Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAngst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

Angst. Bang zijn. Doodsangsten uitstaan. Wat kan dit voor je betekenen?

105 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
@Mindless
Jij gooit nog gewoon alle angst op een hoop en maakt geen onderscheid tussen reele en irreele angst? Of heb je het nu alleen over irreele angst?

Want juist dat algemene gepraat over angst is mij geweldig tegen gaan staan. de scheiding tussen reeele en irreele angst is voor mij het allerbelangrijkst betreffende dit onderwerp. En daar hoor ik jou eigenlijk nooit over.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
8️⃣6️⃣ zei:
@Mindless
Jij gooit nog gewoon alle angst op een hoop en maakt geen onderscheid tussen reele en irreele angst? Of heb je het nu alleen over irreele angst?
Klik om te vergroten...
Ik erken reële angst en zie er het nut van in.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
8️⃣6️⃣ zei:
Goed voorbeeld is de Corona crisis. Die heeft mij laten doen in zien dat er wel degelijk nog reeele gevaren bestaan waarop ingespeeld dient te worden. Het heeft mij doen laten inzien dat de mensen die de ernst van de situatie ontkenden en gedachtes haden als 'mij kan niets overkomen omdat ik immuun ben omdat ik geen angst ken en alleen maar liefde uitstraal' gewoon een gigantische plaat voor hun harsens hebben.
Klik om te vergroten...

Voor mij is de corona crisis ook een voorbeeld van angst.
Alleen bij mij ligt die angst op een ander gebied.
Het geeft mij angst dat mensen de achterliggende praktijken niet willen inzien.
Dat er veel meer achter de corona crisis zit en we zwaar belazerd worden.
Dat je door het corona virus doodziek kunt worden en er aan kunt sterven als je al zwak bent geloof ik.
Maar ik geloof ook dat heel deze corona crisis een opgezet plan is.
We door de media belazerd worden.
Het feit dat mensen dit niet willen inzien dat geeft mij angst.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
@Syl
Dat is voor mij dus irreele angst.

Wel erken ik het gevaar van besmet worden en anderen besmetten. Dan ben ik in eerste instantie niet bang voor mezelf, maar wel dat ik besmet wordt en bijvoorbeeld mijn ouders besmet, die over de 70 zijn en beiden medische problemen hebben. Want die zullen het niet overleven, ik wel.

Angst ontstaan uit het geloven van complottheorieen zal je iets mee moeten doen want je hebt jezelf er mee is mijn mening.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
8️⃣6️⃣ zei:
Angst ontstaan uit het geloven van complottheorieen zal je iets mee moeten doen want je hebt jezelf er mee is mijn mening.
Klik om te vergroten...

Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven beïnvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te beïnvloeden zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
8️⃣6️⃣ zei:
@Mindless
Want juist dat algemene gepraat over angst is mij geweldig tegen gaan staan. de scheiding tussen reeele en irreele angst is voor mij het allerbelangrijkst betreffende dit onderwerp. En daar hoor ik jou eigenlijk nooit over.
Klik om te vergroten...
Ik praat er denk ik zo in het algemeen over, omdat mijn focus zo ligt op onderzoeken wie het is waar angst betrekking op heeft.

Zelfs in het geval van reële angst, heeft deze angst geen betrekking op een persoon. De angst is er, het is echt. Het is een soort samentrekking van het lichaam. En in het geval van reële angst zorgt het ervoor dat het organisme zichzelf kan beschermen tegen gevaar. Maar het idee van 'iemand' die lijdt onder al die angst, dat is iets wat nader onderzocht moet worden. Onderzocht in de eigen ervaring bedoel ik dan. Want dan blijkt, dat diegene er helemaal niet is. Het is een creatie van onze eigen voorstelling.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Syl zei:
Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven beïnvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te beïnvloeden zijn.
Klik om te vergroten...
Maar het is toch een angst die je in mindere of meerdere mate beïnvloedt. En misschien is je angst gegrond, maar je kunt er niet direct iets mee doen. Het is niet zoals bijvoorbeeld angst voor een naderende auto, zodat je aan de kant gaat.

Ik geloof er wel in dat complottheorieën niet uit het niets komen. Als je ziet waartoe de mens en overheden al in staat zijn geweest tot nu toe, zouden veel dingen mij niet verbazen. Maar toch kies ik ervoor om me daar niet (meer) op te richten. Ik wil me op positiviteit richten en op dingen waar ik wat aan kan doen in mijn directe omgeving. Me zo min mogelijk laten beïnvloeden door angst over met name de toekomst. Die toekomst kunnen we toch alleen maar nu creëren. :)
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Maar het is toch een angst die je in mindere of meerdere mate beïnvloedt. En misschien is je angst gegrond, maar je kunt er niet direct iets mee doen.
Klik om te vergroten...

Het is geen angst die mijn leven nu beïnvloed.
Er werd iets gezegd over angst en de corona.
Daaruit maakte ik de opmerking dat ik juist op een andere manier het angstig vind.
Het is zeer zeker niet iets wat mijn dagelijkse doen beïnvloed.
Daarom heb ik zelfde gedachten als jou.
Ik probeer me ook juist te richten op de dingen waar ik nu wel iets aan kan doen.
Zo doneer ik deels mijn boodsch van voedselbank aan een man die elke week kookt voor daklozen.
Help ik mee met een fb groep die zich inzet voor de mensen in financiële nood nu.
Er worden dan boodsch aan gezinnen of alleenstaande gedoneerd.

Het was meer om aan te geven dat ik me niet zo zeer druk maak om het corona virus zelf maar meer om de achterliggende redenen. 😊
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Nou ja, om dan even alleen over mezelf te spreken:

Toen ik me wat meer bezig hield met geregeld denken aan dergelijke complotten, merkte ik wel degelijk dat ik last had van dat negatieve angst denken.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Nou ja, om dan even alleen over mezelf te spreken:

Toen ik me wat meer bezig hield met geregeld denken aan dergelijke complotten, merkte ik wel degelijk dat ik last had van dat negatieve angst denken.
Klik om te vergroten...

Dat had ik alleen ff in het begin toen ik dingen door kreeg.
Ik heb er verder geen invloed op dus probeer net als jou nu me te richten op positieve dingen.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
Syl zei:
Nee ben ik het niet mee eens.
Ik zie het als dat ik mijn ogen goed heb geopend.
Ik zie wat er achter schuil gaat.
Het geeft mij een soort van angst dat we als domme schapen zo makkelijk in de val te lokken zijn.
Dit is ook geen angst wat mijn leven beïnvloed.
Tis geen angst waar ik van wakker lig.
Vind het gewoon angstige gedachten dat we zo makkelijk te beïnvloeden zijn.
Klik om te vergroten...
Steek je ook zendmasten in brand?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ganggang💯 zei:
Steek je ook zendmasten in brand?
Klik om te vergroten...

Wie weet... 😇
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik lees, en merk met oprechte vreugde, dat mijn onderwerp klaarblijkelijk ook voor anderen iets kan betekenen.
Dat doet mij goed.
Er zijn zeer, zeer goede reacties geplaatst, waarvoor mijn dank!
Zelfs de reacties van @ 8.6 vind ik nu goed doordacht serieus geplaatst, en in deze ronde ga ik zelfs voor een groter gedeelte met hem mee! ( hoe bestaat het)
Alleen, hij voegt iets toe aan het kale begrip dat " angst " heet.
In casu: angst, en liefde.
Dit zijn totaal verschillende werelden, zaken zoals je zonder meer kunt onderscheiden, en over liefde heb ik het in dit topic niet.
Daarvoor zou een apart Topic een goede zaak op zichzelf kunnen zijn.
Óók al weer, omdat in dat kader ik naar Frankrijk
En dan nog dit:
Ik heb niet, en nooit willen zeggen " dat je er nooit meer uitkomt" en mocht dit wel zo zijn overgekomen, dan wil ik die frase herroepen.
Want het moge duidelijk zijn dat dit een onwaarheid betreft. Dat zou echt niet waar zijn.
Natuurlijk kun je er zelf uitkomen.
Maar meer dan geregeld lukt dat dus niet en dan is hulp absoluut nodig, zeg maar: noodzakelijk. Speciaal toegesneden hulp, dus. Jazeker!

Dan ben ik blij om weer iets van @ Syl te mogen horen. Prima!
En laat die zendmasten maar voor wat ze zijn.
Ondingen. Niks meer, niks minder.
Windmolens. Ook al zoiets fraais....

Eén mens lijdt het meest,
Van het leed, dat hij vreest.

Zó is het.
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Het is niet zoals bijvoorbeeld angst voor een naderende auto, zodat je aan de kant gaat.
Klik om te vergroten...

Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.

@Syl
Je hebt vast ook de vragen en bedenkingen omtrent het OMT gevolgd. Bizar niet dat ons lot in handen van medici ligt en ze geen openheid geven?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#15
Albedo zei:
Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.

@Syl
Je hebt vast ook de vragen en bedenkingen omtrent het OMT gevolgd. Bizar niet dat ons lot in handen van medici ligt en ze geen openheid geven?
Klik om te vergroten...

Ik heb div videos gezien, en ook veel gelezen van Pieter Stuurman.
Het is inderdaad bizar allemaal.
Kijk geen nieuws meer en lees geen kranten meer.
Richt me op positieve zaken want tis hopeloos.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Waar ik me aan het begin van de Corona crisis nog heel erg veel zorgen maakte (en zelfs even een echte dip had) omdat de gemiddelde mens absoluut niet de ernst van de situatie in zag zijn die zorgen inmiddels weg en is er nu het volste vertrouwen dat alles weer goed gaat komen op termijn.

De positieve flow die ik destijds kwijt was heb ik dus weer gevonden.

Van complottheorieen is bij mij absoluut geen sprake, nooit geweest. Ik heb het helemaal niet op de huidige regering met de VVD aan het roer, maar ik vind toch wel dat ze het niet slecht hebben gedaan met de huidige maatregelen, terwijl ik eerst vond dat die te mild waren en ik een volledige lockdown toch verstandiger vond maar het heeft toch goed uitgepakt, we konden het net aan qua IC capaciteit, beetje met de hulp van Duitsland dan.
Wel mag van mij de zorg op de schop, die mag wat mij betreft weer onder de overheid vallen, dus weg met de vrije marktwerking in de zorg want die werkt gewoon niet. En wat meer IC capaciteit mag ook wel in geval van een nieuwe pandemie.

Dan hoop ik ook dat we geleerd hebben dat alles wel wat minder mag. Vliegen mag wat mij betreft weer elitair worden, dus geen subsidie meer zodat de prijzen om te vliegen hoog zijn en een normaal gezin zich niet meerdere vliegvakanties per jaar kan veroorloven. Ga gewoon lekker in de buurt op vakantie, genoeg te zien in eigen land of net over de grens.

Misschien is alles toch nog ergens goed voor geweest!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Albedo zei:
Wat dacht je van een aankomende storm en je daar zorgen om maken? Zorgen maken is normaal. Er staat ons nog veel te wachten.
Klik om te vergroten...
Goede metafoor en ik snap je punt.

Toch zie ik geen zin in zorgen maken. Zorgen maken is angst rondjes laten lopen in je hoofd en dat maakt het er nooit beter op. Je kunt natuurlijk wel de problemen die er zijn erkennen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
8️⃣6️⃣ zei:
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar dat noem ik dan meer piekeren als je je niet kan losmaken van je zorgen. Want een beetje zorgen maken maakt je bewust en op je hoede, en als je dat dan ergens kan parkeren in je hersens en het tijdelijk kan loslaten dan is er niks aan de hand en kan je er zelfs voordeel van hebben.
Klik om te vergroten...
Dat is ook wel waar.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Goede metafoor en ik snap je punt.

Toch zie ik geen zin in zorgen maken. Zorgen maken is angst rondjes laten lopen in je hoofd en dat maakt het er nooit beter op. Je kunt natuurlijk wel de problemen die er zijn erkennen.
Klik om te vergroten...
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar dat noem ik dan meer piekeren als je je niet kan losmaken van je zorgen. Want een beetje zorgen maken maakt je bewust en op je hoede, en als je dat dan ergens kan parkeren in je hersens en het tijdelijk kan loslaten dan is er niks aan de hand en kan je er zelfs voordeel van hebben.

Je moet wel kritisch durven zijn om je zorgen te kunnen maken zonder te gaan lopen piekeren of door te slaan in paniek. Of zoiets... Want als je niet kritisch bent is het ook niet goed. Want dan ben je ook maar een speelbal van...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Je kunt je richten op alle soorten angst. Je kunt je oneindig bezig houden met alle angst die je hebt ervaren en alle angst die je nog mogelijk kunt ervaren. Natuurlijk, dit denken aan angst is óók angst. Dit is de angst die je hebt voor angst. Vervolgens kun je nog bang worden dat je een angst voor angst zult krijgen... Het is onophoudelijk op die manier.

Maar, op wie heeft angst betrekking? Mensen houden zich levenslang bezig met allerlei angsten, maar zonder zich af te vragen 'wie' er dan bang is. Het lijkt zo vanzelfsprekend: ik toch? Maar is dat zo? Want als je gaat zoeken naar wie er dan eigenlijk bang is, dan vind je diegene niet. Het is als zo'n spookje uit Super Mario: kijk je van hem weg, dan komt 'ie achter je aan. Kijk je zijn richting op, dan doet 'ie niets meer. Degene die bang is, is zo'n fantoom. Diegene is er niet echt, maar als de aandacht aan angsten wordt gegeven, dan leidt diegene je leven.

Als je angst ervaart, dan is die angst een werkelijkheid. Het is niet te ontkennen. Maar wie lijdt eronder? Als jij eronder lijkt te lijden, is het tijd om te kijken/zoeken naar die persoon die bang is. Spoiler: je zult diegene nooit vinden, want hij/zij is er niet. Het is de identificatie met het lichaam die de angst produceert. Want nu ineens ben je een stoffelijk wezen dat dood kan gaan, dat gevaar loopt in de buitenwereld. En dat gevaar is werkelijk. We lopen constant gevaar. Beter gezegd: het lichaam loopt constant gevaar. Veiligheid is een illusie. Alleen, identificeer je je met dit lichaam, dat trouwens gedoemd is om te sterven en daarom al zo goed als dood is? Identificeer je jezelf met iets dat zo fragiel en eindig is als het lichaam? Natuurlijk zal er dan constante angst zijn in oneindige vormen, subtiel of niet subtiel.

Ik vind angst fascinerend. Maar nog meer fascinerend vind ik het, dat de persoon waar angst betrekking op heeft, er helemaal niet is wanneer je er daadwerkelijk naar gaat kijken. We geven ons leven over aan die persoon, die helemaal niet bestaat...
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."