Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe hypocrisie van gezondheidswetenschappers druipt ervan af

De hypocrisie van gezondheidswetenschappers druipt ervan af

76 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Toxicologe Laura Hondebrink pleit in Radio 1 voor het doorvoeren van het stofgroepenverbod. Ze wijst daarbij op het aantal mensen dat een vergiftiging heeft opgelopen na inname van designerdrugs: 555. Daarbij is het aantal slachtoffers de enige focus. Op eventuele gevolgen van een verbod (juridisch, sociaal, politiek, etc.) reflecteert ze niet. Nu heb ik voor de grap eens opgezocht hoeveel alcoholvergiftigingen er per jaar zijn: 4500, ruim 8 keer zoveel.


www.nporadio1.nl

Aantal vergiftigingen door designerdrugs neemt toe

Van alle vergiftigingen door drugs, komt bijna een derde door zogenoemde designerdrugs blijkt uit cijfers van het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum, ofwel NIVC. Deze pillen en poeders met bijnamen als miauw miauw, poes, flakka en benzo fury zijn erg populair, ook omdat ze vaak een...
www.nporadio1.nl www.nporadio1.nl

(Trouwens echt even cringe van de presentators. Allerlei flarden van dingen die ze ooit gehoord hebben maar kennelijk nooit wat van begrepen. En dan moeten wij daarnaar zitten luisteren omdat het ons 'informeert'? Cringe.)



Toch hoor ik Hondebrink en collega's niet pleiten voor een alcoholverbod. De radiopresentatoren hoor ik ook niet naar alcohol vragen. Waarschijnlijk komt het niet eens in hun gedachten naar boven, want 'alcohol is toch geen drug?'

Nou moet ik gelijk toegeven dat ik het alcohol-argument nooit zo sterk vind in drugsdiscussies. Het feit dat er andere middelen zijn die schade veroorzaken betekent nog niet dat je daarom geen andere problemen kan oplossen. Er zijn wel degelijk 555 vergiftingingen met Nieuwe Psychoactieve Stoffen (NPS) gemeld, en als toxicoloog wil je dat aantal melden en verminderen. Maar hoe kan het dan dat je dan een factor 8 grotere dreiging niet eens opmerkt? Dat is toch gek? Als je puur en alleen kijkt naar het aantal vergifitigingen, die feiten gebruikt om een wettelijk verbod te legitimeren.

Ik kan wel redenen bedenken waarom alcohol een uitzondering zou moeten betekenen. Maar die zijn eigenlijk allemaal politiek of sociologisch van aard. 'alcohol-vergiftingen vallen onder een andere afdeling', is er bijvoorbeeld een belangrijke. Of: 'ja, maar alcohol is nou eenmaal heel sociaal geaccepteerd'. Misschien ook een juridisch argument: 'voor alcohol bestaat al een wettelijk kader, voor NPS nog niet'.

En dat zijn allemaal prima argumenten. We kunnen best discussiëren of die argumenten een blanket ban rechtvaardigen. Maar er is alleen een probleem. Toxicologen en epidemiologen zeggen zich op puur één reden te beroepen: het aantal slachtoffers, en dus niet om politieke of sociale redenen. Als je je beleidsadvies puur op het aantal slachtoffers baseert, dan staat alcohol dus bovenaan je prioriteitenlijstje.

Verschil moet er zijn

Nu ga ik eerlijk zijn. Volgens mij pleit Laura Hondebrink niet voor een totaalverbod op alcohol omdat ze zelf veel mensen in haar omgeving heeft die zelf ook alcohol drinken. Ministers drinken vrijdagmiddagborrels, op congressen voor medische wetenschap wordt wijn en bier geschonken, en ik acht de kans groot dat de familie van Laura Hondebrink bij verjaardagen ook alcohol drinkt. Drinkt de familie van Hondebrink niet, dan is het de familie van haar baas en de families van haar collega's.

Er zijn allerlei gedragsregels die je moet volgen om in een groep geaccepteerd te worden. Als je op een ministerie werkt dan word je geacht om op de vrijdagmiddagborrel een driedelig pak te dragen met nette leren schoenen. De kans is zelfs groot dat je ontslagen wordt als je daar komt opdagen met een bakje psychedelische truffels, sandalen en een hangdrum waarmee je jamsessies gaat houden, ondanks dat het gewoon legaal is. Je wordt direct uit de groep geweerd. Waarom? Omdat dit is hoe mensen onderscheid maken. Om tot een groep te mogen behoren moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden. Het zijn die kenmerken die de groep definiëren, en die de groep dus ook onderscheiden van andere(n).

Het is ook hier waar het verbod om de hoek komt kijken. Want verschillende groeperingen zijn in een worsteling om de macht verwikkeld. De groep die bovenaan de 'orde' staat mag bepalen wat de (on)vrijheden van de andere groepen zijn. Dit is precies de inzet van het harde criminaliseren van gebruikers. Het begon met president Nixon die had hoogverraard gepleegd door de Vietnamoorlog te laten voortduren, om zo herverkozen te worden in zijn strijd tegen het communisme. Zijn grootste oppositiegroep bestond uit hippies die simpelweg zeiden van 'doe 's lief, Nixon'. Okee, en er was een Harvard-professor die zijn leerlingen LSD gaf en dan gingen ze feesten en losbandig seks hebben. Dat was volgens Nixon zo extreem verschrikkelijk dat hij de Harvard-professor Leary uitriep tot 'Public Enemy Number One' en wereldwijd strenge anti-drugswetten invoerde. Als handig bij-effect kon hij gelijk zijn grootste oppositiebeweging wereldwijd vervolgen, opsluiten, demoniseren en de mond snoeren. Herverkiezing verzekerd.

Noem me een conspiracy theorist, maar volgens mij gaat het hier in Nederand dus helemaal niet om dat aantal slachtoffers. De gevestigde orde kan niet simpelweg toegeven van: 'ja we willen onszelf boven jullie plaatsen en daarvoor hebben we wat arbitraire redenen nodig om onderscheid te maken'. Dus gaat ze op zoek naar toepasbare redenen, waarvan je dan achteraf kunt zeggen van 'ja dat zou wel rationeel kunnen heten als we het zo uitleggen toch?' En helaas trappen heel veel mensen (zoals radiopresentatoren) daar in.



Dit relaas in navolging van de post van @Roze Olifant over een trimbos-blog.
Roze Olifant zei:
https://www.trimbos.nl/actueel/blogs/de-rauwe-rafelrandjes-van-ecstasy/

Kwam dit opvallende artikel vanmorgen tegen. Ben momenteel te lui om er uitgebreid mijn mening over te gaan geven, maar vond het vooral een erg onduidelijk en weinig onderbouwd stuk tekst. ‘Tientallen voorbeelden kan ik noemen…’ —> Noemt vervolgens precies geen concrete voorbeelden. Toch beetje teleurstellend voor een dokter.
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mooi stuk. Ik heb nog niet naar het radio fragment geluisterd, dus ik reageer alleen op de tekst. Je gaat wat snel door de geschiedenis van de War on Drugs, maar je legt je vinger wel op de zere plek: groepen met macht leggen hun wil op aan groepen zonder macht. Mensen zoals Nixon denken, vermoed ik, al snel een beetje zo:

Normale mensen gebruiken geen drugs. Er is bij voorbaat iets mis met mensen die wel drugs gebruiken. Daarom moeten we drugsgebruikers beschermen tegen zichzelf en de rest van de wereld beschermen tegen drugsgebruikers.

Het onderliggende idee is dat mensen die drugs gebruiken op de een of andere manier fundamenteel anders zijn (anders zou je dat toch niet doen?). En alles wat fundamenteel anders is, is per definitie zorgelijk en potentieel gevaarlijk en moet beheerst, gecontroleerd en gedomesticeerd worden. En dan ontstaan er uitwassen als de War on Drugs.

Ik sta wel open voor het argument dat sommige drugs gevaarlijk zijn, maar is verbieden altijd de beste oplossing? Dat lijkt me zeer de vraag.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Goed stuk, helemaal mee eens (fragment moet ik nog horen). Ik ben normaal gesproken geen complotdenker, maar op dit punt heb ik ook al vaak gedacht ‘volgens mij zit hier iets héél anders achter dan wat wordt beweerd’. Het lijkt gewoon (helaas) té logisch dat dit zou zo zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Goed stuk, helemaal mee eens (fragment moet ik nog horen). Ik ben normaal gesproken geen complotdenker, maar op dit punt heb ik ook al vaak gedacht ‘volgens mij zit hier iets héél anders achter dan wat wordt beweerd’. Het lijkt gewoon (helaas) té logisch dat dit zou zo zijn.
Klik om te vergroten...
Geef het wat tijd.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Ik ben normaal gesproken geen complotdenker, maar op dit punt heb ik ook al vaak gedacht ‘volgens mij zit hier iets héél anders achter dan wat wordt beweerd’. Het lijkt gewoon (helaas) té logisch dat dit zou zo zijn
Klik om te vergroten...
Misschien en hopelijk kan @ljuv ons van wat heldere tegenargumenten voorzien.

Ik weet van mezelf dat ik juist dit soort gebeurtenissen (zoals in radio 1 uitzending) aangrijp om mijn eigen gedachten te versterken. Zo van: zie je wel.
Voor eigen onderzoek ben ik wat lui en volg ik liever m’n gevoel.

@Neo-Shulginist goed stuk van je. Je hebt gelijk, er klopt iets niet. De hypocrisie rondom drugs is stuitend.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
Goed stuk, helemaal mee eens (fragment moet ik nog horen). Ik ben normaal gesproken geen complotdenker, maar op dit punt heb ik ook al vaak gedacht ‘volgens mij zit hier iets héél anders achter dan wat wordt beweerd’. Het lijkt gewoon (helaas) té logisch dat dit zou zo zijn.
Klik om te vergroten...
Heel veel is natuurlijk impliciet, onuitgesproken, en onbevraagd. Het gaat om die opvatting van common sense: 'ja is dat toch nu eenmaal zo?'
En dan vooral hoe zo'n opvatting tot stand komt :wink:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik zie dat sommige mensen toch een complot vermoeden, dus ik heb de Van Dale erbij gepakt. Onder “complot” staat “samenzwering” en een samenzwering is “samen met anderen in het geheim iets slechts bedenken en voorbereiden”. Ik kan me weinig voorstellen bij een complot tegen drugs. Wat zou de reden zijn voor een complot? En wat is precies het doel? En waarom moet het in het geheim gebeuren?

Volgens mij is de anti-drugs beweging beter uit te leggen als een voorbeeld van de menselijke neiging om dingen die vreemd en onbekend zijn te wantrouwen. Daarnaast hebben jaren van anti-drugs propaganda er velen van overtuigd dat drugs inderdaad gevaarlijk en ongezond zijn en niet veel waarde hebben. En de associatie met de tegencultuur (en met buitenbeentjes) werkt ook niet in het voordeel van drugs en drugsgebruikers.

Ik weet niet of dit het hele verhaal is, maar ik kan wel wat redenen bedenken dat mensen tegen drugs zijn (buiten goede redenen gebaseerd op de risico’s waar we ons allemaal bewust van zijn). De redenen zijn niet altijd rationeel, maar we zijn maar beperkt rationele wezens.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
OtherShore zei:
Ik zie dat sommige mensen toch een complot vermoeden, dus ik heb de Van Dale erbij gepakt. Onder “complot” staat “samenzwering” en een samenzwering is “samen met anderen in het geheim iets slechts bedenken en voorbereiden”. Ik kan me weinig voorstellen bij een complot tegen drugs. Wat zou de reden zijn voor een complot? En wat is precies het doel? En waarom moet het in het geheim gebeuren?
Klik om te vergroten...
Ja dit is gewoon te actief geformuleerd. Ik zou niet eens een zaal kunnen bedenken waar alle pro-criminaliseerders kunnen samenkomen. En dan ook nog in het geniep? Lijkt me onwaarschijnlijk inderdaad.

In plaats daarvan zou misschien taalgebruik een bepaald idee over goed en kwaad kunnen verspreiden, en op die manier een ingebakken machtsmiddel verspreiden zonder dat mensen zich ervan bewust zijn. De Franse filosoof Michel Foucault noemt dat 'governmentality': een soort samensmelting tussen government en rationality. Soms gebeurt het ook dat mensen letterlijk de belichaming van de governmentality worden doordat ze hun identiteit gaan associëren met een bepaald gedachtegoed. Dat heb je met psychonauten, maar net zo goed met politieagenten die voorvechters zijn tegen drugs. In het Nederlands kan je dat ook goed merken als je vraagt wat voor werk iemand doet, want het antwoord is dan 'ik ben politieagent'. Zulke 'biopolitiek' mondt dan dus uit in een identitaire strijd tussen groepen die het lichaam letterlijk tot subject van de macht hebben gemaakt.

www.britannica.com

Governmentality | Definition, Conceptual Elements, & Facts | Britannica

Governmentality, approach to the study of power that emphasizes the governing of people’s conduct through positive means rather than the sovereign power to formulate the law. In contrast to a disciplinarian form of power, governmentality is generally associated with the willing participation of...
www.britannica.com www.britannica.com

Biopolitics - Wikipedia

en.wikipedia.org en.wikipedia.org
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
De Franse filosoof Michel Foucault noemt dat 'governmentality'
Klik om te vergroten...
Ik heb zelf wat theoretische bezwaren bij Foucault (hij lijkt soms te zeggen dat onze werkelijkheid helemaal bepaald wordt door machtsverhoudingen), maar het hele “identity politics” verhaal is hier zeker relevant. Ik vermoede al dat je daaraan dacht 🙂
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
OtherShore zei:
Ik heb zelf wat theoretische bezwaren bij Foucault (hij lijkt soms te zeggen dat onze werkelijkheid helemaal bepaald wordt door machtsverhoudingen), maar het hele “identity politics” verhaal is hier zeker relevant. Ik vermoede al dat je daaraan dacht 🙂
Klik om te vergroten...
Ja Foucault is inderdaad wel heel erg van de structure en lijkt soms te ontkennen dat individuen ook agency hebben. Het feit dat we hier een kritische discussie voeren over het algemene discours is al een bewijs van het tegendeel eigenlijk. Inmiddels is het sociologische debat daarover geloof ik wel verder, en zijn de meeste sociale wetenschappers het er wel over eens dat zowel structure als agency effect hebben. Alleen voor analytische doeleinden kiezen ze vaak voor het een of het ander.

Overigens ben ik zelf wel enorm fan van Foucault, omdat ik net als hem denk dat machtsverhoudingen overal zijn. Maar dat ga je pas echt merken als je een keer tegen de stroom in probeert te zwemmen.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Overigens ben ik zelf wel heel fan van Foucault, omdat ik net als hem denk dat machtsverhoudingen overal zijn. Maar dat ga je pas echt merken als je een keer tegen de stroom in probeert te zwemmen.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik het zeker wel mee eens.

Waar voor mij het probleem zit is dat Foucault soms lijkt te zeggen (a la Saussure en Derrida) dat alle ervaring gemedieerd wordt door taal (discourse). Taal is dan weer per definitie hiërarchisch (doordrongen van machtsverhoudingen). We zien de wereld (volgens Foucault) dus altijd en noodzakelijk hiërarchisch, in termen van goed en slecht, hoog en laag, acceptabel en niet. Omdat we daardoor in zeker zin “geleefd” worden door onze machtsstructuren, ontbreekt het ons aan agency.

Daar zit wel wat in. Maar ik heb teveel ervaringen gehad waar ik het gevoel had dat ik de wereld beleefde zonder tussenkomt van taal en theorieën om dit helemaal serieus te nemen. Desalniettemin blijft Foucault heel waardevol.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
Hier ben ik het zeker wel mee eens.

Waar voor mij het probleem zit is dat Foucault soms lijkt te zeggen (a la Saussure en Derrida) dat alle ervaring gemedieerd wordt door taal (discourse). Taal is dan weer per definitie hiërarchisch (doordrongen van machtsverhoudingen). We zien de wereld (volgens Foucault) dus altijd en noodzakelijk hiërarchisch, in termen van goed en slecht, hoog en laag, acceptabel en niet. Omdat we daardoor in zeker zin “geleefd” worden door onze machtsstructuren, ontbreekt het ons aan agency.

Daar zit wel wat in. Maar ik heb teveel ervaringen gehad waar ik het gevoel had dat ik de wereld beleefde zonder tussenkomt van taal en theorieën om dit helemaal serieus te nemen. Desalniettemin blijft Foucault heel waardevol.
Klik om te vergroten...
Ja sowieso blijft bij dit soort dingen de vraag wat nou eerst kwam.

Waren mensen al welwillend om met de macht mee te werken en gingen ze daarom de ideeën van machthebbers overnemen?
Of hadden ze misschien al dezelfde ideeën en waren ze daarom meer geneigd om zich bij de macht aan te sluiten.

Daar heeft Foucault niet echt een bevredigend antwoord op, nee.

Persoonlijk denk ik dat er bij zulke processen gewoon een interrelatie is. Dus als je dan vraagt 'is het nou het een, of het ander', dat je dan nooit tot een bevredigend antwoord komt omdat het antwoord eigenlijk 'allebei' is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ja sowieso blijft bij dit soort dingen de vraag wat nou eerst kwam.

Waren mensen al welwillend om met de macht mee te werken en gingen ze daarom de ideeën van machthebbers overnemen?
Of hadden ze misschien al dezelfde ideeën en waren ze daarom meer geneigd om zich bij de macht aan te sluiten.

Daar heeft Foucault niet echt een bevredigend antwoord op, nee.

Persoonlijk denk ik dat er bij zulke processen gewoon een interrelatie is. Dus als je dan vraagt 'is het nou het een, of het ander', dat je dan nooit tot een bevredigend antwoord komt omdat het antwoord eigenlijk 'allebei' is.
Klik om te vergroten...
OtherShore zei:
Zullen we Esther Croes vragen om op dit topic (of de inhoud) te reageren?
Klik om te vergroten...

Het zou wel fijn zijn om dit soort vragen eens aan Esther Croes voor te leggen. Hoe zij precies macht ziet, waar die vandaan komt, wat de rol is van subculturen in een samenleving, en dan het huzarenstuk: of het rechtvaardig is om macht toe te passen om subculturen in een hiërarchische orde te dwingen.

(Ik zie trouwens een nieuwe post aankomen over rechtvaardigheid van het drugsbeleid 😁)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Hier ben ik het zeker wel mee eens.

Waar voor mij het probleem zit is dat Foucault soms lijkt te zeggen (a la Saussure en Derrida) dat alle ervaring gemedieerd wordt door taal (discourse). Taal is dan weer per definitie hiërarchisch (doordrongen van machtsverhoudingen). We zien de wereld (volgens Foucault) dus altijd en noodzakelijk hiërarchisch, in termen van goed en slecht, hoog en laag, acceptabel en niet. Omdat we daardoor in zeker zin “geleefd” worden door onze machtsstructuren, ontbreekt het ons aan agency.

Daar zit wel wat in. Maar ik heb teveel ervaringen gehad waar ik het gevoel had dat ik de wereld beleefde zonder tussenkomt van taal en theorieën om dit helemaal serieus te nemen. Desalniettemin blijft Foucault heel waardevol.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan Descartes:

"Ik denk, dus ik ben."

Nee hoor, soms stopt het denken helemaal en dan ben ik er nog steeds. :wink:

Het is alleen dat het denken soms zo sterk aanwezig is (of beter gezegd: de aandacht op het denken zo sterk is) dat het 1 ononderbroken gedachtestroom lijkt te zijn. Maar als je aandachtig let op waar de ene gedachte eindigt en de andere begint, kun je "er tussendoor glippen" en zien dat waar gedachten komen en gaan, jijzelf blijft om ze te zien komen en gaan.

Meer waarheidsgetrouw is dan:

"Ik ben, dus ik denk (zo nu en dan)."

:wink:
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Het zou wel fijn zijn om dit soort vragen eens aan Esther Croes voor te leggen.
Klik om te vergroten...
Ja dat dacht ik dus ook, maar tot nu was er niet veel animo voor mijn plan om Esther Croes als DF een aantal kritische vragen te stellen… Misschien dat het nog verandert en anders ga ik er misschien onder eigen naam een keertje achteraan.

Wel fijn dat de discussie hier ondertussen doorgaat!


Mindless zei:
Nee hoor, soms stopt het denken helemaal en dan ben ik er nog steeds. :wink:
Klik om te vergroten...
Precies mijn punt in tientallen filosofie lessen 🙃 Maar goed, dat blijkt ook weer ingewikkelder te liggen (nu niet relevant verder).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Doet me denken aan Descartes:

"Ik denk, dus ik ben."

Nee hoor, soms stopt het denken helemaal en dan ben ik er nog steeds. :wink:

Het is alleen dat het denken soms zo sterk aanwezig is (of beter gezegd: de aandacht op het denken zo sterk is) dat het 1 ononderbroken gedachtestroom lijkt te zijn. Maar als je aandachtig let op waar de ene gedachte eindigt en de andere begint, kun je "er tussendoor glippen" en zien dat waar gedachten komen en gaan, jijzelf blijft om ze te zien komen en gaan.

Meer waarheidsgetrouw is dan:

"Ik ben, dus ik denk (zo nu en dan)."

:wink:
Klik om te vergroten...
Ik vraag me van Descartes nog wel af hoe hij weet dat hij denkt. Want kunnen zijn gedachten niet ook uiteindelijk een illusie zijn? 😂

Zo van: 'ja, je denkt wel dat je denkt, maar ik dacht het niet!'
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Ik vraag me van Descartes nog wel af hoe hij weet dat hij denkt. Want kunnen zijn gedachten niet ook uiteindelijk een illusie zijn? 😂

Zo van: 'ja, je denkt wel dat je denkt, maar ik dacht het niet!'
Klik om te vergroten...
Ja nogal een aanname: "IK ben het die denkt!"

Voor hetzelfde ben je slechts een ontvanger van gedachten die naar je toe worden gestreamd vanuit de cloud René!
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Want kunnen zijn gedachten niet ook uiteindelijk een illusie zijn?
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Ja nogal een aanname: "IK ben het die denkt!"
Klik om te vergroten...
Sorry, kon het niet laten om hierop te reageren: het idee is dus dat het feit dat je een illusie ervaart (of dat je denkt en je daarvan bewust bent) op zich al bewijs is dat er iets is dat ervaart (of zich bewust is). Ergo, je weet in ieder geval dat je bestaat.

Het wordt pas echt ongeloofwaardig als Descartes God erbij haalt (die garandeert dan weer dat alles toch is wat het lijkt) 😉
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dat aantal vergiftigingen zegt eigenlijk niks als je kijkt hoeveel verschillende NPS je kunt kopen.
Het is veel interessanter om te kijken van welke stoffen de meeste vergiftigingen komen en of ze combi gebruiken of niet.
Gezien we niet eens een werkend cannabis beleid kunnen opzetten vraag ik me af waar we in godsnaam mee bezig zijn in dit land dat ooit progressief was.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
OtherShore zei:
Sorry, kon het niet laten om hierop te reageren: het idee is dus dat het feit dat je een illusie ervaart (of dat je denkt en je daarvan bewust bent) op zich al bewijs is dat er iets is dat ervaart (of zich bewust is). Ergo, je weet in ieder geval dat je bestaat.
Klik om te vergroten...
Klopt ja: je weet zonder twijfel dat je bent en ervaart. Bewustzijn kent zichzelf door zichzelf te zijn. Het zit zelfs in de naam: "bewust" en "zijn". Bewust zijn van je eigen zijn: I Am That I Am.

Maar van je gedachten weet je niet of je ze zelf genereert of niet.

OtherShore zei:
Het wordt pas echt ongeloofwaardig als Descartes God erbij haalt (die garandeert dan weer dat alles toch is wat het lijkt) 😉
Klik om te vergroten...
Altijd makkelijk en handig om zo'n factor te verzinnen die alles verklaart dat we niet kunnen verklaren. :wink:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."