteiten.
Ik ben geen racist dat hoef ik ook niet te bewijzen aan iemand, maar op dit moment is de media er veel te veel mee bezig en het maakt dingen alleen maar erger.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Madsmoker zei:
Dat is in iedergeval hoe ik en bijna iedereen die ik ken het beleven, en die komen van alle nationaliteiten.
Ik ben geen racist dat hoef ik ook niet te bewijzen aan iemand, maar op dit moment is de media er veel te veel mee bezig en het maakt dingen alleen maar erger.
Klik om te vergroten...
Kijk, je nuanceert het al.
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Kijk, je nuanceert het al.
Klik om te vergroten...
Maar dat argument zou je ook kunnen gebruiken tegen de mensen die zeggen dat ze racisme hebben ervaren.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
H
Madsmoker zei:
Maar dat argument zou je ook kunnen gebruiken tegen de mensen die zeggen dat ze racisme hebben ervaren.
Klik om te vergroten...
Het ging mij er om, zie mijn 1e citaat, dat je zei dat rasisme bijna niet voorkomt behalve onder ouderen en enkele anderen. Dat is namelijk niet waar. Dat is enige wat ik wilde duidelijk maken.
Verder bemoei ik me niet graag met rasisme discussies want daar kom je toch nooit uit.
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
H

Het ging mij er om, zie mijn 1e citaat, dat je zei dat rasisme bijna niet voorkomt behalve onder ouderen en enkele anderen. Dat is namelijk niet waar. Dat is enige wat ik wilde duidelijk maken.
Verder bemoei ik me niet graag met rasisme discussies want daar kom je toch nooit uit.
Klik om te vergroten...

Ja mee eens fuck deze discussie man. Als we het zelf niet zijn en mensen om ons heen erop aanspreken dan komt het goed.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#14
Het probleem met deze discussie is dat er geen discussie plaatsvind maar dat het een strijd om dominantie is. Men heeft zelf gelijk, en de ander moet zich daar maar naar voegen. Dat doet niemand natuurlijk, dus is het een partij moddergooien tussen extremisten geworden waar redelijke mensen zich terecht ver van houden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
LuckyMe zei:
Wat een geestelijke armoede als je je tegenwoordig als blank mens schuldig voelt vanwege je fking huidskleur. Ik wil best een bak stront over je heengooien, wellicht dat dat je beter laat voelen?
Klik om te vergroten...
Het wordt mensen vandaag de dag gewoon geleerd om een schuldgevoel over je afkomst te hebben. Krankzinnig, maar mensen trappen hier in.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Ik begrijp dat schuldgevoel echt niet. Wat heb je te maken met je eventuele voorouders van eeuwen(!) geleden? Ik ken mijn overgrootouders niet eens. De meningen/keuzes van mijn voorouders heb ik persoonlijk letterlijk niets mee te maken.

En als ras dan niet bestaat, wat is de issue dan? Want mensen voelen een schuldgevoel op basis van ras/afkomst... Als je jezelf niet beschouwd als een bepaald ras, waarom identificeer je je er dan mee? Waarom heb je er dan een schuldgevoel over?

Het is allemaal zo krom als wat. Ga iets goeds doen in plaats van met een onterecht schuldgevoel te gaan zitten...
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#17
Tuurlijk bestaat ras wel. Waarom winnen (volgens mij) Ethiopiërs altijd marathons ?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Ik begrijp dat schuldgevoel echt niet. Wat heb je te maken met je eventuele voorouders van eeuwen(!) geleden? Ik ken mijn overgrootouders niet eens. De meningen/keuzes van mijn voorouders heb ik persoonlijk letterlijk niets mee te maken.
Klik om te vergroten...
Onze voorouders jatten de wereld leeg, noemden het de Gouden Eeuw en gebruikten de opbrengsten om een dominante positie in de internationale politiek te verwerven. We profiteren nog altijd van die positie. The game is rigged, in ons voordeel.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
8️⃣6️⃣ zei:
@Neo-Shulginist
Ik stel dat de meeste mensen hun eigenbelang altijd voorop zullen zetten
Klik om te vergroten...
Volgens Bregman klopt dat dus niet. Hij noemt bijvoorbeeld 9-11, toen de torens op instorten stonden. Mensen liepen gewoon rustig de trappen af en gaven anderen voorrang, ook al was het in hun eigen belang om de trap af te rennen en niemand voor te laten. Zo heeft hij nog legio voorbeelden.

Ik sta daar zelf wat genuanceerder in. Het filosofische debat of de mens van nature goed of slecht is, dat is al eeuwenoud. Volgens mij hebben we nog steeds geen definitief antwoord omdat moraliteit afhankelijk is van je uitgangspunt. Mensen doen zowel dingen voor zichzelf als voor anderen, om heel diverse redenen. Je morele oordeel daarover is meer afhankelijk van je eigen standpunten dan van het geconstateerde gedrag.

Maar de homo economicus is in ieder geval één grote leugen.
L
LuckyMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Onze voorouders jatten de wereld leeg, noemden het de Gouden Eeuw en gebruikten de opbrengsten om een dominante positie in de internationale politiek te verwerven. We profiteren nog altijd van die positie. The game is rigged, in ons voordeel.
Klik om te vergroten...

Joh... kom gewoon over je persoonlijke tragedie heen i.p.v. te gaan polariseren en generaliseren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."