#1
Sowieso is in de jaren '50 juist het neo-kolonialisme opgezet waarbij officieel kolonies zelfstandig werden maar waardoor onofficieel westerlingen via financiële constructies de controle op derdewereldlanden hebben verstevigd. Met de intrede van het neo-liberalisme in de jaren 80 en de val van het IJzeren Gordijn werd het voor die westerlingen in bedrijven nog makkelijker om geld over landsgrenzen heen te transporteren, wat nu de basis vormt voor het neo-kolonialisme. Dat is nu nog altijd de basis voor de uitbuiting van ontwikkelingslanden (zoals Bangladesh, maar ook Congo of wat dacht je van Irak). De voorbeelden die ik noemde over de kledingindustrie in Bangladesh zijn dus ontwikkelingen die pas na de periode van Ciske de Rat (jaren '30) tot stand zijn gekomen.