Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWhite privilege

White privilege

50 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Sowieso is in de jaren '50 juist het neo-kolonialisme opgezet waarbij officieel kolonies zelfstandig werden maar waardoor onofficieel westerlingen via financiële constructies de controle op derdewereldlanden hebben verstevigd. Met de intrede van het neo-liberalisme in de jaren 80 en de val van het IJzeren Gordijn werd het voor die westerlingen in bedrijven nog makkelijker om geld over landsgrenzen heen te transporteren, wat nu de basis vormt voor het neo-kolonialisme. Dat is nu nog altijd de basis voor de uitbuiting van ontwikkelingslanden (zoals Bangladesh, maar ook Congo of wat dacht je van Irak). De voorbeelden die ik noemde over de kledingindustrie in Bangladesh zijn dus ontwikkelingen die pas na de periode van Ciske de Rat (jaren '30) tot stand zijn gekomen.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#2
De gouden eeuw begon in 1602 1609 in 1621 ging nederland rijkdom vergaren?Maar dat zegt toch niet dat iedereen het goed had?We hebben het toch over die tijd?Niet over de jaren 60
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nouja ik denk dat er al zeker sinds het begin van de VOC sprake is van geïnstitutionaliseerd racisme en dat dat nog altijd voortduurt. Dat was ik althans aan het betogen en ik begreep dat je vond dat het geïnstitutionaliseerde racisme wel meeviel omdat onze ouders en grootouders het ook niet altijd gemakkelijk hadden.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Als ik terug ga naar bv mijn oma die is 96 jaar geworden,heeft de paard en wagen nog meegemaakt.Ja dat bedoel ik.Mijn man zijn oma werd 100
Neo-Shulginist zei:
Nouja ik denk dat er al zeker sinds het begin van de VOC sprake is van geïnstitutionaliseerd racisme en dat dat nog altijd voortduurt. Dat was ik althans aan het betogen en ik begreep dat je vond dat het geïnstitutionaliseerde racisme wel meeviel omdat onze ouders en grootouders het ook niet altijd gemakkelijk hadden.
Klik om te vergroten...
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#5
@joetsie
Hadden je voorouders uit de 17de eeuw het zo slecht? Ik snap hem niet helemaal meer hoor...
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Waarom deze discussie starten op een drugsforum? Iedereen weet toch wel wat dit soort threads uitlokken? :((((((((

Ik kan je wel 1 ding verzekeren wat betreft de racisme discussie, stop alsjeblieft met het overal naar voren brengen de enige plekken waar racisme nog bestaat is bij oudere generaties, de media en bij uitzonderlijke mensen die onder een steen leven.

Geloof me racisme sterft uit als je er juist over stopt te praten want iedereen weet het nu wel en degene die ermee doorgaan zijn niet eens de aandacht waard.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Maar ze moeten wel van ons michieltje afblijven^_^
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Madsmoker zei:
P

de enige plekken waar racisme nog bestaat is bij oudere generaties, de media en bij uitzonderlijke mensen die onder een steen leven.
Klik om te vergroten...
Onder welke steen leef jij???!
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Onder welke steen leef jij???!
Klik om te vergroten...

Dat is in iedergeval hoe ik en bijna iedereen die ik ken het beleven, en die komen van alle nationaliteiten.
Ik ben geen racist dat hoef ik ook niet te bewijzen aan iemand, maar op dit moment is de media er veel te veel mee bezig en het maakt dingen alleen maar erger.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Madsmoker zei:
Dat is in iedergeval hoe ik en bijna iedereen die ik ken het beleven, en die komen van alle nationaliteiten.
Ik ben geen racist dat hoef ik ook niet te bewijzen aan iemand, maar op dit moment is de media er veel te veel mee bezig en het maakt dingen alleen maar erger.
Klik om te vergroten...
Kijk, je nuanceert het al.
M
MadsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Kijk, je nuanceert het al.
Klik om te vergroten...
Maar dat argument zou je ook kunnen gebruiken tegen de mensen die zeggen dat ze racisme hebben ervaren.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."